YLE Teema

 

Sodan vangit (16)

Julkaistu perjantaina 21.12.2012 117 kommenttia 240 suositusta

Sodan vangit Teemalla joka päivä illan viimeisenä ohjelmana

torstai 15.5. klo 23.25

Teema esittää palkitun ja kotimaassaan Israelissa valtavan suosion saaneen draamasarjan ensimmäisen ja toisen tuotantokauden. Amerikkalainen Homeland perustuu tähän sotavankien kotiinpaluuta käsittelevään, psykologista jännitystä tihkuvaan sarjaan.

Vuosikausia vihollismaassa sotavankeina viruneiden kolmen israelilaissotilaan ja heidän omaistensa suuri päivä koittaa, kun neuvottelut panttivankien vapauttamisesta kantavat vihdoin hedelmää. Omaiset ottavat uutisen vastaan riemulla mutta ristiriitaisin tuntein. Kaksi miehistä palaa elävinä, kolmas saapuu kotiin sinkkiarkussa.

Vaitonaisten miesten paluu aiheuttaa suuren mediamylläkän Ben Gurionin lentokentällä, minkä jälkeen koittaa hämmentävä jälleennäkeminen omaisten kanssa. Hartaasti odotettu hetki vetää kaikki hiljaiseksi. Sotavankeuden kurjistamat miehet ovat kuin varjo entisestä.

17 vuoden aikana myös miesten omaisten asiat ovat muuttuneet: lapset ovat kasvaneet, osa vanhemmista on kuollut, rakastetut ovat jääneet kaipaamaan tai jatkaneet matkaa. Uri Zakhin entisellä tyttöystävällä on salaisuus, Nimrod Kleinin vaimo on jaksanut säilyä uskollisena ja kasvattaa lapset yksinään, Amiel Ben-Horinin henkisesti järkkynyt sisko näkee kuolleen veljensä elossa.

Voivatko kovia kokeneet sotavangit päästä koskaan eroon kidutuksen jättämistä traumoista? Paluu kotiin merkitsee miehille vaikeaa sopeutumista, mutta valtio tukee heitä antamalla heille psykologista apua. Vai piileekö tässä syvempi tarkoitusperä?

Tv-sarjasta on tehty Amerikassa versio nimellä Homeland (Isänmaan puolesta), ja sarjan formaatti on myyty myös Venäjälle.

 

Lue myös:
Sarjan käsikirjoittaja-ohjaaja Gideon Raffin haastattelu The Guardian -lehdessä 5.5.2012 (englanniksi).

Lisätietoa ohjelmasta

Sodan vangit (Hatufim), Israel 2010-2012. O: Gideon Raff. N: Yoram Toledano, Ishai Golan, Assi Cohen, Yaël Abecassis, Mili Avital, Mickey Leon, Shmuel Shilo, Nevo Kimchi, Gal Zaid, Sandy Bar, Yael Eitan.

Suosittele240 Suosittelee

Lähetä linkki

Kommentit

Anonyymi

Luepa kirja Hamasin poika, niin tiedät, mikä ero on "Palestiinalaisella" ja Israelilaisella vankilalla. Israel on lähi-Idän ainoa demokraattinen valtio, joka joutuu koko ajan taistelemaan olemassa olostaan.
Obamaakin osasivat älyttää ("palestiinalaiset") vaihtamalla sotaisa merkki kyyhkyseen, ja kun presidentti poistui, vaihdettiin sotaisa merkki takaisin. Kannattaisi ottaa selvää, eikä uskoa niitä, jotka eivät ole edes koskaan käyneet Israelissa. Israeliin muuttaa koko ajan juutalaisia aina lisää ja lisää. Johonkin heidät on asutettava, sillä koko maa on yhtä autiomaata, muutamaa vihreätä aluetta lukuunottamatta.
Suomi on pieni maa ja Israel vielä pienempi. Matkamiehen mieli palaa...

Anonyymi

Aivan mielettömän hyvä sarja!!!!!!! En yleensä juurikaan katso TV:tä mutta tämä on oikeesti laaduks sarja ja hyvä, että on juuri hebreaksi.
Mistä vois saada DVD:n?

Tarja J

Tomppa kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on varsin hyvin tehty sarja, mutta se herättää perustavanlaatuisia kysymyksiä. Tällaisia israelilaisvankeja on pieni määrä, mutta Israelin vankiloissa kovissa oloissa vuosikausia viruvia p

Jaahas, tännekin eksyi samantien joku suvaitsevainen.
Nauti sarjasta äläkä heti ole politikoimassa.

Varsinkin kun olet väärässä ;-(


........
Vastaan, ettei tästä sarjasta pysty nauttimaan, vaan sitä katsoo ylen vakavalla mielellä. Kauhistuttavaa.
Mitä tarkoitat leimaamalla minut 'suvaitsevaiseksi'? Onko niin, että mielestäsi Israelilla on oikeus pilkkoa siirtokunnillaan Länsiranta tilkkutäkiksi? Luitko ex-presidenttien Ahtisaren ja Mary Robinsonin artikkeli Hgin Sanomissa? Taitavat hekin olla 'suvaitsevaisia'?

Israelilla on oikeus koko Israelin alueeseen, mukaan lukien niinsanotut miehitetyt alueet. Alue on vain Uudenmaanläänin kokoinen, eikä siinä ole mitään jaettavaa. Arabeille annettiin aikoinaan koko Jordanian alue, vaikka sekin kuului siihen alueeseen joka oli aluksi annettu juutalaisille.

Anonyymi

"Maanantaisin kello 22 esitettävät jaksot uusitaan tiistain myöhäisilloissa."

Minkä ihmeen takia eilen 3.6. näytettyä jaksoa ei sitten uusittu, vaikka teidän verkkosivulla lukee, että maanantain jaksot uusitaan tiistaina? Uusikaa kyseinen jakso äkkiä! Vai oletteko te täysin ammattitaidotonta porukkaa?

Anonyymi

Samaa ihmettelen kuin edellinenkin. Jäi jakso näkemättä, nyt nopeasti uusinta! Missään ei ole mainittu että tiistain uusintoja ei enää tule. Vielä viime viikon jakso uusittiin tiistaina.

Anonyymi

Huomasinkin juuri että maanantain jakso tulee tänään 5.6.2013 uusintana klo 23:40.
Ensi viikon jaksolle ei löydy ohjelmatiedoista uusintaa lainkaan eikä sitä seuraaville jaksoillekaan. Tästäkin voisi tiedottaa ettei turhaan odota uusintaa ja jää sitten jakso kokonaan näkemättä.

Yle Teema

Pahoittelut huonosta informoinnista! Sodan vankien loppujaksot uusitaan kesäkuussa keskiviikon myöhäisilloissa tiistain sijaan. Toisen tuotantokauden viimeiset jaksot esitetään 10.6. ja 17.6. ja uusitaan siis 12.6. ja 19.6.

Julia

Ihan huippu sarja! Harmi että loppuu,.. Kerran ihan vahingossa katsoin ja sen jälkeen on pitänyt nähdä joka jakso,..

Anonyymi

Aivan mahtava sarja! Hienoa kun on hepreaksi!Onko mitään mahdollisuutta saada sarjaa Areenaan? Tai voisiko sarjan pian uusia Teemalla kokonaisuudessaan? Ensimmäinen tuotantokausi jäi kokonaan näkemättä ja toisestakin ensimmäiset jaksot..
Onko tätä mistään saatavissa dvd:nä suomeksi tekstitettynä?

Anonyymi

Kovasti toivoisin, että sarjasta saisimme vielä jatkoa syksyllä. Olisiko mahdollista?

Leena

Kiitos YLE. Tämä on paras sarja sitten Ranskalaisen kylän. Toivottavasti näemme myös toisen tuotantokauden.

Anonyymi

Kiitos sarjan esittämisestä. Parasta TV-viihdettä pitkään aikaan. Toivottavasti hankitte ja esitätte myös kolmannen kauden sitten, jos/kun se valmistuu.

Anonyymi

Kiitos huippusarjasta! Seuraavaa tuotantokautta odotellaan.

Ihmisoikeustutkija

Olemme nyt nähneet 24-osaisen jännittävän ja koskettavan sarjafilmin, joka kertoi kolmen sadististen palestiinalaisterroristien vankina olleen israelilaissotilaan vaikeasta sopeutumisesta takaisin yhteiskuntaan 17 kidutusvuoden jälkeen. Olemme samaistuneet jatkuvasti kärsiviin päähenkilöihin ja heidän lähiomaisiinsa, joita esittävät taitavat näyttelijät. Saatoimme mennä viimeisen jakson jälkeen tyytyväisinä nukkumaan, sillä palestiinalaisten joukkoon jäänyt kolmas sotilas, joka oli toiminut tiedonvälittäjänä, pääsi hänkin Israeliin myrkytettyään palestiinalaisvaimonsa sheikki-isän ja jätettyään vaimonsa taakseen tämän kieltäydytyä muuttamasta Israeliin. Vaimoraukka jäi täysin tyhjän päälle - oma vikansa, kun kieltäytyi seuraamasta miestään.

Niinpä niin, vahva sarja se oli. Eri asia on, kuinka paljon sillä on vastaavuutta todellisuudessa. Yhtään israelilaissotilasta ei nykyään ole palestiinalaisten vankina, kun sen sijaan noin 4.800 palestiinalaisvankia viruu Israelin vankiloissa - useimmat heistä poliittisista syistä heidän vastustettuaan aktiivisesti kotimaansa israelilaista miehittäjää. Näiden vankien joukossa on yli 17 vuotta vankina olleita. Heidän joukossaan on useita satoja, joita vastaan ei ole järjestetty oikeudenkäyntiä, monille heistä ei ole edes kerrottu vangitsemisen syytä. Kuinka monta palestiinalasivangeista on joutunut kidutetuksi ja joutunut vuosikausien eristyksiin, sitä voimme kysyä tarkemmin Amnesty Internationalilta.

Anonyymi

Todella hyvä sarja, joka koukutti koko kevätkauden. Amerikkalaisversio ei nimekkäillä näyttelijöillään päässyt lähellekään samaan ja mielenkiintoni loppui muutamaan jaksoon. Mikäli tähän israililaissarjaan tulee lisää tuotantokausia, toivoisin sitä mainostettavan hyvissä ajoin, jotta ei pääse menemään ohi, kun tätä ei Areenasta ole nähnyt. Toivoisin Yleltä enemmän sarjoja näistä harvemmin tarjoilluista maista eli israililaisia lisää ja mielenkiintoista tuotantoa voisi löytyä myös mm. Puolasta, Turkista ja Balkanin maista.

Anonyymi

Ihmisoikeustutkija kirjoitti:
Olemme nyt nähneet 24-osaisen jännittävän ja koskettavan sarjafilmin, joka kertoi kolmen sadististen palestiinalaisterroristien vankina olleen israelilaissotilaan vaikeasta sopeutumisesta takaisin yhteiskuntaan 17 kidutusvuoden jälkeen. Olemme samaistuneet jatkuvasti kärsiviin päähenkilöihin ja heidän lähiomaisiinsa, joita esittävät taitavat näyttelijät. Saatoimme mennä viimeisen jakson jälkeen tyytyväisinä nukkumaan, sillä palestiinalaisten joukkoon jäänyt kolmas sotilas, joka oli toiminut tiedonvälittäjänä, pääsi hänkin Israeliin myrkytettyään palestiinalaisvaimonsa sheikki-isän ja jätettyään vaimonsa taakseen tämän kieltäydytyä muuttamasta Israeliin. Vaimoraukka jäi täysin tyhjän päälle - oma vikansa, kun kieltäytyi seuraamasta miestään.

Niinpä niin, vahva sarja se oli. Eri asia on, kuinka paljon sillä on vastaavuutta todellisuudessa.
Yhtään israelilaissotilasta ei nykyään ole palestiinalaisten vankina, kun sen sijaan noin 4.800 palestiinalaisvankia viruu

MILLÄ PERUSTEELLA KÄYTÄT VERBIÄ 'VIRUU'

Israelin vankiloissa - useimmat heistä poliittisista syistä

KUINKA MONI

heidän vastustettuaan aktiivisesti kotimaansa israelilaista miehittäjää. Näiden vankien joukossa on yli 17 vuotta vankina olleita.

ONKO LUKUMÄÄRÄ TIEDOSSASI

Heidän joukossaan on useita satoja

TARKEMMIN,

joita vastaan ei ole järjestetty oikeudenkäyntiä, monille

TARKEMMIN
heistä ei ole edes kerrottu vangitsemisen syytä. Kuinka monta palestiinalasivangeista on joutunut kidutetuksi ja joutunut vuosikausien eristyksiin, sitä voimme kysyä tarkemmin Amnesty Internationalilta.

OLETKO JO KYSYNYT

JOS OLET ALKANUT SEURAMAAN BRITTITUOTANTOISTA 'LUVATTU MAA' -SARJAA, VOINET MYÖHEMMIN KOMMENTOIDA SITÄ JA TOIVOTTAVASTI HISTORIA TUNTEVANA ESITTÄÄ KRIITTISIÄ KYSYMYKSIÄ

Katsoja

Kiitos Sodan vangit sarjasta! Se oli todella vaikuttava.
Mahtaako sille olla vielä kolmattakin osaa?

Anonyymi

Tämä oli ihan järisyttävän hyvä sarja! Jäi tyhjä olo viimeisen jakson jälkeen.

LG-Areena

Ei tiedä itkeäkö vai nauraa, sarjaa olen seurannut keväästä asti. Matkan vuoksi pistin TV tallentamaan kaksi viimeistä jaksoa, mutta kaksi kirjaiminen korealainen TV merkki piti oman päänsä ja lagasi. No nyt kun tätä sarjaa ei voi katsoa Areenassa, niin voisiko joku vaikka kertoa tässä miten Urille ja Nimrodille kävi ? Pitäisi olla joko niin, että Areenassa on kaikki katsottavissa tai ei mitään. Ken - Kiitos.

Anonyymi

Hieno sarja! Onkohan tästä tehty 3. tuotantokautta?

Rape

Sarja oli täydellisen hyvä, kaikki osat toimivat hyvin. Tämä on yksi tarina, eikä joku toinen tarina. Kyllä maailmassa on tehty paljon hyvin tv-sarjoja. Ylen ostajat ovat niin nuoria ja voi sanoa kulttuurellisesti tietämättömiä, ettemme koskaan näe maailman ohjelmahelmiä. Niitä vähemmän tunnettuja.

Yksi parhaista

LG-Areena kirjoitti:
Ei tiedä itkeäkö vai nauraa, sarjaa olen seurannut keväästä asti. Matkan vuoksi pistin TV tallentamaan kaksi viimeistä jaksoa, mutta kaksi kirjaiminen korealainen TV merkki piti oman päänsä ja lagasi. No nyt kun tätä sarjaa ei voi katsoa Areenassa, niin voisiko joku vaikka kertoa tässä miten Urille ja Nimrodille kävi ? Pitäisi olla joko niin, että Areenassa on kaikki katsottavissa tai ei mitään. Ken - Kiitos.

Kävimme erään henkilön kanssa perusteellisen keskustelun jokaisen jakson jälkeen Suomi24/yhteiskunta/uskonnot ja uskomukset/juutalaisuus, mutta sivun pitäjä on poistanut keskustelun aivan kuin sillä ei olisi ollut mitään arvoa.

Haluatko todella tietää mitä loppujaksoissa tapahtui, vai säilytätkö jännityksen siihen asti kun saat jaksot käsiisi. Meillä tallennettiin dvd levyille kaikki 24 jaksoa. Niistä on ollut mukava tarkistaa joitakin yksityiskohtia jälkeen päin. Sarjahan oli niin nerokkasti toteutettu, ettei aina heti tajunnut kaiken merkitystä. Ohjaaja ja käsikirjoittaja rakensivat sarjan pienille yksityiskohdille, jotka olivat erittäin tärkeitä. Sarjan seuraamista helpotti monipuolinen Israelin tiedustelupalvelun ja yhteskunnan tuntemus

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:
Hieno sarja! Onkohan tästä tehty 3. tuotantokautta?

Sinakaan Teemalla eivät tienneet kolmannesta tuotantokaudesta

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:
Hieno sarja! Onkohan tästä tehty 3. tuotantokautta?

Sinakaan Teemalla eivät tienneet kolmannesta tuotantokaudesta

Kirjoitusvirhe: piti sanoa "Ainakaan Teemalla

Yle Teema

Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:
Anonyymi kirjoitti:
Hieno sarja! Onkohan tästä tehty 3. tuotantokautta?

Sinakaan Teemalla eivät tienneet kolmannesta tuotantokaudesta

Kirjoitusvirhe: piti sanoa "Ainakaan Teemalla eivät tienneet kolmannesta tuotantokaudesta

Joo, toistaiseksi sarjasta ei ole tehty kuin kaksi tuotantokautta.

Tsuua / Yle Teema

Tyytyväinen

Loistosarja!

Anonyymi historia

Siis onko Israel todella noin totalitaarinen Iso Veli Valvoo-yhteiskunta??

Toiset pääsevät vasta vankeudesta perheittensä luo toipumaan, ja heti Shin Bet alkaa hiillostamaan totuusseerumilla, valvottamisella, manipuloinnilla, ristiinkuulusteluilla, soluttautumisella.

Eroaako Israel käytöksellään mitenkään vihollisistaan?

Sehän käyttää samoja kuulustelumenetelmiä omiinsa kuin mitä vihollinen käytti heihin vankeina.

Milloin nämä Israelin sankarivangit saisivat levätä ja toipua, vapaina Israelin omasta vainosta?

Tätäkö Israel oikein todella on?

Pahempaa kuin KGB, jopa pahempaa kuin Stasi.

Sitäkö on Israel?

Luuletteko te todella, että sarja pyrkii ylistämään Israelin KGB-Stasi-mentalitettia?

Se näyttää koko systeemin irvokkuuden korostamalla tilanteen attribuutteja.

17 vuotta vankeudessa - korostettu määrä.

Kolme vankia, kullakin stretyyppiset roolit ja perhesuhteet - korostettuja tilannestereotypia.

Naurettava vihollisroolimallinnus, ei mikään kommando-keffiye-terroristi vaan pellekravatti, kauhtunut puku ja hiuslisäke - äärimmäisen korostetun epäuskottava viholliskuva!

IDF:n kuntoutuslaitos, jossa on vain yksi varsinainen työntekijä, psykologi, + pari apulaista valvoo monitoreja - naurettavan epäuskottava kuva IDF:n kuntoutuslaitoksesta!!

Tämä sarja on pelkkää propagandaa. Se kiillottaa IDF-sotureitten kärsimyksen sädekehää, dehumanisoi viholliskuvaa, ja arvostelee Isaelin sisäistä KGB-Stasi-Shin Bet-systeemiä.

Oikein hyvin tehtyä propagandaa, tosin. Katsoja ei edes huomaa mitä elokuvansisäistä diskurssia hänelle syötetään.

Systeemit ovat aina tuottaneet ajatteluhaluttomia yksilöitä.

ShinBet

Anonyymi historia kirjoitti:
Siis onko Israel todella noin totalitaarinen Iso Veli Valvoo-yhteiskunta??

Toiset pääsevät vasta vankeudesta perheittensä luo toipumaan, ja heti Shin Bet alkaa hiillostamaan totuusseerumilla, valvottamisella, manipuloinnilla, ristiinkuulusteluilla, soluttautumisella.

Shin betistä puheen ollen, kyllä Ylessä on tarjolla ihan oikeakin Shin Bet-dokumentti, ettei tartte tyytyä pelkkään mielikuvitussarjaan.

http://areena.yle.fi/tv/2066612

"Israelin keskustiedustelupalvelu Shin Bet on aina tehnyt työnsä salassa. Kuusi Shin Betin entistä johtajaa paljastaa, mitä he ovat Israelissa ja miehitetyillä alueilla tehneet. O: Dror Moreh T: Cinephil, Israel"

Anonyymi

Typerin epäuskottavin juoni ikinä. Mutta olihan niitäkin jotka uskoi että ufot oli laskeutuneet maan pinnalle, kun sattuivat kuulemaan radiokuunnelman aiheesta. Seuraavaksi se kolmas tyyppi tietty nousee kuolleista niinku joku jeesus.
Hohhoijaa.
Yle pliis, ei enää tällasta aivovapaata roskaa. Täytyy mielikuvitusohjelmissakin joku uskottavuus olla. Kyllä niille veromarkoille jotain vastinetta täytyy saada.

Anonyymi

Kiitos todella paljon Sodan vangit sarjan uusimisesta! Hienoa että näkyy nyt myös Areenassa! Yksi parhaista sarjoista!

Yksi monien puolesta

Luojan kiitos tässä katsojaluvut on huonoja niin että ei hankita jatko-osia. Säästyy katsojien verorahat parempaan.

Toivottavasti Silta-sarjalle saadaan jatkoa pian!

Sarkasti Seppo

Joo, on tämä niin väärin, että ylellä esitetään sarjaa jossa kuvataan israelilaisvankeja, vaikka vankeja on muuallakin maailmassa. Vielä veroravoilla, ja näin laadukasta sarjaa. En hyväksy missään nimessä, koska Israel.

Miksi muuten yle esittää lisäksi Japania kuvaavaa sarjaa, eikä kiinalaisia esitetä juuri ollenkaan, vaikka Kiinassa poljetaan jatkuvasti ihmisoikeuksia.

Sodan vankit sarjan olisi voinut korvata sarjalla jossa paneudutaan oikein tiiviisti palestiinalaisvankeihin ja palestiinalaisten kohtaamiin ihmisoikeuksiin. Vaadin sellaista nyt ja heti.

Miksi muuten Jerusalem 24 tuntia ohjelmassa esitettiin myös juutalaisia? Nämä valloittajat olisi voinut jättää esittämättä sarjassa ja paneutua alueen alkuperäisväestön elämään. Jotain tasapuolisuutta tähän ohjelmatarjontaan.

SUURELLA VOLYYMILLÄ

Yksi monien puolesta kirjoitti:
Luojan kiitos tässä katsojaluvut on huonoja niin että ei hankita jatko-osia. Säästyy katsojien verorahat parempaan.

Toivottavasti Silta-sarjalle saadaan jatkoa pian!

Nimenomaan! Toivottavasti yleltä tulisi jotain järkevää jota viitsisi katsoa. Missä on viidakon tähtöset, rekkakuskit Alaskassa entä simpsonit. Kyllä ylen pitäisi panostaa katsojamääriin. Vaadin Pasilan kaikki jaksot uusintoina areenaan.

kyllä määrä seon mikä ratkaisee

Journeyman.tv:tä Ylelle!

Sarkasti Seppo kirjoitti:
Joo, on tämä niin väärin, että ylellä esitetään sarjaa jossa kuvataan israelilaisvankeja, vaikka vankeja on muuallakin maailmassa. Vielä veroravoilla, ja näin laadukasta sarjaa. En hyväksy missään nimessä, koska Israel.

Miksi muuten yle esittää lisäksi Japania kuvaavaa sarjaa, eikä kiinalaisia esitetä juuri ollenkaan, vaikka Kiinassa poljetaan jatkuvasti ihmisoikeuksia.

Sodan vankit sarjan olisi voinut korvata sarjalla jossa paneudutaan oikein tiiviisti palestiinalaisvankeihin ja palestiinalaisten kohtaamiin ihmisoikeuksiin. Vaadin sellaista nyt ja heti.

Miksi muuten Jerusalem 24 tuntia ohjelmassa esitettiin myös juutalaisia? Nämä valloittajat olisi voinut jättää esittämättä sarjassa ja paneutua alueen alkuperäisväestön elämään. Jotain tasapuolisuutta tähän ohjelmatarjontaan.

Kannatetaan, myös Kiinan sortosysteemit kehiin, mieluummin dokumenntteina kuin propagandasarjoina. Myös dokumentteja kurdien kohtaloista saisi laittaa Ylelle. Siinä on kansa joka on paljon kärsinyt ja on oman maansa ansainnut.

Jos sitä Israelia on pakko pokata niin laittakaa nyt ihmeessä rehellisyyden nimissä yhtaikaa vastaavat arabi- ja islamsulkeiset. Seuraavaksi Areenaan 24h Mekkaa, Medinaa, Kairoa, Ammania ja Beirutia. SE olisi kiinnostavaa!

Israelilaisen vankisarjan vastapainoksi olisi hienoa nähdä uusintana se YK-dokumentti kuinka israelinarmeija kohtelee palestiinalaisia lapsivankeja. Myös Hot House, palestiinalaisten aikuisvankien oloista kertova dokumentti olisi upeaa nähdä. Youtubessa on vain pätkä https://www.youtube.com/watch?v=uaazE4ev7G0
Muutakin Journeyman.tv-matskua olisi hienoa saada Ylelle!

Anonyymi

SUURELLA VOLYYMILLÄ kirjoitti:
Yksi monien puolesta kirjoitti:
Luojan kiitos tässä katsojaluvut on huonoja niin että ei hankita jatko-osia. Säästyy katsojien verorahat parempaan.

Toivottavasti Silta-sarjalle saadaan jatkoa pian!

Nimenomaan! ...

kyllä määrä seon mikä ratkaisee

Se ON määrä joka ratkaisee. Talvella Ylellä meni yksi saksalainen Stasi-sarja, idea sama kuin nyt tässä israelilaisessa stasi-sarjassa. Kertoo kuinka maan omat asukkaat vakoilevat toisiaan ja ilmiantavat toisiaan Iso Velille.

Sarja oli laadukkaampi ja uskottavampi kuin israelilainen vastineensa, parempi historiavastaavuus, paljon huolellisempi miljöö, taustatyö jne. Katsojaluvut jäijät alle 2000. Sarja lopetettiin.

Noita dekkarisarjoja kun katsoo niin kauan pyörivät suosikit kerää 4000-13000 katsojaa/ jakso Areenassa. Plus suorat lähetykset. Sodan vangit kerää vain 400-1300. Lisäksi sarja on uusi ja kallis.
Loppu on matematiikkaa ja yhteenlaskun tuloksen tietää järjellä.

Anonyymi

EN HYVÄKSY scifisarjaa, jotain JOURNEYMÄNIÄ, koska uskontoni kieltää sen.
Se on Yhdysvaltalaisten salajuoni ja varmasti yhdessä juutalaisten kanssa laadittu.

PAKOLAIS LEIRI SARJA YLELLE

Journeyman.tv:tä Ylelle! kirjoitti:

Jos sitä Israelia on pakko pokata niin laittakaa nyt ihmeessä rehellisyyden nimissä yhtaikaa vastaavat arabi- ja islamsulkeiset. Seuraavaksi Areenaan 24h Mekkaa, Medinaa, Kairoa, Ammania ja Beirutia. SE olisi kiinnostavaa!

Juuri näin! Minäkin vaadin ehdotonta tasapuolisuutaa.
miksi ylellä on joskus vain MIES lukemassa uutisia ja joskus NAINEN, mutta ei koskaan lesboa tai lasta?
Haluan tasapuolisuutta ja samanaikaista tasapuolisuutta ja myös monikulttuurisuus mutta ei sionismi.
Jos näytetään israelilaissarjaa, tulisi samanaikaisesti näyttää myös samalla kanavalla (!RUUTU JAETTAVA!) myös arabian kielinen TV-SARJA!.

Olen samaa mieltä kuin edellinen kommentoijakin, että jotakin youtubesarjaa. YOU TUBE ylelle heti, jotta tv-ohjelman voi valita itsenäisesti ja jotta tasapuolisesti tulee kaikkien näemykset ruuduntäydeltä näkyviin minun google laseihin (säästyisi vielä verorahoja), toiseen silmään mekka ja toiseen se medina ja myös venäjänkieliset radio-ohjelmat on säilytettävä, vapun kunniaksi myös kommunistisen puolueen vanhoja lähetyksiä tulisi TASAPUOLISUUDEN nimissä esittää, jotta YLE:n tulee uudistua, jotta kehitys kehittyy ja boikotoin israelia.
tämä sarja ei ole uskottava se on propagandaa ja esittää libanonilaiset kidnappaajina ja juutalaiset pelkureina ja verenhimoisina. olen itse nähnyt millaisia kuulustelulaitokset ovat (YAHOOKUVA HAKU) siellä on enemmän kuin yksi vakituinen työn tekijä. Näin epä realistisia sarjoja ei tule enää ostaa vero rahoilla.

Myös siksi sarja on epä uskottava että nykyään ei yhtään israelilaista ole vankina. Vaikka vielä sarjaa tehtäessä olisi ollut (MIKÄ ON propagandaa) ei se oikeuta esittämään tällaista sarjaa kun muutakin voitaisiin näyttää. parhaaseen katseluaikaan.

Anonyymi

Anonyymi kirjoitti:
Ei tässä mielestäni ketään leimata "roistoiksi" vaan tässä näytetään ihmisen julmuus, tätähän tapahtuu koko ajan maissa, joissa ei kunnioiteta ihmisoikeuksia. Tässä on hyvin kuvattu vankien kauheat kokemukset ja traumat sekä ulkopuolisten suhtautuminen. Maailma on paha paikka...tekniikka kehittyy, mutta ihminen pysyy petona...

Tässä,tuodaan esille israelilaissotilaiden kohtaama julmuus arabien taholta, joka on hyvin tuotu esille. Uskon, että Israelin vankiloissa on suurin osa todellisia rikollisia.
Mainittakoon esim. kivien heittelijät. He eivät heittele mitään pikkukiviä, vaan kivet saavat tosi pahaa jälkeä.

Anonyymi

PAKOLAIS LEIRI SARJA YLELLE kirjoitti:
Journeyman.tv:tä Ylelle! kirjoitti:

Jos sitä Israelia on pakko pokata niin laittakaa nyt ihmeessä rehellisyyden nimissä yhtaikaa vastaavat arabi- ja islamsulkeiset. Seuraavaksi Areenaan 24h Mekkaa, Medinaa, Kairoa, Ammania ja Beirutia. SE olisi kiinnostavaa!

Juuri näin! Minäkin vaadin ehdotonta tasapuolisuutaa.
miksi ylellä on joskus vain MIES lukemassa uutisia ja joskus NAINEN, mutta ei koskaan lesboa tai lasta?
Haluan tasapuolisuutta ja samanaikaista tasapuolisuutta ja myös monikulttuurisuus mutta ei sionismi.
Jos näytetään israelilaissarjaa, tulisi samanaikaisesti näyttää myös samalla kanavalla (!RUUTU JAETTAVA!) myös arabian kielinen TV-SARJA!.

Olen samaa mieltä kuin edellinen kommentoijakin, että jotakin youtubesarjaa. YOU TUBE ylelle heti, jotta tv-ohjelman voi valita itsenäisesti ja jotta tasapuolisesti tulee kaikkien näemykset ruuduntäydeltä näkyviin minun google laseihin (säästyisi vielä verorahoja), toiseen silmään mekka ja toiseen se medina ja myös venäjänkieliset radio-ohjelmat on säilytettävä, vapun kunniaksi myös kommunistisen puolueen vanhoja lähetyksiä tulisi TASAPUOLISUUDEN nimissä esittää, jotta YLE:n tulee uudistua, jotta kehitys kehittyy ja boikotoin israelia.
tämä sarja ei ole uskottava se on propagandaa ja esittää libanonilaiset kidnappaajina ja juutalaiset pelkureina ja verenhimoisina. olen itse nähnyt millaisia kuulustelulaitokset ovat (YAHOOKUVA HAKU) siellä on enemmän kuin yksi vakituinen työn tekijä. Näin epä realistisia sarjoja ei tule enää ostaa vero rahoilla.

Myös siksi sarja on epä uskottava että nykyään ei yhtään israelilaista ole vankina. Vaikka vielä sarjaa tehtäessä olisi ollut (MIKÄ ON propagandaa) ei se oikeuta esittämään tällaista sarjaa kun muutakin voitaisiin näyttää. parhaaseen katseluaikaan.

Kyllä israiliassotilaita on ollut vankina (Gilad Shalid)en tiedä kirjoitinko nimen oikein. Israelista saa ja pitääkin näyttää juuri ohjelmia ja sarjoja juutalaisista. Israel on juutalaisten valtio. Juutalaiset eivät ole pelokkaita, mutta jos joutuu vangiksi arabeille. Mitä voi ilman aseita? Sieltä päin on tullut erittäin huono sarja esim. Luvattu maa, joka oli pääasiassa arabimyönteinen.

vääristelyä

[/quote]
Juutalaiset eivät ole pelokkaita, mutta jos joutuu vangiksi arabeille. Mitä voi ilman aseita? Sieltä päin on tullut erittäin huono sarja esim. Luvattu maa, joka oli pääasiassa arabimyönteinen.[/quote]

Juutalaiset eivät todellakaan ole pelokkaita, he ovat erittäin pelkäämätön rotu ja kaikenlisäksi HYVIN aseistettuja, rohkeita, ja urheita, toisin kuin sinä tai sodan vangit sarja KEHTAATTE väittää.

Luvattu maa oli aivan liian Brittimyönteinensarja! Mitä olen inter netistä lukenut niin arabit ovat pitäneet sitä aivan liian juutalaisvastaisena ja brittivihamielisenä ja juutalaiset puolestaan arabivastaisena ja ottomaanimyönteisenä amerikkalaiset ovat puolestaan keski määrin arvostelleet sarjaa siitä että se oli siionistinen mutta arabinationalistinen ja palestiinalais ja israeli henkinen!!!!!

MILLOIN tehdään sarja ja vielä näytetään semmoinen mikä olisi NEUTRAALI? Viha MIELISET sarjat on kiellettävä. Subjektiiviset sarjat on kiellettävä. TV on KIELLETTÄVÄ.

Marja

Olisi mielenkiintoista nähdä jatkoa. Keskenhän tämä selvästi jäi. On jatko-osia olemassa? Haluaisin nähdä niitä, jos niitä on tehty. Tosi hyvä sarja! Mielenkiintoinen. Kiitos näistä!

Laadukas sarja

Toivottavasti toisen kauden jaksot tulevat myös Areenaan. Varsin hyvin näytelty ja koukuttava sarja. Minusta sarjassa valittu näkökulma on hyvä: siepatun ja kidutetun vangin ja heidän perheensä näkökulma. Tässä sarjassa vangit ovat israelilaisia sotilaita ja kyllä heidänkin tarinansa ansaitsee tulla kerrotuksi. Sarjahan on poikinut sisarsarjoja eri maihin, eikä mikään ihme. Monessa maassa on sotavangeilla traumaattisia kokemuksia. Oli maan yleinen poliittinen tilanne mikä tahansa, niin kidutusta en hyväksy keneltäkään. En jenkeiltä, libanonilaisilta, palestiinalaisilta, israelilaisilta, kiinalaisilta, pakistanilaisilta jne. Miksi täällä kritisoidaan kidutettujen vankien näkökulmaa vain heidän kansalaisuutensa tähden ja siksi että on muitakin ihmisiä eri maissa, joilla on samanlaisia kokemuksia. Kyllä kidutus pitäisi tuomita täysin, eikä alkaa selitellä että koska nuo toisetkin ja silleen. Se vasta onkin tekopyhää. Kidutusta ei voi oikeuttaa millään.

Vastinetta lupamaksuille :)

Kiitos tästä sarjasta ! Samoin israelilaisesta elokuvasta, joka kuvasi hasidi-juutalaisen perheen elämää Israelissa. Ja Pääsiäisen ajan Jerusalem24-jaksot olivat todella mielenkiintoisia ja monipuolisesti Israelin arkipäivää kuvaavia. On virkistävää saada nähdä hyvätasoisia elokuvia ja sarjoja muistakin maista kuin USA:sta ja Briteistä. Lisää israelilaisia ohjelmia jatkossakin kiitos, samoin Iranista, Intiasta jne. Saksalaisia ohjelmia on kiitettävästi saippua-ja dekkaripuolella, mutta vielä elokuvia ja asiaohjelmia toivoisin lisää.
Kiitos, olen saanut vastinetta lupamaksuilleni !

Anonyymi

Vastinetta lupamaksuille :) kirjoitti:
Kiitos tästä sarjasta ! Samoin israelilaisesta elokuvasta, joka kuvasi hasidi-juutalaisen perheen elämää Israelissa. Ja Pääsiäisen ajan Jerusalem24-jaksot olivat todella mielenkiintoisia ja monipuolisesti Israelin arkipäivää kuvaavia. On virkistävää saada nähdä hyvätasoisia elokuvia ja sarjoja muistakin maista kuin USA:sta ja Briteistä. Lisää israelilaisia ohjelmia jatkossakin kiitos, samoin Iranista, Intiasta jne. Saksalaisia ohjelmia on kiitettävästi saippua-ja dekkaripuolella, mutta vielä elokuvia ja asiaohjelmia toivoisin lisää.
Kiitos, olen saanut vastinetta lupamaksuilleni !

Se Sydämellä on hintansa päättyi juuri kuten ajattelinkin. Eli tyttö-parka ei jaksanut pitää päätään loppuun asti ja jo hääseremonioiden jälkeen koitti kylmät ajat.

Katsoja2

Järkyttävä sarja, joka kertoo Israelin todellisuudesta. Vaihteeksi näinkin päin. Aiemmin on tullut dokumentteja, joissa on kerjätty myötätuntoa palestiinalaisille ja muille arabeille.
Hyvä että nyt näemme asian toisesta näkökulmasta.
Tämä takauma terroristista koulussa sai minut muistelemaan vuosien takaista Amnestyn kamppanjaa, jossa kerättiin nimiä palestiinalaisvangin vapauttamiseksi. Häpeäkseni myönnän itsekin osallistuneeni siihen.
Vangin vapauduttua Israelista tuli viesti, jossa kerrottiin vangin terroriteoista ja lopussa luki että oleette varmaan tyytyväinen kun hän vapautui. Amnestyn mukaan Israel nyt vain aina laittaa tällaisia viestejä.
Mutta mikä on totuus.
Sarja todellakin herättää paljon kysymyksiä ja antaa ajattelemisen aihetta.

Anonyymi

Kiitos tästä sarjasta, pääsen nyt vasta katsomaan, kun en tv:tä omista. Jos oli areenalla jo vuosi sitten, niin kiitos uusinnasta, on mennyt silloin ihan ohi. Hyvä sarja!

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Anonyymi

Ei kai tässä ole oleellista kuka on kenen vankina vaan kaikkien vangiksi joutuneiden yksilöiden (ja kulttuurien/kansojen) kohtalo sukupuolesta, uskonnosta, ajankohdasta tai kansalaisuudesta riippumatta. Kidutus on yhtä paha kokemus muslimeille kuin juutalaisille kuin kristityille tai hinduille.
Hienosti näytelty. Toisessa tuotantokaudessa alkaa näkyä televisiosarjamaisuus vähän selkeämmin mutta ykkösosa oli oikein hieno.

Kfar Giladi - 1982 - 86.

Erittäin hyvin/ammattitaidolla tehty tv. sarja. Realismia on. Näinhän se on,että juutalaiset ovat maailman kauneinta/älykkäintä kansaa/ja tämänkin sarjan teossa.
Olen itse asunnut Israelissa/käynnyt siellä useita kertoja/hebreankieli ei kuulosta minulle oudolta. Jofi!!!

vielä kansanrymän piirteistä

Kfar Giladi - 1982 - 86. kirjoitti:
Erittäin hyvin/ammattitaidolla tehty tv. sarja. Realismia on. Näinhän se on,että juutalaiset ovat maailman kauneinta/älykkäintä kansaa/ja tämänkin sarjan teossa.
Olen itse asunnut Israelissa/käynnyt siellä useita kertoja/hebreankieli ei kuulosta minulle oudolta. Jofi!!!

Juuri/näin. Juutalainen/kansa on lisäksi värivivahteeltaa ja kirjavaa.
Arvioisin, että heettiläisiltä/ on peräisin joillakin juutalaisilla näkyvä vaatea tyyppi. Monet juutalaiset/rotu on melko pitkäkalloista/ mikä on selvä todiste älykkyydestä rodun/piirissä.

Koska aikoinaan Puolasta puuttui kauppaa harjoittava keskiluokka tyystin kokonaan, jonkajohdosta maassa alettiin suosia /ahkeran/viisaan/taitavan/osaavan/älykkään/oivaltavan/kauniin/komean juutalaisen maahanmuuttoa.

Erityisesti tulee huomata sefardijuutalaisten huomattavat rodulliset hienoudet. Heillä on notkea ruumiinrakenne/ vähäinen taipumus synkkämielisyyteen ja lihomiseen/ kapea pääkoppa ja ohut nenä. Eri/tyisesti tulee huomi/oida, että juutalainen kansa ei ole sekoittunut muihin rotuihin vaan kyseessä on puhdasviljely/ainutlaatuisimmassa muodossa.

Juutalaisilla on myös tilavat keuhkot/sitkeähenkisyys/ sekä kyky viihtyä kaikissa maa/pallon ilmastoissa! Tämän vuoksi heillä on taipumus myös soturinammattiin (!johtuu makkabealaisuuden piiteestä!)/ vaativiin ruumillisiin töihin/ samaan aikaan älykkyyttä vaativiin tehtäviin.

Se miksi juutalaisella/ kansalla on terävä, nopea, selvä, oivaltava ajatuskyky ja varma taideäly on itselleni epäselvää. Syy saattaa olla kansallistunteen ikiaikaisuus tai sitten juutalaisten kyvyttömyys sulautua ns. isäntäkansoihin. Syynä voi toisaalta olla kielellinen (maailman ensimmäinen kieli aiheuttaa oveluuden ja kyvyn käydä kauppaa!?) lahkakuus ja kielellisen/hahmotuskyvyn-laajuus.
TV-sarjassa tulee kaikki tämä selkeästi esille.

Anonyymi

Todella mielenkiintoinen sarja. Kuulee iahanaa hebrean kieltä.


Yllä olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

Suositelluimmat jutut

Ajalta:
1.
2.
3.
4.
5.
1.
2.
3.
4.
5.
1.
2.
3.
4.
5.


YLE Teema on Facebook