Lastenkasvatusmallit periytyvät

Lastenkasvatusmallit periytyvät. Kuva: stock.xchng

Koulumaailmasta kuuluu huolestuttavia viestejä lapsista, jotka eivät kunnioita opettajia tai toisia oppilaita. Päiväkodeissa yritetään selvitä "täyttä palvelua" vaativien lasten kanssa.

Maailma on muuttunut, mutta kuinka kasvatustraditiot ovat pysyneet muuttuvan maailman menossa mukana?

- Nykyvanhemmat toivovat olevansa lempeämpiä kuin omat vanhempansa, sanoo professori Airi Hautamäki, joka on tutkinut aihepiiriä.

Hyvää toivetta on kuitenkin vaikea toteuttaa, sillä syvällä suomalaisuudessa elää edelleen tunteita etäännyttävä ja välttävä kiintymyssuhdemalli. Vanhemmat eivät hyvistä tahdoistaan huolimatta oikein osaa tulkita lapsen tarpeita.

Vanhempi saa mallin omalle vanhemmuudelleen kasvatuksesta, jonka on itse saanut eli omilta vanhemmiltaan. Myös yhteisö ja kulttuuri vaikuttavat siihen, miten lapsiin ja lapsuuteen yhteiskunnassa suhtaudutaan.

Suomalainen yhteiskunta on eurooppalaisessa ja pohjoismaalaisessa mittakaavassa kaupungistunut suhteellisen myöhään. Maalaiselämä on vaatinut kovaa ja hellittämätöntä työntekoa, vanhemmalla ei ole ollut joka hetki mahdollisuutta olla saatavilla. On jouduttu toimimaan työn teon ehdoilla ja lapset ovat saaneet pärjätä pitkälti omillaan.

Suomalaiset vanhemmat, niin kuin vanhemmat kaikkialla, rakastavat totta kai lapsiaan. Ongelmana suomalaisessa kulttuurissa on ollut kuitenkin tunteiden ilmaiseminen.


Miten ja missä määrin tunteita on sopivaa näyttää?

Airi Hautamäen mukaan Suomessa latistetaan tunteita: Vanhemmat eivät vastaa lapsen kiukkuun, pelkoon tai ahdistukseen mikäli ajattelevat lapsen olevan turvassa. Turhasta ei pidä kiukuta tai valittaa, turhan takia ei pidä reuhtoa tai elämöidä eikä ainakaan hakea lohtua.

- Moni suomalainen kertoo, että kun lapsena tuli paha mieli, mentiin ladon taakse, oltiin siellä aikansa ja tultiin pois kun saattoi näyttää nättiä naamaa, kertoo asiaa tutkinut Hautamäki.

Kasvatuksessa on korostunut se, että vanhempi ei vastaa. Niinpä lapsi oppii varhain itse ja itsekseen säätelemään kiukkuun, pelkoon ja lohdun tarpeeseen liittyviä tunteita. Lapsi voi myös kokea vanhempansa vähemmän helläksi ja rakastavaksi.

Lapset oppivat, että vahvoja tunteita pitää varoa. He pitävät tunteita läheisissä suhteissa säästöliekillä eivätkä opi jakamaan niitä.

- Vanhemman pitäisi opettaa lapselleen tunteiden jakamista ja niiden sanoittamista, jotta lapsi oppisi pikkuhiljaa itse niitä säätelemään ja tunnistamaan. Äiti voi todeta: kylläpä sinä pelästyit tai nyt taidat olla tosi suuttunut, toteaa Hautamäki.

Hautamäki on tutkinut myös kasvatustilanteita ja videoinut niitä.

- Suomalaisissa kasvatustilanteissa on vähemmän iloa, ja ne ovat yksitotisempia kuin muissa maissa.

Vahvoja tunteita pidetään säästöliekillä siis vielä nykyäänkin. Tunnusomaista suomalaisille on se, että on vaikeaa kehittää myönteisiä tapoja virittää lasta.

- Kasvattaa voi myös siten, että on mielikuvitusrikas, eläväinen ja eloisa - näin pystytään positiivisin keinoin kohtaamaan ristiriitatilanteita eikä niin usein jouduta napit vastakkain - lapsen kova tahto vastaan aikuisen tahtoa.

Piilotetut ja tukahdutetut tunteet jäävät helposti kuoren alle ja saattavat purkautua stressitilanteessa kun itsehillintä ja kontrolli pettävät - esimerkiksi humalassa. Jostain syystä suomalaisessa kulttuurissa on sääntö, että jos ihminen tekee jotain humalassa, hän ei ole itse vastuussa.

-Onko humala sitten ainoa tilanne, jolloin suomalainen voi ilmaista tunteitaan, joita hän ei ole muussa tilanteessa tai muutoin ikinä voinut näyttää? pohtii professori Airi Hautamäki.


Rakkautta ja rajoja etsimässä

Nykyvanhemmilla on aito pyrkimys kohti hellää ja lujaa kasvatusta. Siinä lapsi voi kokea olevansa aikuisen rakastavassa turvassa ja hänen omilla mielipiteillään on väliä, vaikka pettymyksiäkin kohdataan.

Monilla vanhemmilla on vaikeuksia rajojen asettamisessa – lapselle on vaikeaa tuottaa pettymyksiä ja lapsen kiukkua on raskasta ottaa vastaan. Monesta vanhemmasta tuntuu, että ollakseen rakastava vanhempi, hän ei voi olla auktoriteetti. Kuitenkin lapsi tarvitsee vahvempansa, aikuisen, johon luottaa ja jota arvostaa. Vanhempi on elämässä asiantuntija, koska on elänyt pidempään ja hänellä on myös vastuu lapsesta.

- Vanhemman tulee olla lempeä ja hellä auktoriteetti. Hän luo lapselle turvallisen päivärytmin ja myöhemmin säännöt, painottaa Airi Hautamäki.

Kaikki elämän kurjuuskin pitää voida kokea yhdessä vanhemman kanssa.

- Lapsi saa kokemuksen, että näistä pettymyksistä selvitään yhdessä - itke sylissäni, kyllä tästä selvitään, kuvaa Hautamäki.

Tutkimukset kertovat, että lapset, joita on kasvatettu sekä rajoilla että rakkaudella kehittyvät vahvoiksi. He ovat sosiaalisesti rohkeampia, suosittuja kaveripiirissä, osaavat neuvotella, pystyvät ratkomaan riitoja ja ovat myös älyllisesti kehittyneempiä, koska ovat rohkeampia oppimaan ja kestävät pettymyksiä opintiellä.

- Jokaisen vanhemman pitäisi pysähtyä miettimään omaa lapsuuttaa ja kasvatustaan, sillä ne antavat parhaat mahdolliset opit omaan vanhemmuuteen. Kannattaa miettiä, onko jotain, mitä haluaa muuttaa. Vai tekisinkö niin kuin äiti teki? neuvoo Airi Hautamäki.

 

Perheen ajan Tiina Lundberg tapasi psykologian ja sosiaalipsykologian professori Airi Hautamäen. Kuuntele koko keskustelu.

Perheen aika kuullaan YLE Puheen Päiväntasaajassa torstaisin klo 14 jälkeen.

kommentit

Hoidan säännöllisesti lapsenlasta muutaman kerran viikossa yökylässä. On vierihoidossa kirjaimellisesti. Me ainakin näytämme tunteemme. Kerromme salaisuudet ja sadut. Halataan ja suukotellaan. Ilmaisemme miten tärkeitä olemme toisillemme.

Tuntuu että nämä uraputkessa rientävät vanhemmat unohtavat enemmän lasten tarpeet kuin me isovanhemmat. Heillä on aina meno päällä.Kun lapsi on päivähoidossa pitkän päivän hän tahtoisi viettää illan vanhemmien kera. Isossa ryhmässä päivä on meluinen ja huomiota ei halutessaan saa. Kuitenkin jo suoraan hoidosta mennään kyläilemään. Viikonloput vietetään poissa kotoa. Lapsi kaipaa kodin rauhaa ja omia rakkaita tavaroitaan.Ei alle kouluikäinen tarvitse aina akviteetteja kodin ulkopuolelta.

Illat pitäisi rauhoittaa yhdessä oleiluun.

>mummukka Ke, 2011-05-11 13:55

Hei, komppaan 101%:sesti Mummukkaa!

>Saarikeikku To, 2011-09-22 16:34

Lasteni isovanhemmat eli minun vanhempani uskoivat piiskaan ja siihen, että jos kuritta kasvaa, kunniatta kuolee. Olen todella kasvanut kurissa. Kunnia lienee tallella, ainakin jos sen menettää veljeilemällä rikollisten kanssa tai joutumalla käräjille syytettynä.

Kaikki tunne-elämän ilmentäminen oli pahasta, läheisyyttä ei ollut koskaan ennenkuin nyt, kun 84-vuotias äitini on sairastunut. Nyt näin ensimmäisen kerran isän koskettavan häntä vapaaehtoisesti.

Mielipiteitä ei saanut olla kuin vanhemmilla ja eri mieltä oleminen rankaistiin piiskalla. Fundamentalistinen kristinusko oli vallalla, pakko uskoa, vaikka ei oikeasti voinut. Solmin yhden avioliitonkin vanhempieni mieliksi viilleltyäni häitä edeltävän kesän itseäni partaterällä, koska en halunnut kyseistä liittoa. Puvussani oli pitkät hihat. Halusin vain eroon heidän haukankynsistään. Liitto kesti vajaat kolme kamalaa vuotta ja loppui nyrkiniskuun.

En ole piiskannut lapsiani, meillä puhutaan kaikesta ja näytetään tunteita ja selvitään siitä hienosti hengissä. Itse olen käynyt 10 vuotta terapiassa toipuakseni lapsuudestani, mutta vieläkin ottaa koville, kun joudun vanhempieni seuraan muutamaa tuntia pidemmäksi ajaksi. Minun perheeni ei liputa juhlapäivinä (ei ole lipputankoa, eikä tule, sillä liputtaminen on mielestäni oikeus eikä pakkoisänmaallinen velvollisuus) eikä kuulu kirkkoon, mikä on kova pala isovanhemmille, mutta kestän kyllä.

Isovanhemmista ei ole missään vaiheessa ollut apua tai tukea mihinkään. Heidän ainut tapansa osoittaa "kiintymystä" on raha, jota kieltäydyn ottamasta vastaan.

>Arlette La, 2013-08-24 18:32

"- Suomalaisissa kasvatustilanteissa on vähemmän iloa, ja ne ovat yksitotisempia kuin muissa maissa."(?)

Mihinhän tämä edellinen tutkijan suulla esitetty väite perustuu? Onko hän tutkinut myös "muita maita", kasvatusta, tapoja ja perinteitä?
Pääsääntöisesti suomalainen kotikasvatus on tervejärkistä puuhaa. Rajoja ja rakkautta.
Syrjäytymin tuo mukanaan omat ongelmansa, jolloin tulisi pyrkiä poistamaan syy, eikä tilastoida seurauksia.
Yleistäen ei ole mitään.

Siksi joskus korpee kun tutkimuksissa ja "tutkimuksissa" pannaan kaikki samaan koppaan ja kategoriaan. Ja pahimmassa tapauksessa- kuten edellä- koko kansakuntaa rinnastetaan ja syyllistetään perusteettomasti yleistämällä.

Kvasitiedettä ja pintatietoa.

>Kaksosten iskä To, 2011-05-12 09:08

Kyllä. kyseinen tutkija on osa kansainvälistä tutkimusryhmää, jossa myös vertaillaan eri maiden tuloksia ja tilanteita, se on erittäin suuri osa kyseistä tuktimusperinnettä.

>tutkimuksesta To, 2011-05-12 21:55

Kyllä. Ulkomailta Suomeen palatessa ensimmäisiä seikkoja on juuri se, miten ynseästi vanhemmat suhtautuvat lapsiinsa ja kuinka lapset tuntuvat haittaavan aikuisten elämää kaikin tavoin.
Aikuiset katsovat lasten läpi: katsokaapa, miten autokuskit (omat lapset kyydissä) ajavat suojatietä odottavan lapsen edestä noteeraamatta millään tavoin tietä ylittävää lasta. Jokapäiväinen ilmiö. Jo se kertoo, missä mennään.

>matkailija La, 2011-08-13 12:24

Oletko "kaksosten isä" lukenut yhtään tutkimusraporttia? Jo gradun tasoisessa tutkimuksessa on määriteltävä ja selostettava käytetyt tutkimusmenetelmät, -aineistot, tilastot ja mittarit.

Tutkimuksissa käytetään usein taustana ja apuna muiden tutkijoiden tekemiä tutkimuksia, sillä ei ole mitään järkeä jokaisen tutkijan keksiä joka päivä pyörää uudestaan.

Tutkimusmenetelmiä on lukemattomia: tapaustutkimus, testit ja koeasetelmat, vertailu, tilastot jne. Kasvatustieteessä ja psykologiassa tapaustutkimus eli case study on yleinen menetelmä. Ihmistieteissä on mahdoton käyttää kovia, esim. tekniseen tutkimukseen liittyviä menetelmiä: ei ole esim. mahdollista ottaa lasta pois perheeltään ja kasvattaa häntä hyljeksimällä nähdäkseen, millainen hänestä tulee isona, etenkin kun tällä pitäisi olla identtinen kaksonen, joka kasvatetaan verrokkiperheessä toisin menetelmin.

Tutkimus eroaa radikaalisti mutusta ja kvasitieteestä, jota mm. persujen kannattajat ja korkea-asteen koulutusta vieroksuvat harrastavat.

>Arlette La, 2013-08-24 18:40

Ainoa asia joka pisti silmään, on että onnistuneen kasvatuksen tuloksena lapsesta tulee mm. suosittu kaveripiirissä. Onko se joku ansio? Tai kasvatuksen tavoite? Annammeko lapsille viestiä, että "hyvät tyypit" ovat suosittuja? Ihmiset ovat eriluonteisia, ja monesti kaveripiireissä suosiota saavat sellaiset, joilla on lähinnä kyky tuoda itseään esille ja toisinaan myös pomottaa muita. Sosiaalinen rohkeuskin on pitkälti temperamenttikysymys.

Vahvuus ei tarkoita välttämättä juuri noita mainittuja ominaisuuksia, vaan vahvalla ihmisellä on minun käsitykseni mukaan ennen kaikkea hyvä itsetunto. Hän hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, olipa sitten suosittu tai ei, rohkea tai ei. Tässä on myös suvaitsevaisuuden siemen, sillä todennäköisesti tällainen ihminen oppii arvostamaan myös muissa ihmisissä erilaisuutta eikä itseisarvoisesti ihaile pelkästään niitä suosittuja ja rohkeita kavereita. Toivottavasti kukaan vanhempikaan ei mittaa kasvatuksensa onnistumista noilla asioilla!

>Antaa "tutkimusten" vaan kertoa To, 2011-05-12 11:47

Kirjailija, opettaja Jukka Laajarinne analysoi:

- Elämä ylipäätään on muuttunut epävarmemmaksi, mikä saattaa osaltaan johtaa siihen ilmiöön, että vanhemmat ottavat vanhemmuutensa aika tosissaan. Heikkenemisestä ei siis voi puhua. Vanhemmuus on vahvempaa ja kuluttavampaa kuin koskaan aikaisemmin.

- Tosiasia on, että lapset kasvavat kouluissa. Siellä olisi otettava paremmin huomioon myös se, että lapset kasvattavat toinen toisiansa. Yhteiskunnan arvot, asenteet ja käyttäytyminen valuvat pikkuisen isommilta lapsilta pikkuisen pienemmille. Eivät ne meistä ota mallia, ne ottavat mallia toisista lapsista.

Mitä mieltä olette? Kyllä kavereiden vaikutus on valtava.

>vlehtonen Pe, 2011-08-12 08:28

Lapsi oppii niiltä, joita kunnioittaa ja rakastaa. Usein ja toivottavasti ne ovat omat vanhemmat tai joku muu vastuullinen aikuinen.

Elleivät vanhemmat ole tätä roolia ottaneet ja ansainneet, varmaankin sitten kaverit. Jokaisella on pakko olla esikuvia, mutta on vanhemmista kiinni, kuka kenenkin jälkiä seuraa. Jos ei oma lapsi kiinnosta ihmisolentona ja rakkaimpana, kuka sitten?

Vastuun kantamatta jättäminen elämän kaikilla osa-alueilla, myös vanhemmuudessa, on valitettavan yleinen trendi. Väitän, ettei kaikkien pitäisi lainkaan lisääntyä, sillä heistä ei vain ole vanhemmiksi.

>Arlette La, 2013-08-24 18:44

Perheessä on normaalisti kaksi vanhempaa kasvattajaa ainakin aluksi. Lapsen kasvatukseen ei ole muuta oppia, kuin se miten itseeään on kasvatettu. Toki kirjoja voi lukea, mutta aika harva niistä kuitenkaan oppia ammentaa jos oppi on kovasti erilainen kuin oma kokemusmaailma. Jos haluaa päästä parisuhteessa helpolla niin puolisoa valitessa kannattaa miettiä miten oma isä pärjäisi anopin kanssa ja naisen miten oma äiti apen kanssa.

Toisaalta jos on valmis avoimesti miettimään omaa kasvatustaan ja ottamaan virikkeitä oman kokemusmaailmansa ulkopuolelta niin tuloksena voi olla ratkiriemukas 20-vuotinen prosessi, jonka tuloksena maailmaan tulee uuden kasvatusmallin alku. Tai sitten ihan karmea sota vanhempien välillä.

Lapset ovat joka tapauksessa yksilöitä ja myös sisarukset osallistuvat kasvattamiseen. Myöhemmin myös kaveripiirillä on suuri vaikutus eli kasvatuksessa myös sattumalla on suuri vaikutus. Voisi ajatella että kyseessä on kaaosteorian mukainen prosessi, jossa vanhempien pitää vain hyväksyä se että vaikka kaiken tekisi oikein niin tuloksena ei ole täydellinen ihminen vaan arvokas lähimmäinen.

>pelle La, 2011-08-13 13:23

Suomalaisissa on vähemmän iloa kuin eurooppalaisissa keskimäärin. Suomalaiset ovat niukempia kommunikoinnissa ja tunteiden ilmaisussa. Lapsiin suomalaisilla on hämmästyttävän tuskastunut suhtautuminen. Lapset tehdään, koska niin on tapana, mutta niistä ja vanhemmuudesta puhutaan taakkana ja haaveillaan "omasta ajasta" ikään kuin lasten kanssa vietetty aika ei olisi omaa. Lapsi koetaan työläänä projektina, joka suoritetaan ilottomasti eikä ymmärretä, miten hauskaa lasten kanssa on. Miten paljon onnellisempi kansa täällä asuisikaan, jos otettaisiin hitusen mallia muualtakin kuin omista vanhemmista ja uskallettaisiin nauttia siitä, mitä eri elämänvaiheissa on tarjolla.

>Mummokuume La, 2011-08-13 21:51

On kauheaa katsella näitä tilanteita, joissa vanhemmat tiuskivat lapsilleen, lapset rääkyvät, eikä kumpikaan osapuoli näytä viihtyvän toisensa kanssa. Keskinäinen yhteys näyttää puuttuvan täysin. En tiedä, missä vika on - liian hektisessä työelämässä, vanhempien itsekkyydessä vai missä.

Minun tarinani on toisenlainen. Ihastuin lapseeni hänen ensimmäisestä elinpäivästään lähtien. Minulla ei ollut ennakko-odotuksia, en oikeastaan edes halunnut tulla äidiksi, mutta rakastuin tuohon pikku rääpäleeseen ja näin hänessä yksilön heti alusta lähtien. Koskaan en ole pitänyt häntä häiriötekijänä, vaan olen nauttinut hänen seurastaan, ja olen käynyt hänen kanssaan henkeviä keskusteluja suunnileen siitä lähtien, kun hän oppi puhumaan. Lapseni ei ole koskaan järjestänyt kohtausta julkisilla paikoilla eikä aiheuttanut muutakaan harmia.

Nyt minulla on viisitoistavuotias poika, joka puhuu kanssani mistä tahansa, elämän tarkoituksesta fysiikan lakeihin. Omat rajani alkoivat jo tulla vastaan, kun hän ryhtyi puhumaan sukupuolielämän kysymyksistä - moniko teini uskaltaa tai haluaa ottaa näitä asioita esille vanhempiensa kanssa? Ihmettelen, miksi minua on siunattu näin tasapainoisella ja luottavaisella lapsella. Ehkä olen tehnyt jotain oikein. Ehkä annoin hänelle tarpeeksi aikaani silloin, kun hän sitä kipeimmin tarvitsi.

>Onnellinen äiti La, 2011-08-13 22:46

Minun lapsuuskodissani ei saanut liikaa nauraa eikä juuri itkeä. Isä väsyi moiseen ja vihjaili tappavansa itsensä.

Nyt aikuisena ymmärrän isän sairastaneen vakavaa masennusta.
Työtä piti tietty kesälomat tehdä minkä jaksoi.
Mistään tunteista ei osattu keskustella. Niinpä jo 12 v. heittäydyin hangelle ja toivoin jäätyväni kuoliaaksi. Loppuisi hirveä tuska jolle ei ollut sanoja.

Kymmeniä kertoja olen ollut vain sekunnin päässä kuolemasta; josko nyt käännän tuon auton eteen.

Jos lapsuuskodissani olisi puhuttu tunteista tai otettu syliin, halattu, olisin ehkä säästynyt näiltä kohtaloilta.

Kun vasta nuorena aikuisena psykologin ja terapeutin kanssa niitä opettelin niin loppui työkyky jo 40 vuotiaana.

Kun avioiduin niin tiesin toistavani omaa isääni ja äitiäni joten emme ole tehneet lapsia.
- Miksi kenenkään täytyisi syntyä kärsimään.

>Henkisellä väkivallalla kasvatettu Su, 2011-08-14 13:15

Uskon, että ihmiset toistavat vanhempiaan vain ajattelemattomuuttaan ja/tai välinpitämättömyyttään. Näin on voinut käydä myös sinun vanhempiesi kohdalla.
Sinä kuitenkin ymmärrät, että jos lapsuudenkodissasi olisi toimittu toisin, olisit ehkä säästynyt kokemaltasi kohtalolta. Koska ymmärrät asian - voit myös katkaista ketjun.

>Jonain päivänä toivottavasti äiti To, 2011-11-10 18:56

Lykkyä tykö, ymmärrän näkökantasi. Olen paininut vastaavien ongelmien kanssa ja painin edelleen joka päivä. Minulla on kaksi lasta, jotka valitettavasti ovat joutuneet monesti kärsimään vihanpuuskistani ja tasapainottomuudestani. Pelkäsin aikoinaan tätä, ja näin kävi. Silti olen onnellinen, kun he ovat olemassa ja uskon heidänkin enimmäkseen olevan iloisia siitä.

En tiedä, auttaako se mitään, mutta olen joka kerta sanonut olevani vilpittömästi pahoillani ja pyytänyt anteeksi. He tietävät diagnoosini, mutta tuskin vielä täysin ymmärtävät, mitä kaksisuuntainen persoonallisuushäiriö tarkoittaa. Ehkä kuitenkin he välttyvät siltä katkeruudelta ja vihalta, joita itse haudon vanhempiani ja heidän ahdasmielisyyttään, väkivaltaansa ja putkinäköään kohtaan edelleen. Uskoakseni minun lapseni kasvavat vahvemmiksi ja rohkeammiksi kuin minä koskaan, johtunee avoimuudesta ja siitä, että rakkauttakin meillä riittää rutkasti. He ovat aina olleet minulle tärkeintä ja aina lähellä.

Minä olin esine, jota esiteltiin toisille. Statussymboli, pikku pianisti, priimusoppilas, klassinen laulaja. Sittemmin yhtään korkea-asteen tutkintoa suorittamaton (kolme keskeneräistä) alisuoriutuja, traumatisoitunut pakkohoidettu impulssiongelmainen ja nykyisin nelikymppinen eläkeläinen. Tunne-elämää ja omia ajatuksia minulla ei saanut olla. Nyt on sitäkin enemmän.

Eivätpä pääse vanhemmat enää leuhkimaan saavutuksillani, joita ei siis ole! Vielä tuskallisempi asia on heille, kun selvisi neuropsykologin avulla, että olen huippuälykäs, älykkäimmän promillen joukossa. Olen siis jotenkin haaskannut lahjani, vai voisiko olla, että joku muu haaskasi ne tuhoamalla minut lapsena? Uskon kuitenkin kykeneväni rakentamaan itseni ylös ennen kuolemaa, ainakin tarpeeksi valmiiksi.

>Wirtanen La, 2013-08-24 19:11

Hei, vanhemmuus on ihan tavallinen asia. Miksi siitä tehdään niin helkkarin erikoista ja erityistä? Sehän on rakkautta ja rajoja ja sukupolvien välisen kuilun ymmärtämistä. Rauhoittukaa ihmiset.

>Äiti Su, 2011-08-14 18:28

Vanhemmuus on vaativaa nykyään. Ennen oli nämä mummot, vaarit ja lapsettomat tädit kasvattamassa ja iso lapsilauma kasvattamassa toinen toistaan, nykyään ollaan yksin ja tienataan elanto yksin tai kaksin.

Ihminen ei ole kehittynyt ainakaan parempaan päin, mitä vastuunkantoon ja rakastamiseen tulee. Useimmat rakastavat hektisesti ja kliinisesti vain itseään, omaa peilikuvaansa. Lapsi on kuin puhuva sohva - ärsyttävä sisustuselementti, joka olisi pitänyt jättää hankkimatta, mutta kun muutkin niitä hankkivat, niin pitihän itsekin näyttää, että rauhaset toimivat.

Henkinen epäkypsyys, itsekkyys ja kylmyys on muotia. Typeryydellä kerskaillaan ja julkisuus = raha ja valta. Mitä väliä läheisyydellä, hiljaisuudella, hellyydellä, kasvamisella, kun kaikki mitataan pisteillä jotka ovat muutettavissa rahaksi.

Vanhemmuus ei muutu rahaksi eikä arvostukseksi, vanhemmuus on tietoisuus omasta kuolemasta ja katoamisesta, lapsen olosta lyhyen ajan lainassa meillä ja lähdöstä siivilleen noin 20 vuoden kuluttua syntymästään. Se on katoavan lyhyt aika, jota ei pitäisi heittää hukkaan oman egon pönkittämisen tai omien traumojen seassa piehtaroimisen vuoksi. Lapsi vanhempansa kasvattaa, jos näistä on siihen.

>Arlette La, 2013-08-24 18:50

Vanhemmat ovat ristiriitaisen vaatimusten tulessa. Toisaalta tunteiden näyttäminen ja niistä puhuminen pitäisi olla sallittua, mutta toisaalta yhteiskunnassa vaaditaan tunteista puhumisen tuomitsemista, jopa kriminalisointia.
Rakkaudesta ja vihasta puhuminen ovat molemmat viestejä tunteista ja niitä on kuulijan osattava kuunnella.

>Vihakin on tunne, vihapuheet ovat tunteista puhumista Su, 2011-08-14 19:20

"Toisaalta tunteiden näyttäminen ja niistä puhuminen pitäisi olla sallittua, mutta toisaalta yhteiskunnassa vaaditaan tunteista puhumisen tuomitsemista, jopa kriminalisointia."

Mitä ihmeessä - puhutko kenties pedofiliasta? Missään muussa yhteydessä en ole nähnyt tai kuullut puhuttavan tunteiden kieltämisestä lasten suhteen.

Mikä on sellainen muu tunne, jonka kriminalisointia muka on vaadittu? Kuka on vaatinut - jokin lahko tai pienperverssien etujärjestö?

>Jasu La, 2013-08-24 18:53

Vihapuhettako haluat lapsellesi paasata? Voi hyvä Luoja. Tiesitkö, etteivät lapset osaa diskriminoida toisiaan ihonvärin, uskonnon tai kielen perusteella lainkaan, ellei vanhempi heille tätä opeta?

Vihan kylväminen on rikos - ellei laillinen niin moraalinen - aina ja kaikkialla, eikä vihaa tarvita kasvattamisessa (moni toki välillä vihaa lastaan, mutta sitä ei tarvitse lapselle osoittaa saati ryhtyä käytännössä toteuttamaan, ymmärtänet, miksi).

Parempi vain, jos kaltaisesi jättää lisääntymisen väliin. On parempi, että lisääntyjät ovat älykkäitä ja moraalisia ihmisiä.

>Eevi La, 2013-08-24 19:00

Kysymyksen asettelu kertoo jo ihan tarpeeksi
"Kasvatatko lastasi kuten äitisi kasvatti sinut"

Isä heittettin jo tuossa kysymyksessä romukoppaan, en suosittele tätä artikkelia keenellekkään, vai onko nykynaisset jo niin emansipoituneita ettei miestä tarvita lainkaan, pian ei varmaan edes lapsen tekemiseen ;-D...

>Mies Su, 2011-08-14 19:47

Etpä siis tainnut artikkelia lukea. Siinä ei mainittu äitiä lainkaan, vaan puhuttiin koko ajan vanhemmista. Valitettavasti vain on niin, että meidät nykyaikuiset ovat lähes tyystin äidit kasvattaneet. Kysymykseen "Kasvatatko lastasi kuten äitisi kasvatti sinut" voivat vastata niin isät kuin äiditkin. Ei siinä edellytetä vastaajan olevan äitinsä kanssa samaa sukupuolta.

>Mummokuume Ti, 2011-08-16 17:11

Arvoisa Mies. Useimmat isät ovat kautta aikain jättäneet kaiken lapsiin liittyvän naisten yksinomaiseksi huoleksi heti siittämisestä alkaen. Näin on aina ollut ja tulee luultavasti aina olemaan.

Ei sinun tarvitse siitä pillastua, kunhan vain itse toimit oikein ja kasvatat lapsesi. Terve lapsi ei isää (tai äitiä) kaipaa, kunhan hänellä on yksi turvallinen ja pysyvä aikuissuhde.

Miehet ovat itse pelanneet itsensä perheistä ulos jäämällä evoluutiossa jälkeen. Naiset eivät todella tarvitse kuin yhden miehen tuottamaan sukusoluja; laiminlyömäriä ei perhe kaipaa ja hedelmöitymiseen riittää yksi siittiö lahjoittajalta.

>Armas-Elina La, 2013-08-24 18:56

lisää kommentti

linkit

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä