olotila
Tä, tä, tää, tää, tää...
Facebookissa kiertää viehättävä YouTube-video kahden vaippapepun keskustelusta. Veljekset kertovat Tä, tä, tää, tää -kielellä antaumuksella toisilleen, jotain varsin herkullista. Aikuiset ovat yrittäneet arvuutella, mikä on naurunpyrskähdyksiä aiheuttavan keskustelun sisältö.
Tä, tä, tää, tää, tää (naurahdus). Tää, tää, tää, tä (hihittelyä) tä, tää (jalkojen nostelua) tää, tä, tä (yhteisnaurua). Tää, tää, tää (käsien heiluttelua) tää, tä, tä, tää (naurahduksia). Tä, tä, tää, tää, tää (hervotonta naurua).
Voisiko ruoka olla meidän valttikorttimme?
Suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelman tavoitteena oli nostaa ruoan arvostusta. Miten tässä onnistuttiin?
SRE-ruokaprojektin tavoitteena on ruoan arvostuksen kohottaminen. Kolme vuotta kestäneen ohjelman kohderyhminä ovat olleet ruoka-asioista päättävät tahot ja suomalaiset kuluttajat, erityisesti nuoret ja lapset sekä lapsiperheet.
Ohjelma on heittänyt ilmoille kysymyksiä ruokakultuuristamme:
Miten syömme? Miten valmistamme ruokaa, syömmekö rauhassa ja nauttien? Milloin ruoka on keskustelujemme aiheena? Miten maku, terveellisyys ja laatu ovat esillä lautasillamme?
Päiväntasaajassa keskusteltiin suomalaisesta ruokakulttuurista, sen edistämisohjelman saavutuksista sekä ruokakulttuurimme tulevaisuudesta. Studiossa haastateltavina Suomalaisen ruokakulttuurin edistämisohjelman Sre:n pääsihteeri Marja Innanen. Toimittaja on Kati Keinonen.
Lähde: Yle Puhe PäiväntasaajaMyös Helsingin kaupungilla on oma ruokakulttuuristrategiansa:
- Pohjoismaat ovat nyt kaikkien huulilla matkailu- ja ennen kaikkea ruokanäkökulmasta. Meidän ei tarvitse nojautua vanhoihin kaavoihin vaan tehdään asiat parhaaksi näkemällämme tavalla, unohtamatta kestävän kehityksen periaatteita. Näin syntyy omaperäisiä ja aitoja kokemuksia, uskoo projektipäällikkö Ville Relander.
Helsingin Tukkutorin punatiilisen lihatukkuhallin muodostamalle sisäpihalle avataan vuonna 2012 kuluttajille suunnattu alue, jossa päästään maistelemaan monenlaisia herkkuja ja kokemuksia. Esimakua tulevasta antoi tammikuussa Tukkutorin teollisuushallissa nähty Antto Melasniemen HEL YES! pop up –ravintola. Alueelle on suunnitteilla ravintoloita ja muun muassa ruokaan liittyvää opetustoimintaa. Myös kauppahallien ja torien toimintaa elävöitetään ja kehitetään.
Ruokakulttuurin kehittämisvalintoja pohtinut työryhmä sai syksyllä 2010 valmiiksi suunnitelman, jossa listattiin neljä kärkihanketta:- Lastenruokailun luomuohjelma: 50% päiväkotien ruoasta luomua vuoteen 2015 mennessä.
- Tori- ja hallitoiminnan kehittäminen: osa Tukkutorista avataan kuluttaja-asiakkaille ja toreja elävöitetään.
- Helsingin ruokakulttuuri osaksi World Design Capital Helsinki 2012 –hanketta: ruokaan liittyviä tempauksia ja tapahtumia Tukkutorilla, toreilla, kauppahalleissa ja koko kaupungissa.
- Syötävän kaupunkiympäristön kehittäminen: viljelypalstojen lisääminen ja kotitarveviljelyn ja kompostoinnin mahdollistaminen.
Seuraamme kiinnostuksella ruokakulttuurin kehittymistä ja ruokakampanjoiden onnistumista. Ruoka on tärkeä asia.
Kela-Kerttu jakaa tietoa myös Facebookissa
Kela on löytänyt oivan tavan jakaa selkokielistä tietoa. Ensin Kela-Kerttu palvelu toimi Suomi24ssä, mutta nyt se on myös Facebookissa - eli oikeasti yhä useampien ulottuvilla (itse en käytä Suomi24sta, ikinä!).
Kela avasi reilu vuosi sitten lapsiperheitä neuvovan Kela-Kertun. Neuvontapalsta sai heti suuren suosion. Uusia viestejä tulee edelleen viikossa muutama sata ja kävijöitä on yli 2 000. Vuodessa palstaa on luettu noin 181 000 kertaa.
- Facebookia käyttää aktiivisesti jo 1,9 miljoonaa henkilöä kuukaudessa. 25−34-vuotiaista siellä on joka kolmas. Koska kanava kuuluu yhä useamman äidin ja isän arkipäivään, halusimme jakaa tietoa myös siellä, kertoo Kelan viestintäpäällikkö Seija Kauppinen.
Kela-Kertun kaverit saavat viestivirtaansa tietoa mm. uuden äitiyspakkauksen julkaisusta, lapsilisän maksupäivistä, etuuksien muutoksista tai tuoreista lapsiperhettä koskevista tutkimuksista. Lisäksi sivuilla kerrotaan tapahtumista kuten Lapsimessuista. Facebookin kautta voidaan tiedottaa niistä asioista, joita perheet kysyvät Kela-Kertulta tai lapsiperheiden puhelinpalvelusta sekä muistuttaa siitä, että perhe-etuudet voi hakea verkossa verkkopankkitunnuksilla.
- Tarkoitus on tarjota lapsiperheille yksi viestintäkanava lisää. Samat tiedot ovat toki löydettävissä myös Kelan internetsivuilta, mutta Facebookin kautta ajankohtaisia tietoiskuja saa siihen viestintä-kanavaan, jota muutenkin käyttää, Kauppinen kuvaa.
Lähde: Kela, tiedotteet
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- seuraava ›
kommentoiduimmat