Mainosten tekijöillä on alituinen tarve iskeville ilmauksille. Tämä näkyy muun muassa siinä, että sadat yritykset ja yhteisöt ovat käyttäneet ilmausta jokin on pop hyödykkeidensä markkinointiin persoonallisesti ja tenhoavasti. Viimeksi tamperelainen Aamulehti mainosti keväällä itseään lauseella tieto on pop.
Joskus ruostuneenkin ilmauksen saa kuitenkin puettua oivaltavaan asuun. Tähän on kyennyt Anttila-tavarataloketjun levymyymälöiden johtoväki kehitellessään raskaaseen rock–musiikkiin eli heavy metal –levyihin erikoistunutta kampanjaansa. Maaliskuussa alkaneen kampanjan iskulause on:
Metalli on rautaa
Aristoteleen kantapään viikon sitaatti –palkinto menee täten tällä viikolla levykaupan väelle osoituksena siitä, että yksinkertaiset fysikaaliset totuudet ovat joskus ilmaisuvoimaisempia kuin väkisin väännetyt hokemat. Ja siitä, että hyvät totuudet pysyvät totuuksina, vaikka sanajärjestystä muuttaisikin!
Fysikaalinen totuus ja sanajärjestys
Logiikan alkeita herra Heikuralle:
"Metalli on rautaa" ei ole tosi lause, jos kyse on fysiikasta. On muitakin metalleja. "Rauta on metallia" on tosi. Sanajärjestyksellä on merkitystä.
"Metalli on rautaa" voi jonkun mielestä olla tosi, kun kyse on metallimusiikista ja rautaa käytetään adjektiivin tapaan. Ainakin mainosten tekijät haluavat viestiä tämän ekspressiivisen tunnetilan ihmisten mieliin totuutena.