Olipas vilkas autourheiluilta

Radiourheilu ja Radio Keski-Suomi tekivät kolmen tunnin autourheilun erikoislähetyksen Jyväskylän radiotalolla torstaina 28.7. kello 18-21. Iltaa isännöivät Jouko Vuolle Radiourheilusta ja Ralliradion tuottaja Arvo Vuorela Radio Keski-Suomesta. AKK:n puheenjohtaja Kari O. Sohlberg estyi tulemasta ulkomailta studioon lentokoneongelmien vuoksi. Studiossa ei kuitenkaan puheesta ollut pulaa. Keskustelemassa ja kuuntelijoiden kysymyksiin vastaamassa olivat ralliautoilija Harri Rovanperä, AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Mahonen, AKK:n pääsihteeri Riku Bitter ja Neste Rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkianen. Rovanperä yllätettiin lähetyksen alussa viiden minuutin koosteella Harrin seikkaluista viime vuoden rallissa. Koosteen alussa Harri kommentoi kärkivauhtiaan leppoisaan tyyliin. Tunnelma muuttui täysin, kun Harri rysäytti 150 kilometrin vauhdissa kauas pöpelikköön. Auton turvakaari rikkoontui ja Rovanperä joutui jättämään kisan kesken. Tippahan Harrilla tuli silmään koostetta kuunnellessa!

Autourheiluillassa kuultiin Kimi Räikkösen peräti 16 minuuttinen haastattelu sekä Mikko Hirvosen ja Toni Gardemeisterin mietteitä. Kurkistuksen Ferrarin kulisseihin tarjosi Maranellosta Leo Turin. Hän vahvisti, että Ferrarin ykköskuskitavoite Michael Scumacherin jälkeen on Kimi Räikkönen. Ohjelman aikana soitettiin myös Budabestin ksiaan valmistautuvalle Heikki Kovalaiselle ja kotimaahan palaavalle Kari O. Sohlbergille.

Yleisö osallistui autourheiluiltaan hvyin aktiivisesti. Puheluja tuli studioon koko ajan. Tekstiviestikysymyksiä saapui 54 ja sähköpostikysymyksiä 38. Harmi kyllä, läheskään kaikkia ei ehditty kkäsitellä. Varsinkin kun kysymystahti kiihtyi lähetyksen loppua kohden. Kysymykset käsittelivät autourheilua laidasta laitaan. Merja halusi tietää kuinka "brändätty" tuote Rovanperä on. Harri tuumi, että hän on aina oma itsensä - se kun on paljon helpompaa. Hyvin paljon kyseltiin teknisiä kysymyksiä ralli- ja formula-autoista mm. renkaista, vaihteista ja tietenkin alati muuttuvista säännöistä.

Vuolteen Jouko matkasi ohjelman jälkeen Jyväskylästä suoraan Helsinkiin. Meikä käväisi lähetyksen jälkeen Harri Rovanperän ja Seppo Harjanteen kanssa iltapalalla. Olipas mukava kuulla Roviksen ja Harjanteen huimia tarinoita rallivuosilta. Niistä saisi aikaiseksi varsin mainion dokumentin.

Jouko soitteli perjantaiaamuna Tallinnan laivalta. Todettiin, että vuoden kuluttua autourheiluilta uusitaan ja studioon kutsutaan myös formulakuski. Tällä kertaa Neste Ralliin nolla-autoa ajamaan tuleva Mika Salo ei ehtinyt Amerikasta saakka lähetykseen.

Rallikuskien haastatteluja julkaistaan erikseen Radio Keski-Suomen rallinetissä.

autourheiluilta

Hieno ohjelma. Lisää tällaista. Ja enemmän tilaa puheluille ja kysymyksille. Hyvä että oli varattu ohjelmaa ja kuskien haastattelut (Kimi, Garde ja Mikko H.) oli toki ajankohtaisia, mutta nyt moni harmitteli, kun ei päässyt linjoilla läpi, vaikka oli mielessä hyviä kysymyksiä. Eikös tuollaisen autourheiluillan voisi laittaa vaikka neljä kertaa vuodessa. Kysymyksiä tuntuu ainakin riittävän. AKK:sta riittäisi yksi ukko ja paikalla voisi olla rallikuski ja ratakuski ja radiotoimittajien lisäksi esim- joku maailmaa kiertävä rallijournalisti.