Juutalaisten tarina
Julkaistu perjantaina 14.02.2014 23 kommenttia 120 suositusta
Viisiosaisessa sarjassa historioitsija Simon Schama perehtyy juutalaisten historiaan ja hetkiin, joina juutalaisten kohtalo on nivoutunut yhteen koko maailman kohtalon kanssa. Schama matkustaa ympäri maailmaa, New Yorkista Odessaan, Berliinistä Jerusalemiin etsimässä vanhoja ja uusia tarinoita.
Osa 1: Maailman alussa. Simon Schama aloittaa suuren kertomuksensa juutalaisista ja heidän maailmanhistoriallisesta merkityksestään yli 4000 vuoden takaa. Juutalaiset muuttivat maailmaa valitsemalla yhden ainoan Jumalan ja keksimällä uskonnon, jota voi kuljettaa mukanaan kirjan muodossa. Kuinka tutkijat arvioivat Raamatun kertomusten todenperäisyyttä?
Osa 2: Uskovien seurassa. Toisessa osassa seurataan juutalaisten vaiheita läpi keskiajan aina renessanssiin asti. Millaisissa suhteissa juutalaiset olivat tuohon aikaan kristittyjen ja muslimien kanssa?
Osa 3: Uskon hyppy. Simon Schaman tarkastelukohteena on nyt juutalaiskansassa ilmenevä luomisvoima. Sen ansiosta he aikoinaan pääsivät irti ghetoista ja ryhtyivät rakentamaan modernia yhteiskuntaa.
Osa 4: Sateenkaaren takana. Itä-Euroopan juutalaisten joukkomuutto Amerikkaan toi monille paremman elämän ja muutti myös Amerikkaa. Osa muuttajista lähti seuraamaan sosiaalisen oikeudenmukaisuuden perinnettä, kun taas toiset innokkaasti omaksuivat amerikkalaisen yrittäjähengen.
Osa 5: Paluu. Miten juutalaisten kansanmurha toisen maailmansodan aikana vaikutti muuhun maailmaan? Entä kuinka Israelin valtion perustaminen on näkynyt ja näkyy yhä koko maailman poliittisessa kentässä?
Lisätietoa ohjelmasta
(The Story of the Jews, Britannia 2013) Tuotanto BBC
Lähetä linkki
Katso myös...
Muhammadin elämä
Kolmiosaisen sarjan aiheena on mies, joka parissa vuosikymmenessä muutti koko maailman. Kirjailija, toimittaja Rageh Omaar kulkee Muhammadin jalanjäljissä.
Kommentit
"Kuinka tutkijat arvioivat Raamatun kertomusten todenperäisyyttä."
Onpa kumma kysymys. Luulis heppujen jotka asuvat Lontoossa käyvän edes kerran elämässään British Museumissa katsomassa niitä TODISTEITA mitä mm. sieltä löytyy !!
Miksi samaa kysymystä ei esitetty viikko sitten kun käsiteltiin islamin peustajaa "profeetta" muhamadia !!????
Missä on sekulaari pseudohumanistien objektiivisuus ??
Tuleekohan tämä kokonaisuudessaan nähtäville myös areenaan?
Kiinnostavan tuntuinen sarja, mielenkiintoisia tarkastelukulmia! Sekä juutalaisuus että kristinusko ovat 'sanan uskontoja'.
Ikuisesti mielenkiintoinen aihe, varsinkin nyt kun viimme aikoina löytyy koko ajan lisää todistuspohjaa asioille. Tekotapa kuitenkin varsin hepponen. Hypitään sieltä täältä edestakaisun, niin ettei asiaa ymmärtämättömälle jää paljoakaan tartuntapintaa. Itse olisin pitänyt parempana ajallista kerrontaa loogisessa järjestyksessä. Nyt hypitään edestakaisun Flaviuksen, Tituksen, herodeksen, Babylonialaisten, Reformijuutalaisuuden, Juutalaisuuden eri kultturien välillä ja lukuisten muiden asoiden välillä ilman suoraa ajallista yhteyttä. Luulen että suurin osa esimerkiksi nuorista olisi valinnut toisen tavan esim näin:
Historialliset vaiheet
Uskonnon kehitys
Kantaisien eli patriarkkojen aika (Aabraham, Iisak ja Jaakob) 1600 eKr.
Egyptin orjuus, Mooseksen johdolla lähtö Egyptistä (= exodus)
erämaavaellus 40 v Siinailla Moosekselainen Jahve-uskonto: liitto Jumalan kanssa = 10 käskyä
Luvatun maan asuttaminen
Kuningasvallan aika: Saul, Daavid ja Salomo
Valtakunta jakautuu v. 922 eKr. pohjoinen Israel ja eteläinen Juuda
1050- 600 Temppelikeskeinen uhriuskonto, profeetat muistuttavat liiton velvoituksista
Babylonian pakkosiirtolaisuus 587-539
Juutalainen uskonto syntyy: suullinen perinne koottiin >> kirjauskonto, ehdoton monoteismi, synagogat = rukoushuoneet
Paluu Babyloniasta
Toisen temppelin aika 500 eKr-70 jKr. Pyhät kirjat valmiiksi,
uskonnolliset puolueet (fariseukset, saddukeukset)
Jerusalemin hävitys >> hajaannus eli diaspora alkaa
72 alkaen
Lakiuskonnollisuus, Tooran selityskirjallisuus (Mishna ja Gemara),
erilaisia suuntauksia: askenasit (Itä-Euroopan juutalaiset), sefardit Länsi- ja Etelä-Euroopan juutalaiset.), hasidit (mystiikkaa korostava liike)
Inkvisition vainot, vain tietyt ammatit sallittuja, antisemitismi
1200 Juutalaiset saavat monissa maissa kansalaisoikeudet, vainot Venäjällä
1800 Sionismi syntyy (Theodor Herzl)
1940 luku Hitlerin vainot, 6 milj. juutalaista tuhottiin,
Israelin valtio syntyy 1948, diaspora päättyy,
sodat arabeja vastaan
1900 Itkumuuri, uskonnolliset puolueet: ortodoksijuutalaiset, konservatiivit ja liberaalit
Israelin ja Palestiinan kriisi, itsemurhaiskut, siirtokunnat
2000-luku
Simon Schaman kerrontatyyli oli kyllä jokseenkin vaikeaa seurattavaa. Tietynasteinen innostuneisuus ja paatoksellisuus on varmaan hyväksyttävää, vaikkakin hieman häiritsevää itselle dokumenttiohjelmissa. Ajassa, nimissä ja paikoissa hypitään niin nopeasti, ettei kokonaiskuvasta meinaa päästä oikein kärrylle. Ehkä olisi omissa tiedoissa kertaamisen paikka? Mutta mielenkiintoinen sarja kuitenkin meneillään ja hyvä saada tuohon islam ohjelmien perään.
Uskonnon opiskelu on usein mielessä, kun käyn läpi kirkollista perinnettä. Muistan myös kaksi juutalaista laulua, jotka ovat Dona, Dona ja Mirjamin valssi.
Syvyyttä
Kiitos tästä ohjelmasta, joka kuitenkin tuo tuhansien vuosien syvyysnäkökulman juutalaisten historiaan sen median suosiman pintaraapaisun sijaan, että juutalaiset putkahtivat Euroopasta toisen maailmansodan jälkeen 'palestiinalaisten' maille, joiden miehittämisestä heitä tavan takaa syytetään. Odotan jatkoa mielenkiinnolla.
Simon rukka heitti eilen sellaista scheibaa tuulettimeen, että voi voi.
Paavali halusi mielummin olla itse kirottu ja helvettiin tuomittu jos se voisi pelastaa juutalaisen kansan.
Juutalaiset itse aloittivat kristittyjen vainoamisen ja murhaamisen. Uudesta testamentista ei löydy minkäänlaista tukea antisemitismille.
Room. kirjeet luvut 8 - 11.
Juutalaiset oliuvat johtajiensa huijaamia ja sokaisemia.
Kannattais varmaan jatkossa hänen pyöriä niissä kokkiohjelmissa joita hän juonsi ihan kohtuu hyvin.
Sarjan kaksi ensimmäistä osaa ovat olleet pettymys. Ehkä johtuu osin siitä, että juutalaisuus on itselleni niin vieras asia ja sillä odotinkin sarjaa kun toivoin jotain oppivani. Mutta tuntuu, että hypitään ajasta ja paikasta toiseen niin vauhdilla, etten pysy perässä. Sarja taitaa olla juutalaisten tekemä sarja juutalaisia varten, minun ei ehkä olekaan tarkoitus oppia tai ymmärtää. Tuntuu vain vahvistava ikäviä käsityksiäni siitä, kuinka juutalaiset ovat takertuneet menneeseen ja opettavat myös nykypolvet liikuttumaan ja loukkaantumaan syvästi siitä, mitä tapahtui 300-luvulla, 1200-luvulla, 1400-luvulla jne.
Kiitos tästä ohjelmasta, joka kuitenkin tuo tuhansien vuosien syvyysnäkökulman juutalaisten historiaan sen median suosiman pintaraapaisun sijaan, että juutalaiset putkahtivat Euroopasta toisen maailmansodan jälkeen 'palestiinalaisten' maille, joiden miehittämisestä heitä tavan takaa syytetään. Odotan jatkoa mielenkiinnolla.
Juuri samaa ajattelin, eli tärkeää valistaa tässä asiassa suomalaisiakin. T
Toisessa jaksossa hyvin esitelty juutalaisten ainainen pakomatkalla oleminen ja asuinpaikan jättämiseen varautuminen oli erittäin hyvin
kuvattu. Israelin valtion olemassoloa jatkuvasti Suomessakin kyseenalaistetaan eli tämän jälkeen ymmärtää asiaa varmasti paremmin.
Tunnen juutalaisuutta aika hyvin, vaan olen tästä saanut erittäin paljon uuttakin ja uskon, että siihen myönteisesti suhtautuva katsoja saa tietoa ja ymmärtämystä juutalaisia kohtaan. Simon Schama on niin innostava, että katsoisin mitä vaan ohjelmaa hänen vetämänään. Onneksi on uusintakin, että voi kerrata kohtia, jotka kiinnostavat tai jäivät epäselviksi.
Espanjan osuus toisessa jaksossa varsinkin oli todella mielenkiintoinen. Esim. Sarajevossa oli ennen Jugoslavian sotaa paljon Espanjasta lähteneiden juutalaisten jälkeläisiä ja valitettavasti heistäkin monet joutuivat taas lähtemään mm. Australiaan.
Kiitos. Vaikuttava sarja.
Miksi taas poistettu Areenasta kesken ohjelmasarjan!?
Todella inhottavaa!
Löysin sarjan tänään 8.4.2014 Teemalta ja ajattelin katsoa aiemmat osat Areenasta! Mutta kaksi ensimmäistä osaa on jo viety Areenasta!
Miksi teette toistuvasti tuollaista kiusaa!?
Pitäkää sarjan alkuosat tarjolla niin kauan, kun uusia jaksoja vielä lähetetään tv:stä!
Nyt jäi taas kiehtova sarja tyngäksi Ylen pihistelyn takia!
Juuri itsekin samaan törmäsin eli katsoin 4/5 jakson ja se herätti niin paljon kysymyksiä että tulin lukemaan tarkemmin mistä kyse. Ihmettelen ettei aikaisempia jaksoja olekaan nähtävillä. Maksaako ohjelmien pitempi näkyminen niin paljon vai mistä kyse ? Hyvä ohjelma ja tietoa juutalaisuuden olemassaolosta euroopassakin hienosti.
Ohjelmien kesto Areenassa riippuu julkaisusopimuksesta. Ilmeisesti tässä tapauksessa saatiin viikon mittaiset oikeudet per jakso.
Pakko oli tilata dvd-sarja Englannista, koska niin valtavan hyvä eli historiallisesti kattava ja tuo 4. osassa mainittu Pinskerin kirjakin "Auto-emancipation" oli tilattava samalla.
Paras näkemäni sarja. Toivoisin tämän olevan katsottavana pitkään.
Facts, documents 1948
List of Arab towns and villages depopulated during the 1948 Palestinian exodus
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Arab_towns_and_villages_depopulated...
Opening of archives
In the 1980s Israel and United Kingdom opened up part of their archives for investigation by historians. This favored a more critical and factual analysis of the 1948 events.
http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_the_1948_Palestinian_exodus
Ohjelmassa on hieman käännösongelmia, kääntäjä ei ilmeisesti ole tuntenut asiayhteyttä ja aiheen taustoja, vaan on "oikaissut" historioitsijan omia sanoja paikka paikoin. Esim. kun Schama kertoo, että arabit ajettiin pois maasta mm. "väkivallan ja terrorin" avulla, niin Schama todella tarkoittaa sen kirjaimellisesti. Historioitsijana hän tuntee kyllä Israelin armeijan arkiston raportit 1948 sodasta, ja armeijan omien raporttien mukaan arabikylät tyhjennettiin mm. siviileihin kohdistuvan väkivallan, joukkomurhien ja jopa raiskausten avulla. Se on terroria, kten Schama sanookin. Kääntäjä ei ole ollut lainkaan tilanteen tasalla. Hän on korjannut Schaman termin sanalla "pelottelua". On harmillista, että ohjelman historiatietämys joutuu käännösvirheiden takia kyseenalaiseksi.
Hieno, koskettava, monipuolinen sarja, paljon kiitoksia Teemalle sen esittämisestä!
Sarjan alkuosat sekavaa pomppimista aiheest toisee, keskivälis itsekehuista hymistelyy ja juontaja tälläs ittensä joka kuvaan ja koko ajan.
Mutta lopussa parani. Oli jo asiallista suhtautumist, ku juontaja-historioisija sano ettei se hyväksy sen kibutsikylänsä laittamista pakkosiirrettyjen arabien kylän päälle, ja sitte ku se sanoi ettei hyväksy turvamuurei. Kyllä nykypäivän pitää olla jo realisti ja pitää nähä mite asiat käytännössä oikeesti on ja sanoo se ääneen kans.
Kokonaisuudessaa iha ok sarja vaikken kyl uudestaa viittis kattoo.
Tuo juutalaisten pakolaisuus arabimaista vastaperustettuun Israeliin oli uutta.
700 000 arabia ajettiin kodeistaan, ja 700 000 juutalaista ajettiin pois arabimaista, sanoi Schama.
Että näkyy se pitävän kutinsa: Sitä mitä kylvätte, sitä myös niitätte. Tiedä sitten, että onkohan siellä juutalaisten raamatussa sellaista kohtaa.
Israelilaisilla ei ennen Israelin valtion uudelleen syntymistä ollut turvalista kotipaikkaa. He joutuivat elämään hyvin ahdistettuina ja halveksittuina mm. arabimaissa. Joissakin maissa juutalainen ei esim. saanut ratsastaa aasilla, koska hän olisi silloin ollut ylempänä kuin arabit. Tämä yksi tapa jo osoittaa, miten halveksittuja he olivat, eikä tämä suinkaan ollut ainoa halveksunnan ja häväistyksen muoto. Heille oli suuri ilo, että juutalaiset ja muihin Israelin sukukuntiin kuuluvat saivat muuttaa omaan maahansa, jonne he olivat kaikkina pakolaisvuosinaan sukupolvesta toiseen kaivanneet.
Selaa ohjelmia aiheiden mukaan
Selaa ohjelmapaikkoja
Suositelluimmat jutut
TIISTAINA 18.3.2014