Pe 12.06.2009 @ 12:42Jukka Haarma

Bob Dylan, 67 v: Listaykkönen ja Pepsi-tähti

Bob Dylanin uusin, järjestyksessään 46. albumi ,’Together Through Life’ nousi
ensimmäisellä ilmestymisviikollaan huhti-toukokuun vaihteessa Yhdysvaltojen albumilistojen ykköseksi. Kyseessä oli Dylanin viides albumilistaykkönen Yhdysvalloissa. Edelliset ykköslevyt ovat olleet v. 2006 ’Modern Times’, vuoden 76 ’Desire’, vuoden 75 ’Blood On the Tracks’ ja vuoden 74 ’Planet Waves’.

70-luku ja 2000-luku ovat listasijoitusmielessä olleet Dylanin menestyksen vuosikymmenet. Hienoja ne ovat olleet myös musiikillisesti. Vaikka ajatus tai ideologia siitä, että kaupallinen ja taiteellinen menestys eivät voi kulkea käsi kädessä ei saa minulta paljoakaan kannatusta, niin Dylanin kohdalla siitä toki voidaan keskustella.

Dylan asemaa 1960-luvun rockkulttuurin vaikutusvaltaisimpana yksittäisenä artististina voidaan pitää suhteellisen kiistattomana, mutta levymyynnillä mitattuna hän oli vain keskikokoinen tähti. Dylanin toinen albumi, läpimurtolevy ’The Freewheelin’ Bob Dylan’ nousi toki USA:n listalla sijalle 22, mutta myi ilmestymisvuotenaan 1963 ehkä satatuhatta kappaletta.

Sekin oli paljon, koska Dylanin ensimmäinen ’Bob Dylan’ myi ilmestymisvuotenaan 1962 n. 5000 kappaletta.

Erään tiedon mukaan vuonna 1966 Dylanin kokonaislevymyynti olisi ylittänyt 10 miljoonaa. Kelpo luku, mutta esim. Beatlesit ylsivät 60-luvun loppupuolella vähintäänkin tuohon lukuun pelkästään yhden albumin myynnillä.

Dylanin eniten myynyt albumi on v. 1967 ilmestynyt ’Greatest Hits’, joka on tähän päivään mennessä myynyt maailmanlaajuisesti n. 11, 7 miljoonaa kappaletta. Kaikkien aikojen albumitilastossa sillä pääsee sijalle 217. Tiedot Dylanin uran koko myynnistä vaihtelevat, mutta yli 100 miljoonan myydyn levyn yli varmaankin päästään. Komea luku sinänsä, mutta tuosta menevät kyllä kirkkaasti ohi esim. sellaiset artistit kuten Bob Marley, Cliff Richard, Herbert von Karajan, Nana Mouskouri, Tino Rossi ja Mariah Carey.

Listaykköseksi noussut uusi Dylan-albumi myi ensimmäisen viikon aikana USA:ssa 125 000 kappaletta (cd- ja digimuodossa). Lukua ei kai voi pitää kovin suurena kun tiedetään kuinka monta sukupolvea Dylan-faneja on nykyään liikkeellä. (Toisaalta luku kuvastaa yleistä myynnin laskua, sadan tuhannen myynnillä yltää nykyisin USA:nkin listaykköseksi; ei olisi onnistunut vielä 2000-luvun alussa, jolloin siihen tarvittiin lähes miljoonamyynti.)


Suomessa Dylanin myyntiluvut ovat perinteisesti olleet vaatimattomia. Vuoden 2006 ’Modern Times’ lienee Dylanin myydyin levy Suomessa, mutta sekin on kaukana kultalevymäärästä vajaan 10 000 levyn myynnillä.

Myös Englannissa Dylanin uusin nousi listaykköseksi. Se oli hänen ensimmäinen listaykkösensä 39 vuoteen. Edellinen oli v. 1970 ilmestynyt ’New Morning’.

67-vuotiaana Dylan elää todella uutta aamua. Taiteilijana hän on uskottavampi kuin koskaan, levytähtenä suurempi tekijä kuin aikoihin ja keikkailija yhtä ahkera kuin ennenkin.

Dylan teki alkuvuodesta vielä uuden avauksen. Tosin tätä avausta monet hänen faninsa eivät varmasti olisi halunneet nähdä. Dylan esiintyi tämän vuoden amerikkalaisen jalkapallon loppuottelun ’Super Bowlin’ mainostauoilla Pepsi-mainoksessa laulamassa vanhaa klassikkoaan ’Forever Young’ yhdessä Black Eyes Peas-yhtyeen johtohahmon Will.I.Am:n kanssa.

’Every Generation Refreshes The World’ kuuluu kyseisen Pepsi-mainoksen slogan.

Joillekin, jotka tuntevat Dylan-historiikin, saattaa tässä yhteydessä tulla mieleen sana Juudas.

Itselleni tuli lähinnä mieleen National Lampoon-ryhmän Dylan-mainosparodia 70-luvun alusta. Tuossa kuvitteellisessa radiomainoksessa Dylan on pantu mainostamaan innoissaan ’koko kansan’ protestilevyä ’Those Fabulous Sixties’.

Hauskin ja ehkä kitkerinkin kommentti tuli kuitenkin Jake Nymanin työhuoneesta käsin. Pepsi-mainoksesta kuultuaan Jake oli samalta istumalta lähettämässä Dylanille painokkaan viestin, Dylanin ’Like A Rolling Stone’-klassikon (ja USA:n listakakkosen!) kertosäkeen sanoilla:

’HOW DOES IT FEEL???’

 

 


 

1 kommentti

Aloita alhaalta, palaa siihen - ja saat median huomion:
Bob Dylanin paskahuussi sai median kiinnostumaan ensimmäisenä.

I will keep that in my mind, too!
WBR
Annenym.

Jukka Haarma

Aloin kuunnella musiikkia 50-luvun lopulla.

Se ei ollut populaarimusiikin kulta-aikaa. Se on nyt.

Kirjoitan tässä blogissa musiikin kuluttamisesta, uusista ja vanhoista levyistä, musiikkilehdistä ja -kirjoista, musiikkikritiikistä, musiikkialasta ja sen ilmiöistä, laidasta laitaan.

Blogiarkisto