Skip navigation.
Home

Reivauksen aikaan

|

Politiikka on yhteisten asioiden hoitamista. Politiikkaan kuuluu siis kaikkien meidän asiamme. Niinpä politiikan kielikin imee vaikutteita kaikilta elämän aloilta, kaikkien meidän elämästämme, töistämme ja harrastuksistamme.

Koska politiikassa on kyse myös johtamisesta, erityisen mielellään politiikka imee termejä ja ilmauksia aloilta, joissa demokratiaa ei tunneta. Tällaisia aloja ovat paitsi urheilujoukkueen valmentaminen, myös merenkulku, jossa kapteenin sana on laki. Tuhansien järvien maassa, jonne jazzikin tuli laivalla, merenkulkusanasto on yleisesti tunnettua.

Niinpä harvan kuulijan kulmakarva kohosi, kun tammikuun alussa Radio Suomen toimittaja puhui

Kataisen reivaamasta Kokoomuksesta.

Reivaaminenhan on sitä, kun purjealuksen purjeen pinta-alaa pienennetään erityisin reivausköysin, kun tuuli yltyy niin kovaksi, että alus uhkaa kallistua liikaa. Niinpä osuva mielikuva oli heti valmis: lama-ajan puhurien beufortit alkavat olla sitä luokkaa, että Kokoomuksen puheenjohtaja Katainen johtaa puoluettaan matalalla profiililla.

Mutta kuten ilmiantajakuulijamme Tuomokin raportoi, tämä ei ollut toimittajan tarkoitus, vaan hän käytti sanaa reivata rikollisessa merkityksessä sanan johtaa synonyyminä. Koska myös Aristoteleen kantapään fraasirikostuomioistuimessa kapteenin sana on laki, määräämme tämänkin reivausrikollisen kävelemään lankulla ja hivutettavaksi kölin alitse.

Kaikki miehet kannelle!
– – –
artistoteles(at)yle.fi

Suunnan reivaus

Vanha re(i)vaaja, äidinkielen ylin taitaja, neuvos ja Liekinvarsi reivasi eduskunnassa suuntaa jo vuosia sitten. Asiaa penkaistiin silloin pikku-uutisena lehdessäkin. No, suunnan reivaajia on jälkeensäkin ollut ja on. Hämmästytti kotuslaisen (nimi unohdettu) kanta siitä, että kaipa se niin on, että suuntaakin voidaan ruveta reivaamaan(jos sopivat "reunaehdot" täyttyvät, eli kai että pysytään reivareiden välissä vai mitä ne kepit siellä väylän reunoilla..)

Kanta-Hämeen Reivaus ky