olotila

  • Oletko ilmastohyvis tai -pahis vai jotain ihan muuta?

    Oletko ilmastoenkeli vai keskitien kulkuri? Kuva: Stock.xchng

    Ilmastotalkoot otti käyttöön "uuden aseen", Hyvä Paha Minä -pelin Facebookissa.

    Hyvä Paha Minä -peli ei pyri tekemään kenestäkään heti ilmastopyhimystä. Sen sijaan peli kannustaa pieniin muutoksiin. Peli valjastaa sekä markkinatalouden että jokaisen oman ystäväpiirin tukemaan pelaajaa ilmastovalinnoissa. Hyvä Paha Minä -peli syntyi, kun yhteiskunnallisen muutoksen asiantuntijat, markkinointiväki ja insinöörit löivät päänsä yhteen.

    Kumpi on suurempi ilmastosynti: reipas pyöräily tuontiparsan voimalla vai illalla hujautettu punaviinipullo?

    Hauska peli, hyvällä asialla: peli antaa runsaasti vinkkejä ilmastoystävällisempään ja hiilineutraalimpaan elämäään ja kannustaa parempiin arjen valintoihin. Tämän tyyppinen "valistus" toimii. Kannattaa kokeilla!

    enkelikulkuri

    Kommentoi 0


  • Ruokaa etsimässä hehtaarihallissa

    Helsingin Kannelmäkeen valmistui Prisma, joka on viiden jalkapallokentän kokoinen. Vau! kannattaa hankkia hyvä pohjakunto ennen kuin lähtee ostoksille tällaiseen hehtaarihalliin. 

    Kollega totesi töissä, että hän lähtee marketteihin samalla mielellä kuin lenkillekin. Kivaa! Paitsi siinä tapauksessa, että pääsee töistä neljältä ja yrittää esimerkiksi tehdä ruokaostokset ennen kuin hakee lapset päivähoidosta (päiväkoti suljetaan viideltä).

    Ruokakauppojen kasvu hehtaarihalleiksi on jännä ilmiö. Ruoan kylkeen on tullut kasapäin "markettivaatteita", joita kai ostetaan, vaikka kassajonoissa harvemmin niitä näkee. Eri ruoka-artikkelien määrä ei markettien koon myötä tunnu lisääntyneen, sitä samaa tavaraa on vain useampi hyllymetri...

    ...niin, ja useampi hylly. Isossa marketissa on melkein mahdoton löytää suoraan sitä tavaraa, jota on etsimässä. Tai myyjää, joka voisi neuvoa tavaran luo. Kuningaskuluttaja teki yhdessä Kuluttajaliiton kanssa kauppapartion, jossa selvitettiin kuinka nopeasti löytää myyjän ja kun sen löytää, niin kuinka myyjä neuvoo kyseisen tavaran luo.

    Markettien välillä oli kiinnostavia eroja. Citymarketeissa myyjä vei tavaran luo, kun taas Prismoissa myyjä kertoi tavaran paikan.  

    - Muutaman kerran neuvominen oli pelkää huitomista oikeaan tai väärään suuntaan, kertoi yksi testishoppaaja.

    Tavaran löytämisaika voi nousta kriteeriksi, kun miettii, mistä tänään ostettaisiin ruokatarvikkeet. Toinen kollega, kahden pienen lapsen äiti kertoi, että he eivät koskaan mene suuriin marketteihin. Heidän lapsensa eivät edes tiedä, että niitä on olemassa. On vain se lähikauppa, jonka valikoima ei ole suuren suuri, mutta tavarat löytyvät kohtuuajassa. 

    Kommentoi 1 Lue kommentit


Muualla Yle.fi:ssä