Kolme suurta ja neljä pientä

Julkaisimme tänään Taloustutkimuksen tekemän eurovaalitutkimuksen, jossa arvioitiin puolueiden ja ehdokkaiden tämänhetkistä kannatusta. Arvion mukaan kolme suurta puoluetta saisi kukin kolme paikkaa EU-parlamenttiin. Perussuomalaiset, kristilliset, vihreät ja vasemmistoliitto saisivat kukin yhden paikan. 

Vaaleihin on vielä aikaa kolme päivää, joten tilanne elää. 

Vaalitulokseen vaikuttavat puolueiden harmiksi myös kampanjoiden ulkopuoliset asiat. Ilmojen herra on yksi pahimpia tahdosta riippumaton ja tuloksia ohjaileva häiriötekijä. Senpä vuoksi seuraavat eduskuntavaalit 2011 on siirretty maaliskuulta hiukan siedettävämpään huhtikuuhun.

Ensi sunnuntaina ei jaeta poliittista valtaa, mutta puolueille vaalit ovat tärkeä välimittaus, joka asemoi niitä loppuvaalikaudeksi. Vaalipäivänä on luvassa hieman lämpenevää, joten äänestysprosentti saattaa olla kohtalainen.

**

Olen aiemmin kirjoittanut äänestysaktiivisuuden vaikutuksesta tulokseen ja puolueiden paikkajakoon EU-parlamentissa.

Tänään julkaistussa kannatusarviossa on oletettu, että äänestysaktiivisuus ylittää viimekertaisen ja se olisi noin 44 prosenttia.

Taloustutkimus on laskenut sen mukaisesti valtakunnallisen paikkajaon ja vertausluvut. Alla olevassa laskelmassa tosin ei ole mukana Ahvenanmaan ääniä, joista viime vaalien perusteella todennäköisesti noin 4.500 – 5. 000 saa RKP.

Arvio vaalituloksesta
  Ääniosuus Paikat 1 2 3 4
Keskusta 19,7 3 360.500 180.250 120.167 90.125
Kokoomus 22,9 3 418.500 209.250 139.500 104.625
SDP 18,2 3 333.000 166.500 111.000 83.250
Vas.liitto 7,5 1 137.000 68.500 45.667 34.250
Vihreät 11,3 1 207.500 103.750 69.167 51.875
RKP 5,6 0 102.000 51.000 34.000 25.500
Perus+KD 12,0 2 219.500 109.750 73.167 54.875
muut 2,8 0 51.500 25.750 17.167 12.875

 

Yllä oleva kannatusarvio ja paikkajako laskettiin ennakkoon äänestäneistä, täysin varmasti äänestävistä ja melko varmasti äänestävistä. Ennakkoon äänestäneitä on joukossa 17 prosenttia, täysin varmasti äänestäviä 30 prosenttia, ja melko varmasti äänestäviä 22 prosenttia.

Puolueiden ääniosuudet painotettiin kuitenkin äänestysvarmuuden mukaan. Melko varmasti äänestäneet ovat mukana kertoimelle 0.5, koska kokemuksen mukaan osa heistä jättää äänestämättä.

Parlamenttipaikat menisivät tuossa laskelmassa tässä järjestyksessä:

1. Kok. 1
2. Kesk. 1
3. SDP 1
4. Perus+KD 1
5. Kok. 2
6. Vihr. 1
7. Kesk. 2
8. SDP 2
9. Kok. 3
10. Vas. 1
11. Kesk. 3
12. SDP 3
13. Perus+KD 2
---
14. Kok. 4
15. Vihr. 2
16. RKP 1

 

Viimeisestä paikasta käydään kuitenkin aito ja kova kisa – tilanne on siinä mielessä avoin. Tuosta laskelmasta puuttuvat Ahvenanmaan äänet, jotka todennäköisesti nostavat RKP:n sijalukua ylemmäs.

**

Herkkää asetelmaa kuvaa myös pieni laskuharjoitus. Jos puolueiden kannatusosuudet lasketaan vain ja pelkästään äänestäneiden ja varmasti äänestävien vastausten perusteella, viimeisimmät paikat menisivät näin (tarkennettakoon, että alla olevan laskelman tein minä, ei Taloustutkimus – totean tämän vastuunrajoituksena tutkimuslaitokselle):

10. Vas. 1
11. Kesk. 3
12. RKP 1
13. SDP 3
---
14. Perus+KD 2
15. Kok. 4
16. Vihr. 2

Myös tästä vertailusta puuttuvat Ahvenanmaan äänet, joten en vielä hirveästi löisi vetoa RKP:n putoamisesta ja kristillisdemokraattien parlamenttipaikasta.

Lisäksi pidän arvioitua 44 prosentin äänestysaktiivisuutta haasteellisena. Olisin yllättynyt jo siitä, että vaalivilkkaus pysyisi ennallaan.

Sekin on hyvä muistaa, että puolueiden kannatusosuuksien tilastollinen virhemarginaali on 1,5 prosenttiyksikköä suuntaansa, mikä voi vaikuttaa kaikkien muiden puolueiden paitsi perussuomalaisten ja todennäköisesti myös vasemmistoliiton paikkalukuun.

Parempi kuitenkin, että en ryhdy arvailemaan minkä tuloksen pienempi äänestysprosentti tai virhemarginaalirajojen käyttäminen antaisi, sillä olen huomannut olevani kehno ennustaja.

**

Eurovaaliblogini päättyy tähän.

Mutta menkää ihmeessä lukemaan ja kommentoimaan Yle Uutisten verkkosivujen uutta Ykköskysymys –foorumia, jossa käydään parastaikaa näiden vaalien korkeatasoisinta ja pätevintä keskustelua.

Arvioni on häpeämätön, mutta tosi. Kaikkein suurin kiitos värikkäästä ja vilkkaasta palstasta kuuluu foorumimme kokeneille, asiantunteville ja sujuvasanaisille kirjoittajille.

Ykköskysymys keskustelee perjantaina eilisillan suuresta vaalikeskustelusta. Vaalitulos ruoditaan ensi maanantaina ja tiistaina.

Kiitos kaikille lukijoilleni. Aurinkoista kesää. Ladatkaa itsenne hyvin, sillä syksy on kamala.

Olli Ainola

 

 


 

Puolueiden kannatustrendit toukokuussa

Lukuisten kyselyiden vuoksi olen pyytänyt Taloustutkimukselta hieman lisävalaistusta puolueiden kannatuskehityksestä toukokuussa.

Kuten tarkkaavimmat muistavat, julkaisimme viime perjantaina toukokuun puoluekannatukset, jotka oli tavalliseen tapaan laskettu kuukauden mittausjakson kyselyaineistojen perusteella.

Näin vaalien alla on ymmärrettävää, että kysyntää on myös mahdollisista trendeistä: kuinka puolueiden kannatus on muuttunut eurovaalien lähetessä?

**

Tässä tietoja nyt tulee. – Joskin muistutan, että virhemarginaalit ovat suurempia kuin koko kuukauden aineistossa, sillä otoskoko viikkolukemassa on pienempi. Virhemarginaali viikkoaineistossa on suurusluokkaa plus/miinus kolme prosenttiyksikköä, kun se kuukausiaineistossa on tyypillisesti noin 1,6 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Mittauksia tehtiin neljän viikon aikana siten, että viikolla 19 tehtiin 959 haastattelua, viikolla 20 niin ikään 959 haastattelua, viikolla 21 helatorstaista johtuen 489 haastattelua ja viikolla 22 tehtiin 976 haastattelua.

Sitten trendeihin:

Kokoomuksen toukokuun kokonaiskannatus oli 23,4 prosenttia. Kannatuskehitys oli laskeva. Viikolla 19 se oli 23,9 prosenttia ja viimeisellä viikolla (viikko 22) lukema oli 22,8.

Keskustan toukokuun kokonaiskannatus oli 19,8 prosenttia. Kannatuskehitys oli epäyhtenäinen, mutta nousua oireileva. Paras kannatus oli viikolla 19, jolloin lukema oli 20,7. Korkea luku johtunee Urhous-kampanjan startista, joka oli edellisellä viikolla. Viikolla 21 kannatus oli 19,8 prosenttia ja viikolla 22 se oli 19,9 prosenttia.

Sdp:n kokonaiskannatus toukokuussa oli 20,9 prosenttia. Kannatuskehitys oli laskeva. Viikolla 19 kannatus oli 22,2 prosenttia, mistä se on tullut tasaisesti alas kuun loppua kohden.

Vihreiden kokonaiskannatus toukokuussa oli 10,8 prosenttia. Kannatuskehitys oli epäyhtenäinen vaihdellen 10 prosentista 11 prosenttiin.

Perussuomalaisten kokonaiskannatus toukokuussa oli 8,6 prosenttia. Kannatuskehitys oli epäyhtenäinen vaihdellen 7,7 prosentin ja 9,5 prosentin välillä.

Vasemmistoliiton kokonaiskannatus toukokuussa oli 7,5 prosenttia. Kannatuskehitys oli nouseva. Viikolla 19 kannatus oli 7,1 prosenttia ja viikolla 21 se oli 8,1 prosenttia.

Kristillisdemokraattien ja Rkp:n kannatuskehityksestä ei viikko-otosten pienuuden vuoksi ole annettavissa arviota.

**

Puolueiden kuukausitrendejä voi tutkia Yle Uutisten puoluekannatusmittarissa, joka löytyy osoitteesta:
.yle.fi/puoluekannatusmittari/

Kannattaa myös poiketa lukemaan varsinaista blogien blogia, Yle Uutisten Ykköskysymystä, jossa politiikan ammattilaiset ruotivat päivän poliittista tilannetta. Tiistaina keskusteluaiheena ovat Sdp ja Jutta Urpilainen.
 

Kumpi putoaa: Rkp vai vasemmistoliitto?

Ruotsalainen kansanpuolue julkaisi lauantaina tietoja tilaamastaan kannatusmittauksesta, joka kertoi, että puolue on kuin onkin saamassa edustajan europarlamenttiin.

Polittisen yleisuskottavuuden vuoksi jokainen puolue haluaa oman mepin. Sillä on iso symboliarvo.

Yksi eurovaalin suurista kysymyksistä on, pystyykö Rkp puolustamaan paikkaansa Euroopan parlamentissa. Sille on paha juttu, jos se putoaa. Ja mikä pahempaa, paikka menee perussuomalaisille. Rkp:n kannalta politiikan virta kääntyy silloin aivan väärään suuntaan.

Rkp:n painajaisunessa ensin menetetään meppi, sitten pudotaan hallituksesta. Suurissa puolueissa on jo ennakoivasti tuumittu, että mikäli perussuomalaiset nostaa kannatustaan eduskuntavaaleissa 2011, puolue on nykäistävä hallitukseen. Tuollaiseen hallitukseen ei Rkp mahdu.

**

Palataan hieman tarkemmin Rkp:n tilaamaan kannatusarvioon. Tai oikeastaan kyse on ääniennusteesta. Tutkimuslaitos nimittäin on laskenut puolueiden ja vaaliliiton äänet ja vertailuluvut.

Kuten kaikki ennusteet, tämäkin povaus on altis poliittisen säätilan viime hetken muutoksille.

Katsotaan ensin Rkp:n antamat numerot. Tutkimuslaitos näyttää arvioivan, että äänestysvilkkaus on noin 37 prosenttia, mitä pidän melko korkeana.

Paikkajako Rkp:n tutkimuksessa (arvioidut läpimenijät alleviivattu):

 Äänestysvilkkaus n 37%

PUOLUE % Mepit Vertailul.1 Vertailul.2 Vertailul.3 Vertailul.4 Vertailul.5
Keskusta 17 2 256.000 128.000 85.333 64.000 51.200
Kokoomus 25 4 378.500 189.250 126.167 94.625 75.700
Sdp 17 2 253.000 126.500 84.333 63.250 50.600
Vas.liitto 9 1 131.000 65.500 43.667 32.750 26.200
Vihreät 13 2 196.500 98.250 65.500 49.125 39.300
Rkp 6 1 93.500 46.750 31.167 23.375 18.700
Perus+KD 11 1 172.000 86.000 57.333 43.000 34.000

 

Ylläolevan laskelman mukaan Rkp saa siis viimeisen paikan ja sitä uhkaa käytännössä kristillisten ehdokas vaaliliitosta – käytännössä Sari Essayah. Eroa on noin 15.000 ääntä, mikä on aika paljon, melkein mahdoton tavoite vaaliliitolle umpeen kurottavaksi.

**

Entä jos äänestysvilkkaus on pienempi? Mikäli se putoaa 35 prosenttiin, ja samalla kolmen suuren puolueen ääniosuus hieman kasvaa, tulos näyttää tältä (kursivoiduissa luvuissa ei merkitsevää eroa).
  

Äänestysvilkkaus 35 %

PUOLUE % Mepit Vertailul.1 Vertailul.2 Vertailul.3 Vertailul.4 Vertailul.5
Keskusta 18 2-3 260.239 130.120 86.746 65.060 52.048
Kokoomus 26 4 375.901 187.951 125.300 93.975 75.180
Sdp 18 2-3 258.794 129.397 86.265 64.698 51.759
Vas.liitto 8 1 115.662 58.831 38.554 28.915 23.132
Vihreät 12 1-2 173.493 86.746 57.831 43.373 34.699
Rkp 6 1 91.084 45.542 30.361 22.771 18.217
Perus+KD 11 1 159.035 79.518 53.012 39.759 31.807

 

Viimeisestä paikasta on kova kilpa, mutta Rkp näyttäisi selviävän kuiville. 13. mepin saa joko Sdp, keskusta tai vihreät.

**

Entäpä jos vaalivilkkaus nousee viime vaalien tasolle, hieman yli 40 prosentin. Silloin tulos voisi olla tämänkaltainen (taulukko päivitetty 2.6.):
 

Äänestysvilkkaus 41 %

PUOLUE % Mepit Vertailul.1 Vertailul.2 Vertailul.3 Vertailul.4 Vertailul.5
Keskusta 20 3 338.724 169.362 112.908 84.681 67.745
Kokoomus 27 4 457.278 228.639 152.426 114.319 91.456
Sdp 20 3 335.337 167.668 112.908 84.681 67.745
Vas.liitto 6 0-1 101.617 50.809 33.872 25.404 20.323
Vihreät 11 1 186.298 93.149 62.099 46.575 37.260
Rkp 6 0-1 101.617 50.809 33.872 25.404 20.323
Perus+KD 10 1 160.894 80.447 53.631 40.223 32.179

 

Tässä vaihtoehdossa Rkp taistelee viimeisestä paikasta vasemmistoliiton kanssa.

- Ilkimykset kysyvätkin, mikä on Rkp:n vaalilause. – Rösta – älä äänestä.
 

**

(Päivitys 2.6.:)

Olen saanut vasemmistoliitosta palautetta 41 %:n laskelmasta. Alkuperäisessä laskelmassa olivat perussuomalaisten ja kristillisten vaaliliiton toinen ja sitä seuraavat vertailuluvut poskellaan; ne on nyt korjattu. Vasemmistoliiton äänimäärää olen myös hiukan tarkistanut ylöspäin.

Vasemmistoliitto kritisoi arviotani puolueen äänimäärästä, joka putoaa, vaikka äänestysaktiivisuus nousee. - Miten selitän asian? 

Olen olettanut, että vasemmistoliitto - siitäkin huolimatta että puolueen väki äänestää erittäin tunnollisesti - ei kykenisi kovin paljon nostamaan ääniosuuttaa kovin paljon yli kuuden prosentin, vaan "lisä-äänet" menisivät muille.

Jälkikäteen ajatellen olen ehkä arvioinut vasemmistoliiton äänisaaliin hieman alakanttiin. Puolueen eduskuntavaalikannatus on nimittäin ollut hieman noususuunnassa toukokuun lopulla (kannatustrendeistä kirjoitan kokonaan uuden postauksen vielä tänään).

Tein uuden paikkakalkyylin olettamuksella, että viime vaalin vilkkaustasolla vasemmistoliitto saisi annettavista äänistä karvan verran alle 7 prosenttia, Rkp 6 prosenttia, vaaliliitto runsaat 9, vihreät 11, keskusta noin 20, demarit hiukan alle 20 ja kokoomus 27 prosenttia.

Tuollaisella tuloksella vasemmistoliitto menisi kirkkaasti Euroopan parlamenttiin. Puolue saisi kymmenennen paikan jaossa olevista kolmestatoista paikasta.

Viimeinen paikka menisi demareille (jotka saisivat yhteensä kolme paikkaa kuten myös keskusta) mutta Rkp:n painajaisuni olisi askeleen lähempänä toteutumistaan: puolue menettäisi mepin.

Loppuun kuitenkin vastuurajoitus: Kaikissa laskelmissa on lukuisia oletuksia, joista todennäköisesti kaikki eivät toteudu. Lopputulos on selvillä sunnuntai-iltana.

 

Uutta virtaa poliittiseen keskusteluun

Heti kärkeen päivän politiikan uutinen:

YLE Uutisten verkkopalvelussa avataan tänään Eurovaalien loppukirin ajaksi uusi poliittinen keskustelupaikka: Ykköskysymys. Internetin monista keskustelupalstoista poiketen keskustelijat on kutsuttu.

Valitsimme 20 politiikan rautaista ammattilaista pureksimaan päivän poliittista kysymystä. Kutsuttujen joukossa on entisiä tai nykyisiä taustavaikuttajia, poliittisia luottamustehtäviä hoitaneita, tutkijoita ja journalisteja. Heillä on erilaiset taustat ja erilaista osaamista, mutta heitä yhdistää tietämys suomalaisesta politiikasta.

Keskusteluteema vaihtuu joka arkipäivä; väittely ja puntarointi jatkuu tiistaihin 9. kesäkuuta saakka. - Tänään keskustellaan presidentin osallistumisesta EU-kokouksiin.

Olemme pyytäneet panelistejamme arvioimaan jonkin poliittisen tilanteen, kannanoton tai tapahtuman syitä ja seurauksia. Usein politiikassa on nimittäin niin, että asia ei välttämättä ole aivan niin, kuten päältä näyttää.
Ammattilaisemme pyrkivät siis selittämään "mistä oikein on kysymys".

Palstan tarkoitus on pieneltä osaltaan lisätä pureksittua ja mietittyä ajatuksenvaihtoa internetissä. Olen nimittäin sitä mieltä, että verkkojournalismissa kaivataan enemmän perusteltuja selityksiä - mielipiteitä ja kohinaa on ihan riittävästi.

Ykköskysymyksellä haluamme kerätä kokemuksia tämäntapaisesta debatista. Jos homma toimii, saatamme harkita palvelun uusimista tai jatkamista toisena otollisena ajankohtana.
 

 Uusi keskustelupaikka löytyy osoitteesta:

http://yle.fi/uutiset/eurovaalit/2009/05/ykkoskysymys_puoluekannatuksest...

Presidentti pois EU-kokouksista?

Tähänastisen vaalitaistelun kiivain poliittinen väittely käytiin eilen eduskunnan täysistunnossa. – On muuten hienoa, että valtakunnan ykkösareenaa todella käytetään siihen, mihin se on tarkoitettukin: poliittisten mielipiteiden reippaaseen tuuletukseen.

Keskustan kansanedustaja ja eurovaaliehdokas Markku Laukkanen kertoi ryhmänsä nimissä mahdollisimman painokkaasti, että presidentti joutaa pois EU:n huippukokouksista. Tästä asiasta kirjoitin jo viime viikolla, joten asia sinänsä ei minua hirveästi yllättänyt.

Enemmän olin ällistynyt ajoituksesta. Selvästikin ehdotus oli osa keskustan eurovaalitaktiikkaa.

Mietin, minkä viestin keskusta sitten lähetti? Päädyin tähän: ”Vaikka muiden housut ja helmat tutisevatkin, Matti Vanhasen johtama puolue urhoullisesti uskaltaa haastaa sosiaalidemokraattien riveistä nousseen istuvan presidentin Tarja Halosen mielipiteet.”

Selväksi tuli, mutta oliko ajateltu loppuun. Timo Soini (perus.) loikkaisi kärppänä Laukkasen lämmittämään puhujapönttöön päästen nuolaisemaan kansalaisten enemmistöä, joille presidentin valtaoikeudet ovat tärkeä asia.

Tästä yhtenä osoituksena tammikuussa tilaamamme tutkimus, joka kertoi, että kansalaisten ylivoimainen enemmistö kääntäisi perustuslailliset EU- voimasuhteet päälaelleen. Jopa 80 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että presidentin pitäisi johtaa EU-politiikkaa.

Eilisessä debatissa panin merkille myös Eero Heinäluoman (sd.), jonka paidankaulusnappi oli lentää kiihkeässä vastaväitteessä. Sen vuoksi oli pakko tarkistaa, muistinko väärin, mitä Sdp on tänä keväänä sanonut presidentin EU-vallasta.

Muistin sittenkin oikein. Sdp:n puoluevaltuuston kannanotossa todetaan, että valtioneuvoston johtavaa roolia EU-asioissa voidaan selkeyttää. Myöhemmin vielä huhtikuussa puheenjohtaja Jutta Urpilainen vahvisti, että EU-asioissa Sdp on valmis tarkistamaan tasavallan presidentin valtaoikeuksia ”pääministerin hyväksi”

Mutta näitä lausuntoja ei tietenkään toistella vaalitilanteessa.

 

Suomi - Luokan kiltein tyttö

Eduskunta käy tänään oman eurovaalikeskustelunsa. Täysistunnon palautekeskustelussa käydään EU-selonteon kimppuun.

Suuri valiokunta on laatinut keskustelun pohjaksi mietinnön, jonka tausta-aineistosta löytyi erittäin mielenkiintoinen tutkimus.

Varatuomari, tutkija Anna Hyvärinen oli selvittänyt oikeuspoliittiselle tutkimuslaitokselle Suomen vaikuttamista EU:n labyrinteissä. Uskallan väittää, että Hyvärisen tutkimus on paitsi täyttä rautaa myös koko selonteon tärkeintä antia.

Anna Hyvärinen on haastatellut lukuisia suomalaisia virkamiehiä ja EU-asioita hoitavia maanmiehiämme ja –naisiamme. Haastattelujen kautta avautuu uusia ja opettavia näkökulmia Suomen tapaan hoitaa asioitaan.

Hyvärisen haastateltavat eivät kaihda kritiikkiäkään. Suomi on EU:ssa useimmiten joustaja kuin vaatija.

”Suomen hallituksen politiikka EU:ssa on se, että me emme halua olla missään asiassa vähemmistössä. Sehän on yhdenlaista opportunismia. Suomi ei äänestä vastaan tai pyri pidentämään direktiivien täytäntöönpanoaikoja. Pikemminkin on yritetty karsia kaikki varaumat, jotta voidaan aina nyökätä vaan ja olla tyytyväisiä. Suomi ei ole luokan paras oppilas, vaan luokan kiltein tyttö”, pamauttaa yksi haastatelluista.

"Meille on epävirallisesti annettu ymmärtää, että ei saa olla hankala, eikä ainakaan saa alkaa hankalien jäsenmaiden kanssa liittoutumaan."

Suomella on erään haastatellun mielestä joustajan maine, joka johtuu ennen muuta siitä, että ministeritasolla Suomella ei ole vahvuutta ajaa omia näkemyksiä:

”Muut maat laskevat sen varaan, että Suomi ei vie ongelmiaan ylätasolle saakka. Se on ihan yleisesti tiedossa, että Suomi antaa kuitenkin lopulta periksi.”

Suurelle valiokunnalle antamassaan asiantuntijalausunnossa Hyvärinen yhtyy tunnettuun tosiasiaan, että pieni maa voi menestyä vain rakentamalla kompromisseja. Mutta ei aina ja loputtomiin. Hyvärisen mielestä Suomen on tarpeen tullen uskallettava olla vaativa, ei yksinomaan joustava valtio. Näin etenkin silloin, kun jokin EU-hanke on Suomen näkökannalta erityisen ongelmallinen ja keskeinen.
 

 **

 

 

Anna Hyvärisen tutkimus "Suomen mahdollisuudet vaikuttaa valmisteilla olevaan EU-lainsäädäntöön" löytyy oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen verkkosivuilta: www.optula.om.fi

 

Kokoomuksen vuoro piristää vaalikeskustelua

Kokoomuksen asuntoministeri Jan Vapaavuori ryöpyttää aamun Helsingin Sanomissa pääministeri Matti Vanhasta (kesk.) ”pyhästä alueellistamisesta”. Vapaavuori on ottanut kopin Vanhasen heitosta, jonka mukaan valtion tuottavuusohjelmasta voidaan tinkiä alueellistamisen hyväksi.

Ministerit näyttävät tarttuneen innokkaasti hallituksessa sovittuun ”vaalikeskusteluun”. Vanhasen hallituksissa on ollut tapana, että noin kaksi viikkoa ennen vaaleja ministerit voivat ottaa lähikontaktia toistensa kanssa, kunhan arvostelu ei horjuta hallitusyhteistyötä. Tarkoituksena on innostaa äänestäjiä uurnille käymällä rapsakkaa poliittista keskustelua myös hallituspuolueiden kesken.

Tämänkertaisen keskustelusarjan avasi keskustan ulkomaankauppaministeri Paavo Väyrynen, joka lauantaina puhisi kokoomuksen Nato-politiikasta. Moitteet oli kohdistettu puoluejohtaja Jyrki Kataiselle, joka kuitenkin väisti laukaukset eikä halunnut kommentoida Väyrysen väitteitä.

Vastaajaksi joutuikin taas kerran Vanhanen. Sunnuntaina lähetetyssä pääministerin haastattelutunnilla Vanhanen ei nähnyt asiassa ongelmia.

A propos alueellistaminen. Kokoomuksen kaksoistaktiikka on poliittisesti näppärää. Alueilta kotoisin olevat ministerit – kuten muun muassa Katainen – voivat ajaa hajasijoituspäätöksiä ja samaan aikaan Helsingin seudun ministerit voivat niitä vastustaa.

Kummatkin hyötyvät, kun kuulijoina ovat oman vaalipiirin äänestäjät. Uskottavuus edellyttäisi kuitenkin edes yhden siirtohankkeen torppaamista.
 

Uutisankassa purtavaa koko medialle

Kun kauan sitten aloittelin näitä toimittajatöitä, muistan elävästi, mitä silloinen MTK:n puheenjohtaja Heikki Haavisto minulle kerran tokaisi.

- Hyvää uutista ei kannata pilata tarkistamalla, ykköstalonpoika sanoi virne suupielessään.

Aiheen ilkikuriseen heittoonsa Haavisto oli saanut eräästä uutisen tyngästä, jota hän ei olisi halunnut nähdä julkisessa sanassa.

Tänä päivänä julkaistu perätön raskausuutinen on karu ja  vakava  muistutus kaikille uutismediassa työtä tekeville verkkouutiskisan kääntöpuolista. Internet-aikana väärät tiedot voivat levitä salamavauhtia. Onneksi myös oikaisut julkaistiin aikailematta.

Tällä kerralla vahinko rajoittui perättömän väitteen kohteeksi joutuneeseen pariskuntaan. Hirvittää ajatellakin, mitä jos kyseessä olisi ollut kansanterveyttä, kansantaloutta tai suurempaa ihmisryhmää koskeva väärä tieto

Voin hyvin kuvitella, että väärän tiedon liikkeelle laskeneessa uutishuoneessa on nyt apea tunnelma. Mutta minkään mediatalon uutisdeskillä ei ole aihetta omahyväisyyteen, sillä niin moni uutissivusto uskoi ensimmäistä tiedon levittäjää ja nielaisi väärän tiedon omille sivuilleen tarkistamatta ensin asian todellista laitaa. Jokaisessa uutistoimituksessa on syytä pureksia tapahtunutta ja ottaa opiksi.

**

Keskustan ulkomaankauppaministeri, neljällä vuosikymmenellä ulkoasianministeriössä palvellut Paavo Väyrynen arvosteli TV1:n Ykkösaamussa kokoomuksen hallituspolitiikkaa. Hänen mielestään kokoomus poikkeaa yhteisesti sovitulta linjalta, kun se pitää yllä keskustelua Suomen jäsenyydestä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa.

Kokoomuksen johdosta ei haluttu ottaa kantaa Väyrysen kritiikkiin. Puolueen spindoctorit käänsivät kommenttipyynnöt kokoomuksen eurovaaliehdokkaille.

Matti Vanhasen (kesk.) hallituksissa on aina näin vaalien alla sovittu, että ministerit voivat noin kaksi viikkoa ennen vaaleja haastaa hallituskumppaneitaan, kunhan keskustelu ei horjuta hallitusta. Itse asiassa kyseessä on ainutlaatuinen ajanjakso: Suomessa saa käydä aitoa poliittista keskustelua!

Väyrysellä oli nyt kunnia avata tämänkertainen jakso, joka on viimeinen ennen eduskuntavaaleja. Toivottavasti kaikki muutkin ministerit tarttuvat tilaisuuteen ja antavat palaa.

Valitettavasti tätä iloa kestää kovin lyhyen ajan. Kahden viikon kuluttua maanantaina suut ovat taas supussa.

 


 

Gazpromin kaasuputki ja Finnairin lentoputki

Radion Ykkösaamussa perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi (kok.) ja varapuheenjohtaja Jacob Söderman (sd.) ottivat tänään yhteen presidentin valtaoikeuksista.

Södermanilla oli kiinnostavia näkökulmia, jotka aiempaa paremman selittävät presidentti Tarja Halosen ja demareiden mielipiteitä valtaoikeuskiistassa.

Näin Söderman sanoi Ykkösaamussa:


”Meidän poliittinen eliitti haluaa katkaista kansalta mahdollisuuden vaikuttaa presidentin kautta ulkopolitiikkaan. Ja kansa taas tukee voimakkaasti tätä vaalitapaa, koska se haluaa, että valitaan joku, joka varoittaa ulkopoliittisista vaaroista ja joku, joka vahtii puolueita. Sehän on aika huvittavaa, että (meillä) on hyvin porvarillinen maa ja valitaan demaripresidentti. Et siis kansa haluaisi pitää silmällä mitä tehdään. Tässä siis oikeastaan halutaan tukkia linjat, ottaa häneltä (presidentiltä) valta pois.”

Söderman myös kertoi, mitä nuo ulkopoliittiset vaarat ovat ja mikä hänen mukaansa on puolueiden ratkaiseva erimielisyys:

”Pidän tärkeänä, että Suomi ei alista pääsääntöisesti ulkopolitiikkaa EU:lle ja nimenomaan sitä (ulkopolitiikkaa suhteessa) tähän suureen Venäjään, joka on välillä hyvin arvaamaton; että Suomi säilyttää mahdollisuuden pitää omia ulkopoliittisia suhteita (Venäjään). Tää on kai se meidän todellinen suuri erimielisyys.”

Tiivistäen Södermanin ajatus kulkee jotenkin näin: Presidentillä pitää säilyttää valtaa ulkopolitiikassa, jotta hän voi vetää hätäjarrusta, jos hallitus tekee tyhmyyksiä Venäjän kanssa.

**

Vaalikoneessamme on kysymys Venäjän ja Saksan välille suunnitellusta maakaasuputkesta. Suomi hyväksyy putken rakentamisen, mutta yllättävän moni ehdokas on sitä vastaan.

Rakentamista vastustetaan eduskuntapuolueissa näin:

Vihreät 80%
Kokoomus 68%
PS 62%
Rkp 47%
Vas. 35%
KD 33%
Sdp 16 %
Keskusta 10 %
KAIKKI 43%

Voimakkainta vastustus on vihreissä, joiden ehdokkaat perustelevat mielipiteitään muun muassa näin:

Kasvi, Jyrki:
"Kallis ja turha hanke, jonka ainoa perustelu on Venäjän halu vähentää riippuvuuttaan entisistä alusmaistaan. Lisää myös turvallisuuspoliittista jännitettä Suomenlahdella."

Hautala, Heidi:
"Kaasuputki on hyvä esimerkki huonosta tavasta tehdä päätöksiä yhden suuren EU-maan, Saksan, ja Venäjän kesken."

Kokoomuslaiset putkiaktivistit kertovat vastustuksensa vaikuttimista esimerkiksi näin:

Vatanen, Ari:
"Kreml(ille) [---] energia on osa ulkopolitiikkaa ja he haluavat vain oman kätensä olevan EU:n ’happihanalla’. North Stream -putken kohdemaista Baltian maat, Puola ja Ruotsi näkevät, mitä on tapahtumassa ja vastustavat. Rva Halonen on ainoa, joka puolustaa North Stream -putkea, ja Suomi vaatii vain ympäristöselvityksiä. Sama asia, kuin jos mies katsoisi vain köyden turvallisuusluokitusta, mutta ei huomaisi, että se kulkee hänen kaulansa ympäri”

Pietikäinen, Sirpa:
”Ilman laajamittaista ympäristövaikutusten arviointia näin suurta ja potentiaalisesti Itämeren ympäristölle erittäin haitallista projektia ei saa lähteä toteuttamaan. Ympäristövaikutusten arviointi mitä todennäköisimmin johtaa siihen, ettei kaasuputkea voida rakentaa, sillä tätä ei voida toteuttaa Itämeren ympäristön kannalta kestävästi."


Vastustajien vastauksissa korostuvat ympäristönäkökohdat, mutta myös poliittiset motiivit pilkistävät. Ari Vatanen (kok.) näkee putkessa Venäjän valtapyrkimyksiä, Heidi Hautala (vihr.) kahden suurvallan tylyn suhtautumisen naapureihinsa ja Jyrki Kasvi (vihr.) viittaa Venäjän geopoliittisiin muutospyrkimyksiin.

Virallinen Suomi on tähdentänyt, että putken hyväksyttävyys riippuu vain ympäristövaikutuksista; Matti Vanhasen (kesk.) sanoin: ”Kaasuputki on aidosti ympäristökysymys, ei tahdon asia.”

**

On erittäin epätodennäköistä, että Suomi ryhtyisi aktiivisesti vastustamaan putken vetämistä. Mutta kuvitellaan silti, että hallitus jostain syystä asettuisi sitä vastaan. Mitä siitä seuraisi?

EU:ssa Suomen olisi varauduttava ainakin Saksan kielteisiin reaktioihin. Sama pätee Ranskaan, joka on niin ikään tulossa Gaz de Francen kautta putken osaomistajaksi.

Unionin suurmailla on ratkaiseva merkitys päätettäessä välittömästi Suomeen vaikuttavista asioista. Niitä ovat esimerkiksi talous-, maatalous- sekä energia- ja ilmastopolitiikka. Kuinka hyvin Suomea kuultaisiin tämän jälkeen esimerkiksi haettaessa erityiskohtelua energiaintensiiviselle teollisuudellemme?

Suurin merkitys putkella on Venäjälle. Putki on yksi Venäjän talouden valtasuonista. Venäjälle olisi aivan sama, millä perusteella Suomi torjuisi putken. Moskovassa ja Pietarissa Suomen päätös joka tapauksessa tulkittaisiin poliittiseksi liikkeeksi.

Suurvaltana Venäjä ei alistu tilanteen edessä, vaan se kostaa. Suomen ja Venäjän kauppasuhteet viilenevät välittömästi. Venäjällä toimivien suomalaisyritysten toiminta vaikeutuisi. Liikenne maiden välillä alkaa takkuilla entistä enemmän.

Jopa Finnair olisi helisemässä. Lentoyhtiön strategia ja menestyminen perustuu aivan ratkaisevasti Siperian ylilentolupiin. Niitä ei säännellä kansainvälisillä sopimuksilla, vaan ne ovat Venäjän poliittisen tahdon asia.

Aluksi ehkä huomattaisiin, että reittiselvitykset Venäjän yli viipyvät, minkä seurauksena Aasian-lennot alkavat myöhästellä. Jatkolennot Helsingistä menevät sekaisin, yhtiön maine alkaa kärsiä aikataulujen pettäessä, minkä vuoksi matkustajat siirtyvät kilpailijoille.

Melko pian yhtiön kannattavuus rapautuu. Venäjä voi puristaa ruuvia lisää ja katkaista lentoluvat kokonaan, vaikkapa vain siksi, että Finnairin koneet tekevät reikiä ilmakehään ja tuottavat liikaa haitallisia päästöjä Siperian ilmastolle.

Mielikuvitus asettaa rajat, mihin kaikkeen Suomen pitäisi varautua. Sen vuoksi on ilmeistä, että Suomi ei missään tilanteessa asetu vakavasti putken rakentamisen esteeksi. Se kävisi liian kalliiksi.


 

Koeputkivaalit

Yhdysvaltain viime vaaleissa poliittiseen mainontaan käytettiin ennätysmäinen summa rahaa, arviolta noin 2,6 miljardia dollaria. Youtuben, Yahoon, Googlen, Facebookin ja muun uusmedian kehdossa tästä jättipotista leijonanosa kului televisiomainontaan – noin 2,4 miljardia.

Summat antavat osviittaa siitä, mistä äänestäjämassojen (vielä) tällä hetkellä arvioidaan löytyvän: olohuoneen sohvalta kaukosäädin kädessä.

Perinteinen media voi silti pahoin, ja tulevaisuus vaikuttaa aina vain synkemmältä. Sanomalehdet ovat kuolemankierteessä, sosiaalinen media ja verkko raatelevat vakavasti kaikkia vanhoja tiedotusvälineitä.

Myös poliittinen kampanjointi hivuttautuu verkkoon. Yhdysvalloissa on jo raportoitu muutamasta ehdokkaasta, joita onni potkaisi, kun heidän kampanjoissaan hyödynnettiin sosiaalista mediaa tai hakukonemainontaa.

Al Franken kävi Minnesotassa menestyksellisen kampanjan pääsystä liittovaltion senaattiin (joskin tulos odottaa vielä lopullista vahvistusta). Franken sijoitti suuren osan mainosdollareistaan hakukonemainontaan ja ainakin ammattilaisten Politics – aikakauslehden mukaan varmisti sillä voittonsa.

Senaattorikandidaatti kohdensi hakukonemainontansa tarkkaan seulotuille yli sadalle eri kohdeyleisölle. Kun muun muassa tavoiteltiin viljelijöitä, sanahaku ”maataloustuki” toi ruudulle ehdokkaan mainoksen, jossa luki: ”Lue Al Frankenin teesit maataloudesta”.

Mikä ehdokkaan kannalta parasta, hakukonemainonta oli varsin kustannustehokasta. Vastaavan vaikutuksen taannut kampanja lehdistössä tai lehtien verkkosivuilla olisi maksanut huikeasti enemmän. Esimerkiksi tyypillinen 20.000 dollaria Google-mainokseen palautti 20.000 klikkausta, 5.500 sähköpostiosoitetta ja 2.500 lahjoituksen antajaa.

**

Meillä Suomessakin uusmedia on tämänkertaisissa vaaleissa ensi kertaa vahvasti mukana. Useat puolueet testaavat eurovaaleissa uusia verkkopohjaisia mainos- ja markkinointikikkoja.

Ainakin Google on saanut pauloihinsa muutaman ehdokkaan. Katselin illalla, mitä tuottaa hakusana ”eu-vaalit”.

Hakusanan olivat ostaneet Risto E.J. Penttilä (kok), Ukko Metsola (kok), Kike Elomaa (ps), Sampo Terho (ps), Pilvi Torsti (sd), Sari Essayh (kd) ja Arto Bryggare (sd).

Huomenna saattavat tulla eri nimet, kun olen toisella paikkakunnalla tai kun jonkun ehdokkaan hakukonemainonnan kampanjakatto on tullut vastaan.

Hakusanamainonnassa ei tyypillisesti ole minimihintaa, vaan maksut perustuvat tavallisesti klikkausten lukumäärään. Koko vaalibudjetti ei silti ole vaarassa, sillä palveluntarjoajan kanssa voi sopia kampanjakatosta.

**

Googlen Adwords –palvelun tämänhetkisen hinnaston mukaan esimerkkini hakusana ”eu-vaalit” maksaa keskimäärin 5 eurosenttiä klikkaus. Hakusana ”vaalikone” on jo huomattavasti kalliimpi. Se maksaa keskimäärin 57 eurosenttiä klikkaus.

Kallein hinnastosta löytämäni suomenkielinen politiikan hakusana on ”kokoomus” – peräti 1,99 euroa klikkaus.

Muutkin puolueet on hinnoiteltu:
vihreät 1,47 euroa
sdp 1,05 euroa
rkp 97 eurosenttiä
keskusta 60 eurosenttiä
vasemmistoliitto 20 eurosenttiä
perussuomalaiset 5 eurosenttiä
kristillisdemokraatit 5 eurosenttiä

Totta kai Googlella on hintalappu myös poliitikoille:
Sauli Niinistö 50 eurosenttiä
Tarja Halonen 44 eurosenttiä
Matti Vanhanen 24 eurosenttiä
Jutta Urpilainen 5 eurosenttiä
Anni Sinnemäki 5 eurosenttiä
Alexander Stubb 5 eurosenttiä
jne.

Hinnat ovat arvioita. Todellinen kustannus riippuu myös mainoksen sijoittelusta, "laatupisteistä", "napsautussuhteesta" ja muista mystisistä taikasanoista. Omin nokkineen ei maallikon ehkä kannata testailla. Ensikertalaisen paras apu löytyy osaavasta markkinointitoimistosta.

Jos kampanjassa on varaa, mikä on puolueiden ja ehdokkaiden tutkiessa sosiaalisen median ja hakukonemainonnan vaikutuksia äänisaaliiseen. Toisin kuin kunta- ja eduskuntavaalit eurovaalit ovat turvalliset koeputkivaalit, joilla ei ole välitöntä vaikutusta kotimaan valtakuvioihin. Jos mokaa, muut eivät kumminkaan huomaa mitään. Jos breikkaa, paras olla hiljaa ja pitää menestysresepti visusti salassa.
 

Sivut