Teosten takaa
-
Kurssi kohti uutta aaltoa osa II
Yhteistyö Radioteatterin ja Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen ja lavastustaiteen osaston välillä jatkuu. Nyt siirrytään ajassa taaksepäin 1980-luvulle, Neuvostoliiton aikaiseen Karjalaan. Hyisessä vedessä, jäälohkareiden seassa munkki Serafim soutaa ateisti Ivanovin luo hakeakseen tämän Valja-pojan kastettavaksi ortodoksiseen uskontoon.
-
Käsikirjoittajat.Nyt.
-Valmis käsikirjoitus. Niin lyhyessä ajassa. Uraa! Tosin välillä joutui puristamaan, että pysyi deadlinessä, summaa Antiloopin kirjoittaja Kimmo Yläkäs Käsikirjoitus.Nyt.- kurssilaisten tunnot. Mitä ”mielenkiintoisen ihmiskokeen” osallistujille – kuten Cantundon kynäilijä Sauli Sampo Kohtauksen käsikirjoituspajaa osuvasti kuvasi – kuuluu nyt, kun kurssin lopusta on kulunut jo hyvän aikaa? Kohtaus kutsui kirjoittajat kylään ja otti asiasta selvän.
-
Pelkistetyn ilmaisun juhlaa
Mistä syntyy karaokevideoiden pelkistetty tyyli? Entä miksi karaokevideo ei saa olla liian valloittava? Popkultin Pia Asikainen päätti ottaa selvää suuresti ihailemansa ilmaisumuodon saloista ja jututti aiheesta KSF:n Petri Kaipaista.
-
Leikkaaja leikkaa henkilöiden väliset suhteet esiin
Muun Kotikadun kuvausryhmän viettäessä ansaittua kesätaukoa yksi heistä sulkee juhannuksena työhuoneensa oven lopullisesti. Hän on eläkkeelle jäävä leikkaaja Lena Paersch. Taakse jää 100 leikattua jaksoa Kotikatua.
-
Kurssi kohti uutta aaltoa
Radioteatterin kuunnelmastudiossa ei piitata Suomen suvisäästä, sillä nyt ollaan avaruudessa. Näyttelijä Ville Tiihonen ahkeroi yksinäisenä astronauttina ”simpukassa”, ohjaamossa työskentelevät ohjaaja Tommi Kainulainen ja äänisuunnittelija Jyri Pirinen. Tutorina toimii Anders Wiksten, käsikirjoittaja on Ilja Rautsi. Meneillään on pienoiskuunnelman Päivä 746 nauhoitus, joka on osa kurssimuotoista yhteistyötä Aalto-yliopiston Taideteollisen Korkeakoulun elokuvataiteen osaston ja Ylen Radioteatterin kanssa.
-
Väritön kirjoittaja = väritön päähenkilö?
- Ongelma on sama kaikkialla: käsikirjoittajat eivät ole kovinkaan jännittäviä persoonia ja siksi he usein tekevät myös päähenkilöistään samanlaisia passiivisia istuskelijoita, naurahtaa englantilainen käsikirjoittaja ja kouluttaja Guy Meredith, kun kysyn häneltä ja hänen kollegaltaan Roger Gregoryltä onko tv-draaman "perisynti": passiiviset päähenkilöt, erityisesti suomalaista draamaa leimaava piirre.
-
Kuuleko kukaan kuunnelmaa?
Jokainen tarvitsee jonkun. Ihminen toisen ihmisen, työ tekijänsä, taide yleisönsä, kuunnelma kuulijansa. Miksi kaikki sanovat pitävänsä kuunnelmista, mutta niin harva kuuntelee niitä? Tätä pohtii Tommi Kainulainen, joka on yksi kesällä lähetettävien Uuden aallon pienoiskuunnelmien ohjaajista.
-
Seitsemän oikein
Vuonna 2001 sai ensiesityksensä Kotikatsomossa 12-osainen sarja Seitsemän, joka saavutti suuren suosion meidän lottoavan kansamme keskuudessa. Kesällä uusittavan sarjan käsikirjoittajat Mika Ripatti ja Seppo Vesiluoma pohtivat seitsemän kohdan verran, mitkä olivat ne seikat, jotka tekivät sarjasta niin suositun.
-
Henkilöt vievät Tehtaan juonta
- Muutokset henkilön mielentilassa kiinnostavat katsojaa, arvelee ohjaaja Juha Lehtola.
-
Ydin katoaa kehittelyhelvetissä
Ohjaaja Juha Lehtola valmistautuu Tehdas-sarjan kuvauksiin ja puhuu käsikirjoituksen puolesta. Katso video, jonka kirkkaat kommentit korvaavat harmaan kuvanlaadun.
Teosten takaa
Uusimmat
Suosituimmat
Pertti
Kun ihmiset ovat kanssani samaa mieltä, minusta tuntuu aina, että olen väärässä.
Tuoreimmat kommentit