Meitä kiinnostaa kehittää asiakkuusymmärrystä siihen suuntaan, miten sitoutuneet yleisöt saavat aikaiseksi toimintaa, joka synnyttää yhteiskunnallista arvoa. Siksi kaikenlaiset hyvät esimerkit vaikuttavuusarvionnista ovat nyt tervetulleita vaikkapa kommenttina tähän kirjoitukseen.
Docventures on esimerkki verkossa hyvää kuhinaa synnyttäneestä transmediaisesta ohjelmatuotannosta. Monimediaisen projektin onnistumisen mittaaminen on myös oma lajinsa.
Ohjelmia ei arvoteta sen mukaan paljonko kuulijoita ne keräävät, sillä pelkästään ohjelman lähetysaika ja -viikonpäivä vaikuttaa siihen paljon. Kuuntelijalukujen valossa pohdimme muun muassa sitä, onko ohjelma oikealla paikalla tai sitä, minkä ikäisiä ihmisiä ohjelma houkuttaa ja kuinka uskollisia sen kuuntelijat ovat.
Julkiseen palveluun kuuluu yllättäminen, ohjelmat joita ei odota näkevänsä tai kuulevansa, aiheet jotka saattavat ihmetyttää tai ärsyttää. Yllättäviäkään ohjelmia ei voi suunnitella, jos ei tunne sitä, jonka aikoo yllättää.
Kirjoittaja on Yle Internetin strategiapäälikkö.
Mediakulttuurin ilmiöt kuten sosiaalinen suosittelu, jakaminen ja yhteistyö verkossa näkyvät myös Ylen asiakkaiden mediakäytössä. Ylen verkkopalvelujen kehittämishaasteena on mahdollistaa erityisesti nuorempien netin käyttäjien arjessa yleistyviä motiiveja kuten jakaminen tai muiden auttaminen.