Musiikki on tunnetta ja eliksiiriä

Musiikki on tunnetta ja eliksiiriä

Ajankohtaista - Ma 24.10.2011, klo 12.30

Areena-sisällön näkyminen vaatii Javascriptin päälläolon sekä Flash-liitännäisen

Areena linkki: http://areena.yle.fi/video/1319456917694

160
tykkää tästä

Teknisessä murroksessa elävällä musiikkiteollisuudella on tulevaisuutta, uskovat musiikkialan asiantuntijat. Ihmiset kuluttavat musiikkia enemmän kuin aiemmin, vaikka fyysisten levykopioiden myynti on laskussa. Artistin ympärille tarvitaan kuitenkin taustajoukkoja, jotta yksittäinen muusikko saa äänensä kuuluviin lukuisten muiden joukossa.

Universal Musicin tuotantopäällikkö ja pitkän linjan muusikko-tuottaja Riku Mattila korostaa, että musiikilla on tulevaisuutta. ”Ihmiset kuuntelee ja kuluttaa musiikkia enemmän kuin koskaan. Jos tässä on teknistä murrosta musiikin jakelun ja levittämisen kanssa, niin se on maallista. Musiikilla on tulevaisuutta.”

Music Export Finlandin toiminnanjohtaja Pauliina Ahokas komppaa Mattilaa. Hän uskoo, että musiikkiteollisuus löytää paikkansa myös tulevaisuudessa. ”Tutkimusten mukaan musiikin kuulijoitten ja fanien aktiviteetti musiikin ympärillä lisääntyy. Viime vuosina on myös syntynyt sellaisia uusia digitaalisia kauppapaikkoja musiikille, jotka kasvavat ja kehittyvät. Näkemykseni mukaan musiikin tulevaisuus näyttää erittäinkin positiiviselta.”

Warner Music Finlandin kotimaisen tuotannon vastaava Asko Kallonen huomauttaa, että artistit tarvitsevat ammattilaisia ympärilleen, koska musiikkia on enemmän tarjolla kuin koskaan aiemmin. ” Jonkun täytyy nähdä vaivaa myös itse musiikin tekemisen ulkopuolella, jotta se musiikki menee eteenpäin tässä maailmassa, missä on jo liikaa kaikkea. Mitä enemmän musiikkia on saatavilla, sitä enemmän tarvitaan ihmisiä, jotka työskentelevät sen artistin kanssa, jotta se artisti saa äänensä kuuluville.”

Kallosta huolestuttaa musiikkiteollisuuden eläminen nimenomaan bisneksenä murrosvaiheen ylitse. ”Ihmiset lakkaavat ostamasta fyysistä pikkuhiljaa ja digitaalinen maihinnousu on alkanut. Tietylle sukupolvelle on itsestäänselvyys, että musiikki tulee nappia painamalla joka paikasta, eikä siitä tarvitse maksaa mitään. Kuitenkaan kukaan ei voi toimia sellaisessa maailmassa kovin kauaa, jossa työstään ei saa palkkaa.”

Hittibiisien löytämiseen ei ole kaavaa

Hittikappaleiden muoto ja suosittujen artistien lista voi vaihdella, mutta musiikin tehtävä säilyy samana. Pauliina Ahokas hakee musiikista tunnetta. ”Kyllähän musiikki on aina tunne, musiikki on aina elämys, millä lailla se koskettaa, mitä asioita se tuo elämään. Mulle henkilökohtaisesti musiikki on jokapäiväinen tapa selvitä elämässä eteenpäin ja löytää energiaa ja voimaa. Se on paitsi jokapäiväistä käyttötavaraa myös eliksiiriä ihan aidosti.”

Riku Mattilan mukaan hittibiisien etsimiseen ei ole kaavaa ja musiikkialan viehätys piilee juuri sen yllättävyydessä. Jotakin yhteistä hyvillä kappaleilla kuitenkin on. ”Mua ilahduttaa koskettava melodia, svengaava rytmi, kekseliäät sanat, perusaiheet toisaalta. Mitään huolta ei ole, välillä ihmisille voi tulla ähky, mutta se on väliaikaista musiikin suhteen.”

Monia hittiartisteja löytänyt Asko Kallonen ei osaa myöskään tarkkaan määritellä, millainen on hyvä laulaja. ”Jos mä kuulen jotain, mikä tekee vaikutuksen, niin tulee sellainen olo, että tää on hyvää, tässä on sitä jotakin, jotain todella mielenkiintoista. Hyvän ja valmiin tapauksen tunnistaa jokainen, vaikeus on siinä, että kuulee jonkun vienonkin värähdyksen nerokkuudesta. Suurin kysymys tuolloin on, onko se tuossa, vai kehittyykö se vielä tuosta. Se ei ole pelkästään sitä, että osaa laulaa tosi hyvin ja tekee hyviä biisejä, siinä on se kokonaisvaltainen olemus ja tietynlainen älykkyys, että tietää, mitä on tekemässä.”

Kalevi Pollari haastatteli musiikkialan ammattilaisia Musiikki&Media -tapahtumassa Tampereella.

Hei kaikki Satumaan kävijät!

Satumaa-palvelun ylläpito ja toimittaminen loppui 7.6. ja artikkelien kommentointi on suljettu.
Kiitos aktiivisuudestanne ja näkemisiin jatkossa uudessa palvelussa http://yle.fi/musiikki

Kommentit (1)

Ammattilaisia ympärille kyllä tarvitaan,mutta suurilla yhtiöillä on varaa mainostaa artistin tuotantoa Telkkarissa,sehän se myyntiä edistää ja tuo tunnettavuutta !
Kilpailu on kovaa,Wernerin tallissa näyttää olevan suurin osa myydyimmistä artisteista !

Anonyymi Ma 24.10.2011, klo 22.24

Uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä