Ennen Maailmanlopun sushibaaria – Osa 4: hyvät

Ennen Maailmanlopun sushibaaria – Osa 4: hyvät

09.11.2012

Ei ole mitään oikeaa tai väärää tapaa yhdistää klasaria ja muita musiikkeja. Kunhan muistaa jättää ne rock-rummut pois…

Nico Muhly on yksi aikamme merkittävimpiä nykysäveltäjiä; mies jonka sävelkieli taipuu moneen ja yhteistyökumppanien lista on sen mukainen. Hän on tehnyt orkestraatioita ja sovituksia mm. Bonnie ’Prince’ Billylle, Sigur Rosin Jónsille, The Nationalille, Usherille, Mew:lle, Grizzly Bearille…  Mies on indie-jousisektioiden kuningas! Muhly ja Antony Hegarty tekevät selkeästi mielellään töitä yhdessä, sillä yhteistyö on kestänyt jo kahden levyn ajan. Muhlyn mestarillisesta kosketuksesta voi nauttia levyillä The Crying Light ja Swanlights.

Muhlylla on myös työn alla planeettoja käsittelevä teossarja Planetarium yhdessä Sufjan Stevensin ja The National-kitaristi Bryce Dessnerin kanssa. Tässä pätkässä kuuluu hauskasti amerikkalaisten minimalistien, kuten Philip Glassin vaikutus, joka on vahvasti läsnä Sufjan Stevensin omillakin levyillä.

Jokin Jupiterissa planeettana houkuttelee käyttämään vocoder-efektiä äänessä. Harmi ettei Gustav Holstilla ollut moista…

Eva Dahlgren teki vuonna 1995 levyn nimeltä Jag Vill Se Min Älskade Komma Frän Det Vilda yhdessä säveltäjä Anders Hillborgin ja kapellimestari Esa-Pekka Salosen kanssa. Se on yksi parhaita kuulemiani esimerkkejä klassisen ja populaarin yhdistelemisestä ja ehdottomasti paras Eva Dahlgren -levy, johon olen törmännyt. Orkesterisovituksessa ei ole missään vaiheessa menty sieltä missä aita on matalin, mutta se ei missään vaiheessa hukuta laulajaa tai laulua alleen. Ja kertosäkeen nostatus lähtee lentoon aivan eri tavalla kuin esimerkiksi Metallican tapauksessa, ihan orkesterin omin keinoin. Äänenpaine on tehokeinona rajallinen.

Tässä projektissa myös Dahlgrenin vanhojen hittien siirtäminen uuteen kontekstiin onnistui.

Esa-Pekka Salonen näyttää live-pätkissä hämmentävän nuorelta…

Ja viimeiseksi esimerkki, jolla on paljon yhteistä Ismo Alangon ja RSO:n projektin kanssa konseptuaalisella tasolla. Deutsche Grammophon avasi vuosia sitten omat äänitearkistonsa valituille ihmisille, enimmäkseen remiksattavaksi. Hommaan lähtivät monet konemusiikkijyrät, kuten Carl Craig, Moritz von Oswald, Matthew Herbert ja Jimi Tenor. Lopputulokset olivat pettymyksiä. Craig ja von Oswald latistivat Ravelin yksioikoiseksi jumputukseksi, Tenor lisäili biittejä, dubipommeja ja hälyä säveltäjiin Satiesta Varèseen, Herbert nauhakikkaili Gustava Mahleria siihen malliin kuin 1950-luku olisi tullut takaisin…

Säveltäjä Max Richter otti käsittelyyn Vivaldi Neljä vuodenaikaa eikä tyytynyt pelkkään leikkelyyn vaan sävelsi tämän kaikille melkein liiankin tutun teoksen uusiksi.

Ismo Alangon biisit ovat käyneet läpi saman käsittelyn RSO:n projektia varten, eli kokemus on samanlainen yhdistelmä vanhaa, tuttua, uutta ja vierasta kuin Richterin käsittelemä Vivaldi.

Näiden esimerkkien perusteella meillä on lupa odottaa lauantai-illalta paljon.

Teksti: Arttu Tolonen

Kommentit (0)

Uusimmat

  • Tuure Kilpeläinen pohtii ulkopuolisuutta

    Tuure Kilpeläinen oli halunnut mukaan Hetkiä Kalliossa -sarjaan siitä lähtien, kun oli nähnyt Eero Raittisen Purple Rain -vedon. Mahdollisuus koitti sarjan toisella kuvauskierroksella. Kilpeläinen halusi versioida tässä päivässä kiinni olevaa ja tuoretta musiikkia.
  • Samaen hyvä päivä M1-studiossa

    Ylen M1-studioon laulaja-lauluntekijä otti mukaan jousikvartettinsa, joka koostuu Helsingin Kaupunginorkesterissa sekä Radion Sinfoniaorkesterissa soittavista muusikoista. Yleisön edessä taltioidussa sessiossa kuullaan lauluja Koskisen neljältä sooloalbumilta.
  • Sallan ja Miron suomenkieliset suosikit

    Jos yhtyeen nimi on pitkä, täytyy sen kasaaman Viikonloppulistankin olla mittava. Näin tuumasivat Sallan ja Miron matka maailman ympäri -yhtyeen Salla-Marja Hätinen ja Miro Palokallio kun pistivät kasaan kuusikymmentäseitsemän suomenkielistä kappaletta sisältävän soittolistansa.

Suosituimmat

  • TÖRKEÄÄ! Fintelligensin tuotanto on kopioitu 1930-luvulta, katso tunnustusvideo!

    Fintelligensin riimivirta ei olekaan niin loputon kuin Elastinen ja Iso H ovat antaneet ymmärtää, paljastui Emma-gaalassa. Kaksikko on plagioinut surutta savolaisen kansanmuusikon tuotantoa jo vuosia. Iso H myöntää, että uran alussa nuoria räppäreitä kiinnosti enemmän bilettäminen kuin studiotyöskentely, joten omien sanoitusten tekemiseen ei ollut osaamista eikä aikaa. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Paula Vesala (kuva: Yle)

    Shokkipaljastus! Paula Vesala myöntää: ”Koskaan en ole riviäkään kirjoittanut”

    PMMP:n Paula Vesala ja Mira Luoti myöntävät, että bändi on ollut laskelmointia alusta saakka. Biisien tekemiseen naiset eivät ole koskaan osallistuneet millään tavalla, paljastui Emma-gaalassa. Taloudellisen hyödyn toiveessa naiset suostuivat antamaan kasvot huonona pitämälleen musiikille. ”Vaadittiin osuuksia biiseistä, että pystytään nettoamaan”, Vesala tilittää. Naiskaksikko syrjäytti PMMP:tä edeltäneen epäonnisen poikaduon, joka on jäänyt täysin unholaan. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Kuperseikkailu - Lataa laulut ilmaiseksi

    Askartele ikioma Kuperseikkailu-levy! Yle on tuottanut uutta musiikkia lasten ideoista. Päätimme joulunhengessä jakaa aineettoman *Kuperseikkailu-lahjan: *ilmainen, ladattava levy täynnä uutta musiikkia. Ihanaa joulunaikaa sekä riemukasta uutta vuotta 2014! 
Muualla Yle.fi:ssä