Skip navigation.
Home

Tanssijalan palvelijoiden kielenkannattimet

Näin juhannuksen ja kesän tanssilavakauden siimeksessä Aristoteleen kantapää kohdistaa analyysikorvansa vähemmän tutkittuun, mutta paljon keskusteltuun kieli-ilmiöön: iskelmälaulajien välipuheisiin. Kyllä, iskelmälaulajan esiintyjäntyöhön niveltyy usein paitsi laulutulkintojen työstäminen silmät kiinni ja itseilmaisu kehon välityksellä lanteita heilutellen, myös illan kokonaistunnelman johdattelu eli puhuminen biisien välisillä tauoilla.

Klassisen musiikin esitysperinteessä tällainen säveltaiteen pilaaminen turhalla jorinalla on vierasta. Poikkeuksena ovat erikoiskonserttisarjat, joissa saattaa olla asiaan erikseen valmistautunut juontaja. Kun Tampereen kaupunginorkesteri vuosia sitten aloitti mainion kamarimusiikkikonserttisarjansa, esitelmiä piti Hannu Taanila, joka sitoi satoja vuosia vanhan musiikin nykypäivään leikiten: ”Seuraavassa sävellys on laadittu harpulle, joka on yksi kauneimmista soittimista. Se on myös yksi kalleimmista, harpun hinta on yli 20 000 euroa. Eli Jorma Ollilan päiväpalkan verran.”

Jokainen, joka on orkesterin viihdekonserteissa päässyt kuuleman kapellimestarin yritteliään koomisviritteistä juontamisyritystä, ymmärtää, mitä sanonta suutari pysyköön lestissään tarkoittaa. Muusikot ovat hauskaa ja sosiaalista väkeä, mutta muusikkohuumori on yksi niistä huumorin alalajeista, jotka eivät avaudu ilman vuosien musiikkiopistokurimusta tai kevyen musiikin puolella ilman tuhansien kilometrien keikkabussijököttämistä.

Kevyen musiikin taitajien puolella tilanne on nimittäin aivan sama. Useimmiten tyylikkäintä ja vähiten yleisöä loukkaavaa on Dave Lindholmin vähäpuheisimpien konsertointien tapa kuuluttaa lakonisesti muutaman kerran keikan aikana: ”seuraavaksi mä soitan yhden biisin”.

Mitä vähemmän lavalla on soittajia, sen suurempi on laulajan mahdollisuus ottaa kaikki irti esiintymisen sosiaalisesta tilanteesta. Ääripää on trubaduurimuotoinen konsertointi. Ne, jotka ovat päässeet Suomessakin usein vierailleen legendaarisen kantrilaulaja Tom Russellin konsertteihin, tietävät, että lauluntekijän ja laulajan lahjoihin voi saumatta yhdistyä erinomainen tarinankerronta ja älykäs huumori.

Mutta tanssilavalla musiikin maailma kohtaa tanssihaluisen todellisuuden, joka monissa esiintymispaikoissa on vasta nautitun alkoholin terävöittämän parinhakuvimman sävyttämä. Siinä ei auta kauaa jaaritella taiteellisista ambitioista ja sanoituksen syntyyn johtaneista tuokiokuvista, kun hormonaaliset vietit lyhentävät kuulijoiden kärsivällisyysjännettä.

Tmä parinmuodostushenkinen tunnelma tempaa myös laulajan usein mukaansa ja juonnot, jotka päivänvalossa vaikuttaisivat kaksimielisiltä, ovat tansseissa aivan luonnollisia. ”Höpsis kyllä minulla on muitakin isoja ruuminjäseniä kuin nenä!” valisti Jari Sillanpää yleisöä viime vuonna Lahdessa. "Yläpää ei ei toimi, mutta alapää kyllä!", diagnosoi taas Anita Hirvonen alkukesästä Somerniemellä.

Toiset artistit ovat yleisölle puhumisessa lahjakkaampia kuin toiset. Humppalegenda Mutkattomien Eki Jantunen ei jää kappaleiden välillä sanattomaksi. Kun Eki sanoo, että ”mutkattoman vilpitön halumme on koko ajan ollut ja on palvella tanssijalkaa mahdollisimman monipuolisesti", sitä on pakko uskoa.

Kappaleiden välisistä aasinsilloista voi tehdä myös aivan oman taiteenlajinsa. Suomen hämmentävimmäksi yhtyeeksi kuvaillun Martti Servo & Napanderin keikoilla mielikuvitukselliset välispiikit ovat lähes tasa-arvoinen elementti yhtyeen pontevien iskelmäkappaleiden rinnalla. Yhtyeen live-levyllä Avatkaa ovi! laulaja Martti Servo yltää erääseen tällaiseen huippusuoritukseen kappaleiden Maailman sinisin taivas ja Hyvältä näyttää välissä:

"Taivasasiat, ne ovat lähellä sydäntäni ja niin varmaan myös teidän sydäntänne lähellä. Ja myös aivoja, koska aivot ovat lähempänä taivasta kuin sydän. Siksipä uskonkin, että uskonasiat ovat päänasioita ja päänasiat — ne kuuluvat kypärän alle. Ja jos kypärä on komea niin silloin se näyttää hyvältä. Hyvältä näyttää!"

Mikä on Martti Servon näkemys laulajan välispiikkitaiteen merkityksestä? Mistä Martin puheet kumpuavat? Nämä selviävät Aristoteleen kantapään seuraavassa tähtihaastattelussa.