Turvallisuuden ylilyöntiä vm. 09??

Tänään tuli sitten postissa tuo VM´n katsojaopas ja siihen asti oli kaikki hyvin ennenkuin käteeni osui osa turvallisuusasiaa Neste Oil Rallystä vm. 09 . Jotenkin alkoi jo samantien ketuttamaan että ei kai vaan taas olla tässä tilanteessa. Meillä on maailman paras ralli ja yleisö muutenkin erittäin kurinalaista eikä onnettomuuksiakaan ole sattunut täällä muutakun laiminlyönneistä,joten miksi hitossa? Tässä muutama pointti vähän muustakin aiheesta.

1. Parkkialueiden maksutus: Ensimmäisenä tuli heti taas tämä asia esille. Nyt ne sentään löytyvät ne ohjeet jo kartastakin joten sotkuja tuskin pitäisi olla luvassa,mikäli se ohjaus on todellakin järjestetty. Siltikin useampana vuotena ihmiset miettivät miksi toisella pellolla pyydetään 4€´kin ja toisella 2€? Eikö järjestäjä voisi tätäkin maksua määrätä etukäteen maanomistajien kanssa kun luvatkin haetaan? Hommahan on tosin aina ollut näin että maanomistaja on voinut itse määrätä ottamansa maksun. Ainakin kävellessäsi EK´lle huomaat useat myyntipaikat. Ainakin makkarat ja kalja/juoma myynti on taatusti järjestetty!

2. Kävelytiet-katsomopaikat: Nyt on ohje että kulku-urat ovat ainoa käyttö sen jälkeen kun on tunti ekaan autoon eikä niille jäädä katselemaan vaan siirrytään merkityille katsomopaikoille.

Tämähän siis käytännöllisesti tarkoittaa sitä että ihmiset pakotetaan seisomaan vanhalla Englannin mallilla rajatuilla katselualueilla ja muu on kiellettyä katselualuetta,eikö? Omasta mielestäni järjestelmä on täysi susi! mm. Englannissa jossa tämä ekana otettiin käyttöön,homma poistettiin muutaman vuoden jälkeen kun ihmiset kaikkosivat ralleista eivätkä noudattaneet järjestäjän ohjeita. Suomessa tätä ei varmasti nähdä sillä pätkä varmaan peruttaisiin. Muutenkin toivon todella että polut ovat sitten hyvässä kunnossa eikä mallia "kävelethän suossa" kuten Parkkolassa ja Ehikissä muutama vuosi back. Lisäksi harmittavan usein viime vuosina käytetyt katsomoalueet ovat 50metriä tiestä ja tietenkin täysin hoitamattomia! Toivon todellakin että näin ei ole tänä vuonna,tosin pahoin pelkään että istut edelleen 50 metriä tiestä,kauheassa yleisötungoksessa,Ferrari lippujen ja Ford lippujen takana järkyttävässä 3 metrin heinikossa.

Lisätään tähän nyt sitten vielä se että kaulassasi on 55€ maksanut rallipassi,laukussa jyväskylästä ostetut eväät ym. sälää . Jos olet kauempana kun 2 katsomopaikkaa parkkialueestasi,voit unohtaa todennäkösesti seuraavat erikoiskokeet ennenkuin tie avataan uudelleen taas sen toisenkin lenkin jälkeen. Rupeatkin sitten päivän jälkeen miettimään toiko 55€ maksanit all access rallipassi nyt tarpeeksi rahallisesti vastinetta kun olet jo muutenkin törsännyt rahojasi kyläyhdistykselle ja istunut 2 kierrosta samaa pätkää melkein samassa paikassa.

Lisätään tähän nyt vielä oma näkemys VIP-Alueista... Onhan se hienoa että niitä on,ei siinä mitään mutta jo lehdestä selviää että eiköhän ne parhaat paikat ole VIP-tilojen käytössä ja joka vuosi tuntuu että VIP paikkoja näkyy vaan entistä enemmän. Noh mikäs siinä on rallia seuratessa olut lasi kädessä ja musiikin tahdissa seuratessa mikäli se on se oikea tie :D .

Muitakin oheistapahtumia on vain lisätty vuosien aikana joita mielestäni ei tarvitsisi olla enään yhtään enempää. mm. Moksin ennenkin tukkosella pätkällä on tuo Maailman Nopein kansa homma ja Paviljongissa vaikka mitä. Vähemmälläkin jo pärjäisi. Onpahan ainakin hyvä syy nostaa maksua että pääsee huoltoa katsomaan.

3. kokonaisuus: Onhan se hienoa että turvallisuus otetaan vakavasti mutta mielestäni näin vakavasti sitä ei tarvitsisi aivan ottaa. Meillä on hyvä kansa asiantuntevia faneja ja totutusti ulkomaalaisetkin ottavat asiat hienosti. Mielestäni vain katsojilta riisutaan turvallisuuden nimissä melkeinpä se kaikki vapaus joka meillä joskus vielä oli ja siltikin maksut kovenevat,vaikka vuosi vuodelta tuomme vain enemmän rahaa kaikkille tahoille joihin MM-ralli vaikuttaa. Miksi meillä kun ei missään muualla? katsokaapa vaikka kuvia tuolta muualta maailmalta oli kyseessä sitten Puola,Norja tai vaikka Saksa(edel.vuodet) jotka ovat erittäin kovavauhtisia miten siellä ollaan. Lisäksi tämmöinen tuo vaan turhaa jännitystä järkkäreiden sekä katsojien välille. Järkkärithän tekevät vain työtään,hehän eivät asialle voi mitään mutta mielestäni katsojien välinen eripura järkkäreiden kanssa on vain kasvanut muutaman vuoden aikana (mm. tappeluitakin on aivan saatu aikaiseksi).

Mitäs näkemyksiä muilla on? Onko raja ylitetty vai onko kaikki mielestänne täysin ok? Entäpä onko Jyväskylän MM-Rallista tullut nykyään vain kaupallinen tuote,rahat pois meiningillä?

Näin on.

Pitkälti yli 30 vuotta tuli joka rallissa käytyä (parikymmentä vuotta niitä tekemässä/järjestämässäkin omalta osaltani) kunnes sen lopetin täysin muutama vuosi sitten kun järjestäjät alkoivat olemaan töykeästi käyttäytyviä ja rahanahneita sekä täysin "asiakkaista" ja avustajista piittaamattomia. Inhimilliset arvot ovat kadonneet suomen rallista, senhän varmasti huomaa jokainen useita vuosia näitä ralleja kolunnut.
Itse laitoin boikotin päälle ja toivottasti, ja nähdäksenikin moni muukin tekee samoin - Maanomistajia myöten. Ei ihme ettei Ouninpohja ole enää Ouninpohja. Mistähän totuus löytyisikään . .

Kyllähän ne hinnat nousee kun tarvitaan VIP paikkoja ja juottoloita rallin varrelle. Ei o köyhille, kipeille eikä maanomistajille tarkotettu tapahtuma. Ikinäni en ralleistani maksanut - koska autoin ja annoin omastani, muutaman vapaalipun hinnalla. Sittempä loppui vapaalippujen tuleminen - mutta jatkui yksityisen omaisuuden käyttö rallin hyväksi - joutuipa siinä sitten väkipakolla olemaan järjestys/hinaus/nostopalvelussa, siis ilman korvausta .. ja saipa vielä korjailla viikkokaupalla ralliväen aikaansaannoksia. Ralliorganisaatio kun ei siihen alkanut. Heijjän mielestä kun ei ole rallista haittaa ollut. Oli kuulema niin kalliita paperiset vapaaliput (samalla niitä jakeli paikallisjärjestäjäpikkupomot tutuilleen jokka ei mitään tehny rallin hyväksi, kymmenittäin).

Suoranaisia valheitahan maanomistajat pitkästyivät kuuntelemaan. Tätä kautta ovatkin joutuneet tilanteeseen jossa järestymiehiä ja toimitsijoita joudutaan "rekrytoimaan" järjestävien paikkakuntien ulkpuolelta - ja KAUKAA. Ei viitti ihan joka hirviporukka enää lippiksellä hommaan lähteä - ilimasiin TÖIHIN.

-Semmosta se on kun se päähän nousee-

Samaa mieltä

Jos asia tosiaan on näin, että metsään ei saa mennä katsomaan, vaan täytyy tyytyä jossakin peltoristeyksessä kököttämiseen, niin jäävät ainakin minun osaltani rallit siihen.

Jos haluaa välttää tällaisen, niin kannattaa boikotoida Palsankylän EK:n alkuosa. Viime vuonna siellä olin ja metsään kävely kiellettiin täysin, vaikka olin jo viikkoa ennen käynyt katsomassa hyvän paikan. Joutui sitten lähtemään sinne isolle hyppyrille.

jatkoa ja edelleen samaa mieltä

Kiitoksia vinkistä PaTTeri jos tuonne Palsankylään jostain syystä joutuu matkustamaan. Pahoin pelkään että tähän se menee että risteyksissä kökötetään,etenkin kun nyt muutaman päivän sisään on ralli taas saanut tuota negatiivistä palautetta surullisten tapahtumien johdosta. Saa nyt nähdä mutta veikkaampa että suomessa ollaan heti sormet ojossa ja linjaa tiukennetaan tuostakin ettei kukaan varmasti seiso 50metriä lähempänä tietä :P .

Toivottavasti olen väärässä näistä kaikistä jyrynöistäni. Turvallisuus on silti tärkeää sitä en kiellä,en missään nimessä. Lopultahan sen sitten näkee ralli viikonlopun aikana miten hommat on hoidettu.

Ahistaahan se...

Mutta mikäli olette sattuneet olemaan paikoissa, jotka eivät ole niitä virallisia katselualueita, niin ehkäpä paremmin ymmärtäisitte miksi näin on. Toki varmasti moni on ollutkin ja ihan turvallisessa paikassa jne, mutta omat kokemukset viimevuodelta ovat jotain ihan muuta. Esimerkiksi Väärinmajalla sattui yhdessä nypyn ylityksessä olemaan erittäin juopunut seurue noin metrin päässä tiestä eikä siinä meinannut puhe eikä mikään muukaan auttaa. Jos en nyt ihan väärin muista, niin taisipa siinä yksi taistelija vielä nolla-auton jälkeen kävellä paljain jaloin tielle. No tämä vaan esimerkkinä asiasta. Otetaan tuolta nyt vaikka erikoiskoe, joka on pituudeltaan 20 kilometriä eli vahdittavaa tienlaitaa on 40 kilometriä. Mikäli yksi järjestyksenvalvoja hoitaa 50 metrin pätkän, tuo 40 kilometriä tekee aika monta ihmistä, anteeksi, kun en nyt jaksa laskea. Nykyään tuo talkooväen saaminen ei ole mikään helppo juttu, joten on liki mahdotonta pitää koko erikoiskoetta turvallisesti valvottuna. Epäilemättä suurin osa rallikansasta on asiallista porukkaa, joka tajuaa vastuunsa ja ymmärtää valita turvallisen paikan, mutta kun väkeä on liikkeellä tuhansia ja taas tuhansia, ei tarvita kovin suurta prosentuaalista osaa itsemurhakandidaatteja, jotka pahimmassa tapauksessa jäävät auton alle.
Kovaan ääneen kaikki aina puhuu tuosta rallin järjestäjän tai jonkun muun ahneudesta, mutta eipä koskaan puhuta siitä, että ihmisiä ei nykyään kiinnosta tehdä talkootöitä hienon tapahtuman eteen. Missä se ahneus sitten lie piilee...
Kiitos ja anteeksi.

Aplodeja!

HYVÄ TUKSI!!!! Hienoa, että joku joskus muistaa senkin, ettei ne järjestäjät yksin sitä rallia tee. Me olemme kaikki osa tätä hienoa tapahtumaa ja meillä on myös omalta osaltamme vastuu sen onnistumisesta.
Sanna

ps. Kohta se jo alkaa...;)

Röh röh!

Juu nämä peltokarsinat mistä dudu mainitsi on myös itseäni sapettanut jo muutaman vuoden ajan. No jos tähän ollaan menty, saa nähdä milloinka järjestäjät ymmärtävät alkaa parantamaan näitä "sikaloitaan". Oliskohan muutaman vuoden päästä siellä maksulliset katsomot missä saa istuksia omalla paikallaan ja köyhät polkekoot edelleen siellä mudassa?

Talkooväestä sen verran, jotta osasyy talkooväen hankalaan saamiseen on tiukentuneet määräykset järjestyksenvalvojista. Ennen riitti kuhan ilmoittauduit ja tulit paikalle. Nykyään järjestyksenvalvojalla kuuluu olla voimassa oleva järjestyksenvalvojakortti ja olikohan vielä näin, mikäli sinulla on mm. jokin maksumuistutus tai jokin muu merkintä jossakin, jää järjestyksenvalvojakortti saamatta. En muista varmaksi oliko näin. Mutta hyvä esimerkki ed. vuodelta kun olin itse ajanotossa korpilahdella. Sikäseltä pätkältä puuttui 10 järkkäriä jotka eivät voineet osallistua talkootehtäviin kun olivat ajaneet ylinopeutta tutkaan ja menettäneet järjestyksenvalvojakorttinsa samoin tein.

Tuosta margox:n viittaamasta "lippiksellä ilmasiin töihin". Itse en ole ainakaan koskaan mitannut yli 10v ajanoton tehyävien hintaa tai ajatellut sitä niin, että ilmasta työtä lippiksellä. Joskus on ollu saunailtoja ja joskus ei ole ollut, silti joka vuosi ollaan kammettu paikanpäälle tekemään ajanottoa. Itse ainakin olen pitänyt sitä kivana pikku puuhana ja onhan siinä päässyt samalla näkemään vanhoja tuttuja ja läheltä rallitouhuja eikä ole tarvinnu seisoksia siellä sikaloissa :)

Sen verran tän vuoden rallista. saattaa olla että ehkä menen katsomaan jonkun pätkän, tai sitten en mene. Mitään polttavaa hinkua niihin peltokarsinoihin ei ole. Se on 70% varmaa, että niistä tuskin pääset mitään näkemään.

- Miksi parasta rallia pitää parannella? Päättäjät sinne sikaloihin tarpomaan ja rallia kattomaan. Kokevat itse sen "ihanuuden".

niin...

Niin Tuksi,tottahan tuokin ja kuten Sannapee mainitsi kaikki tekevät rallin,ei vain järjestäjä ja molemmilla on suuri asia rallin järjestämisessä.

Sanoin myös aiemmin silti mielestäni että meillä on silti suht.asiantuntevaa kansaa tienvarrella ja mikä ihme siinä voi olla niin vaikeaa jos muissa maissa homma toimii myös tuolla vapaammalla linjalla erittäin hienosti? Sanotaanko nyt suoraan että kiertelen muitakin kisoja vuoden aikana.

Valitettavasti omissakin hommissa joskus kun työkseni pyörin kauppoja ja kohteita niin ei tuo juopuneiden hoitaminen aina helppoa ollut. Jotkut ottavat asian ok,toiset taas ei. Muutenkin mainitsemasi paikka on vaarallinen ja niistä ei olekaan valittamista. Näistä nypyn ylityksistä pitäisikin ajaa pois! Silti viime vuonnakin muutaman muunkin fanin kanssa juteltuani ettei kaikki voi olla oikein jos äijät sanoo että on kohta kävelty varmaan 3-4 kilsaa pätkää kun kaikkialla tuppaa järkkärien mukaan olevan kiellettyä katsoa,jopa kuulemma 150 metrin suora oli kiellettyä. Tänä vuonnahan asia on etukäteen ilmoitettu tai kuten Vellipohjassa että tästä eteenpäin kiellettyä katselualuetta ??KM joten kellään ei ole aihetta hangata vastaan mutta varmasti tätäkin tulee. Tosin kun peruutusuhkaus tulee niin yleensä aikamonella välähtää siinä vaiheessa tai jos ei välähdä,niin kyllä muut katsojat osaavat asian hoitaa ;). Kuten myös sanoin omasta mielestäni riidat katsojien välillä on lisääntyneet viime vuosien aikana.

Arinu,todella hienoja pointteja! Niinhän se menee että järjestysmieskortti ei ole aivan läpi huutojuttu enään näinä vuosina ja muutenkin turvallisuusalalla kaikki on kiristynyt. Lisäksi korttihan täytyy kai uusia,muutamien vuosien jälkeen ellen nyt väärin muista.

Mitä karsinoihin vielä tulee,katsotaan nyt mimmosia ne on tänä vuonna kehittäneet :P . Edellisvuosina ei ole paljoakaan positiivistä jäänyt kun oot saanut seistä tai istua joko suossa,kurassa tai siinä 2-4 metrin heinikossa. Muutenkin kuten joku aiemmin sanoi,onhan sillä all access rallipassilla joka hiton pätkällä hienoa istua jossain risteyksessä kun muualle et pääse. Sekö nyt on sitten hyvää rallin markkinointia maailman parhaasta rallista? Sitä voi miettiä kuka tahansa....

Hienoa ja rakentavaa keskustelua pitkästä aikaa!!!

Minulla ei hirveästi ole lisättävää. Toki tilanne on ongelmallinen kun ei pääse esim juuri jonnekkin hyvään ennalta katsomaansa paikkaan.

Ja niinhän se on että "vaarallinen katselua alue" kylttejä olisi vähemmän jos olisi järjestyksenvalvojia enemmän. Mutta kuinka niitä saataisiin lisää? Mikä olisi hyvä ja kohtuullinen korvaus?

- hyvää rallia kaikille ja jokaiselle se katselu paikkakin löytyy -

Mitäs jos vaihtasivat . .

.. vaaralline kahtelualue kyltit muotoon: Tässä kahtelu omalla vastuulla :) -siinä varmaan pienenis kilpailijoitten keskinopeuvvetki.

Jos asia tosiaan mänisi niin että järkkärien puute korvataan kielletty kylteillä, on se kyllä jo vastuun pakoilua. Ehkä pakotettua sellaista mutta kuitenkin. Ei sellainen toiminta ansaitse MM-rallin titteliä. Valitettavasti.

Noni.

Otetaanpas nyt ihan vaan pari juttua käsittelyyn... Mitenkäs se sikala on nimensä saanut? Voisikohan olla siitä eläimestä, joka siinä asustaa? Kyllä ehdottomasti suurin parantamisen paikka on yleisöllä, kotimaisella ja ulkomaisella. Hauskaa sinne pätkille mennään pitämään, viinan kanssa tai ilman, mutta silti saa pitää myös sen järjen mukana. Kuten tuossa katsojaoppaassa Moksin järjestäjä kertoo, menee suurin osa jälkityöstä alueiden siivoamiseen. Tässä on myös yksi syy siihen, että eipä kuka tahansa haluakaan antaa maitaan tallottavaksi ja sotkettavaksi, puhumattakaan siitä, että vielä paikkoja hajotetaan. Ja on täysin käsittämätöntä, miten edes joudutaan siihen tilanteeseen, että joudutaan uhkailemaan erikoiskokeen peruuttamisella, koska joku yleisöstä ei vaan ymmärrä puhetta.
Sitten nämä katselualueet pellolla. Kumpi on parempi, peltoaukea vai supisuomalainen umpimetsä, jossa näkyvyys on ehkä 10 metriä? Itse ainakin kannatan tuota ensimmäistä vaihtoehtoa. Ja yleensä sateen jälkeen pellot ovat mutaa, kyynel, kumisaappaat on ihan näppärät. Tämä on nyt tässä ihan vain siksi, kun kerran nämä katselualueet ovat olemassa.
Eikä ole kiellettyä varata sitä aikaa niin, että saa siitä sikalasta sen eturivin paikan. Valitettavasti tuo ohjelma ei ole himokatsojan kannalta kovin hyvä, mutta sillä mennään mikä se on. Pakkaa repun täyteen evästä, retkijakkara mukaan ja hyvissä ajoin siihen valittuun paikkaan, niin ei tarvitse kurkkia. Tuolla keinolla on rallia kierretty aina ja aina on myös hyvin autot nähty, lukuunottamatta vuotta X keltaisen talon hypyssä, jossa nöyrryttiin toiseen riviin.
Sitten viimeinen asia tällä erää. Tällä foorumilla on todennäköisesti suurin osa kirjoittajista enemmän tai vähemmän intohimoista rallikansaa, ei ihan ralli.net, mutta lähes. Luonnollisesti ajatukset ovat sen puolella, että pitäisi päästä sinne minne haluaa mennä jne, mutta on olemassa myös se kansan osa, joka suuresti arvostaa rallin katselun helppoutta. Aika valmiiseen pöytään pääsee tuon katsojaoppaan ostamalla, vartin lueskelet ja voi jo melkein suunnitella omaa reittiään. Kolikolla on aina myös se kääntöpuoli, usein lukuisia kääntöpuolia. Jollain tavalla se järjestäjä on aina vastuussa tapahtumasta ja siksi usein joudutaan tekemään kompromissejä, joista toiset ei tykkää, koska kaikkia ei voi koskaan miellyttää.

Ja aplodit jatkuu...

Sinä olet Tuksi viisas ihminen!

Ja niin ovat kyllä muutkin tähän ketjuun osallistuneet, mukava todellakin seurata rakentavaa ja asiallista keskustelua.

Toivotan kaikille antoisaa ja turvallista ralliviikkoa, Tuksille erityisterkut ja lippu korkealle!
S

Tärkein ohjehan . .

.. vaeltaville kahtojille on tuo AIKA. Sitä kassit täyteen (niijjen rallikaljojen tilalle kylmälaukkuun) niin rallitunnelman nauttiminen on paljon riittosampaa - kun jääpi jotain myös muistiin. Ja JOS niitä rallikaljoja tulee otettua - otetaan sitten silviisii vaan janoon. Hymyä ja huumorintajua kans pari repullista mukaan. Ja ruisleipää. Ja kurkkua ja juustoo ja makkaraa leivän päälle. Rallimakkarahan pitää ostaa paikanpäältä, se vie laukussa muutenkin liikaa tilaa. Sen tilalle vaikka luottokortti :)

Nyt sitten vaan peukkuja pystyyn Suomalaisille.
Vaikka ykköseksi tulluthan sen kuitenkin voittaa.

Aika ei aina auta

Useammin kuin kerran on käynyt niin, että hyvissä ajoin (tunteja aikaisemmin) on tultu ek:lle, katsottu hyvät paikat ja asettauduttu siihen. Heitetty ehkä läppääkin ohi kulkeneiden järjestysmiesten kanssa ja varmistettu että kyseisessä paikassa nauhan takana saa olla. Sitten yhtäkkiä puoli tuntia ennen ek:n alkua kyseinen paikka muuttuukin kielletyksi katselualueeksi ja nauha vedetään jonnekin aivan muualle. Tässä vaiheessa kaikki muut paikat ovatkin niin täynnä, että itse ei enää löydä paikkaa, josta näkisi jotain saati sitten saisi kameralla kuvattua.

Kyllä siinä rallitunnelma latistuu.

PAVILJONGIN WEB KAMERA ON

PAVILJONGIN WEB KAMERA ON JUMITTUNUT!?!

ei enää

nyt se on automaatisessa

Kameran jumituksesta....

Se jää kuvaamaan yhtä kohdetta, jos joku ohjaa sitä välillä manuaalisesti eikä muista laittaa automaattiajoa päälle.

Hyvä maku

Mulla jäi viime vuoden rallista ihan suht hyvä maku. Mun mielestä niistä aikasempien vuosien tiukoista turvallisuusjutuista oli joustettu jonku verran. Esim se että tiellä sai kävellä vielä tuntia ennen ek:n alkua toisin kuin aikasempina vuosina, jolloin tielle ei ollu enää mitään asiaa paria tuntia ennen pätkää. Ja en tiedä oliko se enää virallista katselualuetta siellä Kruunuperällä sellasen pikku sillan jälkeen ku ei näkyny järjestyksenvalvojia eikä nauhoja missään. Saatiin kuiteski jäähä sinne vaikka Harjanteen kopterikin pörräs ylitse sanomatta mitään. Ainaki mulla jäi se fiilis että on siirrytty askel taaksepäin siitä hirveestä nipottamisesta.