3.4. Teemalauantai: Jeesukset valkokankaalla
Julkaistu tiistaina 19.01.2010 19 kommenttia 325 suositusta
Pääsiäislauantaina Teema tarjoaa oman näkökulmansa Raamatun tapahtumiin. Dokumentti Kärsimyksen tähden kertoo Jeesus-filmien pitkästä historiasta, uskonnon ja elokuvateollisuuden kiusaantuneesta suhteesta sekä kristinuskosta kertovien elokuvien synnyttämistä kiistoista. Illan elokuva on hulvaton Monty Python -komedia Brianin elämä, jossa Jeesus jää sivuosaan. Pääosassa on Juudeassa vuonna nolla syntyvä Brian.
Brittidokumentti Kärsimyksen tähden (The Passion: films, faith and fury) käy läpi Jeesus-filmien pitkää ja räjähdysherkkää historiaa mykän elokuvan ajoista alkaen. Cecil B. De Millen Kymmenen käskyä (1956) levitti Vanhan testamentin sanomaa Technicolor-väreissä ja Vistavision-versiona. Kommunistisen Pier Paolo Pasolinin Matteuksen evankeliumi (1964) oli Uudelle testamentille uskollinen. Musikaali Jesus Christ Superstar (1973) yritti radikalisoida ja nuorentaa kärsimysnäytelmää. Monty Python -ryhmän Brianin elämä (1979) tulkittiin tosikkopiireissä jumalanpilkaksi, vaikka satiirin kärki kohdistui Jeesuksen sijasta tämän seuraajiin.
Erityisen huomion dokumentissa saavat suurimman kiihkon ja vastustuksen herättäneet kärsimysnäytelmät, Martin Scorsesen ohjaama Kristuksen viimeinen kiusaus (1988) ja Mel Gibsonin ohjaama The Passion of the Christ (2004). Valkokankaan Jeesuksina näissä elokuvissa nähtiin Willem Dafoe ja James Caviezel.
Tunnetuimpien menestys- ja kiistaelokuvien lisäksi dokumentissa tutustutaan kristillisiin elokuviin, joita esitetään lähinnä kirkoissa ja jotka saattavat näin kerätä miljoonayleisöjä elokuvateollisuuden markkinointikoneiston ulkopuolella. Dokumentti herättää kysymyksen: hallitseeko kristinuskon Jeesus-kuvaa lopulta kirkko vai viihdeteollisuus?
Dokumentin jälkeen on aika perehtyä erään Brianin elämään ajanlaskumme alussa.
Brian syntyy vuonna nolla Betlehemissä, Jeesuksen naapuritallissa. Aikuisena Brian sotketaan erilaisten itsenäisyyttä ajavien ryhmittymien kapinointiin ja keskinäisiin kahinoihin. Vastoin tahtoaan Brianista tulee uskonnollinen johtaja. Lopulta Golgata kutsuu tätäkin messiasta.
Kaikkien aikojen hauskimpiin elokuvakomedioihin kuuluva Brianin elämä aiheutti valmistumisensa aikaan jopa mellakoita. Syytteet uskonnonpilkasta osuivat ainakin siinä mielessä harhaan, että elokuvan herjat kohdistuvat tekopyhyyteen ja uskonnon käyttämiseen politiikan käsikassarana. Nämä sivallukset tekevät elokuvasta myös aina vain ajankohtaisemman.
Monty Python -ryhmän jäsen Michael Palin totesi pari vuotta sitten, että hänen mielestään Brianin elämässä on juttuja, joiden luulisi naurattavan myös kivikovinta uskonnollista fanaatikkoa.
Ainakin elokuvan loppulaulu ristillä on unohtumaton: ”Always look on the bright side of life…”
(Kirjoittanut Kati Sinisalo)
Lisätietoa ohjelmasta
Kärsimyksen tähden (The Passion: films, faith and fury). Dokumentti. Ohjaus Rory Wheeler. Tuotanto Channel 4, Britannia, 2006. 48 min.
Brianin elämä (Monty Python’s Life of Brian, Britannia 1979). Ohjaus Terry Jones. Pääosissa Terry Jones, Graham Chapman, John Cleese, Michael Palin, Terry Gilliam. K15
Lähetä linkki
Katso myös...
Hermot pinnalla
Humphrey Bogart on yhdessä huippurooleistaan kyynisenä elokuvien käsikirjoittajana, jota epäillään murhasta. Elokuvan ohjasi Nicholas Ray.
Matti Ijäs -sarja päättyy juhlittuun Painijaan
Matti Ijäksen Painija (1985) on suuri pieni elokuva, joka koskettaa ja järkyttää samalla, kun se panee katsojan nauramaan.
Kommentit
Kylläpä on suvaitsevuutta rakentava ohjelma osattu sijoittaa vieläpä pääsiäisen yhteyteen. Jumala ja Jeesus eivät ihmisen pilkasta hätkähdä, mutta meitä kristittyjä kykenette kyllä loukkaamaan. Ehkä se antaa riittävän tyydytyksen.
olen samaa mieltä.Herra Jeesus voi teidät yksin pelastaa helvetistä mutta te vain herjaatte.häpeä yle!
No voi hyvänen aika. Ei kai HUUMORINTAJUA ole kielletty kristityiltä? Onko NAURU kuolemansynti?
Luitteko lainkaan yllä olevaa juttua, oletteko nähneet ko. dokumenttia tai elokuvaa?
Joo kyllä toi huumoriin vetoaminen tiedetään. Koulu- ja työpaikkakiusaajtkin vetoavat aina huumorintajuttomuuteen, jos kiusattu kehtaa pahastua saamastaan kohtelusta. Hei, kiusaajillahan on hauskaa, kun pistävät halvalla kiusatun ulkonäköä, ajatuksia, jne.
Miksi se "huumorintaju" pitää rajoittaa vain kristittyihin ja juuri näiden juhlapyhiin ? Kyllä tällekin elokuvalle on paikkansa maailmassa, mutta tämä esityksen ajankohta on aikamoinen loukkaus kristittyjä kohtaan ,siis heille, jotka Raamattuun uskovat. Pääsiäinen on toinen vuoden suurimmista kristinuskon juhlista ja YLE päättää esittää tämän pilaohjelman ko. uskonnosta juuri silloin...
Kuvitelkaapas, jos olisi vastaava islamia käsittelevä rienausfilmi - ei varmasti uskaltaisi YLE tai muutkaan esiattää sitä Ramadanin aikaan tai ylipäätään ollenkaan. Seurauksena olisi nääs se, että Suomen lippuja poltettaisiin ympäri maailmaa ja kauppaboikotteja viriteltäisiin Marokosta Malesiaan. Ja lopulta Halonen ja Vanhanen pyytäisivät polvillaan anteeksi uskonnonvastaista toimintaamme.
Mutta näinhän se elämässä menee: kilttejä on helpompi kiusata kuin niitä, jotka aggressiivisesti reagoivat saamaansa vinoiluun.
Jatkakaamme suomalaiset luuserit tätä yksipuolista uskontokritiikkiämme... Kyllä me olemmekin rohkeita!
Voi herrajjumala!
Jos nyt joku muslimi loukkaantuu jostakin pilapiirroksesta jossakin, niin siinäkö pitäisi olla syy siihen, että Jeesusta ja hänen seuraajiaan ei saisi esittää humoristisessa valossa Suomessa? Todella takaperoinen logiikka.
Jos se teidän Jumalanne on kerran kaikkivaltias, niin ei luulisi korviaan lotkauttavan meidän maan matosten "jumalanpilkasta".
Ei taida leffan juju oikein aueta? Ei siinä Jeesusta ja kristittyjä pilkata vaan fanaatikkoja ja hurmahenkistä hihhulointia. Taisi osua ja upota...
Kvarkkipiispa onneksi ymmärsi ottaa esille itse asian eli se, miten elokuva kritisoi ja pilkkaa äärimmäisyyyksiä ja ymmärtämättömyyttä universaalisti, uskonnosta riippumatta. Onneksi aito usko ei horju pienestä pilailusta ja onneksi elämme maassa, jossa on ajatuksen ja uskonnon vapaus kaikille. Niin kristityille kuin muillekin. Islamismin ja maallistuneen luterilaisen uskon rinnastus vaikutti kieltämättä pelottavalta - toivottavasti ei ole kovin paljon lahkolaisia amerikkalaiseen tapaan uskontoa ja valtiota sekoittamassa ja bunkkereihinsa kaivautumassa meillä.
Jos haluaa nähdä Brianin elämän pilkkana, niin siitä vaan. Pythonien sketsi aivokirurgista (My Brain hurts.) Tekee törkeää pilkkaa lääkäreistä. Ei helkkari, kuinka epäsopivaan aikaan näin senkin, vastahan siitä on muutama kuukausi kun valelääkäreistä oli juttua mediassa. On se törkeää, että Youtube edelleen säilyttää sellaista herjaa sivustollaan. Ovatko muut kohdanneet tälläistä pilkkaa? Minua se ainakin satutti kovasti, miten hienosta ammatista tehdään tuolla tavalla pilkkaa.
Herjan löytää vaikka kauppakuitista, jos oikein luupin kanssa etsit.
... onneksi elämme maassa, jossa on ajatuksen ja uskonnon vapaus kaikille. Niin kristityille kuin muillekin. ...
...
Enpä nyt kehuisi. Suomen kansan syvät rivit leimaavat Raamattuun uskovat ihmiset kuta kuinkin mielenvikaisiksi, joten sepä se vasta rohkaisee itse kutakin tunnustamaan väriään, siis uskoaan. Suomessa on pikemminkin uskonnonpilkkaamisen vapaus ja sehän tuntuu nettipalstojenkin perusteella kovasti kansaa innostavan.
Jos kerran kristittyjen pilkaaminen suurimpina juhlapyhinään on ok, niin eiköhän aleta joka itsenäisyyspäivä pilkkaamaan Mannerheimia sillä äskettäin kohua herättäneella homoanimaatiolla.Ja sitten nauretaan vatsa kippurassa sotaveteraanien huumorintajuttomuudelle. Jess!
"Dokumentti herättää kysymyksen: hallitseeko kristinuskon Jeesus-kuvaa lopulta kirkko vai viihdeteollisuus?"
Vain Raamattu Pyhän Hengen avaamana kirkastaa meille elävää Kristusta, ei siis kumpikaan näistä kahdesta edellämainitusta.=) Jos Raamattua ei pidetä muuttumattomana, elävän Jumalan sanana, silloin vaan on kyse aivan jostain muusta kuin kristinuskosta.
En itse kyllä jaksaisi suuttua jostain Pythonin sketseistä, niitä voi makunsa mukaan joko katsoa tai jättää katsomatta.
En tarvitse Jeesusta pelastamaan, mutta elokuvan katson mielelläni. Monty pythonin sketsit kantavat vuosikymmeniä, enkä pidä niitä loukkaavina. Katsokaapa John Cleesen ystävälleen pitämä hautajaispuhe juutuubista ;)
Mitä te ihmiset valitatte? Sinnehän se uskonto kuuluu, satuna satujen sekaan eli elokuviin.
... onneksi elämme maassa, jossa on ajatuksen ja uskonnon vapaus kaikille. Niin kristityille kuin muillekin. ...
...
Enpä nyt kehuisi. Suomen kansan syvät rivit leimaavat Raamattuun uskovat ihmiset kuta kuinkin mielenvikaisiksi, joten sepä se vasta rohkaisee itse kutakin tunnustamaan väriään, siis uskoaan. Suomessa on pikemminkin uskonnonpilkkaamisen vapaus ja sehän tuntuu nettipalstojenkin perusteella kovasti kansaa innostavan.
Typeriä ja huumorintajuttomia löytyy molemmista ryhmistä kuten myös sitä omaavia.
Jos Suomessa todella olisi uskonnonvapaus, silloin vanhempia estettäisiin pakottamasta uskoaan omille lapsilleen. Vai eikö vapaus uskosta ulotukaan lapsiin ja heidät saa pakottaa mihin tahansa uskoon?
Jeesushan vilahtaa yhdessä saarnakohtauksessa, ja ihan tolokun luennoitsijanahan hänet siinä esitetään. Ei siinä ole pilkan pilkahdustakaan.
Uskonasioihin yritin joskus pienempänä olla puuttumatta kotona. Jesus Christ Superstarin olen kyllä nähnyt, mutta myöhemmät leffat samasta aiheesta ovat vaikuttaneet liian verisiltä.
Vaikka ei tänä pääsiäisenä Jumalaa taikka Jeesusta pilkattukaan, osui Anonyymi tässä oikeaan; kyllä monta allakkaa saadaan kääntää ennekuin Mannerheim -animaatio A) uskalletaan esittää ja B) se naurattaa. Uskon miehille tiedoksi: minun kiinnostukseni kristinuskoon ja pääsiäisen sanomaan heräsi vasta Scorsesen leffan jälkeen.
Tuo dokumentti lipsahti sivu suun, mutta jos joku tietää, mistä sen löytää, olisin kiitollinen tiedosta.
Brianin elämä sopi pääsiäiseen kuin Jeesus ristille! Jälleen kerran kiitos Teemalle rajoja halkovasta ohjelmistosta.
Selaa ohjelmia aiheiden mukaan
Selaa ohjelmapaikkoja
Suositelluimmat jutut
MAANANTAINA 29.3.2010