Suomalaisessa musiikissa kaatuivat tänä vuonna raja-aidat, kun monet kotimaiset artistit tekivät loikkauksia tyylilajista toiseen. Tänä vuonna myös sosiaalisen median asema vahvistui musiikkibisneksessä.
Suomalaisessa pop-musiikissa useat artistit lähtivät vaihtamaan tyylilajiaan. Esimerkiksi räppärinä tunnetuksi tullut Mariska siirtyi iskelmän pariin, Paleface vaihtoi räppäyskielen englannista suomeksi ja Indica teki päin vastoin. Ainakin Palefacen kohdalla muutos on otettu hyvin vastaan ja hänen kehuttu Helsinki - Shagri-La -albuminsa palkittiin jo vuoden etnoalbumi-Emmalla.
2010 oli myös musiikin nettimyynnin läpimurtovuosi. Ladattavia musiikkitiedostoja myytiin ensimmäistä kertaa niin paljon, että se korvaa lähes kokonaan cd-levyjen myynnin laskun. Cd ei ole kuitenkaan kuollut: Jenni Vartiaisen huhtikuussa julkaistua Seili-albumia on myyty yli 100 000 kappaletta ja se on kirkkaasti vuoden myydyin levy Suomessa.
Sosiaalisen median merkitys vahvistui artistien toiminnassa ja markkinoinnissa. Yhdysvaltalainen pop-laulaja ja performanssitaiteilija Lady Gaga oli ensimmäinen ihminen jolla oli yli 10 miljoonaa Facebook-fania. Myös suomalaiset artistit toimivat aktiivisesti Facebookissa ja YouTubea ruvettiin käyttämään musiikin markkinointivälineenä.
Kommentit (0)
Ei kommentteja.