Reissumies Rautavaara 2/2
Julkaistu keskiviikkona 02.06.2010 0 kommenttia 237 suositusta
Viihdyttäjä Tapio Rautavaara jatkaa tutustumista katoaviin ammattikuntiin 1960-luvun Suomessa.
Vuonna 1965 alkanutta reissumies-sarjaa jatkettiin pienellä viipeellä, ja kesällä 1967 kuvatussa jaksossa Tapsa Rautavaara vierailee topparoikkatyömaalla ja Kuivasjärven Rautaroikkajuhlilla.
Tampere-Parkano-Seinäjoki-rataosuuden rakentamista kuvaava Reissumies topparoikassa (1968) on sävyltään hyvin muutosvastarintainen ja pessimistinen: koneellistumisessa ei nähdä mitään positiivista. ”Koneet lisää työttömyyttä eikä mitään muuta”, toteaa topparoikan jämerä lekamies. Myös Rautavaara kertoo mielipiteenään, että yhteiskunta menee taaksepäin, jos ammattimies ei saa taitojaan vastaavaa työtä koneiden takia.
Topparoikkamiesten muisteluissa on nostalgista hehkua. Fyysistä ja sottaista työtä tekevät rakentajat pukeutuivat aina kylän tansseihin hohtavaan valkoiseen paitaan ja kravattiin – näin miesten pukukulttuuri levisi topparoikan myötä myös maaseudulle.
Reissumies yölinjalla (1968) on nimetty Rautavaaran suurimpiin kuuluvan hitin mukaan. Jaksossa Tapsa matkaa kuljettaja Harri Karhun repsikkana eli apupoikana kylmäkuljetusrekassa Salosta Pohjois-Suomen ja Ruotsin kautta Osloon. Matkan aikana päästään hämmästelemään muun muassa Ruotsin liikennettä, joka on 3. syyskuuta 1967 vaihtunut vasemmanpuoleisesta oikeanpuoleiseksi. Matkanteko on kuvattu loka-marraskuussa 1967.
Lisätietoa ohjelmasta
Reissumies topparoikassa (1968) O: Karl-Gustav Grönstrand, K: Teuvo Muuronen
Reissumies yölinjalla (1968) O + K: Karl-Gustav Grönstrand, Musiikin sovitus: Toivo Kärki
Löydä lisää:
Tapio RautavaaraLähetä linkki
Selaa ohjelmia aiheiden mukaan
Selaa ohjelmapaikkoja
Suositelluimmat jutut