To 09.12.2010 @ 16:09Virpi Hukkanen, toimittaja, A-talk

Piiskaamalla tulosta

Sairaanhoitajat lakkoilivat kolme vuotta sitten saadakseen parempaa palkkaa. Lentoemännät eivät halua lisää rahaa. He lakkoilevat nykyisten lepopäiviensä puolesta.

Työnantajalle Finnairille kyse on rahasta. Se ei halua maksaa palkkaa palautumispäivistä kuten ennen. Myös tämä pörssiyritys haluaa lisää tuottavuutta.

Työntekijät vetoavat jaksamiseensa. Aikaerot rasittavat ja työtahti on kiristynyt lentokoneissakin. Lentoemännät eivät suostu enää nipistämään hyvinvoinnistaan.

Tuottavuus kohenee parhaiten työpaikoissa, joissa viihtyvyys ja työilmapiiri ovat kunnossa. Sen myönsi työelämän mainetta siloitellut tuore Evan raporttikin. Suomessa työn tuottavuus ei ole kohentunut toivottua tahtia. Kantapäätuntuman perusteella ei mikään ihme, sillä konstit ovat väärät.

Tällä kertaa Finnair yrittää huonontaa työntekijöidensä mahdollisuuksia jaksaa töissä. Ilmapiiri talossa ei varmasti parane. Yritys kohentaa tuottavuutta kovin konstein ei ehkä tuotakaan tulosta.
Olisi vihdoin aika löytää muita tapoja saada enemmän aikaan kuin työntekijän selkänahasta ottaminen. Liian monen on kyettävä työelämässä enempään kuin rahkeet riittävät ja mieliala- ja nukahtamislääkkeet tekevät kauppansa.

1 kommentti

Lentoemännät ovat olleet huolissaan jaksamisestaan. No näin ainakin
ovat antaneet ymmärtää. Kun puhutaan aikaerolennoista, niiden rasittavuuteen
vaikuttaa se, kuinka kauan kohteessa elimistö ehtii sopeutua uuteen
aikaan. Mitä nopeammin tulet takaisin, sitä vähemmän elimistö on sekaisin.
Tai ainakin sitä helpommin kohtuullinen lepo palauttaa toimintakyvyn
raskaan reissun jälkeen.

No mitä lentoemännät ovat sitten sopineet aikaisemmin? Vähentääkseen
lepopäiviä kotona, he ovat halunneet lisää vapaapäiviä kaukokohteissaan.
Ei ihme, jos alkaa väsyttämään, kun aikaeroa oikein haetaan tarkoituksella.

Myöskin hyvänä esimerkkinä vuosikymmeniä vanhoista teksteistä, joita Finnair haluaa
järkevöittää työehtosopimuksessa, voidaan käyttää seuraavaa:
Sopimusten mukaan pitkän lennon ollessa myöhässä esimerkiksi kymmenkunta
minuuttia, lentoemännät saavat jokainen ylimääräisen vapaapäivän. Kuinka on mahdollista, että nämä muutamat minuutit muodostuvat niin rasittaviksi että
niistä toipuakseen tarvitaan ylimääräinen vapaapäivä? Seuraavan työvuoron
jonkin asteisen siirtämisen vielä ymmärtäisin.

No, ilmeisesti lentoemännän työ sitten on niin vaativaa, että eivät
edes useampia kaukolentoja kuukaudessa lentävien lentäjien lepoajat riitä.

Ajankohtaisputki

Tuubin täydeltä asiaa!

A-tuubi on uusi monimuotoinen ajankohtaiskanava netissä!

Blogiarkisto

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu