Ruotsalaislehti Sydsverigeen kirjoittava Jonn Jeppsson arvosteli viime viikolla Metallican tuoretta Death Magnetic -albumia sen verran omaperäisellä tavalla, että aikaisemmin lehdelle luvattu Metallica-haastattelu peruttiin levy-yhtiö Universal Musicin toimesta.
Ok. Jeppsson ruotii arvostelussaan levyä kyllä aika kovalla kädellä, mutta hänen mielipiteensä eivät olleet niitä asianhaaroja, jotka lopulta johtivat Metallican asioita Euroopassa hoitelevan Universalin ärähtämiseen.
Herra Jeppsson ei nimittäin arvostellut alkuperäistä, levy-kauppoihin julkaistua Death Magnetic -albumia, vaan kylmästi torrent-palvelu Pirate Baysta lataamansa Death Magnetic: Better, Shorter, Cut -versiota.
Death Magnetic: Better, Shorter, Cut on käyttäjän X tekemä ja ruotsalaiseen Torrent-palveluun, Pirate Bayhyn lataama tekele Metallican uudesta albumista. Versiossa kaikki raidat on miksattu yhteen ja kappaleista on siistitty ”turhimpia” kohtia pois keskimäärin yhden ja neljän minuutin väliltä.
Jeppsson meni sitten vielä kehumaan lataamaansa torrenttia alkuperäistä levyä paremmaksi. Herra argumentoi myös olevansa kovasti kuplamuovin tarpeessa, jospa hänen pitäisi alkuperäistä versiota Death Magneticista vielä kuunnella:
”Men om jag ska orka lyssna på något annat än extreme makeover-versionen hädanefter, så vill jag ha några plastknappar att trycka på under tiden.”
Noh. Tämä tapaus pistää miettimään kuinka paljon kuplamuoville olisi tarvetta, kun lukee Metallican tuoretta albumia ruotivia artikkeleita. Joitakin poikkeuksia löytyy, mutta ainakin verkossa olevat ”arvostelut” ja jutut tuntuisivat pääsääntöisesti olevan lähes suoria kopioita levy-yhtiön tekemistä tiedotteista, käytännössä siis levy-yhtiön sanelemia ”totuuksia” ja promootiomateriaalia.
Tässä kollegani keräämä lista joistakin tuoreimmista Metallican Death Magnetic -albumia koskevista otsikoista:
”Metallica julkaiseen odotetun uuden albuminsa Death Magnetic”, ”Metallica myynnyt triplaplatinaa”, ”Metallica nousi brittilistan kärkeen”, ”Metallica arvostaa Guitar Heroa” ja ”Metallica otti YouTuben haltuun”
Metallican kokoisen bändin haastattelu on uutisarvoltaan erittäin iso juttu, sitä se olisi ollut myös Ruotsalais-lehdelle. Onkin todella sääli, että bändin ja levy-yhtiön toimesta pyritään tällä tavalla pitämään mediaa kyykyssä kiristämällä haastatteluilla.
Toisaalta, reaktio on ihan ymmärrettävä, Jeppssonin artikkeli kun on aika suoranainen mainos Pirate Baysta löytyvälle miksaukselle. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että ko. versio Pirate Baysta todella löytyy, siitä ei vaan saa kertoa kellekkään, muuten ei anneta haastatteluja.
Lopulta tapaus on kuitenkin ehdottoman hyvä osoitus siitä, minkälaiseen tilanteeseen verkossa on päädytty, kun ”vapaasti” toimivat tai julkisen palvelun mediayhtiöt eivät ole lähteneet tarpeeksi vahvasti tai aikaisin verkkojournalismin tuottamiseen mukaan.
Tiedotteiden copy-pasteeminen kun värittää myös muita journalisimin aloja verkossa.