Maailman paras ralli?

En jaksa kuunnella tuota omakehua enää. Jos joku FIA on valinnut Jyskälän parhaaaksi, niin ei se tarkoita sitä että ralli olis paras katsojille tai kuskeille. Miksi sitä siis pitää jauhaa jokaisessa tv-lähetyksessä, että paras paras paras. Tuo Vatanenkin taas oli tuotu ruutuun puhumaan läpiä päähänsä rallin näkyvyydestä maailmalla. Selailin äkkiä isoimmat lehdet läpi, eikä yhdenkään etusivulle yllä ralliuutisia, ei edes urheilusivuille. Että se siitä. Täysin marginaalilaji ja Ari voi mennä kotiinsa puhumaan puuta heinää.

Katsojillehan tämä Jyskälä on todella surkea ralli. Katsoin kaikki viikonlopun tv- lähetykset enkä nähnyt yhtään sivuluisua. Suomen tienpinnalla nykyautot eivät vaan mene poikittain ollenkaan. Ainakin Uusi-Seelanti, Australia, Argentiina, Ruotsi tarjoaa paljon näyttävämpiä kuvia. Jos täällä on maailman paras ja legendaarisin pätkä niin miksi siltä ei näyetä lainkaaan tv-kuvaa? Jyskälä ei ole myöskään nopein ralli, ja vaikka oliskin niin mitä sitten, mitä ihmeellistä siinä on? Keskinopeudeltan hitaat rallit on vähintään yhtä vaativia voittaa. Ja myöskään hypyissä ei ole juurikaan mitään kiinostavaa. Mitä vähemmän hyppäät, sitä nopeampi olet. Eikö pitäsi olla juuri toisinpäin että olisi mielenkiintoista? Jos olet maastossa, on todella vaikea löytää metsästä puiden välistä paikkaa, josta näkisi jotakin, tai sitten olet kielletyllä alueella. 90% hyvistä paikoista on kielletty. Kuljettajille Jyskälä tuskin on muita kummempi nautinto. Maailman kivisimmät tienreunat, mitä nautintoa siinä on väistellä kiviä? Jne. Annan arvosanan 7, eikä todellakaan paras. Silloin kun oli vielä autot takavetosia ja reitti kulki laajalla alueella niin olihan tää paljon parempi ralli

Mitähän tähän sanos . .

.. jos vaikka; Olipahan taas kommentti.
Auttasko: Pese silimälasit, teeveen ruutu ja avaa silimät.
Niin, ja käytä järkee. Sekä aikaa. Niin ja rahaa. Eli pensaa.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ No MiTTee ~
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Eihän nuo wrc-junat, joita

Eihän nuo wrc-junat, joita oletettavasti noissa lähetyksissä lähes pelkästään näytettiin, paljon kahva edellä kulje. Poikkeuksiakin toki oli, Henning ja Al Qassimi toi noitakin paikoitellen kohtuullisen näyttävästi, mutta kellohan siitä ei tietenkään tykänny. Mutta kannattaa mennä paikanpäälle katsomaan ja katsoa enenmmän kuin ne 5 kärkipirssiä niin kyllä sieltä usein vielä ihan näyttäviäkin ajosuorituksia löytyy.

Lisäänpä tähän itekin

Väkeä oli pe-la hurjasti liikkeellä, ja näin ulkopaikkakuntalaisen näkökulmasta suurin ongelma oli se, että alueita ei tunne. VM:n kisaopas oli muuten yksityiskohtainen ja ansiokas, mutta kun tienvarsipysäköintipaikoilla sain käännettyä auton viimeisen pysähtyneen perään, niin harmainta aavistusta ei ollut siitä, miten pitkä matka pikiksen varteen siitä olisi. Pari-kolme kilometria ensin autojonojen välissä ja sitten risteävää hiekkatietä tarvottua saavuin onneksi lipunmyyntipisteeseen, josta sujuvasti rallipassin myötävaikutuksella pääsi tarpomaan kilometrin verran lisää itse pikiksen varteen.

"Ammattikatsojat" tuntuivat pystytelleen leirejään aikaisesta aamusta lähtien parhaille paikoille - mutta mitäs ne parhaat paikat sitten EK-kuvausten mukaan olisivatkaan? Vellipohjassa "6,0-6,6 km 90-risteys isolle tielle, risteykseen tulo näyttävä. Katselualue ennen risteystä oikealla puolella." Jees, siinä oli 50 metrin matkalla avointa peltoa, jota tosin reunusti tuntia ennen ensimmäistä autoa lihamuuri, joka olisi herättänyt kateutta kenessä tahansa sisäfilekauppiaassa (60EUR/kg). Vaatimaton varteni (171cm, 62 kg) olikin hinattava kamerareppuineen tien toiselle puolelle lähinnä korpikuusikoksi luonnehdittavaan ympäristöön, jossa kohteliaasti nyökkäillen ja moikkaillen, sekä olkapäällä roikkuvaa järjestelmäkameraa pienenä "selityksenä" käyttäen onnistuin hivuttautumaan nauhan viereen kahden kuusen väliseen n. kolmen metrin levyiseen aukkoon 100 metriä ennen 90-risteystä.

45 minuutin mittaisen ojanpenkalla seisomisen jälkeen sai kuvattua pienen nypyn takaa tulleita autoja kolmenkymmenen metrin mittaisella vapaalla näkemäalueella, joten kameran jatkuva automaattitarkennus sai tehdä parhaansa. Tuloksena muistikortille tallentui erimerkkisiä autoja, jotka ryöpyttivät soraa perässään. Kuvaamisen näkökulmasta siis yksi kuva olisi riittänyt, sillä muut olivat lähinnä ensimmäisen kopioita. Parasta olikin livetunnelma plus pauke ja rätinä, sekä 90-mutkan jälkeen hillitön kiihtyvyys nollavauhdista pitkähkölle suoralle. Sitä peittävän tiheikön läpi näki jopa muutaman vilahduksen autoista, erityisesti niistä joiden värityksenä oli runsaammin valkoista väriä.

Leustulla pellonrinteestä ratsastustallien lähellä olikin sitten aivan erilaiset avoimet näkemät, samoin Juupajoella mäenrinteessä 2-300 metriä ennen maalia. Kaikki tapaamani järjestysmiehet olivat rentoja ja avuliaita, ja jos eivät itse osanneet sanoa niin kysyivät kaverilta (jos sattui olemaan lähellä) että "Masa, näitkö oliko tossa mutkan takana enemmän tilaa kun tällä puolella, että kaveri pääsis kuvaamaan?" jne. Eli puheet kokonaan surkeasta rallista eivät kuitenkaan kata ihan kaikkien näkemystä. Aikaa pitää kyllä varata aina arvioitua enemmän, ja sekä lehmän hermot että kaktuksen kärsivällisyys on hyviä avuja kapeilla teillä, joita reunustavat kilometrien pituiset pysäköidyt autojonot molemmin puolin.

Jos kerran väkeä on niin ettei aina meinaa edes sekaan sopia, niin mitä ne kaikki siellä tekisivät tienvarret piukassa, jos ralli olisi kerran täysin ns. arsesta?

Minuakin alkaa tämä

Minuakin alkaa tämä Neste-rallin jatkuva kehuminen nyppiä. Tavallisen katsojan kannalta ralli on monesti surkea seurata paikan päällä. Siellä missä olis parhaimmat katselupaikat, on lippusiima vedetty kymmenen metrin päähän pusikoiden taakse. Peltoaukeilla ei oikeastaan ole mitään katsomista, paitsi vippien ja känniläisten katsojien kaljankittaamista.
Jos se lippusiima jaksetaan vetää sinne metsään, on kumma ettei niitä pusikoita siivota edestä pois. Tämä olis lipun lunastaneita kohtaan vähintäänkin kohtuullista.

Mitähän se sano . .

. . kunen jaksanu lukee moista tekstiä jota isaskari meille kertoi . .
Eikai ainakaan ollut persoona, joka oli vuoasia rallia kiertännä, vaan sellanen: Autolla - Autosta näkemään persoona . . tai jottai . .
..vaikii männä sanomaan . . kun tulee aika huolella "boikotoitua" näitä "pötkökirjotuksia" . .

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ No MiTTee ~
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Kantsii muuten käydä

Kantsii muuten käydä katsomassa myös kansallisen tason ralleja, niissä saa yleensä valita katselupaikkansa varsin vapaasti.

Ensi viikonloppuna Lahden

Ensi viikonloppuna Lahden historiciin: siellä saanee parempia kuvia.

Iteltä jää tänä vuonna

Iteltä jää tänä vuonna Lahden historicit väliin, mutta muutaman kerran siellä käyneenä voin suositella lämpimästi. Kauniita autoja, ei liikaa porukkaa ja ainakin viime vuonna pätkinä oli osittain vanhoja legendaarisia suurajoteitä.

Katselupaikat

Juu onhan katselupaikat huonontuneet sekä vähentyneet mitä vertaa 15v. sitten. Nykyään tungetaan kaikki näihin peltokatsomoihin joissa vain ekarivin vallanneet näkevät jotakin ja loput saavat kuikuilla muiden takaa. Järjestysmiehille annettu ohjeita, jotta katsojat tungetaan vaan näihin karsinoihin ja taaksepäin mahtuu porukkaa jos ahdasta tulee. Niin entä se pääasia, miten sieltä näkee?

Toki kaikki turvallisuuden takia, mutta katsojien kustannuksella. Itse koitan vältellä näitä katselupaikkoja missä lukee "peltoaukea missä hyvä näkemä". Ne on näitä "siat karsinaan" paikkoja josta et varmalla nää mitään. Kyllä ne perinteiset metsäpaikat ovat vaan edelleen niitä parhaita.

Mitä tulee katselupaikan valintaan esim. kuvaus mielessä, niin itse kattelin selaisia missä pääsee vähän nauhan tuolle puolen nappaamaan kuvia. Valitattavasti näin, koska nauhojen takan ei tahdo saada niitä kuvia, saatikka näe edes ellet ole tullut pätkälle jo edellisenä iltana varaamaan hyvää paikkaa. Tietysti järki päässä, että tielle ei mennä, vaan sellaisia turvallisia paikkoja mitkä järjestäjä on kuitenkin pitänyt ei turvalisena?

Huomasin, että useassa paikkaa tämä ns. turvanauha oli vedetty puuston mukaan eikä oltu vaivauduttu tekemään omia tolppia nauhalle ja tästä systä moni turvallinenkin ja hyvä katselupaikka jäi nauhan väärällepuolen. Minusta tuo nauhakin on siirtynyt metsään ainakin sen 20m 15v. aikana joissakin paikkaa ehkä enempikin.

Ehdottasinkin, että nämä teiden omistajat voisivat tosiaankin raivata ek:t puskista ja koittaa saada näitä turvallisia katselupaikkoja pätkille. Aikaa on varmasti riittämiin moisen rakenteluun, mutta onko tahtoa? Siinä olisi sitä jotain erikoista muihin ralleihin verraten, mikä varmasti huomattaisiin ja yleisö tykkäisi. Moni pätkähän ajetaan useana eri vuotena.

Joo noita karsinoihin

Joo noita karsinoihin yritetään saada väki vaan.Tässä olkos se pari vuotta sitten kun meinattiin jäädä suoralle tielle katsomaan josta näki risteyksen ja suoraa mutkan kera.Kyseinen kohta olikin muuttunut kielletyksi ja väitettiin että tässä petteri hypytti autoaan ojassa vaikka se kohta oli varmaan 1km päässä kun edellisenä vuotena oltiin justiinsa kuulemassa kun se hypyttii pitkin ojan pohjia.Piti sanoa vaan että valehtele edes paremmin mutta syyhän oli selvä siellähän oli tälläinen karsina johon piti väkeä ajaa plus vipit viellä parhailla paikoilla.Tuo vippejen paapominenkin ihmetyttää kun siellä oo varmaan kun muutama joka on maksanut siitä lopuille vaan jaettu noita...

samaa mieltä

Siis totta ja yhdyn pariin edelliseen kommenttiin eli ei täs englannin malliin menemisessä sinänsä juurikaan järkeä ole ja niinhän se on että ne parhaat paikat löytyy sieltä metsän keskeltä. Tosin pikkuhiljaa olemme ilmeisesti menossa siihenkin että lyödään se kyltti seuraavat 2km tai seuraavat 5km kiellettyä katselualuetta niin saadaan varmasti katsojat noihin karsinoihin.

Ulkomailla taas hommat on vielä aika paljon paremmin katsojan kannalta. Pikkuhiljaa siel ollaan menossa samaan suuntaan kun suomessakin mutta suurimmassa osassa MM sarjaan kuuluvista maista on vielä aikapaljon vapaampaa ja jos siimat on kaukana tiestä niin sit niitä venytetään ja järkkäri on vaikka mukana siirtämässä tolppia jos itse ei näe :D

mut mut,ei aiheesta sen enempää. Täytyy vain yrittää kestää tämä kaikki turvallisuuden nimissä!

Järki ja kokemus

Kokemuksesta sanon parhaiden katselupaikkojen löytyvän monta tuntia ennen pikiksen alkua. Jos halusi parkkipaikan vaikkapa Leustun pätkälle ysitieltä, oli varattava siihenkin muutama tunti etukäteen. Mattimyöhäset kun parkkeeraa tienvarrelle ihan omaa syytään. Ahnehtiminen mahdollisimman moneen pätkään pääsemiseksi on silkkaa typeryyttä. Valitse pätkät mihin haluat ja kysy kokeneemmilta. Joskus joutuu jättämään parikin pätkää välistä että kerkiää seuraavalle hyvissä ajoin parhaat paikat saadakseen.

Kokeneemmat Neste rallin ystävät tietävät, miten toimia tietyillä pätkillä, johon liittyy tienvarsipysäköinti. Tänä vuonna näkyikin yllättävän paljon fillareita, joilla jatkettiin tienvarresta aina melkein katsojapaikalle asti. Hyvin käteväksi näytti osoittautuvan monessa henkilöautossa ns. kasaan taitettavat "mankelit". Pyöräteline oli myös perinteisille fillareille monissa autoissa, joilla jatkettiin uupuneiden kävelijöiden ohi.

Viisas pääsee toisin sanoen vähemmällä. Kannattaa katsoa peiliin ennen haukkumista. Kokemus kartoittaa ja oikeat keskustelupalstat varmasti antavat vastauksia ongelmiisi.

T. gameover