Ti 22.11.2011 @ 15:18Olli-Pekka Heinonen

Tilaa uudelle

Olli-Pekka Heinonen. Kuva: YleKirjoittaja on Ylen julkaisujohtaja.


”Ei tällaisia suomalaisia olekaan!” Tuo hämmästynyt huudahdus kuultiin Ylen asiakkuuden työpajassa, jossa laadullisen tutkimuksen keinoin porauduttiin syvälle 20 suomalaisen elämään, arvoihin ja asenteisiin. Vastaus huudahdukseen kuuluu: Kyllä on. Sitä todistaa kuusikymppinen korkeakoulutettu virkamies, jonka mielestä yhteiskunta ja politiikka ovat vieraita asioita, jotka haittaavat hänen pyrkimystään onnelliseen elämään. Tai 56-vuotias leipomoyrittäjä, joka oli kovin huolissaan ekologiasta ja energiantuhlauksesta ja harrastaa moottoripyöräilyä.

Määrälliset asiakkuustutkimukset kertovat päätrendejä, keskiarvoja, yleistyksiä, jotka ovat arvokasta tietoa ohjelmia ja ohjelmistoja suunniteltaessa. Yhtä arvokasta on laadullinen tutkimus, joka erottaa ihmiset massasta. Arvostamme erilaisia asioita, elämme kukin omalla tavallamme ja haaveilemme tyystin erilaisista asioista.

Mitä tämä kertoo Yleisradiolle? Moninaisuuden on näyttävä myös ohjelmistossa. Kanavia profiloimalla haetaan sitä, että mahdollisimman moni suomalainen löytää Ylen kokonaistarjonnasta itselleen kiinnostavaa sisältöä. Kaikkien suomalaisten palveleminen ei ole mahdollista ilman, että eriytämme tarjontaamme. Yleisradio tarjoaa joka päivä pelkästään televisiossa 21 tuntia ensilähetyksiä, joten sen kaiken katsominen ei ole inhimillisesti mahdollista.

Teemmekö sitten vain ohjelmia ja palveluita, joita suomalaiset odottavat? Emme.
Julkiseen palveluun kuuluu yllättäminen, ohjelmat joita ei odota näkevänsä tai kuulevansa, aiheet jotka saattavat ihmetyttää tai ärsyttää. Yllättäviäkään ohjelmia ei voi suunnitella, jos ei tunne sitä, jonka aikoo yllättää. Asiakastutkimuksen lisäksi suora yleisöpalaute, sosiaalisen median keskustelut sekä tietysti ohjelmien ja palveluiden suosio antavat meille yleläisille tietoa valintojen tekemiseen.

Koska Yleisradio ei myy mitään, olemme kiinnostuneita myös vähemmän kulutuskykyisten suomalaisten elämästä ja teemoista, joita mainostajat karttavat. Haluamme tuoda erilaisia suomalaisia yhteen, luoda yhteisiä kokemuksia pirstoutuvassa maailmassa.

Elämä on vanhasta luopumista ja tilan tekemistä uudelle, niin myös mediasisällöissä. Tarjontamme uusiutuu. Tähtäämme siihen, että ilo uudesta hautaa alleen vanhasta luopumisen kitkan. Antakaa meille palautetta ja tulkaa mukaan ohjelmantekoon. Haluamme oppia asiakkaan tavoille.
 

 

Kirjoitus on tuoreen YLE Esittää -lehden pääkirjoitus.
Lataa lehti pdf-tiedostomuodossa.

4 kommenttia

YLE ei myy, mutta teillä on asiakkaita?

Asiakkaita, suomalaisia, kuluttajia, kansalaisia. Olennaista on, että haluamme muistaa että ihmiset ovat yksilöitä ja että heitä tulee kohdella yksilöinä. Asiakas-sanalla tehdään pesäeroa entisaikaiseen "yleisöjen" ajatteluun.

Jos haluat lukea tästä ajattelusta yhden esimerkin, <a href="http://blogit.yle.fi/avoin-yle/nain-yle-pyrkii-ymmartamaan-netin-kayttajia-lataa-artikkeli">lataa tuore artikkeli</A>.

Yle-Puhe joka oli viimeisiä jotenkin toimitettujen radio-ohjelmien turvasatamia on tapettu/tehty raajarikoksi lisäämällä sinne urheilu-ohjelmia.
Avasin tänään,kuten tapanani on ollut iltaisin töitä tehdessäni, Yle-Puheen ja suljin radion samantien, kuuluttajan ilmoitettua seuraavan kolmen tunnin ajan tulevasta jääkiekkokatsauksesta.
En inhoa urheilua, seuraan jalkapalloa, jääkiekkoa ja joskus kamppailurheilua, mutta inhoan sitä, että ennen asiallista puheohjelmaa tarjonnut kanava (ainoa sellainen Suomessa) on jostain käsittämättömästä syystä hylännyt uskollisen kuulijakuntansa. Urheilulähetykset kuuluvat edelleen mielestäni Radio Suomen puolelle. Siirtäkää sitten ne laimeasti perusteena käytetyt viranomaistiedotteet Yle Puheen puolelle. Olli-Pekka Heinosen on turha kuitata useat pettyneet ja vihaiset kommentit vain muutosvastarinnaksi, jos hän näin tekee, niin luulen, että hän ei ole ihan tehtäviensä tasalla. Toivottavasti asiasta vastuulliset tasot ymmärtävät lukea netistä kansalaisten antamaa palautetta ja vetää siitä oikeat johtopäätökset. Yle Puheen vuoksi maksoin mielelläni lupamaksua, koska koin saavani rahoilleni vastinetta. Yllättävästi monet TV-ohjelmista, joita Yle-Puheelta tuli, toimivat hyvin myös kuultuina. " Kiveen hakatut" oli ja on ainoa poikkeus urheiluohjelmien joukossa, hvyin toimitettu ja kiinnostava. Olga K, en ymmärrä miksi hän on äänessä, ei ole vielä vakuuttanut minua siitä, miksi hänen pitäisi juontaa aamuohjelmaa Puheessa.

Kuuntelin viikonloppuna radioa palattuani matkalta Suomeen. Miksi Yle-Puheella on urheilua. Selailin radiokanavia laidasta laitaan ja YLE:ltä puuttuu nyt lippulaivakanava. Pettymys oli suuri.

Ohjelmien ulos ajamisessa oli puutteita, jinglejä ja ainakin puheella omia mainoksia soitettiin täytteenä ennen tasatuntia ja muutenkin miten sattuu. Puheella räminää ja taas räminää.

Erään suoraan lähetykseen sai soittaa ja sitä ei voinut kuunnella puheluiden huonon organisoinnin takia.

Olen aina arvostanut YLEä, mutta nyt kyllä tuntuu syntyneen melkoisesti kiinni kurottavaa vaikkapa läntisiin naapureihin nähden.

YLE, oppikaa Norjasta kuinka Internettiä käytetään.

YLE, oppikaa Ruotsista kuinka puheohjelmien virtaa tuotetaan ja mielenkiinto pidetään yllä, ja kuinka luodaan ajankohtaisen keskustelun agendaa, pelkäämättä, ja ollaan osa yhteiskuntaa.

Avoin Yle

Uusia blogikirjoituksia ei enää julkaista tällä blogit.yle.fi -alustalla. Ylen yhtiösivustolla yle.fi/yleisradio on avattu paikka Näkökulma-teksteille. http://yle.fi/aihe/yleisradio/nakokulma Palautetta tai kysymyksiä Ylestä tai Ylen ohjelmista voit antaa myös yhtiösivuilla. https://palaute.yle.fi/

Blogiarkisto

2014

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2013

joulukuu

marraskuu

lokakuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2012

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu