Kaavoihin kangistunut elokuva
Kaavoihin kangistunut elokuva
Olen huomannut jo koulumaailmassa, että poikien ja miesten kasvutarinat ovat ilmeisesti hyvin kiinnostavia. Niitä elokuvia kun tulee ovista ja ikkunoista. Useimmiten näissä elokuvissa on yksi yhteinen piirre: yksiulotteinen, stereotyyppinen ja ennalta-arvattava naiskuva. Nainen on äiti tai rakastajatar tukemassa päähenkilön tarinaa. Esimerkkinä lähestulkoon kaikki elämänkertaelokuvat suurmiehistä. Alussa miehellä on äiti, joka huolehtii, sitten vaimo, joka huolehtii ja samalla rakastajatar, joka ymmärtää, eikä mäkätä miehelle kuten vaimo. Kuulostaako tutulta?
Viime vuosina maailmalla on innostuttu myös tyttöjen ja naisten tarinoista, mikä osoittaa hyvää kehitystä elokuva-alalla. Esimerkkejä tällaisista elokuvista ovat Iloinen talo (3-osainen tv-elokuva), Roller girl - Whip it! ja 2 days in Paris. Naishahmot näissä elokuvissa ovat moniulotteisia ja kiinnostavia. Kuitenkin edelleen yhtä naisen tarinaa kohden tulee sata miehen tarinaa, joissa naishahmot muistuttavat toinen toisiaan. Olen monesti miettinyt, millaisen kuvan naisista tämän päivän elokuvat välittävät? Mitä me mietimme, kun katsomme niitä parinkymmenen vuoden kuluttua? Tai mitä nuoret tytöt miettivät nähdessään näitä elokuvia? Eivät nuo elokuvat ainakaan rakenna kuvaa naisista tekijöinä tai aktiivisina toimijoina. Ne aiheuttavat samastumisen objektiin ja sitä myötä omalla tapaansa vahvistavat sukupuolten välisiä valta-asetelmia.
Elokuvailmaisun kurssilla teemme kuusi lyhytelokuvaa. Niistä neljässä on keskiössä miehen tai pojan tarina. Koko koulumme mittakaavassa naisten tarinoita ei ole tuonkaan vertaa. Ei tarvinnut kuin käydä katsomassa koulumme esitystä filkkareilla, kun sen tajusi: yli kymmenen elokuvaa ja vain parissa naisen tarina. Yhdessä elokuvassa naisen sukupuolielimen nimeä hoettiin 30 sekunnin välein, mutta koko elokuvassa yksikään nainen ei sanonut sanaakaan. Ja kyse ei ole siitä, että koulumme olisi poikkeus, se on sääntö ja edustaa elokuvan tilaa Suomessa ja lähes koko maailmassa. Se koskee myös muita taiteen osa-alueita. Guerrilla Girls-liikkeen tekemän tutkimuksen mukaan Metropolitan Museumin teoksien taiteilijoista alle 3% on naisia, mutta alastonkuvien henkilöistä naisia on 83%.
Yksi syy naisten tarinoiden puuttumiseen on varmasti se, että elokuva-ala on yksi epätasa-arvoisimmista aloista. Sen lyhyen historian aikana on ehditty luoda hyvin tiukat raamit koskien niin tarinan kulkua, kuvakerrontaa kuin myös tapaa työskennellä. Tapaan työskennellä liittyvät hyvin vahvasti sukupuolittuneet työtehtävät. Monilta osin olemme jumittuneet hyvin perinteiseen tapaan tehdä elokuvaa. Aika ajoin raameja rikotaan ja syntyy jotain mahtavaa, mutta esimerkiksi tämänhetkiset teatterilevitykseen päätyvät elokuvat eivät edes yritä näitä raameja rikkoa tai venyttää.
Lopulta kaikki on meidän käsissämme, me voimme valita, mitä elokuvia haluamme katsoa ja tehdä. Haluammeko lisää suurmiesten tarinoita, teinipojan vaikeuksia tai pilalle hemmotellun nuoren aikuisen miehen tarinaa siitä, kun mikään ei enää tunnu miltään, höystettynä vähäpukeisilla, vuorosanattomilla naisilla ja epäinhimillisillä äitihahmoilla? En väitä, etteivätkö äsken mainitsemani aiheet olisi nekin tärkeitä, mutta olisiko nyt aika vaihteeksi jollekin muulle?
Nyt on aika kertoa suurnaisista, nuoren tytön kasvukivuista, oikeista äideistä ja erityisesti niistä naisista, joista käsketään vaieta ja jotka lakaistaan maton alle, koska naisen alkoholismia, väkivaltaisuutta, syrjäytymistä tai muita perinteisesti miesten ongelmina nähtyjä asioita ei tässä yhteiskunnassa edelleenkään haluta tunnistaa. Ne ovat niitä kiinnostavia tarinoita.
Kommentit
Hyvä että Pekon kanssa nostatte tätä asiaa esille, koska on se osittain totta. Lisää mielenkiintoisia naishahmoja kaivataan juu, mutta ei se mun mielestä saa olla se ainoa syy miksi naishahmoja tai "naisten" tarinoita pitää olla lisää. Siis se, että niitä on vähän. Olen Pekon kanssa samaa mieltä, että loppujen lopuksi kysymys ei minustakaan ole sukupuolijakaumasta vaan samaistumisesta ja tuttujen henkilöiden kirjoittamisesta tai ohjaamisesta. Ja meille naistekijöille se välillä on ihan kunnon mies. Hyvä jätkä ajattelu on minusta aikansa elänyttä, en tiedä yhtäkään sellaista. Tai ehkä jälki on makukysymys.
Naisten tarinoiden puute johtuu varmasti osin siitä, että enemmistö tuottajista on miehiä. Heidän on helpompi innostua miestarinoista, joiden maailma on heille tuttu. Naisia pitäisi saada lisää tuottajiksi ja rahakirstujen päälle, siitä se lähtisi.
Myös naisnäyttelijän näkökulmasta olisi toivottava että naisten asema käsikirjoituksissa muuttuisi tukijoista toimijoiksi!
Kyse on nimenomaan naistuottajien ja naistilaajien vähyydestä!
nimenomaan - eikä oo mikään pakko tehdä parin millin budjetilla
katsotaan nyt vaikka näitä Mitä meistä tuli jne . juttuja .
kyllä mulle on tuottaja aika äijä heittänyt kun oon pitänyt
kiinni näkemyksistäni ---
pahin oli tyyppi joka sanoi ettei ihmiset tolleen mee sänkyyn miten mä olin kirjoittanut . menee ne - mä olin siellä , se ei -
luojan kiitos !
Naistuottajia ja -tilaajia ehdottomasti tarvittaisiin lisää. Ylipäätänsä naistekijöitä tarvitaan alalle enemmän, ettei tarvitse kuulla sellaista kommenttia kuin: "elokuvanteko on vähän kuin hiekkalaatikko, jolla pojat leikkivät ja yksi tyttö tulee kysymään, saako tulla mukaan leikkimään". Minulle on päin naamaa sanottu näin ja se ei olisi nykypäivänä todellakaan mahdollista kovin monella muulla alalla kuin taiteen aloilla.
Mielestäni se, että naistarinoita on vähän, on myös yksi, ei toki ainoa, syy siihen, miksi niitä tarvitaan lisää. Jos kaikki elokuvat kertovat miehistä ja heidän taustallaan olevista naisista, millaisen kuvan se antaa tästä ajasta? Jos elokuvissa toistuu aina samanlainen naiskuva, se toistaa ja vahvistaa stereotyyppisiä sukupuolirooleja.
Yhtenä todella tärkeänä syynä naisten tarinoiden tekemiselle pidän sitä, että sieltä löytyy vaikka kuinka mahtavia tarinoita, joita ei uskalleta tai anneta tehdä. Menetämme loistavia tarinoita, kun jumitumme tiettyihin kaavoihin siitä, millainen naisen tulee olla elokuvassa, emmekä yritä kyseenalaistaa sitä.
Onneksi on näitä miesohjaajia ja -tuottajia, jotka "ylittävät" sukupuolirajat, kuten Klaus Härö ja tuottajat Lasse Saarinen&Rimbo Salomaa. Ja Postia pappi Jaakobille-käsikirjoittaja oli nainen, vieläpä ei-ammattilainen Jaana Makkonen.
Tässäpä on elokuva, jossa on kyseessä ihmiskuva, ei nais- tai mieskuva.
Mielestäni ongelman ytimessä ovat naistekijät, jotka kokevat että "naistarinan" kirjoittaminen ei tuo heille menestystä eikä rahallista tukea. Naispäähenkilön tarinan kertominen on riski, ja naisen pitää olla kovanahkainen, kun sellaista tarinaa lähtee myymään. Siksi monet naiset tyytyvätkin "perinteisiin" tarinoihin, joissa naisten rooli yleisesti jää pieneksi. Poikkeuksia onneksi löytyy, ja toivottavasti muutos on tulossa.
test
Uusimmat blogimerkinnät
Uusimmat kommentit
- Anonyymi
- Anonyymi
- Juhana Lumme
- Stiiven
- Kalle Vaarala
- Tättärää
- Katja Lemberg
- Hanna Lappalainen
- Anonyymi
Pertti
Kirjoittaessa tulee harvoin valmista kerralla ja käsikirjoittaessa ei koskaan.
niinpä - ja ne harvat naishahmotkin kirjoittaa mies tai sitten sellainen nainen , jonka on oltava "hyvä jätkä" että saa duunin .