Katariina, aikalaisemme

10 kirjaa vallasta –sarjan viimeinen osa pureutuu modernin vallan syntyhetkiin, ja oppaanamme on Laila Hirvisaaren romaani Minä, Katariina (2011).

Katariina II eli Suuri otti vallan Venäjällä 1762; siitä tuli viime kuussa kuluneeksi 250 vuotta. Hän astui valtaistuimelle vanhassa maailmassa, ja kun hän kuoli 34 vuotta myöhemmin, aika oli aivan toinen, voi sanoa jopa: nykyaika.

1700-luvun puolivälissä elettiin vielä yksinvaltiuden kautta, mutta Ranskan vallankumous 1789 mullisti maailman. Vaikka Napoleon pian ottikin valtion rautaiseen otteeseen  ja vaikka Venäjälläkin yksinvalta jatkui vielä vuosisadan, vapauden, veljeyden ja tasa-arvon vaatimus syövytti hiljalleen kuninkuuden perinteen.

Ohjelman vieras, MTV3:n vastaava päätoimittaja Merja Ylä-Anttila kuvaa ”valistuskeisarinnan” ristiriitoja: "Katariina kävi kirjeenvaihtoa Voltairen ja Montesquieun kanssa – hän on hyvin kiinnostunut moderneista asioista ja vallan oikeutuksesta, mutta sitten jollain lailla rohkeus loppuu kesken. Maaorjat säilyvät maaorjina, Katariina ei tee juuri mitään kansan aseman parantamiseksi. Hän sanookin: ’Venäjän kansalle on parempi olla suuri kuin onnellinen’.”

 

Uutta on se, että hallitsijan auktoriteetti ei enää periydy Jumalalta, vaan se on ansaittava kansalta. Hirvisaaren Katariina on kuin prinsessa Diana pari vuosisataa myöhemmin: hän uskoo olevansa kansan aidosti rakastama sydänten keisarinna.

Todellisuudessahan kansa seisoo sivussa, kun keisarinna huiskuttaa ohi kiitävästä vaunusaattueesta – mutta käänne on peruuttamaton. Jos vallan oikeutuksena on kansan etu ja yleinen hyvä, valtias antautuu viime kädessä kansan tuomiolle. Huonon hallitsijan syrjäyttäminen on hyväksyttävää, jopa välttämätöntä.

Tämä murros koitui Suomen suureksi onneksi vain joitakin vuosia myöhemmin, kun Ruotsin itäiset alueet liitettiin Venäjään. Muutos näkyi välittömästi siinä, että Katariinan pojanpoika, keisari Aleksanteri I suorastaan suostutteli suomalaisia alamaisikseen. Jo sotakesänä 1808 hän lupasi Suomen kansalle suurta tulevaisuutta, ”äverjäisyyden ja menestyxen” hedelmiä, jotka Venäjän suojeluksellä ”ylöskehoitetaan ja uloslevitetään”.

Ruotsiin Suomi oli kuulunut ikään kuin luonnollisesti, mutta Venäjään se liitettiin keinotekoisesti, jolloin se erottui omaksi alueekseen, kansakseen ja kulttuurikseen. Suomi sai oman hallinnon ja oman talouden. Oli vain ajan kysymys, milloin seuraa täysi autonomia, itsenäisyys, parlamentarismi, olympialaiset, peruskoulu ja ilmainen Wi-Fi kaupunkialueilla.

Kaiken tämän Hirvisaaren Katariina ennustaa suorastaan selvänäkijän kyvyillä, ja päälle päätteeksi lentokoneet ja tamponit. Keisarinna esitetäänkin lukijan aikalaisena, joka vain on joutunut menneisyyteen, ja yhdessä ihmetellään, miten huono hygienia siellä vallitsee.

Niin myös Merja Ylä-Anttila: "En ollut mistään historiasta tajunnut, miten epäsiisti ihiminen tsaari Pietari oli. Hän inhosi pesusoikkoa. Likaisuuden kuvaaminen on tässä todenmukaista!"

Vakiovieras Anna Kortelainen säestää: "Se on hyvin aistimellista historiaa. Hallitsijatkin huomaavat, että peruukin alla kutittaa ihan hirveästi, ja arvaamme, mikä siellä kuljeskelee. Se on hätkähdyttävää... ”

 

Minä, Katariina on samalla ihannekuva naisjohtajasta. Mikä muuttuu, kun naiset vihdoin murtavat lasikaton? Maan ainoa suuren median ykkösnainen vastaa kysymykseen torstai-illan ohjelmassa. 

Anna Kortelaista riemastuttaakin se, miten naisjohtaja kääntää sukupuoliroolit ympäri. Aivan lopuksi häneltä kysytään, mikä Katariinan vallankäytössä häntä eniten kiehtoo.

"Saako vastata ihan rehellisesti? Okei! Kyllä mua kiehtoi se seikka, että tässä miehet hakeutuvat valtaan reittä pitkin."

Tervetuloa kirjasarjan hilpeään finaaliin. 

10 kirjaa vallasta, viimeinen jakso TV1:ssä torstaina 16.8. klo 21:05.

Kuuntele teksti radiokolumnina Yle Radio 1:n Kultakuume-ohjelman sivuilla tästä. 

Leppoistaja uhkaa Pohjolan Japania

1980-luvulla haaveiltiin, että Suomesta tulisi Pohjolan Japani. Ihailimme järjestelmällisyyttä, kekseliäisyyttä ja käytännöllisyyttä, jotka nostivat Japanin teolliseksi suurvallaksi. Ainakin päättäjät ihailivat myös kansan kuuliaisuutta ja kurinalaisuutta.

Sitten alkoi paljastui kääntöpuoli. 1990-luku oli hukattu vuosikymmen, kun jäykkä yhteiskunta ei enää pysynyt kilpailussa mukana. Kasvu loppui, velka paisui, poliittinen korruptio yltyi.

Sendain maanjäristys 2011 ja Fukushiman ydinlaitoskriisi paljastivat japanilaisen yhteiskunnan heikkouden järkyttävällä tavalla. Hierarkisesta byrokratiasta ei herunut tietoa, jos herui, se ei ollut luotettavaa.

Oli sokki, että maailman tehokkaimmaksi luultu yhteiskunta sekoili ja salaili samalla tavalla kuin Neuvostoliitto Tshernobylin suhteen neljännesvuosisata aikaisemmin.

 

Tätä painajaista ennakoi jo 1999 Amélie Nothombin romaani Nöyrin palvelijanne. Se on vuorossa 10 kirjaa vallasta –sarjassa, jonka vieraana on Kansallisoopperan tuleva taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi.

Teoksessa länsimainen nainen menee innokkaana kääntäjäksi  japanilaiseen suuryritykseen, mutta joutuu aivan pohjalle. Amélie päätyy lopulta tehtävään, joka konkretisoi suomalaisen työelämäkeskustelun käsitteitä.

”Mua huvitti, kun tuli muutama vuosi sitten tämä uusi sana, paskaduuni. Nuori sukupolvi haluaa olla juontajia tai mediassa, kukaan ei halua tehdä niin sanottuja paskaduuneja. Romaanissahan on tarjolla p-duunia vaikka kuinka. Yritit tehdä sitä, missä oma talentti olisi hyödyttänyt yritystä eniten, mutta mitä yritys teki sinulle? Alensi kaakelin kiillottajaksi”, summaa Lilli Paasikivi.

Vessansiivoojaksi päätyvän maisterin tarina on kansainvälinen menestyskirja. Syy saattaa olla se, että Nöyrin palvelijanne ei sittenkään kerro Japanista, vaan yleispätevästi työpaikan vallankäytöstä.

Vakituinen palkkatyö käy yhä harvinaisemmaksi, ja yhä useampi suorittaa ulkoistettuja projekteja vihamielisessä  ympäristössä, havaitsee vakiovieras Anna Kortelainen.

”Luulen, että suomalaisiltakin työpaikoilta löytyisi tarinoita määräaikaisuuksista: miten määräaikaiselle ja pätkätyöläiselle koko ajan osoitetaan paikkaa. Kulkukortista tai koulutuksesta tai tiedonkulusta saisi aika samantyyppisen farssin.”

 

Modernin globaalin bisneksen naamion alta paljastuvat vuosituhansia vanhat vallankäytön muodot: kunnian puolustaminen ja kasvojen säilyttäminen.

Tämä ei koske vain Japania. Monikansallisissa pankeissa kaikki hienostunut markkina-analyysi ja matematiikka peittävät perimiehisen kukkotappelun, jossa tähtitieteellisillä voitoilla ei tyydytetä mitään todellisia tarpeita, vaan osoitetaan oma asema alfa-urosten keskinäisessä, loputtomassa statussodassa.

Ja kun laajennetaan mittakaavaa, kapitalismin todelliset kasvot eivät ole leppoisan kyläkauppiaan, vaan velkojaan perivän moottopyöräjengiläisen karvainen turpa.

Tämän haluamme mieluummin unohtaa. Työpaikoillakin armeijamainen käskytys on out, sillä töissä pitää viihtyä, luoda ja innovoida. Mutta onko itsenäisten tiimien vapaa työskentely sittenkin vain sumuverho, joka kätkee entisen tai vieläkin ankaramman kurin ja vallankäytön? Suurin ero on se, että työntekijä ei saa enää edes valittaa.

Vanhaan duunarieetokseen kuuluu sentään vapaus työstä välittömästi, kun tehtaan pilli viheltää. Samoin Amélie, vaikka onkin vessansiivooja – tai juuri siksi – tajuaa olevansa sittenkin vapaampi kuin esimiehensä ja esinaisensa. Heidän elämänsä määrää työ, ja yksin työ.

Anna Kortelainen ihailee päähenkilön vahvuutta: ”Hän kertoo, että hänen muistinsa alkoi toimia kuin vessa – ’vedin sen iltaisin´.”

Ei mikään ihme, että elinkeinoelämä vastustaa verisesti leppoistamista, jossa työntekijät vapaaehtoisesti keventävät vastuitaan ja tyytyvät pienempään palkkaan. Siinähän työntekijä kaappaa vallan itselleen, ja ottaa elämänsä haltuun.

Onneksi Suomi ei siis ole Pohjolan Japani. On jopa heitä, joille maksetaan palkkaa omasta intohimosta.

Sellainen onnekas on Lilli Paasikivi, joka kertoo, millaista on keittää teetä sinfoniaorkesterin säestyksellä.

Tervetuloa 10 kirjaa vallasta –keskusteluun 9.8. klo 21:05, TV 1.

Kuuntele teksti radiokolumnina Yle Radio 1:n Kultakuume-ohjelmassa tästä.

Kafka: surkea pikkuvirkamies vai tehokas tuloksentekijä?

Kuten tunnettua, Franz Kafka oli päivätyössä vakuutusyhtiössä. Kirjailijan elämäkertalegendat alentavat hänet pikkuvirkamieheksi, koneiston avuttomaksi rattaaksi, koska sellaisia hän itse kuvaa. Mutta tosiasiassa hän oli antaumuksellinen ja arvostettu vakuutusanalyytikko, joka kehitti korvausjärjestelmiä ja onnettomuusluokituksia.

Kafka, keskijohdon uratykki! Tämä ajatus sai minut lukemaan aivan toisin silmin Oikeusjuttua, joka on 10 kirjaa vallasta –sarjan päivän teos.

Ohjelman vieraalle, EU-komission varapuheenjohtajalle Olli Rehnille kafkamaiset tilanteet ovat tuttuja. Kreikan kriisi tai EVM-sotkut ovat oma juttunsa, mutta aivan konkreettisesti absurdi oikeusjuttu osui hänen ystävänsä Alpo Rusin kohdalle.

Kafkan päähenkilö Josef K saa yllättäen syytteen, mutta rikosta ei koskaan osoiteta, eikä tuomioistuimen sijaintia tai aikataulua. Samoin Rusin yllätti Suojelupoliisin julkinen syytös vakoilusta DDR:n hyväksi. Olli Rehn osallistui ystävänsä ja puoluetoverinsa oikeustaisteluun, joka onnellisesta lopusta huolimatta jätti Rehnin sieluun vamman.

”Kafkan perusviesti on se, että yhteiskunnan mielettömyyttä vastaan pitää pyrkiä kamppailemaan", Rehn tulkitsee. "Hän ei sitä sano, mutta pelkästään kuvaamalla tämän järjestelmän mielettömyyden ja sen, miten se tietyissä tilanteissa polkee ihmistä tavalla, joka saa ihmisen itsekin uskomaan omaan syyllisyyteensä. Tämä on niin mieletön tarina, ettei sellaista saa tapahtua tosielämässä.”

Mutta Josef K:n ongelma ei ole se, ettei hän saa oikeutta, vaan se, että sitä tulee liikaa ja kaikkialta. Hän etsii turhaan sitä valtaa, joka voisi hänet vapauttaa tai edes kertoa totuuden.

Tragikoomisinta on se ponnekkuus, jolla Josef K hakee oikeutta järjettömään syytteeseensä. Jos kirjailijan omakuvan kääntää toisinpäin, eli hän ei olekaan surkimus vaan firman tuloksentekijä, silloin päähenkilökään ei ole avuton yksilö vaan tarmokas sarasvuolainen sankari. Kun tarpeeksi tsemppaa, omasta itsestä löytyy ratkaisu ulkoiseen kaaokseen.

Samalla Josef K uppoaa syvälle narsistiseen pakkomielteeseen.  "Koko hänen ympärillään oleva yhteisö on olemassa vain häntä varten ja hänen ongelmansa ratkaisua varten", sanoo ohjelman vakiovieras Anna Kortelainen. "Hän takertuu erilaisiin ihmisiin vain saadakseen heistä hyötyä, heillä on vain välinearvo. Joskus vähän koomisellakin tavalla - hän toimii hyvin irrationaalisesti.”

Olli Rehn hämmästelee, miten osuvasti Kafka kuvaa tulevaisuutta, sosialistista pakkovaltaa, vaikka itse eli kaikin puolin lempeässä Itävalta-Unkarin kaksoismonarkiassa.

Vai kuvaako? Ehkei Kafkan kohteena ollutkaan tietty järjestelmä, vaan moderni hallinto yleensä. Tässä kohtaa kannattaa muistaa Kafkan päivätyö: vakuutusmatematiikka ja riskienhallinta.

Ranskalainen filosofi Michel Foucault väitti, että moderni yhteiskunta alkoi kehittyä 1700-luvulla, kun siirryttiin itsevaltiuden kurinpidosta kohti järkiperäistä väestön hallintaa. (Dramaattista muutosta kuvaa oivallisesti Laila Hirvisaaren Minä, Katariina, uskokaa tai älkää. Puhutaan siitä lisää kahden viikon päästä.)

Nykyaikaisen hallinnan taito on sitä, että tunnistetaan yleiset lainalaisuudet ja todennäköisyydet. Yksilö on valtion kannalta vain persoonaton keskiarvo, jota hallitaan vain osana väestöä, erilaisten luokitusten ja riskianalyysien tyypillisenä edustajana.

Modernissa, liberaalissa yhteiskunnassa yksilö on vapaa – mutta samaan tapaan kuin orpo lapsi on vapaa vanhemmistaan. Välinpitämätön valta jättää yksilön yksin, tekemään mitä tahtoo, eikä enää kerro hänelle, mikä on oikein ja väärin - ainoastaan sen, mikä lisää hyvinvointia ja tuottavuutta.

Valta ei siis vastaa Josef K:lle, mikä on hänen rikoksensa, missä hänet tuomitaan, mikä on hänen rangaistuksensa, sillä Josef K:ta ei ole olemassa. Kafkan sankarin johtopäätös on ainoa mahdollinen: hän lakkaa olemasta.

Tämä on siis minun tulkintani Kafkan Oikeusjutusta, ja illalla kuullaan kaksi muuta, paikka paikoin ihan vastakkaista näkemystä. Siksi se onkin klassikko, se avautuu aivan erilaisena eri ihmisille ja uudella lukemalla uudella tavalla.

Kaiken lisäksi Olli Rehn paljastaa, miten englantilainen punk-yhtye Clash on vaikuttanut Suomen EU-politiikkaan ja Keskustan johtovalintoihin.

10 kirjaa vallasta TV1 torstaina 2.8. klo 21.05

Kuuntele teksti radiokolumnina Yle Radio 1:n Kultakuumeen sivuilla

Onko naisen ruumis Nuuksio?

Dystopia eli tulevaisuuden kauhuvisio on uudehko kirjallisuudenlaji. Vielä sata vuotta sitten tieteisfantasiaa leimasi usko hienoihin keksintöihin ja ihmiskunnan edistykseen. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen näkymä synkistyi.

Uhkakuva oli koneellinen massayhteiskunta, jossa valta siirtyy roboteille. Uudissanan esitteli Karel Capek näytelmässään R.U.R 1920-luvulla. Tämän lajin huipennus on George Orwellin klassikko Vuonna 1984, jossa Iso Veli valvoo kaikkialla ja aivopesee kansan kuuliaiseksi.

Yksilö vastaan koneisto on toki pelottava asetelma. Mutta minusta Aldous Huxleyn Uljas uusi maailma on tarjonnut astetta  tarkkanäköisemmän uhkakuvan: ihmistä ei tarvitse pakottaa, vaan hän lupuu itse omasta tahdostaan nauttimalla soma-huumetta. Tämä ajankohtainen näky kirjoitettiin 80 vuotta sitten.

Valta haluaa hallita ihmisen ruumista. Tämä on Margaret Atwoodin lähtökohta Orjattaresi-romaanissa, joka on vuorossa 10 kirjaa vallasta –sarjassa.

Kirja sijoittuu lähitulevaisuuteen, jollon Yhdysvalloissa valtaan on astunut äärikristillinen lahko. Fundamentalistivaltiossa naisen arvo riippuu pelkästään hänen ruumistaan, hänen hedelmällisyydestään.

”Naisen ruumis, tai ainakin hedelmällisen naisen ruumis, on kansallinen luonnonvara, vähän niin kuin Nuuksio", summaa ohjelman vakiovieras Anna Kortelainen. Ympäristökatastrofi on tuhonnut hedelmällisyyden, joten se on naisen taakka, hänen on pakko synnyttää, muuten ihmiskunta katoaa."

Ohjelman vieras, City-lehden päätoimittaja Maria Pettersson korostaa kuitenkin: "Feminismi ei ole tärkein kirjan teema, vaan vapaus, ja mitä vapauden menetys tekee paitsi naisille, myös miehille; koko yhteiskunnalle. Uskonnollinen fundamentalismi rajoittaa kaikkien vapauksia ja kaikkia vapauksia.”

 Ruumis on sekä yksilöllinen että julkinen. Demokraattinenkin valta kajoaa ruumiseemme koko ajan terveyden ja työkyvyn nimissä. Yhteiskunnan päähuolia ovat syntyvyys, alkoholisairaudet, sotilaiden huono kunto sekä vanhuuttaan rappeutuvien ruumiiden kansantaloudellinen hinta.

Suomesta on tullut liberaali valtio vähän nykyamerikkalaiseen tyyliin. Kukin saa elää ja ajatella miten tahtoo, kunhan sen tekee terveellisesti. Oman ruumiin laiminlyönti on kiellettyä ja rajoitettavaa.

Samoin sekä entinen pääministeri että nykyinen presidentti ovat kehottaneet kansalaisia tekemään lapsia. Anna Kortelaista tämä huvittaa: "Siitä voisi tehdä kampanjan, julistesarjan, jossa sanottaisiin, että kun menette sänkyyn, älkää ajatelko rakkaussuhdetta - ajatelkaa huoltosuhdetta!"

Myös elämänkaaren toisessa päässä käydään poliittista valtataistelua. Maria Pettersson havaitsee, että orjattaret eivät myöskään saa haltuunsa veitsiä eivätkä muita esineitä, joilla voisivat vahingoittaa itseään. "Kyllä se jollain tavalla liittyy eutanasiakeskusteluun: saako Suomessa ihminen tappaa itsensä, jos haluaa."

Maria Pettersson luki Atwoodin Orjattaresi-kirjaa häämatkallaan, mikä ei kenties ole kaikkein romanttisin valinta. Sitä ei tosin ollut häämatkan kohdekaan - Pohjois-Korea. Tämän illan ohjelmassa Maria Pettersson kertoo, miksi hän keräilee kuolleita diktaattoreita.

10 kirjaa vallasta, TV1 torstaina 26.7. klo 21:05. Kirjaesittely

Kuuntele kolumni Yle Radio Yhden Kultakuume-ohjelman sivulla tästä.

Hitler-kortti vedetään esiin

Keittiönpöytien keskusteluissa vedetään usein esiin natsikortti. Muut keskustelijat protestoivat, jos jonkun mielestä Kreikan kriisi muistuttaa 1930-luvun Saksaa. Täysin kiellettyä on verrata ketään poliitikkoa Adolf Hitleriin.

Natsikortti tarkoittaa siis, että epäreilu keskustelija turvautuu äärimmäiseen perusteluun, josta ei voi järkevästi olla toista mieltä. Vedotaan johonkin absoluuttiseen, jolloin keskustelu tyrehtyy.

Mutta eikö natsikortista protestoiminen tarkoita juuri sitä, että Hitlerin valta oli ainutkertainen poikkeusilmiö? Jos taas ajatellaan, että natsivalta on vain yksi autoritäärisen politiikan laji, tai että tuttuja piirteitä voi löytää demokraattisestakin toiminnasta, silloin natsikorttia saa ja pitää pelata. Jos Hitleristä ei enää tänään puhua, niin miten voimme oppia historiasta?

Näihin kysymyksiin vastasi Veikko Huovinen kuvitteellisella Hitlerin elämäkerrallaan Veitikka, jota ruoditaan tänään 10 kirjaa vallasta –sarjassa. Huovisen mielestä Hitleriä ei pidä haudata hirveyksien museoon absoluuttisen pahan osastolle, vaan Hitler elää, aina ja kaikkialla, erilaisissa valeasuissa ja valeaatteissa.

Natsien perintö näkyy myös niissä, jotka muka vastustavat natseja. Tämä oli Huovisen viittaus Neuvostoliittoon, jonka vertaaminen Natsi-Saksaan oli hyvin uskaliasta. Vuonna 1971 Suomi oli suomettuneimmillaan ja taistolaisliike nosti päätään.

 

Vihainen humoristi kun on, Huovinen ihmettele: Niten ihmeessä Saksa ja koko maailma saattoi hetkeksikään langeta tuon kaikkien aikojen kujeilijan, ihmiskunnan suurimman velikullan hillittömiin metkuihin?

Illan vieras, näyttelijä-muusikko Olavi Uusivirta etsii vastausta näin: ”Veikko Huovisen tulkinnassa Hitler oli verraton näyttelijä. Sitähän valta yksinkertaistettuna, pelkistetyimmillään on. Hitler aina mietti etukäteen, mitä kautta hän lähestyy kohtaamista. Ottaako hän kaapista sveitsiläisen suklaarasian, vai alkaako huutaa suoraa huutoa päin naamaa?”

Vallassa on aina kyse näyttelemisestä. Demokratiassakin mietitään, onko vallankäyttäjä uskottava, vakuuttava – meneekö esitys täydestä ja todesta.

Vallan on tehtävä vaikutus, sen täytyy häikäistä ja houkutella. Siinä, että valta todella näyttää vallalta, natsit olivat suuria neroja. He käytännössä keksivät nykyaikaisen propagandan, ne vaikuttamisen keinot, jotka ovat tänäkin päivänä mainonnan ja manipulaation peruslakeja.

Vakuuttavat puitteet peittävät aina ajatusten tyhjyyden. Finanssikriisin ja eurokriisin aikanakin median asiantuntijoina esiintyvät samat  liituraitaiset talouden asiamiehet kuin ennenkin. Vaikka he olisivat väärässä ja ajaisivat maailman perikatoon, kaikki ottavat heidät todesta.

 

Humoristin resepti diktaattoreja vastaan on se, että heidät pitää tehdä naurunalaisiksi, heidät pitää nauraa vallasta.

"Naurussa on sen hirmuvallan vastustamisen mahdollisuus", sanoo ohjelman vakiovieras Anna Kortelainen. "Ensin joku uskaltaa vähän yskähtää, sitten muut alkavat nauraa mukana. Ja mitä useampi nauraa mukana, silloin syyllisyys, että näin ei saisi tehdä, jaetaan ryhmänä. Olennaista on, että se tehdään yhdessä.”

Tosikkomainen idealismi, herkkäuskoisuus, alttius imartelulle ja vakavamielisyys luovat tilaa Hitlereille. He syytävät keitokseen vielä kaunaa, kateutta ja sopivan viholliskuvan. Ehkä on onni, että Suomessa ei kunnioiteta poliitikkoja, ja varsinkin perussuomalaiset ovat tehneet lainsäädännöstä suurta viihdettä ja karnevaalia.

Olavi Uusivirta on näytellyt Hitleriä vaaleanpunaisessa univormussa. Nyt hän pohtii, millaisen viihdemusikaalin diktaattorista saisi – ja esittää lopuksi laulun Adolfille.

Tervetuloa 10 kirjaa vallasta –sarjan pariin tänäkin torstaina.

Kuuntele teksti Yle Radio 1:n Kultakuumeen kolumnina täältä. 


Vänrikki Koskelasta Iiro Viinaseen – valta kriisissä

Sodilla ja sotakirjoilla ratsastetaan ja rahastetaan tänä päivänäkin. Ei siis ihme, että muutama vuosi sitten ilmestyi teos nimeltä Tuntematon sotilas ja johtamisen taito.

Kirja esittelee kuusitoista esimies- ja alaistyyppiä sen mukaan, seisooko kahviautomaatilla konttorin Koskela, Lehto vai Hietanen, pyörittääkö palaverin power pointteja Rokka vai Vanhala tai käydäänkö yt-neuvottelut Kariluodon ja Lahtisen välillä.

10 kirjaa vallasta –sarjassa on vuorossa siis Väinö Linnan sotaeepos ja kansalliskirja. Yli puoli vuosisataa Tuntematon sotilas on määritellyt, mitä on suomalaisuus ja millainen on suomalainen – ainakin suomalainen mies.

Ohjelman vieras, valtiovarainministeriö valtiosihteeri Raimo Sailas tunnustaa, että vänrikki Vilho Koskelan eleetön ja oikeudenmukainen johtamistapa on hänenkin ihanteensa.  Mutta toisaalta Sailas ja vakiovieras Anna Kortelainen pitävät lempihahmonaan sotamies Vanhalaa,  joka on kai kirjailijan omakuva:  mies hihittää jatkuvasti, pilailee ja pilkkaa Suur-Suomen sotapropagandaa.

 

Raimo Sailas muisteleekin, miten Linnan kirja suorastaan räjäytti koulussa opitun ihanteellisen isänmaallisuuden.

Linna toi tilalle uuden suomalaisen standardin: ”Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat”. Terve epäluulo ja purnaaminen kuuluvat asiaan. Suomalainen ihanne on pitää valtaan kriittistä välimatkaa.

Raimo Sailas huomauttaa: ”Se sotilaiden sukupolvi oli ensimmäinen, joka oli viettänyt nuoruutensa tasavaltalaisuuden, yleisen äänioikeuden, työväenliikkeen, torpparivapautuksen aikana. Se näkyy käyttäytymisessä: enää ei oltu alamaisia.”

Hedelmällinen protestihenki tuntuu unohtuneen kaikilta niiltä, jotka nyt haikailevat takaisin selkeitä ja sankarillisia sota-aikoja. Jyrki Katainen vaati eduskunnassa talvisodan henkeä finansskiriisistä selviämiseen. Päättäjän kannalta voisikin olla kätevää, jos voimassa olisivat poikkeustilan pakkokeinot, voisi käyttää autoritääristä ja hierarkista valtaa ja rangaista erimielisiä, jotka eivät kyselemättä tottele.

Mutta talvisodan henkeä ei voi olla ilman talvisotaa. Kuka sitä tahtoo, vähättelee sotaan joutuneiden kärsimystä, niin rintamalla kuin kotirintamalla, viis veisaa tuskasta, kauhusta ja julmasta kuolemasta.

 

Vaikka sotaa ei voi verrata rauhan ajan kriiseihin, poikkeustilan päätöksenteossa on yhteisiä piirteitä. Ennakoimaton ja raju sokki mullistaa totunnaiset valtasuhteet – niin myös 1990-luvun alun lamassa.

Kriisin hetkellä aloitteen otti valtiovarainministeri Iiro Viinanen ja hänen esikuntansa, etunenässä bujdettipäällikkö Raimo Sailas, joka pakotti läpi kovia päätöksiä, jotka vielä hetki sitten olivat täysin mahdottomia.

”Tuntemattomasta sotilaasta löytää paljon analogisia tilanteita”, Sailas sanoo. ”Kriisissä jonkun täytyy ottaa aloite käsiinsä. Jos sitä ei kenelläkään ole, niin sekasorto siinä tulee ja tappio niskaan.

Illan keskustelussa Raimo Sailas kuvaa avoimesti kriisitilanteen vallankäyttöä, ”kaaosta ja paniikkia”. Silloin muodolliset valtasuhteet eivät välttämättä päde, vaan vallan ottaa se, jolla on tahtoa ja tavoitteita. 

Mutta poikkeustila ei pääty, kun kriisi päättyy. Aivan niin kuin sotien jälkeenkin Suomi aloitti puhtaalta pöydältä, uusin johtajin ja uusin reunaehdoin, samoin laman jälkeen poikkeustila jäi voimaan. Lamaa edeltäviä etuuksia ei koskaan palautettu eikä uusiin uskaltauduttu.

Koko yhteiskunta muuttui. Vanhat arvot haudattiin, uudet ideat ja ideologiat astuivat valtaan.

Voi sanoa, että kuten sodan jälkeen opittiin ystäväksi Neuvostoliiton kanssa, laman jälkeen varomme loukkaamasta suuria ja mahtavia markkinavoimia. Ehkä jo lähiaikoina nähdään, onko sekään imperiumi ikuinen.

Sitä ennen tervetuloa torstai-illan antoisaan kirjakeskusteluun. 

Mielihyväshopparit Asterixin kylässä

Mantereen äärimmäisellä reunalla sijaitsee pieni idyllinen kylä, jossa asuu ehkä vähän sivistymätön, mutta rehellinen ja yhteenhitsautunut kansa. Se puolustaa omaa kulttuuriaan taistelemalla rohkeasti suurta imperiumia vastaan.

Ei ihme, että Asterix puhuttelee suomalaisia. Onhan pieni kansamme sinnitellyt vuosisatoja suurvaltojen  puristuksissa.

Mutta ei tässä ole mitään suomalaista, kaikki kansat kokevat niin. Ateenan kaduilla osoitetaan mieltä Euroopan unionia vastaan. Melkein jokainen britti vastustaa Brysseliä. Ja Asterix peilaa ranskalaisten samanlaisia pelkoja, tilattiinhan se tilattiin aikanaan René Goscinnyltä ja Albert Uderzolta nimenomaan vastavedoksi amerikkalaiselle ylivallalle.

Euroopan unionin tarkoitus oli hälventää kansallistuntoa, mutta kävikin päinvastoin. Vasta, kun vastassa on kasvoton ja pelottava imperiumi, tuo paikallinen identiteetti, joka vielä äsken tuntui vanhanaikaiselta, nouseekin tärkeäksi ja välttämättömäksi.

Monimutkaiset globaalit ongelmat aiheuttavat kansalaiselle päänsärkyä. Mutta helposti määriteltävä yhteinen vihollinen antaa elämälle tarkoituksen. Ulkopuolinen uhka torjutaan taikajuomalla – tämäkin on suomalaisittain tuttu ratkaisu.

Mutta mitä kansalainen voi muutakaan tehdä? Hänen ainoa aseensa on lyijykynän pätkä, joka annetaan joka neljäs vuosi kansakoulun jumppasalissa. Vain tyhmä kuvittelee voivansa oikeasti vaikuttaa monikansalliseen hallintoon ja talouteen. Kansalaisen valta on kaventunut symboliseksi, joten hän äänestääkin symbolisesti: muutosta vastaan, maailmaa vastaan, valtaa vastaan.

 

Ensi viikolla puhumme Raimo Sailaksen kanssa Tuntemattomasta sotilaasta ja suomalaisten ikuisesta kaipuusta talvisodan henkeen, jolloin ei tarvitse kysellä, vaan totellaan. Mutta jo tällä viikolla 10 kirjaa vallasta –ohjelman sarjakuvateos antaa politiikasta surkuhupaisan kuvan. Asterixin viesti on selvä: demokratia on turhaa, poliitikot lupaavat yhtä ja tekevät toista, kansanedustajat ovat turhaa väkeä.

Tämä surettaa ohjelman vierasta, Suomen Elokuvasäätiön toimitusjohtajaa Irina Krohnia, joka vietti yksitoista vuotta eduskunnassa vihreiden edustajana. Hänen mielestään poliitikot ovat kauttaaltaan fiksuja ja jopa mukavia ihmisiä, mutta he joutuvat vastaamaan vastuuttomien kansalaisten mahdottomiin vaatimuksiin.

”Edustuksellinen demokratia on mennyt sellaiseksi, että kansalaiset täydellisen vastuuttomasti ovat tällaisia mielihyväshoppareita, tulevat samaan aikaan sanomaan, että verot vaan alas ja lisää palveluita.”

 

Asterix ja Caesarin lahja on ainoa albumi, jossa gallialaiskylä käy vaaleja, koska päällikkö Aladobix saa haastajan. Mutta kesken suuren vaalikeskustelun roomalaiset hyökkäävät ja koko kylä joutuu puolustautumaan. Enää ei tarvitse vaivata päätään millään demokratialla, toteaa ohjelman vakiovieras Anna Kortelainen:

”Siitä tuli tällainen kekkoslainen konsensus, päästiin suomalaista tyydyttävään ratkaisuun: ei tullutkaan mitään konfliktia. Kansa ei repeydy kahtia, mikä on pahinta, mitä meille voi tapahtua.”

Mutta mikä on vaihtoehto demokratialle, mikä voisi korvata nuo parjatut poliitikot? Suomessakin vallitsee puolivirallinen varjovalta, jota käyttävät etujärjestöt, niin sanotut asiantuntijat, virkaeliitti ja talouden takapirut, joita ei valita vaaleilla. Päinvastoin, vaalit eivät vaikuta varsinaiseen valtaan – sen on Irina Krohn itse kokenut Säätytalon käytävillä:

”Muistan, kun olin ensimmäisissä hallitusneuvotteluissa, ja ainoissa kyllä myös, sinne lappaa Johannes Koromaa... ajattelin, että herran jumala, tässä on juuri saatu hirveästi ääniä ja ollaan kansan valitsemia, ja tulee kauhean näköistä jengiä kalvojen kanssa kertomaan ne faktat, jotka on sen neuvottelun reunaehdot.”

Asiassa on se iso paradoksi, että juuri Irina Krohn on vain pahentanut poliitikkojen halveksuntaa, toki tarkoittamattaan. Hänen suurin saavutuksensa eduskunnassa oli laki vaalirahoituksen julkisuudesta. Se johti lopulta valtavaan vaalirahaskandaaliin, joka ryvetti kymmeniä poliitikkoja.

Torstai-illan 10 kirjaa vallasta –ohjelmassa vihreiden entinen kansanedustaja kertoo, miksi perussuomalaisia kohdeltiin tässä yhteydessä täysin epäoikeudenmukaisesti.

Kuuntele radiokolumni Yle Radio 1:n Kultakuumeesta!

10 kirjaa vallasta: Asterix ja Caesarin lahja, vieraana Irina Krohn. TV1 torstaina 28.6. klo 21:05.

Hankalien tyyppien ylistys

HUOM! Nokian kriisin takia lähetettävä ylimääräinen uutislähetys siirtää tämäniltaisen 10 kirjaa vallasta -jakson esitettäväksi 21.6. Samalla kaikki muutkin jaksot siirtyvät viikolla eteenpäin.

---

George Orwell oli hankala tyyppi.  1930-luvulla, kun Euroopassa – myös Suomessa – innostuttiin fasismista, hän oli palava sosialisti, joka taisteli Francoa vastaan Espanjan sisällissodassa. Mutta sotavuonna 1944, kun Neuvostoliitto oli pelastamassa Eurooppaa, hän kirjoittikin röyhkeän Stalinin vastaisen satiirin. Eläinten vallankumous on vuorossa 10 kirjaa vallasta-sarjassa.

Hankala Orwell oli aina askeleen edellä, eivätkä edes omat osanneet seurata häntä, vähän kuten Erkki Tuomioja puoli vuosisataa myöhemmin. Mutta totuus on aina aikaansa edellä. Tänä päivänä Orwellin eläinsatua luetaan suorastaan Neuvostoliiton historiankirjoituksena. Eläinten vallankumouksen ihanteet rämettyvät, tasa-arvo korvautuu sikojen hirmuvallalla ja henkilökultilla, järjestelmästä tulee julmempi kuin se, joka alkuaan kumottiin.

 ”Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia”, julistaa eläintilan alkuperäinen iskulause. Ajan myötä aate saa lisäpäivityksen: ”Jotkut eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.”

Siat ovat johtava luokka, keskuskomitea. Sikojen välienselvitellyssä Napoleon – Stalin – syrjäyttää entisen parhaan toverinsa Lumipallon – Trotskin – joka historian uudelleenkirjoituksessa muuttuu sankarista sabotööriksi.

Lev Trotski oli nero, joka lähes yksin organisoi vallankaappauksen lokakuussa 1917. Hänen johtamansa Puna-armeija otti haltuun koko valtavan Venäjän. Christer Pursiaisen viime vuonna julkaisema ansiokas elämäkerta paljastaa, että tasan kymmenessä vuodessa Trotski menetti aivan kaiken. Hänet erotettiin puoluejohdosta ja sitten puolueestakin, ajettiin maanpakoon, jossa bolsevikkien agentti murhasi hänet.

Miten on mahdollista, että keskinkertainen Stalin nujersi huippuälykkään Trotskin? Oikea henkilö vastaamaan on ohjelman vieras, kasvatustieteen professori emeritus ja lahjakkuustutkija Kari Uusikylä:

 ”Kyllä johtajilla pitää olla riittävästi älyä – mutta eräät tutkijat sanovat, että jos on liikaa älyä, sekään ei ole hyvä, sillä silloin johdettavat tuntevat olevansa aivan eri planeetalla. Mutta lahjakuuskaan ei ole kaikkea. Erittäin tärkeä asia, jos sitä tässä uskaltaa sanoa heittäytymättä tekopyhäksi, on moraali.”

 

Eikä kyse ole vain Neuvostoliitosta tai Natsi-Saksasta. Politiikan tutkimuksen klassikko, saksalainen Robert Michels julkaisi sata vuotta sitten – siis jo ennen maailmansotia ja Venäjän vallankumousta – pääteoksensa Oligarkian rautainen laki. Michels kiteytti teoriansa virkkeeseen: ”Joka sanoo organisaatio, sanoo harvainvalta.”

Valta keskityy aina eliitille, oli kyseessä puolue, taloyhtiö tai eläintilan kommuuni. Siihen on kolme syytä, joista ensimmäinen on teknis-hallinnollinen. Asiat eivät yksinkertaisesti hoidu muuten kuin pienellä porukalla. Toinen tekijä on psykologinen ja liittyy johtajakarismaan, siihen uskottavuuteen, jota Jutta Urpilaisella ei ensin ollut ollenkaan ja nyt yhtäkkiä yllin kyllin. Ja kolmannekseen ammattimaistunut johtaminen tuottaa ylivoimaiset tiedon ja rahan resurssit, joita on vaikea haastaa.

 Vielä enemmän kuin johtajia, Kari Uusikylä pohtii johdettavia. Orwellin maatilalla kansa on tyhmä lammaslauma, joka tekee kaiken mitä käsketään, uskoo kaiken mitä sanotaan ja määrättäessä määkii niin kovaan ääneen, että kaikki kritiikki hukkuu sen alle.

”Minusta olisi kaikkein tärkeintä, että koulussa, alaluokilta lähtien, ihmiset opetettaisiin ajattelemaan omilla aivoillaan, niin että kun tullaan aikuisiksi, pystytään ottamaan kantaa erilaisiin asioihin, eikä olla tuulten vietävissä.”

 

Kari Uusikylä on löytänyt hyvän johtajan aivan läheltään, tosin vasta tämän kuoltua. Hänen isänsä ei aina jaksanut olla esikuva pojalleen, mutta jäämistöstä löytyneiden rintamakirjeiden ansiosta Kari sai tutustua toisenlaiseen mieheen, joka oli valmis puolustamaan heikkoja myös hierarkista valtaa vastaan.

Vaikeat ihmiset, kriittiset ja itsenäiset ajattelijat, ovat paras tae julmaa joukkohysteriaa vastaan. Kolminkertainen eläköönhuuto hankalille tyypeille.

10 kirjaa vallasta TV1 torstaina 21.6. klo 21:05

Macbeth, Esko Aho ja Maon leski

10 kirjaa vallasta –sarjassa emme voi sivuuttaa William Shakespearea. Hän kirjoitti vallan teemoista jo 400 vuotta sitten kattavan ja ikuisesti puhuttelevan sarjan kuningasnäytelmiä.

Ne ovat kuvauksia päätöksenteosta.

Tuon yhden sanan sisällä Shakespeare operoi:  draama alkaa päätöksestä ja päättyy tekoon, mutta aikeen ja toteutuksen välille syntyvät jännittävimmät tilanteet ja väkevät ihmiskuvat. Syy ja seuraus, epäröinti ja yritys, jälkipeli ja syyllisyys ovat jokaiselle tuttuja aiheita, mutta myös vallankäytön ydinaluetta.

Shakespearella päätös koskee murhaa – mutta se on pelkkä vertauskuva mistä tahansa politiikan ja talouden suuresta, strategisesta ratkaisusta, jossa omaa asiaa ajetaan toisen edun kustannuksella.

Julius Caesar –näytelmässä murhaaja Brutus valaa itseensä rohkeutta monologissa, jossa aikeen ja teon erottaa ”hourekuva tai hirvittävä uni”. Hän vertaa omaa ruumistaan valtioon, joka on kuohunnan tilassa ennen kumousta.

Seuraavana vuonna kirjoitettu Hamlet keskittyykin kokonaan tähän välitilaan. Koko pitkä näytelmä on yhtä päättämättömyyttä, ja päättömyyttä. Alkuperäinen aikomus sotkeutuu, kaikki mutkistuu ja lopulta sankari tekee ihan muuta kuin piti. Viattomat kuolevat vahingossa.

Pohjalla on vanha skandinaavinen Amleth-legenda, jossa murhatun kuninkaan poika jää murhaajan hoviin. Säilyäkseen hengissä Amleth tekeytyy tylsämieliseksi, kunnes kostaa yllättäen. Shakespeare mylläsi tämän suoraviivaisen juonen niin, että hänen Hamletinsa sekoaa itsekin oveluuteensa. Kuinka hullu Hamletista tuli, se on houkutellut ja houkuttelee tuhansiin eri tulkintoihin.

Päättäjän aikomus on eri kuin teko, ja tulos taas aivan muuta. Ehkä tästä syystä luin väärin tiistain Helsingin Sanomien otsikon: Kari Heiskanen ohjaa Hamletin, pääosassa Esko Aho.

 

Kuusi vuotta myöhemmin Shakespeare kirjoitti näytelmän Macbeth. Rintamalta palaavaa sotapäällikköä Macbethiä riivaa kysymys: jääkö hän ikuisesti keskijohtoon? Olisiko hänestä sittenkin ylimmäksi valtiaaksi?

Shakespeare ruumillistaa vallan houkutukset, kuninkuuden haaveet, suurmiesfantasian, ihan konkreettisiksi noidiksi, joiden monimieliset ennustukset Macbeth vallan kiihkossaan ymmärtää kohtalokkaasti väärin.

Mikä on tuo noitien viettelevä kutsu, jonka jokainen poliitikko kuulee - ja joka hänet lumoaa, sokaisee ja pettää?

10 kirjaa vallasta –sarjan vakiovieraalla Anna Kortelaisella on noidista hirtehinen nykytulkinta. ”Aina siinä vaiheessa, kun poliitikko ilmoittaa, että ’voisin olla kiinnostunut’ tai ’voisin olla käytettävissä’, niin aina hän sanoo, että ’kentältä’ on tullut hirveästi viestejä. ’Kenttä’ on ne noidat!”

 

Macbethissä Shakespeare käänsi esiin vielä uuden ulottuvuuden päätöksenteosta – ja loi maailmankirjallisuuden unohtumattomimman valtiasparin. 

Omatunto estää Macbethiä murhaamasta itseään kuninkaaksi, mutta hänen puolisonsa Lady Macbeth painostaa, ja saa tahtonsa läpi. Vaimo turvautuu keinoon, jonka takia ihmiskunnan historiassa miljoonat ovat menettäneet henkensä: hän kyseenalaistaa Macbethin miehuuden.

Ohjelman vieras, näyttelijä Elina Knihtilä muistuttaa, että hirviönaisia löytyy lähihistoriasta moniakin:  Romanian diktaattorin puoliso Elena Ceausescu, Serbian Milosevicin puoliso Milena Markovic ja Maon leski Jian Qing. Mutta lopulta kyse ei ole pahasta naisesta ja heikosta miehestä, vaan rakastavasta ja toisiinsa sitoutuneesta parista, joka yhdessä raivaa tiensä valtaan. Ilman rakkautta ei syntyisi veritekojakaan.

Elina Knihtilä on aistivinaan tästä parisuhteesta pitkän liiton tunnusmerkkejä, joihin varmasti moni voi samastua:

”Se on keski-iän kriisiä poteva pariskunta. Kiinnostava yksityiskohta on se, että me ei tiedetä, onko heillä mahdollisesti ollut lapsia – Lady Macbeth viittaa siihen, että hän on imettänyt, lapsiahan kuoli paljon siihen aikaan. Mä näen siinä jotain keski-iän tyhjyyttä, joka ajaa molemmat siihen, että nyt täytyy tehdä jotain, nyt pitää elämässä tapahtua jotain – tai muuten tämä on tässä.”

Elina Knihtilä on näytellyt Macbethin, siis miesroolin. Miten se muuttaa sukupuolten asetelman, hän kertoo 10 kirjaa vallasta –keskustelussa torstaina.

Hän kertoo lisäksi, miten näytelmän nimeen liittyvä kirous iski kuin iskikin myös tähän esitykseen. 

Kuuntele kolumni Yle Radio 1:n Kultakuumeessa.

Tervetuloa Kymmenen valtakirjan pariin – TV1 torstaina 7.6. klo 21:05

Kärpästen herra ja Lehman Brothers

10 kirjaa vallasta –sarja aloittaa aivan alusta: siitä, miten valta syntyy. On autio saari, luonnontilassa. Sitten saapuvat ihmiset, lento-onnettomuudesta pelastunut poikajoukko ja he perustavat yhteiskunnan. Kuka ottaa vallan, mihin valtaa käytetään – ja miten valta kumotaan.

Vuonna 1954 Suomessa ilmestyi Tuntematon sotilas ja Britanniassa toisen esikoiskirjailijan, William Goldingin Kärpästen herra. Sodan kärsinyt lukijakunta koki omakseen Kärpästen herran lohduttoman, jopa linkolalaisen maailmankuvan. Ihmiset yrittävät yhteiseloa, mutta pian palataan viidakon lakiin, sotaan ja ihmisen tuhoutumiseen.

William Golding olikin luonnontietelijä. Hänen paras ystävänsä oli ekologi James Lovelock. Yhteisillä kävelyretkillä Lovelock esitteli teoriaansa, että maapallo on yksi organismi, jossa kaikki liittyy kaikkeen. Golding oli sitä mieltä, että idealle tarvitaan vetävä nimi, ja ehdotti sanaa Gaia.

 

Kärpästen herran päähenkilö on poika nimeltä Ralph, joka valikoituu johtajaksi. Ralph yrittää järjestää joukkoja järkevään ja vastuulliseen yhteistoimintaan.

Mutta pian Ralph saa ylivoimaisen kilpailijan, Jackin. 10 kirjaa vallasta-sarjan vakiovieraan, Anna Kortelaisen sanoin: ”Sitten tulee huomattavasti aistillisempi, vetoavampi ja populistisempi Jackin puolue, joka sanoo, että ei, kun pidetään hauskaa, pidetään bileitä ja grillataan!”

Yksi toisensa jälkeen kaikki liittyvät Jackin metsästäjäheimoon, jossa asema ansaitaan mieskunnolla, heikompia vainoamalla ja kiduttamalla, ja vahvistetaan rituaalisella rumputanssilla.

Kärpästen herra siis varoittaa, että sivistyksen pintakerroksen läpi voi milloin tahansa murtautua raaka vaistovalta. Mutta toisella lukemalla huomaan, että sympatiani liukuu yllättäen Jackin villilauman puolelle. Jackin ympärillehän ryhmittyy aito yhteisö, jota leimaavat solidaarisuus, epäitsekkyys ja sitoutuminen: hyviä asioita kaikki.

Yhteisöllisyys on pehmoinen sana, josta tulee mieleen joukkohali ja yhteislaulu leirinuotiolla. Mutta evoluutiopsykologit Samuel Bowles ja Herbert Gintis muistuttavat, että historiallisesti yhteisöllisyys edellyttää yhteisen vihollisen. Väkivallasta poisoppiminen vie ihmiskunnalta tuhansia ja taas tuhansia vuosia.

10 kirjaa vallasta –ohjelman ensimmäisenä aiheena on siis väkivallan valta. Se vallitsee edelleen maailman monissa osissa, muistuttaa ohjelman vieras, kehitysministeri Heidi Hautala. Kärpästen herra on täyttä totta esimerkiksi Somaliassa.

Mutta onko sattumaa, että nimenomaan pojat eivät kykene rakentamaan rauhan yhteiskuntaa. Entäs jos saarelle olisi joutunut joukko tyttöjä – näin vastaa Heidi  Hautala:

”Uskon, että naisyhteisö pystyisi sopimaan, miten eletään yhdessä ja ratkaistaan ongelmat. Jos Lehman Brothers olisi ollut Lehman Sisters, niin oltaisiinko tässä, missä maailma tällä hetkellä on? Ei oltaisi.”

 

Kärpästen herrassa vastapareja ovat järki ja tunne, äly ja voima. Länsimainenkin yhteiskunta on aina jonkinasteinen sekoitus molempia; demokraattista sopimista ja alkukantaista heimohenkeä. Ja missäpä ne näyttävämmin yhdistyisivätkään kuin hyvä veli –kerhoissa, johtajaurosten yhteisissä rituaaleissa.

Ministeri Hautalan ajasta iso osa onkin kulunut näiden hyvien veljien paimentamiseen. Tällä viikolla kerrottiin, että poliisi on toimittanut Mika Vehviläisen lahjusepäilyt syyteharkintaan.

Heidi Hautala kertoo ohjelmassa, millainen on ollut hänen vauhdikas keväänsä herrojen kyydissä.

Kuuntele teksti radiokolumnina tästä. Mene Radio Yle 1:n Kultakuumeen kolumnisivulle tästä.

Tervetuloa Kymmenen valtakirjan pariin – TV1 torstaina 31.5. klo 21:05

Sivut