Creative Screenwriter lehden podcastit
Creative Screenwriter lehden podcastit
Viime viikkojen työmatkojen pelastus ovat olleet Creative Screenwriting lehden toimittajan Jeff Goldsmithin podcastit, joissa hän haastattelee käsikirjoittajia James Cameronista Michael Hanekeniin. Haastatteluja on jaossa tuntitolkulla ja aivan ilmaiseksi. Sivuilta löytyy myös mahdollisuus lahjoittaa rahaa tämän kulttuurityön tukemiseksi.
Podcasteista välittyy fiilis, että samanlaisia pulliaisia samankaltaisine ongelmineen käsikirjoittajat ovat rapakon takana kuin täälläkin. Kommentointiin ja tekemiseen liittyvät käytännötkin vaikuttavat aivan yhtä kirjavilta kuin Suomessa. Jotkut projektit ovat loksuneet läpi kivuttomasti, vieläpä riippumatta kirjoittajan kokemustasosta - toiset taas vaikuttavat perinteisiltä kehittelyhelveteiltä.
Avartavinta haastattelujen kuuntelemisessa on ollut kirjoittajien näkökulmien moninaisuus. Miten eri tavalla Jenkkien The Officen kirjoittajat lähestyvätkään juttuaan kuin vaikkapa toimittajataustainen Mark Boal, joka puhuu sotaelokuvastaan The Hurt Locker, tai Alan Ball, joka kertoo adaptoimastaan mustasta draamakomediasta Towelhead. Towelhead meni muuten suomessa suoraan videolevitykseen, mutta on laadukas, hauska ja kauhea elokuva - joskin suorastaan häkellyttävän samankaltainen kuin American Beauty.
Toisten kirjoittajien ajattelutavan kuunteleminen avaa ainakin minulle jatkuvasti uusia näkökulmia omiin ideoihin, mahdollisia polkuja pois omien tarinoiden umpikujista. Jeff Goldsmith ei ole valinnut haastateltavikseen pelkästään suurimpien hittielokuvien kirjoittajia vaan varsin kirjavan joukon erilaisia elokuvantekijöitä. Ehkä juuri siksi nämä haastattelut tuovat lohtua niinä päivinä, kun koko elokuvateollisuus tuntuu geneeriseltä ja eläkeikään ehtineeltä taidemuodolta.
Kommentit
Mitä mitä mitä, onko elokuva taidemuotona eläkeiässä? Missä iässä sitten on proosakirjallisuus?
Minä ajattelen, että joka aikakaudella on omat, uudet taidemuotonsa, joiden pariin sen hetken luovimmat ja innovatiivisimmat nuoret voimat pääsääntöisesti hakeutuvat. Tässä ei ole kyse siitä, että uudet taidemuodot olisivat kehittyneempiä kuin vanhat, vaan päinvastoin siitä, että ne eivät vielä ole sitä. Uusia taidemuotoja on helpompi kehittää, kun on enemmän kehitettävää. On myös enemmän tilaa toimia, kun ei ole vanhojen taidemuotojen dinosauruksia tiellä. Samalla voi näppärästi erottautua kaikista kalkkiksista. Tässä mielessä elokuva on eläkeiässä ja proosakirjallisuus saattohoidossa ;-)
Mihinköhän sitä nuorena, luovana ja innovatiivisena sitten kannattaisi satsata? Leffalla on kova imu ainakin vielä opiskelupaikkojen suhteen. Toisaalta kalusto halpenee ja keventyy. Ehkä kuluttajien alkaessa itse tehdä juttunsa sieltä löytyy joku tarpeeksi hullu joka pistää vielä vauhtia eläkeläiseen ;-)
Jeff Goldsmithin haastattelut ovat loistavia. Keskustelu on rehellistä ja konkreettista eikä mitään elokuvien puffaushöttöä. Itselläni menee juoksulenkit nykyään rattoisasti kun kuuntele noita podcasteja.
test
Uusimmat blogimerkinnät
Uusimmat kommentit
- Eeva K.
- Lappilainen
- Juha Jokela
- Anonyymi
- Anonyymi
- Eeva K.
- Eeva K.
- Tuomas Parviainen
- Dome Karukoski
Pertti
Menestyksellä on hintansa. Sitä tavoitellessasi varmista, että sinulla on varaa siihen.
Joo, CS:n podcastit on melkeinpä parempia kuin itse lehti, koska niissä päästään syvemmälle ja ne on ilmaisia.
Toinen tsekkaamisen arvoinen on Elvis Mitchellin The Treatment, http://www.kcrw.com/etc/programs/tt