Tasan vuosi sitten nukkui pois suomalaisen lehdistön merkkimies Jyrki Hämäläinen. Hämäläistä ei muistella sanomalehdistön uudistajana tai taide-esseiden uudelleenkeksijänä, mutta suomalaiseen popjournalismiin hän jätti voimakkaan jäljen. Hämäläinen ihaili monessa asiassa sitä, miten pop-musiikin synnyinmaassa USA:ssa asiat tehdään. Elvis oli hänen suuri idolinsa ja Las Vegas merkitsi hänelle parasta, mitä viihteessä voi olla. Ja amerikkalaista iskevyyttä hän toi Suomen nuorison tajuntaan 35 vuoden ajan Suosikki-lehden päätoimittajana.
Tyyliin kuului oman persoonan esille tuominen. Niinpä pääkirjoitus ei ollut nimeltään vaikkapa Hämäläisen hissuttelua vaan otsikko huusi: Tiikeri Jyrähtää ja kuvassa päätoimittaja Jyräys Hämäläinen oli tyypillisesti nyrkkeilyhanskat tanassa. Hämäläisen haastatteluihin kuului yleensä myös valokuva kirjoittajasta poseeraamassa tähden kanssa. Tästä syntyi suomalaiseen tiedotuskeskusteluun hieman alentuva käsite pönötysjournalismi.
Elvis-innostus näkyi parhaiten siinä, että ainakin kerran vuodessa Suosikki omisti oman erikoisnumeron Elviksen elämälle. Ja koska Elvis on kaikista suurin, tavallinen erikoisnumero ei riittänyt hänen arvolleen. Oli kultanumeroita, platinanumeroita, ja kun nämäkin alkoivat kutistua Elviksen kasvavan legendan rinnalla, syntyi suureellinen käsite turbotimanttispeciaali.
Vaikka muutama sukupolvi on kirjoittanut pop-musiikista jo Hämäläisen jälkeen, kukaan ei ole vielä ylittänyt adjektiivia turbotimantti. Olkoon siis turbotimantti meille muistona jyrähtelevästä Jyräyksestä, joka muuten vilkuttaakin meille tuolla pilven reunalla itse Elviksen kanssa!
– – –
aristoteles(at)yle.fi