Koeputkivaalit

Yhdysvaltain viime vaaleissa poliittiseen mainontaan käytettiin ennätysmäinen summa rahaa, arviolta noin 2,6 miljardia dollaria. Youtuben, Yahoon, Googlen, Facebookin ja muun uusmedian kehdossa tästä jättipotista leijonanosa kului televisiomainontaan – noin 2,4 miljardia.

Summat antavat osviittaa siitä, mistä äänestäjämassojen (vielä) tällä hetkellä arvioidaan löytyvän: olohuoneen sohvalta kaukosäädin kädessä.

Perinteinen media voi silti pahoin, ja tulevaisuus vaikuttaa aina vain synkemmältä. Sanomalehdet ovat kuolemankierteessä, sosiaalinen media ja verkko raatelevat vakavasti kaikkia vanhoja tiedotusvälineitä.

Myös poliittinen kampanjointi hivuttautuu verkkoon. Yhdysvalloissa on jo raportoitu muutamasta ehdokkaasta, joita onni potkaisi, kun heidän kampanjoissaan hyödynnettiin sosiaalista mediaa tai hakukonemainontaa.

Al Franken kävi Minnesotassa menestyksellisen kampanjan pääsystä liittovaltion senaattiin (joskin tulos odottaa vielä lopullista vahvistusta). Franken sijoitti suuren osan mainosdollareistaan hakukonemainontaan ja ainakin ammattilaisten Politics – aikakauslehden mukaan varmisti sillä voittonsa.

Senaattorikandidaatti kohdensi hakukonemainontansa tarkkaan seulotuille yli sadalle eri kohdeyleisölle. Kun muun muassa tavoiteltiin viljelijöitä, sanahaku ”maataloustuki” toi ruudulle ehdokkaan mainoksen, jossa luki: ”Lue Al Frankenin teesit maataloudesta”.

Mikä ehdokkaan kannalta parasta, hakukonemainonta oli varsin kustannustehokasta. Vastaavan vaikutuksen taannut kampanja lehdistössä tai lehtien verkkosivuilla olisi maksanut huikeasti enemmän. Esimerkiksi tyypillinen 20.000 dollaria Google-mainokseen palautti 20.000 klikkausta, 5.500 sähköpostiosoitetta ja 2.500 lahjoituksen antajaa.

**

Meillä Suomessakin uusmedia on tämänkertaisissa vaaleissa ensi kertaa vahvasti mukana. Useat puolueet testaavat eurovaaleissa uusia verkkopohjaisia mainos- ja markkinointikikkoja.

Ainakin Google on saanut pauloihinsa muutaman ehdokkaan. Katselin illalla, mitä tuottaa hakusana ”eu-vaalit”.

Hakusanan olivat ostaneet Risto E.J. Penttilä (kok), Ukko Metsola (kok), Kike Elomaa (ps), Sampo Terho (ps), Pilvi Torsti (sd), Sari Essayh (kd) ja Arto Bryggare (sd).

Huomenna saattavat tulla eri nimet, kun olen toisella paikkakunnalla tai kun jonkun ehdokkaan hakukonemainonnan kampanjakatto on tullut vastaan.

Hakusanamainonnassa ei tyypillisesti ole minimihintaa, vaan maksut perustuvat tavallisesti klikkausten lukumäärään. Koko vaalibudjetti ei silti ole vaarassa, sillä palveluntarjoajan kanssa voi sopia kampanjakatosta.

**

Googlen Adwords –palvelun tämänhetkisen hinnaston mukaan esimerkkini hakusana ”eu-vaalit” maksaa keskimäärin 5 eurosenttiä klikkaus. Hakusana ”vaalikone” on jo huomattavasti kalliimpi. Se maksaa keskimäärin 57 eurosenttiä klikkaus.

Kallein hinnastosta löytämäni suomenkielinen politiikan hakusana on ”kokoomus” – peräti 1,99 euroa klikkaus.

Muutkin puolueet on hinnoiteltu:
vihreät 1,47 euroa
sdp 1,05 euroa
rkp 97 eurosenttiä
keskusta 60 eurosenttiä
vasemmistoliitto 20 eurosenttiä
perussuomalaiset 5 eurosenttiä
kristillisdemokraatit 5 eurosenttiä

Totta kai Googlella on hintalappu myös poliitikoille:
Sauli Niinistö 50 eurosenttiä
Tarja Halonen 44 eurosenttiä
Matti Vanhanen 24 eurosenttiä
Jutta Urpilainen 5 eurosenttiä
Anni Sinnemäki 5 eurosenttiä
Alexander Stubb 5 eurosenttiä
jne.

Hinnat ovat arvioita. Todellinen kustannus riippuu myös mainoksen sijoittelusta, "laatupisteistä", "napsautussuhteesta" ja muista mystisistä taikasanoista. Omin nokkineen ei maallikon ehkä kannata testailla. Ensikertalaisen paras apu löytyy osaavasta markkinointitoimistosta.

Jos kampanjassa on varaa, mikä on puolueiden ja ehdokkaiden tutkiessa sosiaalisen median ja hakukonemainonnan vaikutuksia äänisaaliiseen. Toisin kuin kunta- ja eduskuntavaalit eurovaalit ovat turvalliset koeputkivaalit, joilla ei ole välitöntä vaikutusta kotimaan valtakuvioihin. Jos mokaa, muut eivät kumminkaan huomaa mitään. Jos breikkaa, paras olla hiljaa ja pitää menestysresepti visusti salassa.
 

3 kommenttia

Kiitoksia. Nyt pitää katsella uudelleen "hakusanoja" sivuillani. Toivottavasti tienataan kunnolla.

Klikatkaahan sitten noita sponsorilinkkejä että google saa rahaa

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=kokoomus

Moikka! Ollin blogikirjoituksesta saattaa saada sellaisen kuvan, että Googlella on AdWords-avainsanoille hinnasto. Aivan näin järjestelmä ei kuitenkaan toimi. Mainostaja voi päättää itse korkeimman rahasumman jonka on valmis maksamaan mainoksen napautuksesta. Hinta voi olla vaikkapa 5 senttiä tai 5 euroa.

Kun Googlen käyttäjä sitten tekee haun valitulla sanalla, käynnistyy ikään kuin reaaliaikainen huutokauppa: mitä suuremman napsautuskohtaisen hinnan kukin mainostaja on avainsanalleen määritellyt, sitä korkeammalle mainos sijoitetaan orgaanisten hakutulosten vieressä tai yläpuolella. Näin mainostajalla on vapaus päättää miten tärkeänä hän tiettyä sanaa pitää.

Mitä suositumpi tietty avainsana mainostajien keskuudessa on, sitä enemmän ensimmäisellä hakutulossivuilla näkyvistä mainoksista maksetaan. AdWordsin työkalut auttavat optimaalisen hinnan määrittämisessä.

Hinta ja mainosten järjestys eivät ole kiinteät, vaan ne muuttuvat joka kerran hakua tehtäessä. Mainostaja maksaa mainoksestaan kuitenkin aina korkeintaan määritellyn maksimisumman. Lisää voi lukea vaikkapa Googlen AdWords-blogista osoitteessa http://adwords-fi.blogspot.com/

Vaikka puolueiden suosiota ei AdWordsin mainoshintojen perusteella siis voikaan vertailla, löytyy halukkaille siihenkin sopiva kätevä työkalu: Googlen Insights for Search, http://www.google.fi/insights/search/#q=kokoomus%2Csdp%2Ckeskusta%2Cvihre%C3%A4t%2Cperussuomalaiset&geo=FI&date=today%201-m&cmpt=q