Jenkkiläinen Nicholas Deleon on tuoreessa Commercial radio is dead … -artikkelissaan kovasti sitä mieltä, että New Yorkissa 11.3. lanseerattu 92.3. NOW FM on pahasti aikaansa jäljessä.
CBS-mediajätin lanseeraaman 18 - 34-vuotiailla suunnatun kanavan tiedotteessa puhutaan ”uudesta nro 1. tuoretta hittimusiikkia soittavasta radiokanavasta, minkä pariin nuoret aikuiset hakeutuvat etsiessään uutta musiikkia"
Deleonin mukaan, tällaisen ”strategian” tai paremminkin ”myyntipuheiden” viimeinen myyntipäivä on pahasti päässyt menemään vanhaksi.
Passiivinen media yhdistää vielä nuorisoa?
Näin äkkinäisellä tuntumalla ajateltuna (mikä on muuten suunnattoman yleistä), ajatus nuorisolle suunnatun hittiradion kannattavuudesta, tai ehkä pikemminkin vaikuttavuudesta, tuntuu hieman vanhahtavalta.
Sama pätee myös tietysti muihin mediavälineisiin, jotka pyrkivät määrittelemään mikä on hyvää ja mikä huonoa musiikkia. Ylipäätänsä medioihin, jotka pyrkivät määrittelemään kulttuuria, mikäli sellaisesta halutaan hittimusiikin tapauksessa puhua, ainakin voidaan puhua kulutuskulttuurista.
Herra Deleon painottaa CBS:n epäonnistumisen siemenen lepäävän uudenlaisten musiikkipalveluiden olemassaolossa, mistä löydän ainakin omat yhtymäkohdat todella helposti.
iTunes, Last.fm, Spotify
Omassa käytössäni uuden musiikin löytämiseen on nykyisin palveluita kuten iTunes, Last.fm ja Spotify. Niitä tietysti joku muukin saattaa käyttää.
Lisäksi RSS-lukijaani mahtuu lukematon määrä musiikkiblogeja sekä kansainvälisten medioiden musiikkijulkaisuja tai yleensä erilaisia musiikin suosittelupalveluita. RSS-lukija saattaa myös olla jonkun toisenkin käytössä.
Sitten on tietysti vielä erilaiset sosiaaliset mediat, joiden kautta musiikkisuosituksia saattaa suoraan tai epäsuorasti revetä kavereilta. Itse asiassa ei edes välttämättä kavereilta, mutta vaikkapa Twitterin tapauksessa kontakteilta, joita seuraan.
Radio ei ehkä ainakaan minulle henkilökohtaisesti ole se väline, mistä hakisin uutta musiikkia, eikä varmaan TechCrunchiin kirjoittavan herra Deleoninkaan, ja vielä vähemmän hänen ystäviensä saati sitten kollegoidensa väline.
- CBS Radio, that is how people are “discovering” new music in the year 2009. They’re not listening to the radio, sitting through commercials, waiting for the marble-mouthed DJ to say, “Hey, here’s [Cool New Band].” Yes, we know. We heard about [Cool New Band] two weeks ago via Twitter/Facebook/MySpace Music/whatever. Thanks for trying to remain relevant, though!
Tässä vaiheessa herra Deleon kuitenkin astelee mielestäni hieman harhaan. Uuden musiikin löytämisen prosessi ei todellakaan ole noin yksinkertainen ja olen sitä mieltä, että osana sitä, tai ainakin yhtenä vaihtoehtona on myös radio.
Keskeistä onkin kysyä, mihin ihmiset hakeutuvat, kun he etsivät uutta musiikkia TIETOISESTI. Jos radio on tässä tapauksessa se ykkösväylä mitä CBS:n herrat tarkoittivat, silloin he ovat menneet hienosti metsään.
Hittiradio on passiivisesti ”käytettävä”, suhteellisen turvallinen mediatuutti
Hittiradio on oivallinen väline uuden musiikin löytämiseen silloin, kun uutta musiikkia tai tietoa musiikista ei etsitä tietoisesti.
Hittiradio on passiivisesti ”käytettävä”, suhteellisen turvallinen mediatuutti, mikä saattaa aika-ajoin yllättää, useimmiten se kuitenkin ärsyttää ja loistaa musiikillisella keskinkertaisuudellaan.
Tietysti on ongelmallista, jos kanavan konsepti perustuu niinkin ylimieliseen ajatukseen, että radio olisi se ensisijainen väline, mistä uusi musiikki löytyy, silloin ollaan pahasti harhapolulla.
Oli miten oli. CBS:n tiedotetta lukiessani, en voi sivuuttaa ajatusta siitä, että jossain vaiheessa suunnitteluryhmä on yhdessä pannut silmät kiinni ja toivonut, että Internet menisi pois…
Näin voi joskus käydä, kun alan paatuneet ammattilaiset pyrkivät tuottamaan palveluita kenttään, joka nyt ei vaan ole enää entisensä vaikka sitä kuinka toivoisi. Tai sitten CBS:llä ollaan todella vahvasti aikaansa edellä eikä kukaan muu vain tajua sitä.