Treme osa 3 - Right Place, Wrong Time

Treme osa 3 - Right Place, Wrong Time

12.02.2013

12 päivää joulun jälkeen alkanut Mardi Gras -karnevaalikausi huipentuu tiistaina 12. päivä New Orleansissa perinteiseen laskiaistiistain karnevaaliin, joka on samaan aikaan Riossa tapahtuvan ohella yksi maailman suurimpia karnevaaleja.

Dr. John: Nykypäivän New Orleans -musiikin sanansaattaja numero yksi.

Tremen kolmosjaksossa Doctor John levyttää studiossa Mardi Gras -intiaaniklassikkoa My Indian Red ja arvelee että trumpetisti-Delmondin (Rob Brown) isä,  Albert "Big Chief" Lambreaux (Clarke Peters) saattaa paheksua tätä modernia luentaa.  Samassa jaksossa nähdään Guardians of the Flame -heimo  harjoittelemassa samaa kappaletta alkuperäisessä muodossaan, kollektiivisena lauluna pelkkien rytmi-instrumenttien säestyksellä.

Mac Rebennack alias Dr. John on huippuluokan pianisti, kitaristi, laulaja, säveltäjä, historioitsija, New Orleans -musiikin kävelevä tietosanakirja sekä yksi maailman luultavasti eniten levyttäneitä muusikoita. Kaiken päälle mies on oman voodoo-kirkon päämies.

 

Voodoo-kuvasto on vahvasti läsnä myös Dr. Johnin levynkansissa.

 

Mac kasvoi New Orleansissa, jossa hän havainnoi jo lapsuudessaan katurytmien ja kirkkomusiikin miksautumista kuubalaisiin, brasiliaisiin ja etiopialaisiin biitteihin. Hänen vanhempansa olivat valkoisia, mutta isä-Rebennack pyöritti levykauppaa ja välitti mustiin klubeihin jukebokseja sekä äänentoistolaitteita. Isänsä apulaisena nuori Mac sai tutustua klubeihin suuntautuneilla asennuskeikoilla lähemmin maailmaan, johon tavallisella keskiluokan valkoisella ei ollut asiaa. Muusikot suhtautuivat myönteisesti Maciin, joka kiinnostui kitarasta ja sai siihen yksityisopetusta Fats Dominon bändissä soittaneilta WalterPapooseNelsonilta ja Roy Montrellilta.

 

Dr. Johnilla oli räyhäkäs kitarasoundi jo -50-luvulla.

 

Mac Rebennackista sukeutui 1950-luvun loppuun mennessä muuten kokomustaan Etelä-Louisianan skeneen ainoa valkoinen sessiomuusikko. Hän soitti jo teini-ikäisenä legendaarisilla mustilla r&b- ja rock’n’roll -levytyksillä, joista monet äänitettiin tarunhohtoisessa Cosimo Matassan J&M-studiossa. 1960-luvun alussa hän joutui osalliseksi ampumavälikohtaukseen, jossa yksi kitaran otekäden sormista vaurioitui. Rebennack alkoi fokusoitua kosketinsoittajaksi. Tässä lajissa hän sai oppia kaupungin mestareilta Professor Longhairilta ja James Bookerilta.

 

Pikakurssi Dr. Johnin pianonsoittotyyliin maestron itsensä opastamana.

 

1960-luvun edetessä tapahtui New Orleansin muusikoiden joukkopako Los Angelesiin. Tämä johtui silloisen pormestarin pyrkimyksestä siivota New Orleansin punaisten lyhtyjen alue prostituutiosta, yökerhoista ja peliluolista, mikä taas vei muusikoilta leivän suusta, sillä monet hankkivat perinteisesti pääosan tuloistaan soittamalla juuri näissä ”huonomaineisissa” paikoissa. Rebennack seurasi muuta joukkoa ja kotiutui Los Angelesiin, jossa toimi sessiomuusikkona päivän popsessioissa.

 

Groovea löytyi myös valtavirtaisempaan musiikkiin.

 

Los Angelesissa hän alkoi myös kehitellä projektia, joka perustui Dr. John Creaux -nimisen voodoo-papin tarinaan. Hän ehdotti ensin Dr. Johnin roolia vanhalle bändikaverilleen, soolouraansa aloitelleelle Ronnie Barronille, jonka manageri kuitenkin neuvoi suojattiaan pysymään voodoo-sekoilusta erossa. Lopulta Rebennack ryhtyi rooliin itse. Hän alkoi johtaa New Orleansista Losiin siirtyneistä emigranttimuusikoista koostuvaa ryhmää, jonka kanssa äänitti vuonna 1968 ilmestyneen, uraauurtavan voodoo-albumin nimeltä Gris-Gris.

Gris-Gris esitteli värikkään ja mystisen New Orleansin, joka oli marssibändejä, kreoleja, voodoo-pappien ulvomia riittimessuja, alkukantaisen rytmikkäitä manauslauluja sekä kaupungin latinalais-amerikkalaisten asukkaiden kalisuttelevaa polyrytmiikkaa. Kaikki suodatettiin puhtaan varhais-r&b:n läpi. Perustunnelman loi Macin kähisevällä soundilla laulettu Walk On Guilded Splinters,

 

Mm. Paul Weller on versioinut kappaleen levyllä Stanley Road.

 

hämärägroove, jonka rämiseviä mandoliineja sekä rumpuja on sittemmin samplattu satoja kertoja. Mama Roux on puolestaan elastinen funk-raita, jonka eteenpäin työntävän bassolinjan Rebennack soittaa Hammond-urkujen jalkiolla.

Vuosikymmenten saatossa ja myöhemmissä projekteissaan Dr. John on todistanut artistisuutensa yhtä lailla soolopianismissa, funkissa kuin jazzissakin. Aina ajankohtaisen Dr. Johnin uusimman levyn Locked Down (2012) tuotti The Black Keysin primus motor Dan Auerbach

 

"The only thing wrong in any religion is man".

Kommentit (0)

Juttuun liittyvä henkilö

 (kuva: Yle / Jussi Nahkuri)

Esa ”Bluesministeri” Kuloniemi

Syntynyt 4.11.1956. Muusikko-toimittaja.

Soittanut kitaraa ammattimaisesti vuodesta 1976. Vuodesta 1982 pääbändi Honey B & T-Bones. Kirjoittanut bändin 20-vuotishistoriikin (LIKE 2002).

Toimittanut Yleisradiolle bluesaiheisia ohjelmia vuodesta 1986. Tällä hetkellä Bluesministeri-ohjelma Radio Suomessa maanantaisin klo 20:07-21:00.

Soundin vakituinen avustaja, kirjoittanut lisäksi mm. Rytmi-, Riffi- , Muusikko - ja Blues News -lehtiin.

Suomentanut Johnny Kniga Kustannukselle mm. yhdeksän mustan musiikin elämäkertateosta (mm. Muddy Waters, B.B. King, Marvin Gaye, Ray Charles…).

Pyörittää Helsingin Juttutuvassa Ghettoblues-klubia.

http://www.hbtb.net

http://fi.wikipedia.org/wiki/Esa_Kuloniemi

http://www.facebook.com/bluesministeri

Linkit

Esa Kuloniemen soittolista Treme 3:

http://www.nitetripper.com

Uusimmat

  • Tuure Kilpeläinen pohtii ulkopuolisuutta

    Tuure Kilpeläinen oli halunnut mukaan Hetkiä Kalliossa -sarjaan siitä lähtien, kun oli nähnyt Eero Raittisen Purple Rain -vedon. Mahdollisuus koitti sarjan toisella kuvauskierroksella. Kilpeläinen halusi versioida tässä päivässä kiinni olevaa ja tuoretta musiikkia.
  • Samaen hyvä päivä M1-studiossa

    Ylen M1-studioon laulaja-lauluntekijä otti mukaan jousikvartettinsa, joka koostuu Helsingin Kaupunginorkesterissa sekä Radion Sinfoniaorkesterissa soittavista muusikoista. Yleisön edessä taltioidussa sessiossa kuullaan lauluja Koskisen neljältä sooloalbumilta.
  • Sallan ja Miron suomenkieliset suosikit

    Jos yhtyeen nimi on pitkä, täytyy sen kasaaman Viikonloppulistankin olla mittava. Näin tuumasivat Sallan ja Miron matka maailman ympäri -yhtyeen Salla-Marja Hätinen ja Miro Palokallio kun pistivät kasaan kuusikymmentäseitsemän suomenkielistä kappaletta sisältävän soittolistansa.

Suosituimmat

  • TÖRKEÄÄ! Fintelligensin tuotanto on kopioitu 1930-luvulta, katso tunnustusvideo!

    Fintelligensin riimivirta ei olekaan niin loputon kuin Elastinen ja Iso H ovat antaneet ymmärtää, paljastui Emma-gaalassa. Kaksikko on plagioinut surutta savolaisen kansanmuusikon tuotantoa jo vuosia. Iso H myöntää, että uran alussa nuoria räppäreitä kiinnosti enemmän bilettäminen kuin studiotyöskentely, joten omien sanoitusten tekemiseen ei ollut osaamista eikä aikaa. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Paula Vesala (kuva: Yle)

    Shokkipaljastus! Paula Vesala myöntää: ”Koskaan en ole riviäkään kirjoittanut”

    PMMP:n Paula Vesala ja Mira Luoti myöntävät, että bändi on ollut laskelmointia alusta saakka. Biisien tekemiseen naiset eivät ole koskaan osallistuneet millään tavalla, paljastui Emma-gaalassa. Taloudellisen hyödyn toiveessa naiset suostuivat antamaan kasvot huonona pitämälleen musiikille. ”Vaadittiin osuuksia biiseistä, että pystytään nettoamaan”, Vesala tilittää. Naiskaksikko syrjäytti PMMP:tä edeltäneen epäonnisen poikaduon, joka on jäänyt täysin unholaan. Kaikki Emma-gaalasta osoitteessa www.yle.fi/emmagaala [1]. [1] http://www.yle.fi/emmagaala
  • Kuperseikkailu - Lataa laulut ilmaiseksi

    Askartele ikioma Kuperseikkailu-levy! Yle on tuottanut uutta musiikkia lasten ideoista. Päätimme joulunhengessä jakaa aineettoman *Kuperseikkailu-lahjan: *ilmainen, ladattava levy täynnä uutta musiikkia. Ihanaa joulunaikaa sekä riemukasta uutta vuotta 2014! 
Muualla Yle.fi:ssä