Skip navigation.
Home

Missä on pihvi, kysyy musta hevonen

Presidentinvaalit ovat paitsi mainio tapa valita maalle presidentti, myös erinomainen areena uusien sanontojen lanseeraamiselle. Kiihkeä yksilötaistelu käydään kielellisin asein ja niinpä monet arkikielen idiomit ovat syntyneet tai saaneet uutta vauhtia presidentinvaaleissa.

Onko mitään presidentinvaalimaisempaa kuin sanoa, että musta hevonen kysyy, missä on pihvi?

Vuonna 1984 USA:n presidentinvaaleissa demokraattien ehdokas Walter Mondale halusi tehdä kansalle selväksi, että hänen ohjelmansa on parempi kuin republikaanien Gary Hartin. Monimutkaisen poliittisen jargonin sijasta Mondale lainasi puheessaan hampurilaisketju Wendy´sin mainoslausetta "Where is the beef?", eli "missä on pihvi". Kukaan ei enää muista, että Walter Mondale oli Jimmy Carterin varapresidentti, mutta naseva pihvin olemassaolon kyseenalaistava nasautus on yhä käytössä kaikkialla maailmassa.

Myös musta hevonen on tuttu presidentinvaaleihin liittyvä termi. Etenkin valitsijamiesten aikaan mustat hevoset olivat yleisiä, koska kansan valitsemat valitsijamiehet saattoivat periaatteessa äänestää yllättävääkin ehdokasta.

Musta pollekin on alun perin ulkomaalainen tapa puhua yllättävästä ja voittoisasta ehdokkaasta. Lähtökohtana ei ole shakkipelin taktinen termiviidakko, vaan arkinen brittiläinen laukkakilpailujen maailma. Menestyviksi tiedetyt hevoset peitettiin aikoinaan tummalla peitteellä, jotta vedonlyönti olisi jatkunut keskeytyksettä. Tästä syntyi sanapari "dark horse", joka sittemmin on laukannut poliittiseen sanastoon kaikkialla maailmassa.

Mutta eikö kotimaisista presidentinvaaleista löydy elämään jääneitä teräviä lohkaisuja? Muinaisten presidentinvaalien iskulauseita lueskellessa alkaa ymmärtää, että kunnon vaalilauseen laatiminen ei ole helppoa eikä ehkä kovin tärkeätäkään.

1937 Kyösti Kallion sinkautti kansan päämieheksi kiihkeä lause "Kyösti Kallio Tasavallan Presidentiksi". Urho Kekkonen muistutti jo vuoden 1956 kampanjassaan ahkeruudestaan toteamalla, että "Teot puhuvat". Se tehosi, vaikka sosialidemokraatit olivat käyttäneet iskulausetta presidentinvaaleissa jo kuusi vuotta aiemmin.

Ensimmäisen presidenttikautensa jälkeen Kekkonen tohti julistaa, että "Kansa luottaa Kekkoseen", kun Rafael Paasion kampanjan perusteema taas oli raflaava luettelo: "Laillisuus. Kansanvalta. Vapaus."

Urho Kekkosen "Luottamus yli rajojen" on varmasti innostanut myös Kremlissä, joten olikin luontevaa, että seuraavissa vaaleissa vuonna 1982 Mauno Koivisto selvitti tiensä presidentiksi haastavalla iskulauseella "Tasavallan presidentin valitsee Suomen kansa. Äänestä Mauno Koivisto".

Taitaa olla niin, että pienten puolueiden Suomessa on vedottava omien joukkojen lisäksi myös puoluepoliittisiin vastustajiin. Vaalilauseiden kannattaakin olla latteita ja sisällyksettömiä, mieluummin eroja minimoivia ja jopa koomisuuteen saakka maailmaa sovinnollisesti syleileviä.

Parhaiten tämän asian tietää pitkäaikainen poliittinen toimittaja Hannu Lehtilä, mies satojen täysistuntojen lehtereiltä, TV1:sen Lauantaiseurasta ja viime aikoina myös kattavien poliitikkoelämänkertojen takaa.

Vittujen kevät

Seuraavaa ei varmaankaan voi julkistaa, mutta yrittänyttä ei laiteta.
Kun olin nuori, meillä oli pienehkössä kaveripiirissä tapana sanoa pahan paikan tullen: Voi vittujen kevät!

Se oli sadattelua, jonka merkitys oli suurinpiirtein sama kuin Voi pahus!, tai Voi nökö.

Haluaisin tietää, onko tämä alatyylinen ilmaus laajemmikin tuttu.(Käännös ruotsista?)

Meidän kaveripiirimme käytti sanontaa - lähinnä tyttöporukoissa - Etelä-Suomessa 1970-luvulla.

Mistähän sanonta on peräisin, mitä itse asiassa tarkoittaa?
Olisi mielenkiintoista saada tietää.

Minihameiden paluu

Vk-lausahdus lienee hyvin tunnettu, Googlekin löytää sen yli 2000 sivulta. Itse opin sen peruskoulussa 80-luvun taitteessa, muualla kuin Etelä-Suomessa, ja käytän sitä edelleenkin sopivassa seurassa tilaisuuden tullen.

Uskoakseni lausahduksessa on kyse katukuvaan ilmaantuvista minihameista; Kiroguru osannee kertoa tarkemmin. (EV)

Osasivat jo ne sotapoijjaatkin

Vittujen kevät -kirouksen syylliseksi esitetään tosiaan usein keväällä paljastuvia sääriä, mutta muistettakoon, että minihame räjäytti muotipankin vasta 1965 Mary Quantin ansiosta.

Jo välirauhan aikaan Suomussalmella on merkitty muistiin, että leiri-ikävystyneisyyden karkottamiseksi sotapoikamme iloittelivat siivottomuuksilla, esim. "Voi vittujen kevät, ku tää mailma on karvasta!"

Luultavasti lennokas sanontamme on alkujaan (ehkä 1930-luvun lopulla?) syntynyt vain keväthormonien täyttämien nuortenmiesten intoa pursuavasta hokemasta, joka on sittemmin raadollistunut puhtaaksi kirosanaksi.

Länsimaisessa katumuodissahan hameen helmat paljastivat nilkat 1913, polvet lyhyen periodin 1926-28. Helma nousi taas tuuman yli polvien 1938 ja jatkui samaan tahtiin 40-luvulla, erityisesti sotavuosina. 50-luvulla helma pysyi taas siveästi puolipohkeessa.

Hameenhelmateorian mukaan Vittujen kevät -kirouksesta voi tehdä omat päätelmänsä. Toinen mahdollisuus on haastatella hyvämuistisia vanhuksia. Kysykääpä ensi kerralla sukuloidessanne!

Kiroguru (www)

Vittujen kevättä jäljittämässä

Lisää aiheesta, tietojen karttuessa päivittyen, löytyy blogisivultani.

Kiroguru Jari Tammi

Ei ei ei!

Eihän beef ole pihvi.

Voi herttinen kevät

30-luvulla syntynyt isäni kiroaa joskus että voi herttinen kevät. Se on jonkinlainen kiertoilmaisu jollekin paljon pahemmalle kirosanalle.

Myöhemmin joku irvileuka on muuttanut kiertoilmauksen sukkeluudeksi voi vittujen kevät.

Ennen vanhaan kiroilu oli ankarasti kiellettyä ja esimerkiksi kirjallisuudessa oli pakko käyttää kiertoilmaisuja koska muuten teosta ei olisi voitu julkaista.

Muita kiertoilmaisuja on esimerkiksi voi yhden kerran tai voi kamala paikka.