Skip navigation.
Home

Sympaatista Titaniciin

Näin veneilykauden alussa ihmettelemme sitä, että vaikka ihminen on moniin esineisiinsä rakastunut, vain veneille hän antaa nimen. On tietenkin poikkeuksia: amerikkalainen pommikone nimeltään Enola Gay, suomalainen veturi nimeltään Ukko Pekka ja B.B. Kingin kitara nimeltään Lucille. Mutta nuo ovat erikoistapauksia, laivojen ja veneiden kohdalla nimetöntä kulkuneuvoa on mahdoton ajatella.

Vesialusten nimet ovat meille itsestään selvä asia. Tuntuu siltä, että kaikilla laivoilla ja veneillä on aina ollut nimi. Kyllähän kaikki tietävät vaikkapa Odysseuksen laivan nimen, niin kuin tiedämme Aleksanteri Suuren hevosen Bukefaloksen nimen. Mutta vaikka kuinka pinnistäisi aivosolujaan, hakuteoksiaan ja google-hakurobottia, laivan nimeä ei löydy. Tuohon aikaan laivoilla ei ollut nimeä!

Mikä on ensimmäinen tunnettu laivan nimi? Minkälaisia nimiä veneille ja laivoille on kautta aikojen annettu? Kysytäänpä veneharrastaja Hannu Hillolta.
– – –
aristoteles(at)yle.fi

Autojen nimiä on

Nimittäin kirjastoautoille on annettu nimiä.

Sympaatista Titaniciin

Terveiset Tikkakoskelta!

Laivaharrastaja sanoi haastattelussa 15.5.2009 ettei lentokoneilla ole nimiä. Mieleen tulee kirjallisia lähteitä esille kaivamatta

ensimmäiset Tuisku-harjoituskoneet:

"Pilven Veikko" ylioppilaiden lahjoittama
"Sokeri-Sirkku" Suomen Sokerin lahjoittama
"Haijala" Suomen ensimmäisen lentomestarin mukaan nimetty

Viima-koulukoneiden alkupäässäkin niitä oli

VI-3 "Haijala" (sis uudestaan ja esiintyy vielä Redigonkin nimenä!)
VI-6 "Pirkka" K-kauppiaiden (?) lahja

Brewster-hävittäjillä oli muistaakseni käyttöön otettaessa 1940 kymmenellä esim. lahjoittajatahoon viittaavaa nimeä (Noka = Nokia, Tre Bröder = Klingsborgin veljekset)ja

sama toistui 1950-luvulla Vihureilla (siis samat nimet)

Ilmavoimien kolme DC-2-kuljetuskonetta olivat: "Hanssin-Jukka", "Iso-Antti" ja "Pikku-Lassi".

Nämä ovat siis koneiden kupeeseen tai nokalle maalattuja nimiä.

Yksi SAAB Safir oli "Trygve Lie" silloisen Saabin pääjohtajan mukaan kun kaupat tehtiin, jos oikein muistan.

Liikennekoneiden nimet ovat maailmalla aivan yleisiä. Esim. Lufthansalla Saksan kaupunkeja, SAS:llä (ainakin johonkin aikaan) milloin mikäkin viikinki, ja kotimainen Aero/Finnairinkin taisi käyttää niitä joskus, nimi Sinisiipi jostain nousee mieleen. Voi olla että muistan pieleen.

Sodanaikaisen Luftwaffen lentäjät - hävittäjälentäjät erityisesti - käyttivät erittäin usein nimiä, jotka olivat vaimon/tyttöystävän nimityksiä. Esin. Osasto Kuhlmeyssa Immolassa kesällä 1944 oli Focke-Wulfit "Schlange" (käärme) ja "Hascherl" (rääpäle, lellimällä piloille pidelty, ohjaajan minitys vaimostaan).

On näitä. Myös siviilipienkoneillakin. Viima-kerhokone, jolla hinattiin aikoinaan täälläpäin purjekoneita, oli "Juhta".

Karhumäen veljekset nimesivät koneensa "Tiirasta" lähtien, se oli kolmas kone. Kymmenes (Cessna C-37) olikin sitten jo "Kymppi". Väliin mahtuu "Lokkia", "Räkkää", ym. Tuure Hannula antoi omistamlleen Moth-koneelle nimen "Pitkäisen Poika" (ukkosen/salaman poika), joka Mothin suoritusarvoihin nähden on aika paljon yläkanttiin.

Siis on näitä näin ulkomuististakin kaivettuina.

Hyvää kesän tuloa sinne kantapäähän. Varokaa käärmeitä.

Parhain terveisin

Hannu Valtonen

Tikkakoski

Autoillakin on nimiä

Tämä kommentti tulee hieman viiveellä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Nimittäin, autoillekin annetaan nimiä, ainakin harrastajapiireissä, katso esim. seuraava linkki:

http://www.fvwa.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=7&t=6980&hilit=+auton+nimi

Meilläkin oli yksi VW Jetta nimeltänsä Mouho, koska rekisteritunnuksessa oli kirjaimet MHO.

Tampereella

Tampereella 30.9.2009

Mortonki!

Kovin myöhässä olen minäkin kommentteineni, mutta parempi myöhään, kuin ei silloinkaan.

Kyllä autoillekin annetaan nimiä. Tarkkailkaapas muuttoliike Niemen punaisia kuormureita ja pakuja. Niillä kaikilla on oma erisnimensä oveen tai kylkeen kirjoitettuna, ja kaikilla on naisen nimi.

Syysterveisin Eero Penttinen