yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Harjoitus 2

Kuva + teksti - uutinen ja mainos samasta aiheesta

Oppilaat jaetaan neljän hengen ryhmiin. Jokainen ryhmä valitsee itselleen aiheeksi jonkin arkipäiväisen esineen luokasta (esimerkiksi tussitaulu, pyyhekumi, teroitin, piirtoheitin, lehtilaatikko…). Kunkin ryhmän aiheet kirjoitetaan taululle kaikkien näkyville, jotta aiheiksi ei tule samoja esineitä.

Jokainen ryhmä jakautuu vielä kahtia.
Toisen parin tehtävänä on tehdä ryhmän yhteisestä esineestä lehtiuutinen ja toisen parin tehtävänä on luoda lehtimainos.


a) Uutinen kertoo aina jostakin uudesta tai yllättävästä. Mitä sellaista voisi keksiä valitusta esineestä?

b) Mainosta työstävän parin tulisi miettiä miten valittua esinettä voisi myydä kuvan ja tekstin avulla?


Luokkaan syntyy siis useita mainostoimistoja ja uutistoimituksia. Valmiissa työssä tulee olla ainakin yksi kuva ja tekstiä – lisäksi voi olla otsikko, kuvatekstiä, slogan, logo ja jne.


Tekovaiheessa tulee muistaa, että

  • lopputulos vastaa muodoltaan (visuaaliselta ilmeeltään) valitun viestityypin luonnetta
  • sanallinen sanoma ei ole pääasia, vaan visuaalinen kokonaisuus
  • kirjasintyyppiä kannattaa miettiä tarkkaan, sanatkin voivat olla ”kuvia”
  • värimaailma kannattaa suunnitella etukäteen

Tehtävä toteutetaan A3-paperiarkeille ja väritetään liiduilla tai värikynillä.


Valmiit työt nostetaan taululle joko niin, että luokka arvuuttelee luetusta tekstistä, onko kyseessä uutinen vai mainos. Valmiit työt päätyvät jälleen kahteen kategoriaan (kuten harjoituksessa 1) tai sitten uutinen ja mainos samasta esineestä asetetaan aina vierekkäin keskenään vertailtavaksi. Jokainen ryhmä kertoo muulle luokalle omasta työstään. Yhteisesti voidaan vertailla esimerkiksi mitä uusia lähestymistapoja aiheeseen eri ryhmät olivat keksineet sekä uutisten ja mainosten värimaailmaa ja lauseiden toimivuutta kuvan kanssa.


Videot

Harjoituksen toteuttaminen opetustilanteessa.
Katso video



 
 

Poimintoja  

opepallo

Varkaat tiedon valtatiellä

Internet on kaikessa laajuudessaan sekä hyödyllisen että myös täysin tarpeettoman tiedon aarreaitta. Tiedon käyttämiseen on jokaisella ... Lue lisää