Skip navigation.
Home

Jogurtti ja ajantaju

|

Mitä tapahtuu, kun yhdistetään globaali kaupallinen hyötyajattelu ja käännösrobottien kustannustehokas toiminta? Syntyy vaikkapa sellainen jokaiseen kotiin kannettava saksalaisen elintarvikekaupan Lidlin mainos, joka saapui turkulaiskuulijallemme Leenalle muutama viikko sitten. Mainos kertoi kohderyhmälleen lähes aforisminomaisesti näin:

Kun syöt Milbona-jugurttia 14 päivää, on kulunut kaksi viikkoa.

Elintarvikejätin väite haastaa ajatuskokeeseen: onko näin?

Mutta kuka uskaltaa lähteä testaamaan väitettä ja syömään kaupan omaa jogurttimerkkiä 14 päivän ajan? Tuo on pitkä aika, vaikka jogurttia pitkän iän ruokana markkinoidaankin.

Eikä kuulijamme Leenankaan tarvitse vähään aikaan syömisestä huolehtia, koska hän saa palkinnoksi mukaansa tempaavaa kirjallisuutta nimeltään Aristoteleen kantapää — fraasirikos ei kannata. Herkullista kirjan ahmimista!
– – –
aristoteles(at)yle.fi

Ironiaa

Hei, kuraa silmillekö?

Viimekertaisesta jogurtti-repostelustanne tuli mieleen toinen vaihtoehto kyseisen idioottimaisen idioomin käytölle:
Jospa ilmoituksen laatija irvailikin kilpailevien tuotteitten tosissaan tehtyjä "syö x-jogurttia kahden viikon ajan ja huomaat ihmeitä tapahtuneen. Jos et ole tyytyväinen, saat rahasi takaisin" -mainoksia.
Jos näin on, mainos ironisoi mainontaa ja sai monelle hymyn suupieleen ja lisämainosta Ylenkin kanavalla.
Ehkä toimitus ei nähnyt vitsiä puilta?

keke asposalo

Näin minustakin

Kymmenvuotiaan tyttäreni kanssa ymmärsimme molemmat Lidlin jogurttilausahduksen nimenomaan muiden mainosten ironiseksi muunnokseksi, ja se nauratti juuri siksi. Niin paljon tuontyyppisiä mainoksia nykyään joka tuutista tulee, että on kumma jos joltakulta ne olisivat menneet kokonaan ohi ja vitsi jää siksi ymmärtämättä. Ei kai tuo nyt liian metaa kuitenkaan ole.