yle.fi


Aalto-yliopiston rottakoe

Aalto-yliopiston rottakoe

13. joulukuuta 2010 Kirjoittaja: Paula Korva Kommentit: 4

”Unohtakaa kirjan teema, ette te kuitenkaan ymmärrä siitä mitään. Kiinnittäkää sen sijaan huomiota yksityiskohtiin”, kirjailija Vladimir Nabokov sanoi joskus luennolla opiskelijoille. Syynäämällä Aalto-yliopiston taskukalenteria ymmärtää innovaatioyliopistosta enemmän kuin tuhannesta strategiajulistuksesta.

Ylioppilaskalenteri jaetaan opiskelijoille aina syksyn alussa. Tänä syksynä sama kalenteri jaettiin ensimmäistä kertaa kaikille Aalto-yliopistolaisille. Kalenteri on ainoa tänne Aalto-yliopiston kellariin kantautunut merkki siitä, että tämä valtiolle puoli miljardia maksava kokeilu on alkanut. Huhujen mukaan Otaniemessä myös pyörii jo kaikenlaisia työpajoja Aalto-rahoilla, mutta meitä ei niihin ole kutsuttu. Maabrändityöryhmät visioivat omiaan, mutta nousukausi ei näy köyhän kukkarossa.

Kalenterin sisäsivut paljastavat, kenen ehdoilla Aalto-yliopisto on rakennettu: sivukaupalla vain teekkareille suunnattuja mainoksia. ”Asiantuntijaksi huipputiimiin?” ”Tule rakentamaan!” ”International career in the field of modern technology”. Revin saman tien kymmenen sivua turhaa painolastia. Sama toistuu viikkokalenterissa, jonne on ripoteltu muistutuksia: 26.10. verenluovutus Dipolissa, 3.12. fuksien yösähly, 5.12. teekkarimaanpuolustuksen vuosipäivä. Teekkarimaanpuolutus? Joko niillä on oma armeijansakin?

Opettajillemme Aalto-yliopisto on merkinnyt vain loputonta kokousrumbaa. Koko syksyn kestäneen kokoustamisen jälkeen strategiatyöryhmä on valmis siirtymään vaiheeseen, jossa suunnitellaan strategian toimeenpanon toteutusta. Optimistisen arvion mukaan jotain näkyvää saadaan aikaan jo 2020-luvulla.

Ylioppilaskalenterin viimeisille sivuille on vielä kirjattuna suurin draama, Aalto-yliopistolaisilla tehdyn rottakokeen tulos. Siinä testattiin, miten käy, kun teekkarien, ekonomien ja taiteilijoiden ylioppilaskunnat pakotetaan yhdistymään. Teekkarit antoivat auliisti sijoituksensa ja kerhotilansa muiden käyttöön, mutta ekonomirotat kätkivät rahavaransa säätiöihin, pois insinöörien ja köyhien ulottuvilta. Taiteilijoilla ei ollut antaa mitään, köyhät kuin kirkonrotat. Tulos näkyy ylioppilaskunnan palveluja esittelevillä sivuilla: kaikilla Aalto-yliopistolaisilla on nyt mahdollisuus esim. vuokrata teekkareiden saunatiloja ja saada heidän apurahojaan. Kauppatieteilijöiden tarjonnasta ei mainita mitään. Ensi vaikutelmalta insinöörin arvomaailma on lähempänä sydäntäni kuin kylterin. Siinä maailmassa voi pyörittää teekkari-tv:tä ja tehdä teekkaripiloja, ihan vaan omaksi iloksi. Kylteri ei edes kerro vitsiä, jos ei siitä makseta.

Ylioppilaskalenteri on vähän kuin raamattu, joka on lähetetty meille uskon vahvistukseksi. Että uskoisimme Aalto-yliopiston olemassaoloon, vaikkei se näy oikein missään. Ettemme alkaisi kysellä, kuka oikein tuhlaa niitä 500 miljoonaa euroa, jotka valtio antoi Aalto-yliopiston perustamiseen.

Kuka?

Paula Korva

elokuvataiteen opiskelija

Aalto-yliopiston taideteollinen korkeakoulu, elokuvataiteen laitos
6. vuosikurssi. Kandin tutkinto elokuvatuotannosta, maisteriopinnot dokumentaarisen elokuvan linjalla.

Lisää näihin:
3
tykkää tästä

Kommentit

Anonyymi 16.12.2010, 00:14

Se on muuten ylioppilaskunnan kalenteri, ei yliopiston. Ne viidetsadat miljoonat taas ovat yliopiston, ei ylioppilaskunnan. Ylioppilaskunnan miljoonathan ovat kylterien kähmäilyjen takia jäissä.

Paula Korva 16.12.2010, 12:05

Kiitos kommentista, Anonyymi.

Ylioppilaskunta ja yliopisto ovat tietysti kaksi erillistä organisaatiota. Käytin kalenteria vain symboolisessa mielessä kertomaan siitä, kenen ehdoilla yliopisto pyörii. Ylioppilaskuntaa ei kuitenkaan ole ilman yliopistoa, eikö? Se ei ole syy vaan seuraus.

Helsingin Sanomat kertoi vasta, että kauppakorkeakoulun rahojen piilottamisessa hääri taustalla vanhoja kauppakorkeakoululaisia, vaikutusvaltaisia kummisetiä. Taidealoilta tällaiset vaikutusvaltaiset kummisedät taisivat puuttua, kun Aalto-yliopistoa perustettiin, mikä näkyy nyt käytännössä yliopiston arjessa.

Anonyymi 16.12.2010, 12:09

Esimerkkinä tavattoman huono. TKY:n kalenteri oli täynnä mainoksia jo kauan ennen kuin Aallosta edes nähtiin painajaisia. Suurin osa mainoksista on kohteliaasti siten että ne voi repäistä irti niinkuin artikkelin kirjoittajakin teki. Onko tämä taas joku saarna kapitalismia ja mainontaa vastaan? Ei tarvi olla kylteri nauraakseen moisille pellekommenteille. Pitäisikö ylioppilaskunnan nostaa jäsenmaksuja että saadaan kalenterit tuotettua ilman mainoksia? Siitä vasta älämölö noususisi. Sohvaperunat nousisi barrikadeille kun vuosimaksut olisi yhden oluen verran kalliimmat!

Anonyymi 20.12.2010, 16:37

Siinäpä kaimani anonyymi (ilmeinen kylteri) on hienosti oivaltanut kirjoituksen pointin...

test

  • Koulun penkiltä

    Koulun penkiltä -kolumni on elokuva- ja tv-alan opiskelijoiden vaihtuva puheenvuoro.

Uusimmat kommentit

Pertti

Luovat yhteisöt kylvävät ideoita ja korjaavat ratkaisuja.