yle.fi


Courier New

  • Genre-elokuvan sudenkuopat

    21. joulukuuta 2011 1 7

    Suomalaiset tuottajat ja rahoittajat puhuvat nykyisin paljon genre-elokuvasta. On herännyt halu tehdä selkeitä lajityyppielokuvia. Niitä on helpompi myydä katsojille kuin erikoisemmilla tavoilla genrejen välissä tai ulkopuolella hiihteleviä tekeleitä. Genre on selkeä lupaus katsojalle siitä mitä hän tulee rahoillaan saamaan. On turvallisempaa valita elokuva josta tietää ainakin suunnilleen millainen se on kuin ostaa sika säkissä, olkoonkin vaikka kuinka kehuttu sika.

    Lue lisää

  • Tekijän suhde väittämään

    17. marraskuuta 2011 3 4

    Olen käsitellyt tässä blogissa lempiaihettani väittämää jo parikin kertaa. Ensin kirjoitin väittämän tärkeydestä, sitten väittämän ja rakenteen yhteydestä. Nyt ruodin erilaisia tekijäsuhteita väittämään.

    Lue lisää

  • Sisältö määrää

    17. lokakuuta 2011 3 1

    Hyviä uutisia käsikirjoittajille. Sisällöistä on tulossa entistä tärkeämpiä, sillä paska ei enää mene niin helposti läpi. Tämä on sosiaalisen median, tekstiviestien ja sähköpostien ansiota. Katsojien on helppo kertoa muille, jos elokuva ei ole kerta kaikkiaan toiminut.

    Lue lisää

  • Tanskalaisten televisiosarjojen menestyksen syyt

    15. syyskuuta 2011 1 8

    Kuten tanskalaiset elokuvat, myös tanskalaiset televisiosarjat ovat menestyneet poikkeuksellisen hyvin. Sarjat eivät kerää pelkästään isoja katsojaluku Tanskassa, vaan ne ovat levinneet myös ulkomaille ja voittaneet vuoden 2002 jälkeen peräti neljä parhaan fiktion Emmy-palkintoa.

    Lue lisää

  • Improvisaatiosessio käsikirjoitustyökaluna

    16. elokuuta 2011 0 10

    Pääsin kokeilemaan viime keväänä ammattilaisnäyttelijöiden kanssa toteutettuja improvisaatiosessioita käsikirjoituksen kehittelyn apuna. Tällaisesta työskentelytavasta puhutaan usein, mutta ainakaan itse en ole päässyt sitä aiemmin kunnolla kokeilemaan ajan ja rahanpuutteen takia.

    Lue lisää

  • Munaa, rakkautta ja riskinottokykyä

    15. kesäkuuta 2011 2 5

    Amerikkalaisessa televisiodraamassa on menossa äärimmäisten päähenkilöiden trendi. Useinhan draamaa kirjoittaessa käy niin, että sivuhenkilöistä tulee niitä hillittömimpiä ja kiinnostavimpia tyyppejä, kun taas päähenkilöt latistuvat jotenkin aika tavallisiksi ja sitä kautta ehkä samastuttavammiksi, mutta hieman tylsiksi tyypeiksi. Isossa maailmassa on päätetty selvästikin toimia toisin. Annan muutaman esimerkin viimeaikaisista hyvin menestyneiden sarjojen päähenkilöistä.

    Lue lisää

  • Nuorentaako YLE todella tarjontaansa?

    18. toukokuuta 2011 7 6

    Vuosi sitten penäsin kirjoituksessani YLE:ä palvelemaan eri ikäryhmiä tasapuolisemmin. Ongelma on mielestäni siinä, että kaikki maksavat saman mediamaksun, mutta katsojaosuudet jakautuvat ikäryhmittäin epätasaisesti.

    Lue lisää

  • Parhaat kotimaiset komediat

    2. toukokuuta 2011 0 3

    Jatkan edellisessä blogissani aloittamiani komediasuosituksia. Tällä kertaa käsittelyssä kotimainen kärki. Kirjoitus on laajennettu mukaelma uusimmassa AVEK-lehdessä julkaistusta kirjoituksestani.

    Lue lisää

  • Parhaat ulkomaiset komediat

    15. maaliskuuta 2011 13 7

    Kirjoitin AVEK:in lehteen jutun suosikkikomedioistani viime vuosilta. Tässä ulkomaiset suosikkini hieman laajennettuna katsauksena. Intellektuelleina itseään pitävillä ihmisillä on taipumuksena kuvitella, että heidän ahdistuksensa ja surumielisyytensä johtuu jollakin tapaa heidän poikkeuksellisesta älykkyydestään. Logiikka menee jotenkin niin, että erityisen älykkyytensä takia he ovat kykeneväisiä aistimaan elämän todellisen traagisuuden ja tämä on tietysti hurjan ahdistavaa. Tämän logiikan avulla heidän ahdistuksensa saa ylevän selityksen.

    Lue lisää

  • Suhteestani omiin töihini osa 2

    17. helmikuuta 2011 3 4

    Jatkan edellisessä kirjoituksessa aloittamaani oman työhistoriani analysoimista. Pointtini ei ole se, että lukijan olisi pitänyt nähdä käsikirjoittamani jutut. Tarkoitukseni on enemmänkin jakaa oma kokemukseni siitä miten näen vanhat juttuni, millaisia ristiriitaisia tuntemuksia omat työt voivat herättää.

    Lue lisää

test

  • Courier New

    Pekko Pesonen on Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut vapaa käsikirjoittaja ja Käsikirjoittajien killan puheenjohtaja. Hän on kirjoittanut elokuvat Tyttö sinä olet tähti ja Lapsia ja aikuisia, palkitut minisarjat Veljet ja Sitoutumisen alkeet, sekä Jussi-palkitun, katsojaennätyksiä rikkoneen komediaelokuvan Napapiirin sankarit. Pekko on myös kahden pikkutytön isä ja musiikki-intoilija.

    Pekon blogi jatkaa 15.1.2012 alkaen osoitteessa suomileffa.fi.

Uusimmat kommentit

Pertti

Kirjailijan tärkein ominaisuus on istumista hyvin kestävät pakaralihakset.