Neljäs tie
Julkaistu torstaina 22.08.2013 8 kommenttia 142 suositusta
Teeman ja Kansallisteatterin yhteistyön ansiosta kaikilla suomalaisilla on aitiopaikka teatteriin. Teeman teatterisyksyn alussa nähdään tv-versio Esa Leskisen Kansallisteatteriin ohjaamasta Neljäs tie -esityksestä.
Neljäs tie on komedia suomalaisesta demokratiasta. Sami Keski-Vähälän ja Esa Leskisen käsikirjoittamassa näytelmässä käydään läpi Suomen talouspoliittista historiaa kansalaissodasta nykypäivään. Musiikkipitoinen esitys on yhdistelmä dokumenttiteatteria, draamaa ja satiiria. Neljäs tie sai kantaesityksensä Kansallisteatterin suurella näyttämöllä maaliskuussa 2013. Teemalla nähtävän tv-version on ohjannut Atro Lahtela.
Neljäs tie näyttää, miten vahvasti kansallinen päänäyttämömme hengittää ajan tahdissa. Kuvia kumartelematon komedia käsittelee vakavia aiheita. Näytelmä kuvaa suomalaisen yhteiskunnan hiljaista vallankumousta, poliittisen toiminnan ja aatteiden muutosta kohti rajoittamattoman markkinatalouden ideologiaa, jossa asioiden arvon määrittää ennen kaikkea niistä saatava taloudellinen hyöty.
Rooleissa ovat Juha Varis, Jukka Puotila, Katariina Kaitue, Kristiina Halttu, Sari Puumalainen, Seppo Pääkkönen, Timo Tuominen, Jouni Haapakoski, Aarni Kivinen, Antti Litja, Sari Mällinen ja Anna-Riikka Rajanen.
Esitystä ennen nähdään käsitteitä avaava prologi. Esityksen jälkeen on paikallaan kysyä, miten totta dokumenttiteatteriksi kutsuttu esitys oikeasti on. Markus Leikolan juontamassa jälkipuimalassa jatketaan puhetta näytelmästä ja varsinkin näytelmän kertomasta. Näinkö asiat menivät, olisivatko voineet mennäkään toisin, voiko valtaa kuvailla, olivatko henkilöt tosia, onko Suomi nyt tuhottu? Asiasta keskustelevat 4. tien ohjaaja ja käsikirjoittaja Esa Leskinen, Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen toimittaja, politiikkaa ja taloutta työkseen vuosikymmeniä seurannut Unto Hämäläinen, kääntäjä ja tietokirjailija Tommi Uschanov ja Vasemmistonuorten puheenjohtaja Li Andersson, joka ikänsä puolesta joutuu vielä vuosikymmeniä elämään tehtyjen poliittisten ja talouspoliittisten päätösten Suomessa.
Lisätietoa ohjelmasta
Neljäs tie, 2013. Ohjaus: Esa Leskinen, tv-ohjaus: Atro Lahtela.
Löydä lisää:
yhteiskunta, politiikka, Kansallisteatteri, dokumenttiteatteri, Esa Leskinen, Atro LahtelaLähetä linkki
Katso myös...
Elävä arkisto teatterissa: Kirkkopellon Kostamus-sinfonia
Helsingin Ylioppilasteatterin näytelmä Kostamuksen rakentajista on spektaakkeli kansasta työttömyyden ja työllisyysprojektin armoilla.
Teatteri syksyllä 2013
Syksyllä 2013 Teema vie katsojat teatteriin.
Kommentit
Suurkiitokset teatteri-työryhmälle ja talleenteen tekijöille. Hyvin onnistuneesti toteutettu TV-tallenne teatteriesityksestä, jota en valitettavasti ehtinyt nähdä teatterissa. Toivommekin, meitä on monia, että Yle jatkaisi myös tällaisen suomalaisen nykydraaman esittämistä yhteistyössä teatterikentän eri toimijoiden kanssa. Ja painotus on Nyky-osalla.
Teatterikentällä tapahtuu Suomessa, tässä ajassa ajankohtaisesti koskettavampaa ja puhuttelevampaa draamaa kuin elokuvaksi ja tv-sarjoiksi tehdyissä kotimaisissa fiktiivissä töissä.
Enemmän tätä nyt, tässä ja nyt. Ei viiveellä vuosien päästä katsojille. Kiitos.
Ylen budjetti varmaan venyy ihan hyvin tällaisen kotimaisen tuotannon tukemiseen kun kerran hyvääkin on tarjolla.
Epilogista: Putosivatpa Unto Hämäläisen "pisteet". Miksi oli niin ylimielinen ja vähättelevä. Kyse oli draamasta, ei totuudesta, joka ei valitettavasti ole myöskään hänen omistuksessa. Miski niin ikävän alentuva suhtatuminen muihin keskustelijoihin ja tapahtumien käsittelyyn? Unto taitaa olla vaarassa olla oikeasti perässähiihtäjä, ainakin asenteellisesti. Ja jälkiviisas on aina helppo olla. Mitä Unto sanoi, teki v. 1986, 1992, 2005 ?
Kiitos Tommi, Lin, Esa ja Markus.
Keskiverto katsojalta kiitokset. Huimia, osuvia ja uskaltavia tyypittelyjä ja luennehdintoja henkilöistä, vallitsevista asenteista ja kyseenalaisettomuuksista.
Kiitos esityksestä.
Toivoisin, että se lähetettäisiin pian uusintana! Ja edellisen kirjoittajan toivomus siitä, että saataisiin enemmän vastaavia esityksiä suoraan teattereista on erittäin kannatettava. Kaikki eivät pääse teattereihin katsomaan kiinnostavia esityksiä, mutta näin ne olisivat myös kauempana asuvien ja pienibudjettisten ihmisten saatavilla.
Aivan loistavaa satiiria, pitäisi saada katsoa moneen kertaan että kaiken ehtisi huomata ja miettiä. Myös valitettavasti näyttää miten ala-arvoisia ohjelmia muuten saamme katsoa televisiosta, miten huonosti näyteltyjä, sillä tässäkin jokainen rooli oli huippuesitys. Vastaavaa en tiedä tv:ssä nähneeni kymmeniin vuosiin. Kannattaisi siis mennä teatteriin, mutta ei minulla ole varaa edes yhteen lippuun, saatika niin moneen että tämä näytös olisi riittävän useasti katsottu ja edes jotenkin sisäistetty.
Epilogista: Putosivatpa Unto Hämäläisen "pisteet". Miksi oli niin ylimielinen ja vähättelevä. Kyse oli draamasta, ei totuudesta, joka ei valitettavasti ole myöskään hänen omistuksessa. Miski niin ikävän alentuva suhtatuminen muihin keskustelijoihin ja tapahtumien käsittelyyn? Unto taitaa olla vaarassa olla oikeasti perässähiihtäjä, ainakin asenteellisesti. Ja jälkiviisas on aina helppo olla. Mitä Unto sanoi, teki v. 1986, 1992, 2005 ?
Kiitos Tommi, Lin, Esa ja Markus.
Keskiverto katsojalta kiitokset. Huimia, osuvia ja uskaltavia tyypittelyjä ja luennehdintoja henkilöistä, vallitsevista asenteista ja kyseenalaisettomuuksista.
Mielenkiintoista, itse olin sitä mieltä, että ainoa joka oli ylimielinen ja vähättelevä oli itse näytelmän käsikirjoittaja. Se, että joku ei ollut hänen kanssaan samaa mieltä ei vissiin tee kenestäkään ylimielistä ja vähättelevää.
Ja jos kerta teos esitetään dokumenttiteatterina, niin kyllä teokselta silloin voidaan edellyttää totuudenmukaisuutta, eikä sitä voida selitellä jälkikäteen pelkkänä draamana. Joku esityksen nähneistä saattaisi erehtyä pitäämään näkemänsä faktana tai totuutena, mistä ko. teoksessa ei todellakaan ole kysymys.
Silti kiitos kaikille teoksen tekemiseen osallistuineille ja erityisesti myös Ylelle näytelmän esittämisestä. Vaikka en kaikkea näytelmässä kerrottua allekirjoitaisikaan, niin suositelen sitä silti kaikille. Omien päätelmien ja mielipiteiden tarkistaminen on aika ajoin paikallaan.
Epilogista: Putosivatpa Unto Hämäläisen "pisteet". Miksi oli niin ylimielinen ja vähättelevä. Kyse oli draamasta, ei totuudesta, joka ei valitettavasti ole myöskään hänen omistuksessa. Miski niin ikävän alentuva suhtatuminen muihin keskustelijoihin ja tapahtumien käsittelyyn? Unto taitaa olla vaarassa olla oikeasti perässähiihtäjä, ainakin asenteellisesti. Ja jälkiviisas on aina helppo olla. Mitä Unto sanoi, teki v. 1986, 1992, 2005 ?
Kiitos Tommi, Lin, Esa ja Markus.
Keskiverto katsojalta kiitokset. Huimia, osuvia ja uskaltavia tyypittelyjä ja luennehdintoja henkilöistä, vallitsevista asenteista ja kyseenalaisettomuuksista.
Mielenkiintoista, itse olin sitä mieltä, että ainoa joka oli ylimielinen ja vähättelevä oli itse näytelmän käsikirjoittaja. Se, että joku ei ollut hänen kanssaan samaa mieltä ei vissiin tee kenestäkään ylimielistä ja vähättelevää.
Ja jos kerta teos esitetään dokumenttiteatterina, niin kyllä teokselta silloin voidaan edellyttää totuudenmukaisuutta, eikä sitä voida selitellä jälkikäteen pelkkänä draamana. Joku esityksen nähneistä saattaisi erehtyä pitäämään näkemänsä faktana tai totuutena, mistä ko. teoksessa ei todellakaan ole kysymys.
Silti kiitos kaikille teoksen tekemiseen osallistuineille ja erityisesti myös Ylelle näytelmän esittämisestä. Vaikka en kaikkea näytelmässä kerrottua allekirjoitaisikaan, niin suositelen sitä silti kaikille. Omien päätelmien ja mielipiteiden tarkistaminen on aika ajoin paikallaan.[/quote
Ei huono esitys, mutta pikkasen jäi kaivelemaan että nähtiinkö täysimittainen kokonaisuus ja mitä kaikkea jäi puuttumaan teeveestä nähdystä.
Lähetysaika oli huono, olikohan nyt täysin sattumaa sijoittaa esitys juuri kyseiseen lauantaihin kun samaan aikaan tuli Django-western?
Se mitä jäin kaipaamaan olisi ollut syvempää tarkastelua siitä mistä 80-luvulla Suomeen tulvineet pääomat olivat peräisin, tätä rahaahan pankit sitten alkoivat lainailemaan kansalle.
Samoin valuuttapako-operaatiot joiden tuloksena firmoja kaatui läjäpäittäin 90-luvun alussa, tämänkin taustaa olisi voitu ottaa esiin, vai nähtiinköhän tämä täyspitkässä näytelmässä jota ei siis nähty TV:ssä....
Hauska idea tehdä IMF-tyypeistä Mikkihiiri-asuinen rikollisjoukko.
Ei muuta kuin pikaiseen uusintaan vaan ja parempaan aikaan!
[quote=Anonyymi
Ei huono esitys, mutta pikkasen jäi kaivelemaan että nähtiinkö täysimittainen kokonaisuus ja mitä kaikkea jäi puuttumaan teeveestä nähdystä.
Lähetysaika oli huono, olikohan nyt täysin sattumaa sijoittaa esitys juuri kyseiseen lauantaihin kun samaan aikaan tuli Django-western?
Se mitä jäin kaipaamaan olisi ollut syvempää tarkastelua siitä mistä 80-luvulla Suomeen tulvineet pääomat olivat peräisin, tätä rahaahan pankit sitten alkoivat lainailemaan kansalle.
Samoin valuuttapako-operaatiot joiden tuloksena firmoja kaatui läjäpäittäin 90-luvun alussa, tämänkin taustaa olisi voitu ottaa esiin, vai nähtiinköhän tämä täyspitkässä näytelmässä jota ei siis nähty TV:ssä....
Hauska idea tehdä IMF-tyypeistä Mikkihiiri-asuinen rikollisjoukko.
Ei muuta kuin pikaiseen uusintaan vaan ja parempaan aikaan![/quote]
Kävin katsomassa teoksen myös teatterista eikä omaan silmääni tv-esityksestä mitään jätetty pois. Näytelmän voi katsoa uudelleen Yle Areena palvelusta.
[quote=Keijo
Mielenkiintoista, itse olin sitä mieltä, että ainoa joka oli ylimielinen ja vähättelevä oli itse näytelmän käsikirjoittaja. Se, että joku ei ollut hänen kanssaan samaa mieltä ei vissiin tee kenestäkään ylimielistä ja vähättelevää.[/quote]
Mielenkiintoista tosiaan, koska minullekin U. Hämäläinen oli pettymys. Varsinkin se kommentit, jossa hän väitti näytelmän esittäneen, että 70-luvulla asiat olisivat olleet jotenkin paremmin. Arvasin jo näytelmää katsoessani, että näinhän tämä varmaan tulkitaan - kun se työväenlaulu soi niin komeasti. Mutta faktisesti siinä ei otettu kantaa siihen, miten asiat olivat sosiaalipoliittisesti; ainoastaan kuvattiin ajan henkeä (joka oli kovin kahtiajakautunut työlisiin, heitä tukevaan vasemmistonuorisoon ja "porvareihin" - ja se oli taustana sille, että demarit käänsivät politiikkansa suunnan: alkoivat "elvyttää" yrityksiä sen sijaan, että puolustaisivat vähävaltaisia yksilöitä). Tähän ohjaaja Leskinen sanoi: "En tunnistanut sitä."
Olisin mielelläni kuullut ne virheet, jotka Hämäläinen esityksessä näki (ihan oman sivistykseni kannalta), mutta jos ne olivat vain mainittu tulkinta ja se, ettei Seppänen ollut kuvatun kaltainen, niin vähänpä niitä oli.
Parasta oikeaa TAIDETTA.
Muutenhan rahvaalle syötetäänkin pelkkää sirkushuveja.
Kaikki näytelmässä piti TÄYSIN paikkansa:
- poliitikkojen puheenvuorot oli suoraan oikeista pöytäkirjoista
- poliitikkojen muistelmista
Kohdat joissa oikeita tapahtumia elävöitettiin vapaalla draamalla mainittiin juuri tästä syystä erikseen.
Talousmies Esko Seppänen ja Paavo Väyrynenkin ovat olleet koko ajan oikeassa.
Suomessakin on aina tehty kaikki päätökset väärin. Jollei historiasta edes tätä perustotuutta opi, on tapaus toivoton, kuten pääosa poliitikoistamme.
Pyydämme opetusohjelmana UUSINTAA vähintään kerran vuodessa, vaikka kuukausittainkin kävisi.
Tämä kannattaa myydä myös euromaiden televisioihin.
Selaa ohjelmia aiheiden mukaan
Selaa ohjelmapaikkoja
Suositelluimmat jutut
SUNNUNTAINA 22.9.2013