Ke 12.05.2010 @ 13:35Jukka Haarma

Anna Puun toinen levy

Onko Anna Puun toinen levy ”Sahara” hyvä?
On.
Tekeekö Anna Puu hyvää suomalaiselle musiikille?
Tekee.

Anna Puu rikkoo kaavaa. On tehnyt sitä alusta asti. On selvää, että hän on erilainen Idols-tähti. Jo se on positiivista. Minusta vieläkin hienompaa on, että hän rikkoo kaavan siitä monien vaalimasta oletuksesta, että musiikkia uudistetaan vain sivuteillä, syrjässä valtateiltä ja suurelta yleisöltä.

Anna Puu tiimeineen osoittaa, että noin ei aina ole eikä tarvitse olla. Jos on riittävästi ymmärrystä, näkemystä ja rohkeutta, uudistaminen voi tapahtua musiikkikentällä missä tahansa.

Toisaalta, niin kuin olen tainnut aiemminkin kirjoittaa, Anna Puun kohdalla ei ole mitään tarvetta miettiä, mihin lokeroon tai genreen tämä musiikki pitäisi asettaa.

Tuollaiset kysymykset tuntuvat Annan kohdalla lähinnä koomisilta.

Samanlainen vai erilainen?

Tämä on kuitenkin oikeutettu kysymys: Kuulostaako levy samanlaiselta kuin Anna Puun ensimmäinen?

Kyllä ja ei. Annan oma tyyli tekee levystä edellisen kaltaisen, hyvässä mielessä. Uutta on levyn jotenkin miettivämpi ote ja sävy. Ehkäpä siksi ”Sahara” ei avaudu niin nopeasti kuin ensilevy. Uutta ovat myös híenovaraiset jousisovitukset, lastenlaulutyyppiset kappaleet (”Anna ja merikarhu” , ”Ruusunen”), hiipivä tanssigroove (”Vuoroin vieraissa”) ja 50-lukumainen iskelmätyyli (’nimikappale ”Sahara”).

Ainakin ”Sahara” on jälleen kaunis, mietitty, monimuotoinen kokonaisuus, joka on enemmän kuin osiensa summa.

Tälläkään levyllä ei ole mitään turhaa, mitään päälle liimattua, mitään joka ei siihen luontaisesti kuuluisi.

Anna on itse eräässä haastattelussa kuvannut ”Saharaa” ensilevyä naisellisemmaksi.

Luulen ymmärtäväni, mitä Anna tarkoittaa.

Itse koen tuon toteutuvan pienimuotoisesti vaikkapa ’Onnen viipaleet’ -laulun kolmessa sanassa: ’Tanssittaa niin vietävästi’.

Tyyli

Hämmästyttävää Anna Puun kohdalla on se, kuinka nopeasti hän on löytänyt oman persoonallisen tyylinsä. Hän on nyt, tämän albumin myötä, levyttänyt 20 laulua ja yksikään niistä ei kuulosta siltä kun laulu ei olisi Annan oma.

On oikeasti outoa, että Anna Puu ei kuulosta keneltäkään muulta kuin Anna Puulta. Ei Suomessa tai ulkomailla. Ja naislaulajat ovat sentään tehneet valtavan esiinmarssin tällä vuosituhannella, joten vertailukohtia pitäisi löytyä.

Tiimityötä

Anna Puun ympärillä ei ole koneistoa, mutta kylläkin tiimi. Hieno tiimi. Se on tällä uudella levyllä lähes sama kuin ensimmäisellä. Tuottajina, säveltäjinä ja soittajina Jukka Immonen, Lasse Kurki ja Knipi, sanoittajina pääosin Mariska ja Heimo Hatakka, osin myös Anna itse.

Omat suosikkini levyltä ovat, tällä hetkellä, 1. singleraita ”Riko minut”, nimiraita ”Sahara”, ”Sinä olet minä” ja ”Nopeimmat junat”. Erityisesti viimeisin näistä on melodisesti, soitannollisesti ja sanoituksellisesti poikkeuksellisen kaunis laulu.

Pisteitä?

Annoin Annan ensilevyllä pisteitä, asteikolla yhdestä kymmeneen, 9/10. Tälle uudelle annan 8/10. Lähinnä siksi, että kappalemateriaali ei ehkä ole aivan yhtä vahvaa kuin ensimmäisellä ja/tai siksi, että ensimmäisen levyn yllätyksellisyys ei luonnollisesti voi enää yhtä voimakkaasti toistua.

Mutta antaa nyt niiden pisteiden olla. Viime kädessä tämän musiikin, käyttääkseni Peter von Baghmaista ilmaisua, pohjavire on, kepeydestään huolimatta, syvästi humaani. Tämä musiikki kertoo tarinaa ihmisyyden parhaista, rohkaisevista puolista.

Tämä musiikki ei kyynistele, ei viisastele, ei asetu minkään tai kenenkään yläpuolelle.

Levyn lopettavalla raidalla Anna laulaa ”Miltä nyt tuntuu /mistä tuulee nyt?/ Mitä aion nyt?”

Omasta asemastaan musiikin tekijänä ja tähtenä hän varmaankin tuossa laulussa laulaa.

Mutta luulenpa, että vähän myös tästä meidän kaikkien elämästä.

Levy loppuu sanoihin:

Uskomaton juttu, kerta kaikkiaan”.

”Sahara” ilmestyy 26.5.
 

Asiasanat: 

6 kommenttia

Tässähän alkaa olemaan jo ihan täpinöissään. Uskomaton juttu!

Miksi Anna Puun uudelle levylle on annettu sama nimi kuin Laura Sippolan kuusi vuotta sitten julkaistulle levylle?

Anonyymi kirjoitti:

Miksi Anna Puun uudelle levylle on annettu sama nimi kuin Laura Sippolan kuusi vuotta sitten julkaistulle levylle?

Tuskin tarkoituksella.

Anonyymi kirjoitti:

Miksi Anna Puun uudelle levylle on annettu sama nimi kuin Laura Sippolan kuusi vuotta sitten julkaistulle levylle?

Miksi ei?

Ennen Laura Sippolaa "Sahara" albumeja ovat julkaisseet ainakin Tyner McCoy, Miri Ben-Ari, Javier Ruibal ja House of Lords. Ja varmasti tullaan julkaisemaan Anna Puun jälkeenkin.

Matti ja Teppo, Antti Tuisku, Stella Polaris, Sasu Moilanen ja Annimaria Rinne ovat muuten kaikki julkaisseet albumin nimeltä "Ensimmäinen". Eikä ollut muuten Matin ja Tepon ensimmäinen albumi.

Anonyymi kirjoitti:

Miksi Anna Puun uudelle levylle on annettu sama nimi kuin Laura Sippolan kuusi vuotta sitten julkaistulle levylle?

Olen miettinyt ihan samaa. Sahara levynnimenä muistuttaa ainakin itselleni niin vahvasti nimenomaan Laura Sippolan esikoislevyä. Hänen musiikkinsakin menee hieman samanlaiseen genreen, joskin hän on laulaja-lauluntekijä, toisin kuin Anna Puu. Mutta ehkä tätä on mietitty ja päädytty sitten tälläiseen ratkaisuun.

Nopeasti kuultuna levy meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei puhettakaan, että yltäisi esikoisen tasolle. Mieleenpainumaton ja riskitön veto. Egotrippi kuuluu läpi tällä toisella levyllä niin häiritsevästi, ettei sitä voi enää antaa anteeksi.

(Mahtoi Knipiä laiskottaa lainatessaan "Nopeimmat junat" kappaleeseen oman orkesterinsa vanhaa tuotantoa à la "Asfaltin pinta". Varmaan löydettävissä muutakin lainatavaraa. Eihän se kiellettyä ole, mutta pistäähän se miettimään yhtä sun toista.)

Itse kuuntelen mielelläni Annan laulua koska sen hän osaa, mutta haluaisin myös kuulla naisen omia lauluja. Eikö hän uskalla vai osaa sellaisia tehdä - mistä kiikastaa? Uuden artistin kohdalla ymmärrän täysin, että sitä mielellään nojaa kokeneempien kollegoiden apuun kun se nk. oma ääni/tyyli on yleensä vielä hakusessa.

Nyt olisi ollut tuhannen taalan paikka antaa ihmisten kuulla mihin kaikkeen artisti nimeltä Anna Puu itse kykenee. Tältä platalta se ei vielä selviä. Ehkä seuraavalla. Toivottavasti.

Jukka Haarma

Aloin kuunnella musiikkia 50-luvun lopulla.

Se ei ollut populaarimusiikin kulta-aikaa. Se on nyt.

Kirjoitan tässä blogissa musiikin kuluttamisesta, uusista ja vanhoista levyistä, musiikkilehdistä ja -kirjoista, musiikkikritiikistä, musiikkialasta ja sen ilmiöistä, laidasta laitaan.

Blogiarkisto