yle.fi


YLE palvelemaan tasapuolisesti

YLE palvelemaan tasapuolisesti

3. toukokuuta 2010 Kommentit: 9

Kun minua pyydettiin kirjoittamaan blogia tälle sivustolle, laitoin ehdoksi, että minua ei saa sensuroida. Lupasivat, etteivät sensuroi. Testataanpa pitääkö lupaus paikkaansa.

Olin kuuntelemassa jokin aika sitten YLE:n suunnittelupäällikkö Ari Savista, joka puhui televisionkatsojien päätöksentekokriteereistä. Savinen lipsautti eräässä sivulauseessa, että YLE ei oikeastaan edes hae televisio-ohjelmia, jotka tavoittelevat nuoria, vaan ohjelmia, jotka osuvat kaikkiin kohderyhmiin.

”Kaikilla kohderyhmillä” YLE tarkoittaa sitä, että ohjelman pitää vedota heidän keskeisimpään kohderyhmäänsä eli keski-ikäisiin naisiin. Minulla ei ole mitään keski-ikäisiä naisia vastaan, mutta tosiasia on se, että esimerkiksi äitini katsomistottumukset, elämäntilanne ja maailma on vain  kerta kaikkiaan niin erilainen kuin omani, että meitä on hyvin epätodennäköistä miellyttää samalla ohjelmalla – puhumattakaan parikymppisistä katsojista.

YLE on siis käytännössä hylännyt nuoret katsojat. Pasila, Popkult ja joku muu keskiyön aikaan lähetettävä makasiiniohjelma eivät muuta tätä tosiasiaa.

Parhaan kuvan tilanteesta saa, kun käy katsomassa Finnpanelin tutkimustuloksia televisiokanavien katselijaosuuksista:
http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/share/2009/10-24.html

Taulukosta näkee, että viime vuonna 10-24 vuotiaiden televisionkatselusta YLE:n kanavien osuus oli 18,7%.  45-64 vuotiailla tuo osuus oli 47,7%. Sitä vanhemmilla tuo osuus oli jo 60,7%. Voidaan siis sanoa karkeasti, että YLE palvelee keski-ikäisiä kolme kertaa paremmin kuin nuoria.

Silti kaikkien pitää maksaa sama televisiolupamaksu. Ei ihme, että meitä nuorempia katsojia turhauttaa.   

Miksi kaikkien sitten pitää maksaa palvelusta saman verran, vaikka palvelu on suunnattu suurille ikäluokille? Siksi, että YLE on suurten ikäluokkien vallassa. Sukupolveni ei ole tajunnut vaatia itselleen palvelua. Asiaan on tehtävä muutos. 

On toki hienoa, että YLE palvelee esimerkiksi lapsia, saamelaisia ja vanhuksia, jotka eivät ole mainostajien näkökulmasta kiinnostavia kohderyhmiä. Tätä tehtävää en ole missään nimessä vaatimassa pois YLE:ltä. 

On myöskin kylmä tosiasia, että mainoskanavat ovat kiinnostuneita pääasiassa sen ikäisistä ihmisistä, jotka luovat vasta kulutustottumuksiaan eli nuorista ja nuorista aikuisista. Nuorille on siis paljon tarjontaa muillakin kanavilla. Tai ainakin tietyn tyyppistä tarjontaa. Kotimainen draama esimerkiksi on hyvin pitkälle YLE:n varassa. YLE:n kohderyhmäpolitiikan takia kotimainen draama on hyvin keski-ikäistä – kaikella kunnioituksella.

Minä peräänkuulutan oikeudenmukaisuutta. Se, että YLE palvelee keski-ikäisiä kolme kertaa paremmin kuin nuoria, ei vain ole oikein, jos kaikki maksavat lystistä saman verran.

Sitä paitsi YLE:n palvelut eivät ole kuten vaikkapa terveyspalvelut. Kukaan ei kuole, vaikka ei saisi julkisin varoin juuri itselleen kohdennettua televisio-ohjelmaa. Päinvastoin, esimerkiksi isoille ikäluokille voisi tehdä pelkästään hyvää, jos miltään televisiokanavalta ei tulisikaan jonain iltana sitä iänikuista kellarihumppaa ja he joutuisivat lähtemään möhömahoineen vaikkapa ulos.

Minä en tiedä kuinka temppu käytännössä tehdään. En tiedä millaisilla ohjelmilla tai millaisella markkinoinnilla nuoret saadaan kanavalle tai katsomaan YLE:n ohjelmia netistä. Ainut ratkaisu on mielestäni panna YLE:n johto vastuuseen asiasta.

YLE:n hallintoneuvoston pitäisi edellyttää YLE:n hallitukselta ja hallituksen johdolta, että eri ikäryhmien katsojaosuudet muuttuvat tasapuolisemmiksi vaikkapa neljän vuoden tähtäimellä – tai muuten johto menee vaihtoon. Tavoite voisi olla esim. puolittaa nuorten ja vanhojen katsojien välinen kuilu neljässä vuodessa. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi pitää olla valmis hyväksymään jonkin asteinen pudotus YLE:n kokonaiskatsojaosuudessa. Vanhempia katsojia tullaan menettämään muille kanaville ja se pitää vain hyväksyä. Ennemmin tai myöhemmin heidät tullaan joka tapauksessa menettämään – nimittäin hautaan.  

Minulla ei ole mitään YLE:ä vastaan. Päinvastoin, kotimainen draama-, dokumentti- ja elokuvatuotanto on riippuvainen YLE:stä. Siksi YLE:n onkin muutettava kohderyhmäajatteluaan. Jos YLE ei kykene tarjoamaan kiinnostavaa sisältöä alle viiskymppisille, se tulee menettämään merkityksensä instituutiona, näivettyy ja tuhoaa mennessään resursseja kotimaiselta draama- ja elokuvatuotannolta.

Mikael Jugner teki nähdäkseni paljon hyviä uudistuksia YLE:ssä. Lauri Kivinen voisi ottaa tehtäväkseen nuorten ja vanhojen katsojien välisen järjettömän ja epäoikeudenmukaisen kuilun puolittamisen.

Koska nykyään on muodikasta perustella Facebook-ryhmiä, jotka eivät käytännössä johda mihinkään, mutta joiden kautta ihmiset pääsevät ilmaisemaan asenteitaan, päätin minäkin perustaa asiasta sellaisen:
http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=122428101104578&v=info

Liittykää, jos jaatte haaveeni.

Jos luit tämän kirjoituksen YLE:n Kohtaus-sivustolta, niin YLE on ainakin valmis avoimeen keskusteluun katsojapolitiikastaan. Pisteet siitä.
 

Lisää näihin:
0
tykkää tästä

Kommentit

Timo Turunen 03.05.2010, 10:00

Hahhaa! Hyvä Pekko! Fight the Power! Tähän olen ymmärtämättä kokonaiskuvaa viitannut, kun olen näillä sivuilla peräänkuuluttanut "mielenkiintoista" tv-draamaa ja kirstunhaltijoiden riskinottokykyä. Kirjoitus valaisi tätä problematiikkaa sangen mainiosti. Jaan haaveesi, ehdottomasti.

Vesa Metsätähti 03.05.2010, 12:21

Tähän liittyen varsinkn nuorilta (siis oikeasti nuorilta) katsojilta löytyy aina palautetta. Useimmat kertovat voivansa sietää tai jopa haluta katsoa joitakin YLEn kanavilla lähetettävää ohjelmistoa.

Ärtymystä herättää kuitenkin se, että kiinnostava tavara tarjotaan aina hajallaan ja vaikeasti ennakoitavissa paikoissa. Väliin on aina pakko pistää jotakin joka katkaisee kulutuskokemuksen.

Eikä nuori katsoja vastusta sitäkään, että tavaraa olisi tarjolla enemmän.

Imago-ongelmaa on kai varsinkin nuorten kohdalla kovin trendikästä lähteä ratkomaan vaikkapa verkkosivulla. Oikein huolella tehtynä se saattaisikin peitellä tuota määrä- ja sijoitteluepäsuhtaa vielä hetken lisää, mutta ei kovin pitkään.

Halvempi ja osuvampi muutos kohdistuisi ohjelmistoon.

Pekko Pesonen 04.05.2010, 14:48

Tämä keskustelu käydäänkin näköjään aika puhtaasti tuolla Facebook-ryhmässä. Sääli sinänsä, koska kaikki eivät halua kuulua Facebookiin tai ainakaan tuohon ryhmään.

Anna-Maija Halonen 07.05.2010, 12:24

Ne nuoret, ne nuoret!

Muutamia kommentteja ja epätieteellisiä mielipiteitä nuorille tekemisestä perustuen omaan kokemukseeni Yle Draaman tuottajana:

Me olemme yrittäneet tavoittaa nuoria ohjelmistollamme aina, niin kauan kuin muistan. On mietitty ja kehitetty sisältöjä, on etsitty käsikirjoittajia, on kartoitettu yleisöjä erilaisin menetelmin, ryhmätöin, seminaarein. Siinä sivussa nuoret ovat vanhentuneet – minäkin – ja tilalle on tullut uusia.

Viisasten kiveä ei ole löytynyt. Löytyi suosittuja koko perheen sarjoja kuten kaikki maalaiskomediat, sekä ikä-, sukupuoli-, asumis- ja ammattiryhmärajat ylittävä Taivaan Tulet. (Jonka uudet jaksot muuten alkavat Kakkosella loppuvuodesta). Löytyi kausisarja Uutishuone (2009), joka hyödynsi 70-luvun retrobuumia ja sai fanit perustamaan Pro Raijan ja Vesan rakkaus-ryhmän Facebookissa. Löytyi Parasta aikaa (2009-2010), sarja jonka toivottiin nimenomaan tuovan nuoret television ääreen katsomaan kotimaista draamaa yhdessä vanhempiensa kanssa. Rakastuin mä luuseriin-sarja (2005) tavoitti hyvin nuoret, mutta siitä onkin jo viisi vuotta.
Toivottavasti tuleva päivittäisdraama täyttää nuorisoaukkoa draamatarjonnassa, ainakin aikomus on tämä.

On monisyinen juttu, mistä palasista ohjelmisto muodostuu. Ohjelmistopolitiikkaan en ota kantaa, toivon että joku siitä vastuussaoleva ottaa. Kalliilla draamalla on kuitenkin paine tavoitella aina suuria yleisöjä. Ne löytyvät juuri noista ikäluokista 45-64 ja yli 65-vuotiaat. Hämmentävää muuten, ettei Finnpanel ole luokitellut 65-vuotiaita lainkaan. Siinä vasta väliinputoajat.

Tilaajat tilaavat, tekijät tarjoavat. Kumpi tulee ensin, tästä voisi kinastella kuten munasta ja kanasta. Jos tarjotaan tarpeeksi hyvää, tilaaja tilaa kyllä. Tilaajalla kuitenkin on päätösvalta.

Tilaaja Harri Virtanen on esimerkiksi tilannut Kirsikka Saaren käsikirjoittaman minisarjan Paratiisi, jonka päärooleissa debytoivat 17- ja 15-vuotiaat Linda Tuomenvirta ja Emmi Vyyryläinen. Näyttelijät Elina Knihtilä, Hannu-Pekka Björkman ja Kari-Pekka Toivonen ovat sarjan aikuisia. Kirsikka Saari ja ohjaaja Reetta Aalto ovat tehneet perinpohjaisen taustatyön päästääkseen nuorten nahkoihin, ja mielestäni onnistuneet siinä. Mutta emme silti markkinoi sarjaa nuorisosarjana, haluamme että kaikki katsovat sen!

Sarjassa käsitellään eroperhettä teini-ikäisen tytön silmin. Toivon että aihe koskettaa mahdollisimman monia ikään katsomatta. Itse miltei ikäluokkaan 45-64 kivunneena tuottajana koin ohjelmanteon aikana muutaman huikaisevan hetken, jolloin todella ymmärsin mitä 15-vuotias tänään ajattelee, millaisessa maailmassa hän elää. Ei hassumpi kokemus.

Voitte jakaa kokemuksen Kotikatsomossa 20. ja 27.syyskuuta.

Timo Turunen 09.05.2010, 08:33

Draama on kallista (kuten HBO:n sarjat ja YLE:n hallintokulut). Toki tekijät saa katsoa peiliin, jos eivät pysty tuottamaan tarpeeksi hyviä ideoita, mutta minusta tuntuu, että esim. TRUE BLOOD -tyyppistä ideaa olisi ollut turha tarjota YLE:lle. Kaupallisille kanaville kyllä. Korjatkaa jos olen väärässä, koska kalliilla se kuitenkin ulkomailta ostettiin.

Anonyymi 26.09.2010, 21:10

Kun luki mainioita ja suorasanaisia Pekko Pesosen ajatuksia, niin nämä sivut jo itsessään Pekon asiaa vain tukevat.
Teillä on täällä houkuttelevasti ihan oma ”tarjoa” painike ja olisin voinut tarjota, mutta kun näillä sivuilla sitten mainitaan, että kumpikin kanava keskittyy lähivuosina 6-jakson ohjelmakokonaisuuksiin, niin tarjotappa tässä sitten noin 50-60 min pituista yksittäistä psykologista trilleriä. Kohdeyleisönä 15-100-vuotiaat. Lähempänä kuitenkin sitä Pekon peräänkuuluttamaa nuorisoa.
(Komediaa yms. täällä kyllä voisi tarjota)

Täällä ei vain ollut paikkaa aiheelleni.(En ainakaan löytänyt) Tämä on jo ainakin yhden kohderyhmän pudottavaa ajattelua.
Viihteellinen jännitys on maailmanlaajuisesti kenties katsotuinta viihdettä, eikä lajityypissä joku ”sanomakaan” ole kiellettyä.
Jos suomalaisille annetaan riittävä mahdollisuus tehdä pari helmeä, niin suomalainen jännäri ei ehkä olekaan sen jälkeen vitsi. Nyt se sitä hiukan vielä on.
Google hakukaan ei oikein tunnu tykkäävän sanoista SUOMALAINEN ja TRILLERI, ainakaan samassa haussa.
Jos katsotaan nuorison itse tekemiä lyhytelokuvia,niin jännityksen hakeminen on kova sana.

Muuten kyllä tällaisten sivujen löytyminen oli plussaa. Kiitos siitä.
Yleinen taso varmasti nousee käsikirjoittamisessa jo näiden sivujen kautta. Hiukan ilmavampi ajattelu vielä aiheiden suhteen, niin hyvää tulee ja nuorisokin innostuu.

ilmastonmuutos 28.09.2010, 14:23

Idea ehdotukseni nuorisoa herättämään.
Mitäpä YLE tuumaisi ohjelmasta, jossa nuoret saisivat tarjota omia lyhytelokuviaan ja miksipä ei vanhemmatkin? Tietty laatuvaatimus toki kuvalle ja äänelle yms,(kuva näkyy ja ääni kuuluu?)
mutta ei täydellisen ammattimaisuuden pakkoa. Ohjemanimike ei kuitenkaan kieltäisi täysin ammattimaisiakaan lyhytelokuvia seassa. Se olisi siis yhteistä jakamista viihteestä. Todellista vuoropuhelua.
Ohjelmaan voisi vielä sisältyä lyhyt keskusteluosuus, jossa olisi kaikenlaisia ammattilaisia liittyen visuaaliseen viihteeseen ja toki näitä alan harrastajia myös. Ehkäpä raati joka seuloo parhaat? Katsojat äänestävät voittajan? (Ammatti tuotokset ei kilpailussa mukana)

Televisioon kyllä pääsee nuoria tekemään ei mitään, eli näyttelemään pääosaa BB- taloon. Eikö audiovisuaalista viihdettä oikeasti harrastavat myös voisi päästä telkkuun?
Uskoisin pienessä maassa tällaisen olevan kaikkille opettavaista ja ehkä uusia kykyjäkin löytyisi.
Välineistön tasokin on huikeasti parantunut audiovisuaalisella puolella ja harrastelijoidenkin saatavilla.

Laulukilpailujahan telkussa onkin totuttu paljon näkemään ja joka kerta löytyy uusi tähti ihan oikeastikin.
Hyvä idols yms, vaikka alkukarsintojen nolo lynkkaus on vähän kyseenalaistakin, mutta viihteeksi sekin koetaan. Itsepähän aikuiset sinne ovat menneet.

Tuossa edellä anonyymi nimimerkillä jo puhuin jännäreihin liittyvää. Nyt uskalsin jo olla nimeltäni ilmastonmuutos.Voi olla että joskus muistan vielä oikean nimenikin.

Tästä tuli nyt ihan ilmainen ohjelmaidea ja aivan vapaasti puolestani jatkokehiteltävissä.
Tätä viestiä ei saa kuitenkaan poistaa, koska idean pitää olla kaikille näkyvillä...Ai niin...Voisikohan tätä enää laittaa edes telkkuun, jos oikea idean isä on olemassa vain nimimerkkinä? Kuka olisi siis ohjelmaformaatin luoja?
Nyt otin riskin jos ideani olisikin hyvä ja uusi...Menköön. Ahnehdin sitten joku toinen kerta.

ilmastonmuutos 28.09.2010, 14:51

Kirjootus virhetä mutama edelisesä,muta tovotavasti saite selevöö.(amatööri asialla)

Kohtaus, Pertti 01.10.2010, 12:34

Anonyymi/Ilmastonmuutos, mukavaa, että olet löytänyt meidät. Älä masennu, vaikka toden totta fiktion tilaajamme tällä hetkellä keskittyvät sarjoihin. Hyvällä tarinalla on taipumus päästä tuotantoon, tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin. Lähetä rohkeasti ohjelmaideasi meille, dramaturgiemme luettavaksi ja kommentoitavaksi.

Terveisin,
Pertti

test

  • Courier New

    Pekko Pesonen on Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut vapaa käsikirjoittaja ja Käsikirjoittajien killan puheenjohtaja. Hän on kirjoittanut elokuvat Tyttö sinä olet tähti ja Lapsia ja aikuisia, palkitut minisarjat Veljet ja Sitoutumisen alkeet, sekä Jussi-palkitun, katsojaennätyksiä rikkoneen komediaelokuvan Napapiirin sankarit. Pekko on myös kahden pikkutytön isä ja musiikki-intoilija.

    Pekon blogi jatkaa 15.1.2012 alkaen osoitteessa suomileffa.fi.

Uusimmat kommentit

Pertti

Luovuutta kuvaavat parhaiten sanat ”Mitä jos…?” Siitä on hyvä lähteä.