YLE Teema

 

Teeman Elävä arkisto

Elävä arkisto: Vintage-autot

Julkaistu perjantaina 11.01.2013 2 kommenttia 135 suositusta

tiistai 29.1. klo 21.50

Elävän arkiston paketissa on teidemme levinneimpiä ja muuten rakkaita autoja 1960-luvulta.

Neuvostoautojen maahantuoja Konela vietti 20-vuotisjuhlaansa vuonna 1967 Helsingin Messuhallissa, ja tilaisuudessa vieraili myös Neuvostoliiton varaulkomaankauppaministeri Ivan Semitšastnov. Olihan Suomi Neuvostoliiton autoteollisuuden suurin vientimaa. Arkistopaketin aloittaa Konelan juhlan avajaisista kuvattu elokuva. Avajaisia kunnioitti läsnäolollaan myös tasavallan presidentti Urho Kekkonen, jonka nähdään erityisen kiinnostuneena tutkivan Neuvostoliiton korkeimman johdon ajoneuvoa, mustaa ZIL-111-limusiinia.

Turvallista talviajoa on rengasvalmistajien ja VW-Auton valistusfilmi vuodelta 1966. Nastarenkaat ja asianmukainen huolto ovat tärkeitä Suomen ankarassa talvessa, mutta yhtä tärkeää on ennakoiva ajotapa ja auton hyvä hallinta. Vielä tuolloin Suomessakin muuten pantiin auton takapuoleen varoitustarra kertomaan nastarenkaista—edellä ajava saattaa pysähtyä yllättävän nopeasti, jos renkaisiin on asennettu nastat.

1960-luvun Moottoriruutu-ohjelmasta nähdään kolme jaksoa, joissa arvioidaan kolme vuodenvaihteessa 1965—1966 markkinoilla ollutta jokamiehen autoa: Rambler American, Moskvitš Elite ja Hillman Imp. Rambler American oli presidenttiehdokas Mitt Romneyn isän George Romneyn johtaman AMC:n malli, joka kotimaassaan Yhdysvalloissa kuului markkinoiden halvimpiin ja taloudellisimpiin autoihin. AMC oli taloudellisten autojen uranuurtajia Amerikassa jo kauan ennen öljykriisiä, joka pakotti myös suurimmat valmistajat kilpailemaan tarkan dollarin asiakkaista. Moskvitš oli ennen Ladaa Neuvostoliiton autoteollisuuden perushenkilöauto ja suosittu Suomessakin. Brittiläinen Hillman Imp sai maineen vikaherkkänä autona, mutta se oli myös ralliväen suosikki ketteryytensä vuoksi, ja Moottoriruutukin toteaa sen olevan parhaimmillaan pienillä teillä kiperissä kurveissa. Kaikki nämä kolme automerkkiä ovat nyt menneisyyttä. Pisimpään niistä sinnitteli Moskvitš, joka teki lopullisen konkurssin vuonna 2006. AMC sulautui osaksi Chrysleriä vuonna 1987, ja niin ikään Chryslerin ostama Hillman lakkautettiin merkkinä vuonna 1976.

Huom! Hillman Imp -jakso nähdään vain tiistaina 29.1., ei uusintapaikalla perjantaina 1.2.! Sitä voi katsoa myös Elävässä arkistossa.

Lisää Elävässä arkistossa:

Osta oikea auto!

Lisätietoa ohjelmasta

Autoilun parhaaksi (1967) Tuotanto Suomi-Filmi, tilaaja Konela Oy Ab.

Turvallista talviajoa (1966) Ohjaus Pentti Ojala. Tuotanto Fennada-Filmi Oy, tilaajat Oy Kovametalli Ab, Suomen Kumitehdas Oy, VW-Auto Oy.

Moottoriruutu: Rambler American (1966). Tuotanto: TV2 Dokumenttitoimitus: Pertti Moll, Antero Karapalo.

Moottoriruutu: Moskvitš Elite (1966). Tuotanto: TV2 Dokumenttitoimitus: Pertti Moll, Antero Karapalo.

Moottoriruutu: Hillman Imp (1965). Tuotanto TV2 Dokumenttitoimitus: Pertti Moll, Antero Karapalo, Niilo Laine, Onni Mäkinen, Pekka Lehtonen

Suosittele135 Suosittelee

Lähetä linkki

Kommentit

Anonyymi

Vintage autoterminä tarkoittaa 1. ja 2. maailmansodan välisenä aikana tehtyä autoa. Niistä ei liene tässä kyse, joten miksi tuopllainen otsikko?

Atro Niiniluoto

Minulla on ollut jo kauan tallessa vanhoja kansanperinteen autoloruja. Eliten nimen olen kyllä kuullut, mutten tiennyt, että se oli Mossen malli.


Yllä olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

Suositelluimmat jutut

Ajalta:
1.
2.
3.
4.
5.
1.
2.
3.
4.
5.
1.
2.
3.
4.
5.


YLE Teema on Facebook