Skip navigation.
Home

Kun oravanpyörä kiristää pipoa

|

Kiihkeäksi muuttunut eduskuntavaalikamppailu on ohi ja lopputulosta tutkitaan nöyrinä ja voitonriemuisina. Monen ehdokkaan tukiryhmässä kysytään: miksi näin kävi ja onnistuiko vaalimainonta?

Vaalimainonta on oma taiteenlajinsa. Pitää osata kiteyttää ehdokkaan usein sekavasta aatteellisesta eväskorista paras ja mielellään muista ehdokkaista poikkeava sanoma, mielellään muutaman sanan lauseeksi, joka on tosi kuin vesi, sujuu kuin tanssi ja jää mieleen kuin takiaispallo. Kuten arvata saattaa, tämä onnistuu vain harvoin. Useimmiten tuloksena on kliseitä, latteuksia ja suoranaista fraasien rikollista väärinkäyttöä, joka pitäisi kieltää lapsilta.

Kuulijamme Tuomo Jämsästä ilmiantoi pirkanmaalaisen kristillisdemokraatti Jukan vaalimainoksen, joka houkutteli äänestäjiä kysymällä Radio Dein taajuudella näin:

Kiristääkö oravanpyörä pipoasi?

Lähes kuka tahansa meistä olisi voinut kertoa ehdokkaallemme, että oravanpyörällä alunperin tarkoitetaan lemmikkieläinten juoksupyörää, ja että tavallisesti pipo kireällä –idiomissa pipo tosiaankin on se, mikä kiristää, ei se, mitä kiristetään.

Tietenkin kieltä saa ja pitää käyttää luovasti ja uudistavasti, mutta tämän radiomainoksen kohdalla ystävällämme Jukalla ei ollut sitä tyylitajua ja mielikuvitusta, jolla äänestäjille puhutaan menestyksekkäästi. Siitä kertoo saadut 579 ääntä, tavoittamaton kansanedustajuus ja Aristoteleen kantapään fraasirikostuomio, olkaa hyvä.