Pulan politiikka
Timo Harakka, 10 kirjaa rahasta - sarjan toimittaja
Pentti Haanpään Noitaympyrä (1931) on hämmästyttävän tiukka analyysi siitä, miten New Yorkin pörssikatastrofista aiheutunut maailmanlaajuinen talouspula näkyy kaukaisen Suomen elämässä.
2008 finanssikriisin suorat vaikutukset eivät Suomessa ole yhtä dramaattisia (toki ne 70 000, jotka joutuivat työttömiksi, voivat olla eri mieltä), mutta planeetan joka kolkalle ulottuvina ja yhä euron kriisinä jatkuvina järistyksinä ne ansaitsisivat kaunokirjallisiakin hahmotuksia. Sellaisia ei ole tullut vastaan.
Kun Haanpää kirjoitti Noitaympyrää, Wall Streetin romahdus ja Lapuan liikkeen synty olivat aivan tuoreita, loppuvuoden 1929 tapahtumia. Talonpoikaismarssi järjestettiin kesällä 1930. Samaan aikaan alkoivat kommunistien (ja kommunisteiksi luultujen) kyyditykset itärajalle.
Haanpää oli hetkessä kiinni, kommentoi päivän otsikoita, puhui aikalaisilleen. Siksi onkin erityisen julmaa, että kirjaa ei uskallettu julkaista tuoreeltaan, vaan se ilmestyi vasta 25 vuotta myöhemmin.
Noitaympyrä suhtautuu kriittisesti kapitalismiin – ihmekös tuo, kun kapitalismi on kriisissä. Se juuri on se otsikon ”noitaympyrä”: samaan aikaan on nälkää ja yltäkylläisyyttä, työläisen kurjat olot varmistavat omistajan hyvän elämän.
Mutta Noitaympyrästä ei irtauduta helposti, kuten ilmenee tämän illan antoisassa 10 kirjaa rahasta–keskustelussa teatteriohjaaja Juha Hurmeen kanssa (4.7. TV1 klo 21.30).
Päähenkilö Pate Teikka on liikkuva työmies ja liikkuva äänestäjä. Hänelle ei kelpaa niin sosialismi kuin porvarillisuuskaan, eikä päätään nostava oikeistoterrori.
Pate Teikka ei kuulu mihinkään, ei sitoudu mihinkään, hän on individualisti ja epäilijä. Hänen vastaparinsa on Janne Kuutio – Elmer Diktoniuksen seuraavana vuonna ilmestyneen mestariteoksen antisankari, joka lähtee aina mukaan ajan virtauksiin. Tahdoton takinkääntäjä muuttuu joustavasti punakaartin sotilaasta mustapaitaiseksi lakkorikkuriksi.
Myös Janne Kuutio kuvaa tarkkanäköisesti nuoren tasavallan verisiä ristiriitoja, valtiollista skitsofreniaa. Sekin ilmestyi suomeksi vasta turvallisesti sotien jälkeen.
1930-luvun valkoinen Suomi sai siis elää itsestään tietämättä, soraäänien häiritsemättä. Vapaaehtoisessa, halukkaassa sokeudessa.
Fasismi ja natsismi olivat syntyneet jo ennen vuoden 1929 romahdusta. Kuulu taloushistorioitsija Karl Polanyi toteaa kuitenkin kirjassaan Suuri murros, että vasta markkinatalouden luhistuminen johti fasismin maailmanvaltaan.
Oikeistoterrori oli siis nimenomaan talouden ilmiö. ”Umpikujaan päätyneelle liberaalille kapitalismille tarjottua fasistista ratkaisua voidaan kuvailla markkinatalouden uudistukseksi."
Polanyin katsannossa markkinoiden kriisi ratkaistaan vallankumouksella – joko ylhäältä tai alhaalta. Joko kansa ottaa vallan demokraattisesti tai sitten omistava luokka turvautuu väkivaltaan ja riistää kansalta perusoikeudet.
Nykyisen finanssikriisin ja eurokriisin poliittiset seuraukset alkavat pikku hiljaa tulla näkyviin Euroopassa. Mitähän vielä seuraa?
2 kommenttia
Ti 05.07.2011 @ 22:00
Joskus olen suhtautunut varauksella 10 kirjaa rahasta –ohjelmaan. Mutta uusin jakso, jossa käsiteltiin Pentti Haanpään Noitaympyrää oli täysi napakymppi.
Ohejlmassa yhdistyivät tunne, äly, järki ja viisaus.
Haanpää on ollut minulle tärkeä kirjailija. Eilistä jaksoa katsoessa tuli sellainen olo, että tuollaista on keskuteluohjelma parhaimmillaan. On aika kaivaa Noitaympyrä esiin!
10 kirjaa rahasta –sarjan kaltaiset ohjelmat saavat uskomaan hyvän kirjallisuuden voimaan. Myös Anna Kortelainen ja Juha Hurme oliat loistavia kommenteissaan. Ohjelman jälkeen tuli sellainen olo kuin olisi käynyt henkisessä kylvyssä.
Olit tehnyt loistavan ohjelman. Samanlaista lisää!
- Juha Knuutila, Tukholma
To 14.07.2011 @ 21:02
Olen vähän perässä tämän upean ohjelmasarjan katselussa, mutta Hurme oli aivan napakymppi valinta Haanpään lukijana, tulkitsijana ja keskustelijana.
Mietin just, että olenko nähnyt Hurmeen ohjauksia? Onko tehnyt Haanpään teksteistä?
Ei tule mieleen, mutta Noitaympyrästä olen nähnyt Holmbergin Kallen version Helsingin Kaupunginteatteriin aikoinaan. Jäi mieleen miten siinä jäärä menee aina uudestaan ja uudestaan yksiöisille jäille: - Kestää! Kyllä se kestää!, ja tietenkin jää pettää aina ja jäärä joutuu taistelemaan henkensä hädässä itsensä ylös sieltä.