perhepaletti

  • Koulunvalinta - tavalliseen vai Steineriin?

    Koulunvalinta puhuttaa. Tavallinen vai Steiner? Kuva: Mika Kanerva, YLE Kuvapalvelu

    Korkeajännitteinen puhelinkeskustelu kesäkuun puolivälissä:

    - Onko lapsenne tyttö vai poika? ”Poika.”
    - Onko hän villi? ”No ei villi, mutta vilkas, toisaalta myös hyvin keskittymiskykyinen.”
    - Periaatteessa meillä on täällä yksi paikka vielä jäljellä, mutta lopullisen päätöksen tekee luokanopettaja, jos hän haluaa ottaa luokan täyteen oppilaita. Voitte ottaa yhteyttä suoraan opettajaan elokuun alussa.

    Steiner-kouluhaaveillemme tuli periaatteessa vihreää valoa puhelinkeskustelussa juuri koulujen kesätauon alla. Lopullinen päätöksemme Steinerin puolesta koki aika pitkällisen synnytyksen, mutta ponnistusvaihe olikin sitten pikainen.

    Olimme arponeet ankarasti koulun valintaa päiväkotivuosien lähetessä loppuaan. Uuden asuinpaikan myötä elämäämme tuli mukavan pieni paikallinen alakoulu, jossa oli pisteenä i:n päälle erillinen rakennus eka- ja tokaluokkalaisille. Tuntui, ettei koulun valinnasta tarvinnutkaan tehdä elämää suurempaa kysymystä. Matala kynnys koulumaailmaan olisi taattu pienelle ekaluokkalaiselle tavallisessa, hyvässä suomalaisessa koulussa.

    Loppukeväästä mieleemme alkoi kuitenkin hiipiä epävarmuutta. Toukokuisessa vanhempainillassa virisi vilkas keskustelu ekaluokan oppilasmäärästä, joka oli venytetty maksimiin eli 28:aan. Joukossa oli vanhempia, jotka itse olivat ammatiltaan luokanopettajia. He ilmaisivat syvän huolensa pienten koululaisten ”oppimisen oppimisesta” suuressa luokassa – ensimmäinen ja toinen luokka kun ovat ratkaisevan tärkeitä jatkon kannalta. Silloin kun omaksutaan tavat oppia ja omaksua uutta.

    Ihmettelevän oppimisen puolesta

    Poikamme oli käynyt mieluisassa Luonnossa kotonaan -päiväkodissa 5-vuotiaaksi asti ja eskarivuodeksi hän meni uudella paikkakunnalla tavalliseen päiväkotiin. Eskarivuoden lopulla alkoi kuitenkin olla selvää, että kenties Steinerin pedagogiikka sopisi pojallemme paremmin, koska se olisi lähempänä hänen kokemuksiaan luontopäiväkodissa.

    Ihmettelevän oppimisen puolesta. Kuva: Satu PirinenEskarivuosi ei sujunut aivan ongelmitta luonnonlapselta, joka oli tottunut oppimaan kokeilemisen ja ihmettelyn kautta. Ulkoilupainotteiset leikit metsässä tai metsäisessä pihassa vaihtuivat sisäleikeiksi ja ulkoiluksi aidatulla sorapihalla. Aikaisemmat isot rajat, jotka oli piirretty kuvitteellisesti omalle metsäpaikalle, muuttuivat pikkukielloiksi ”ei saa”, ”ei saa”, ”ei saa”. Virikkeellisillä luontoleikkipaikoilla löytyi aina helposti tekemistä. Sorapihalla leikit eivät ottaneet sujuakseen, kun alkuun ei tahtonut löytyä samanhenkisiä kavereita. Turhautuminen nosti päätään, ja kiusaamistakin esiintyi puolin ja toisin.

    Eskariryhmä oli pieni – vain kuusi lasta. Kaveriporukat olivat pienessä lapsijoukossa vakiintuneet, ja poikamme oli pitkään ulkopuolinen. Ulkopuolisuuden tunnetta lisäsi sekin, että hän oli syyslukukauden ajan mukana vain puolipäiväisesti. Eskarivuosi oli kokonaisuutena kuitenkin positiivinen kokemus, sillä se auttoi ratkaisemaan koulukysymyksen lapsen kannalta oikein päin.

    Pääsyy miksi emme tehneet päätöstä Steinerin puolesta jo hyvissä ajoin oli se, ettei Steinerin pedagogiikka avaudu kovin helposti. Toisaalta ystävämme ja tuttavamme tai heidän lapsensa, jotka ovat Steinerin käyneet, ovat kaikki kehuneet kouluaan ja kertoneet sen olevan pehmeä, lapsentahtinen ja salliva oppimisympäristö.

    Läsnäolon voima vie voiton

    Steiner-koulun oppilaaksi valintaa edeltää lapsen ja vanhempien haastattelu, joka meidän tapauksessamme oli vasta koulun alkua edeltävällä viikolla. Puhuimme yhdessä uuden koulun mahdollisuudesta vasta haastattelun alla, jotta poikamme ei olisi joutunut elämään kesää epävarmuudessa. Koulun alku on jo sinänsä tarpeeksi jännittävä juttu. Kerroimme, että menisimme haastatteluun toiseen kouluun, jonka opetus saattaisi sopia hänelle paremmin. Koulutulokas otti asian innostuksella vastaan, ja varsinkin haastattelun jälkeen hän puhkui intoa. Lopullinen päätös syntyikin siis helposti.

    Haastattelun aikana kivi putosi sydämeltäni, tuntui että poikamme pääsee takaisin omanlaiseensa ympäristöön. Vähäisetkin ennakkoluuloni koulun aatemaailmaa kohtaan rapisivat, kun selvisi, että Steiner-pedagogiikka kasvattaa ihmistä kokonaisuutena, ottaa opetuksessa huomioon ihmisen kasvun ja kehityksen eri herkkyyskaudet ja kehittää tasapainoisesti tahtoa, tunnetta ja ajattelua – maanläheisiä asioita ilman erityisiä ismejä.

    Koulun alettua myönteinen ensivaikutelma on vain vahvistunut: opettajalla, koulun muulla henkilökunnalla samoin kuin iltapäiväkerhon ohjaajilla on taito olla läsnä siinä hetkessä, kun lapsi tarvitsee huomiota. Myös vanhemmille liikenee aikaa kuulumisien vaihtamiseksi.

    Ja mikä tärkeintä, poika itse on innostunut ja hyvin tyytyväinen, erityisesti siitä että uusia kavereita löytyi heti sekä omalta luokalta, kummiluokalta ja vielä iltapäiväkerhostakin. Ilppiksessä uusien ekaluokkalaisten persoonallisuudet otetaan huomioon sallimalla heille paljon vapaata leikkiä ja reuhkaamista ulkona. Ekaluokkalaisemme koki myös myönteisen yllätyksen, kun koulu tarjoaa vielä shakkikerhonkin, josta hän oli haaveillut kesällä.

    Steinerin valitseminen tuo todennäköisesti hiukan enemmän vaivannäköä meille vanhemmille, mm. lapsen päivittäinen kuljetus koululle alkuvuosina ja useat myyjäiset kouluvuoden aikana. Tuntuu kuitenkin vahvasti siltä, että vaivannäkömme palkitaan ruhtinaallisesti – koululaisen tyytyväisyydellä ja onnellisuudella.

    Satu Tunkelo on filosofian maisteri, ekoviestinnän asiantuntija ja kahden lapsen äiti Helsingistä.

    Katso video: Kasvatustaidon gigantit: Rudolf Steiner ja Maria Montessori

    Steinerkoulu.fi

     

    Kommentoi 2 Lue kommentit


  • Musiikkia lasten korville

    Musiikkia lasten korville. Kuva: Mika Kanerva, YLE Kuvapalvelu

    Aika harvassa ovat kulttuurit, joissa musiikilla ei olisi ollut jonkinlaista roolia ihmisten arjessa ja juhlassa. Myös lapset ovat kautta aikain tottuneet kuulemaan ympäristössään erilaisia rytmien, melodioiden ja harmonioiden muodostamia musiikillisia elementtejä kohtuun kuullusta sydämen jytkytyksestä alkaen. 

    Nykylapsen on miltei mahdotonta olla kuulematta musiikkia enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Vaikka hänelle ei kotona lauleta tai aktiivisesti soiteta jotain vauvoille suositeltavaa musiikkituotetta, niin useissa kodeissa kuitenkin kuunnellaan levyjä tai radiota enemmän tai vähemmän tietoisesti - ja televisiossakin pauhaa alvariinsa jonkinlainen poppi.

    Myös julkisen asiointimme ykkösnäyttämöt eli kaupat ja kauppakeskukset on täytetty muun hälyn sekaan sopivalla taustamusiikilla.


    Musiikkivalinnoilla on merkitystä

    Kun lapsi kasvaa, hänestä tulee entistä aktiivisempi kuluttaja myös musiikin saralla. Lapsi osaa päiväkodin musahetkillä vaatia tuttuja suosikkeja, myös kavereiden myötä uusimmat lasten hitit tulevat tutuiksi.

    Lapsen musiikkimakuun ja sen kehitykseen vaikuttavat kuitenkin eniten vanhempien valinnat: millaista musiikkia aikuiset kuuntelevat kotona, mitä levyjä lapselle hankitaan ja millaisiin musiikkitapahtumiin häntä kuskataan. Tämän tietävät myös markkinamiehet. Lasten musiikkia on viime aikoina alettukin markkinoida enenevässä määrin aikuisten mieltymyksiin vedoten.

    Millaista musiikkia lasten pitäisi kuunnella?

    Koska musiikki vaikuttaa suoraan aivojen mielihyväkeskukseen ja aktivoi muutenkin aivoja, niin kaipa suoraviivaisesti voisi ajatella lapsille soveltuvan musiikin olevan sellaista, josta lapsi pitää. Se ei kuitenkaan voi olla ainoa kriteeri. Aika iso lapsille suunnatusta musiikista perustuu halpahintaiselle kosiskelulle, jossa yksinkertaiset rytmit ja melodiat ja hassunhauskoille hupsutuksille perustuvat sanoitukset saavat lapset viihtymään. Mitään kovin syvällisiä musiikillisia tai sanoituksellisia elementtejä ei tässä musiikinlajissa kuitenkaan ole.

    Musiikkia monipuolisesti. Kuva: Mika Kanerva, YLE KuvapalveluMusiikki avaa lapsen päässä kanavan, joka tarjoaa valtavan mahdollisuuden monenlaiselle oppimiselle ja oivaltamiselle. Siksi on rankkaa aliarvioimista kuunteluttaa lapsella pelkästään kovin yksipuolista tai yksinkertaista musiikkia. Huonosti tehty rokki on edelleen huonosti tehtyä rokkia, vaikka sanat olisivat kuinka hassut - tai vaikka musiikkia esittäisivät smurffit, rotat tai muut vastaavat hittituotteet.

    On sääli, että suomalainen musiikki-ilmasto on niin angloamerikkalaisen tradition läpitunkema, että suurin osa suomalaislapsista totutetaan kumpuavaan tasajakoiseen jumputukseen ja yksinkertaisille kolmisoinnuille rakentuville harmonioille jo aivan pienestä pitäen.

    Ilahduttavalla tavalla lasten musiikkikenttää sulostuttamaan on viime vuosina kuitenkin ilmaantunut myös tekijöitä, jotka ammentavat etnosta, jazzista ja muista enemmän marginaalissa olevista genreistä. Klassisen musiikin tekijät intoutuvat aika ajoin tekemään musiikkia myös lapsille, ja sitäkin on syytä tervehtiä ilolla.

    Niin ikään omaan suomalaiseen perinteeseemme perustuvaa lastenmusiikkia tehdään nykyään ilahduttavan paljon.

    Onhan nimittäin niin, että lastenmusiikin tehtävä ei ole vain viihdyttää lasta. Musiikilla pitää olla jossain määrin myös pedagogisia tehtäviä. Aiemmin kuulemattomat melodiat ja rytmit pakottavat aivot pinnistelemään, ja monipuolinen tarjonta laajentaa musiikillista maailmaa uusille alueille.

    Sitä paitsi musiikki ei ole koskaan vain musiikkia. Se kantaa muassaan aina laajempaa historiaa ja tuo viestin siitä kulttuurista ja maailmasta, josta se on lähtöisin.

     

    Mikko Mäkelä on lastentarhanopettaja, musiikin harrastaja ja kaupunginvaltuutettu Vantaalta. Perheeseen kuuluvat perulaissyntyinen vaimo, 5-vuotias tyttö sekä pieni poika.


    Mikon musiikkisuosituksia lapsille:

    Kommentoi 1 Lue kommentit


  • Synnytys ilman draamaa

    Luomusynnytys ilman draamaa. Kuva: Comstock

    Muutamia vuosia sitten ajattelin, että jos lapsia on joskus ihan pakko saada, niin tapahtukoon se nukutuksen alaisena ja keisarinleikkauksella. Ajatus synnytyksestä tuntui mahdottomalta. Kuvitelmissani sijoitin synnytyksen steriiliin sairaalasaliin, jossa joukko lääketieteen kovimpia ammattilaisia hengityssuojaimineen operoi tuskissaan piehtaroivan äidin ympärillä, sairaanhoitajien mopatessa veriroiskeita kaakeloiduilta seiniltä.

    Sitten tapasin Englannissa naisen, joka oli synnyttänyt tyttärensä, kaikki neljä, kodissaan, ilman kivunlievitystä, luonnollisesti ja onnistuneesti. Olin ällikällä lyöty. Tämä täysin tervejärkinen nainen kertoi synnyttäneensä olohuoneessaan Nina Simonen pehmeiden sointien tahtiin miehen hörppiessä teetä soffalla. Tietenkin tiesin, että kotisaunassa oli omakin äitini maailmaan saatettu, eikä kylän kätilön essun taskusta varmaankaan epiduraalipiikkiä apuun kaivettu. Mutta että joku voisi aktiivisesti valita synnyttää ilman kivunlievitystä ja vielä nauttia siitä!

    Vuosia myöhemmin, viime kesänä, kun olin raskaana, aloin tutkia synnyttämistä. Tilailin luomusynnytysopuksia ulkomailta, selasin illat pitkät nettisivustoja ja luin kaiken kirjastossa tarjottavan. Mitä enemmän asiasta opin, sitä enemmän varmistuin siitä, että h-hetken koittaessa kehoni tietäisi miten toimia ja pystyisi siihen ilman lääkkeitä. Koska kotisynnytyksen järjestäminen Suomessa on jokseenkin työlästä, päätimme mennä synnyttämään Tammisaareen.

     

    Kohti h-hetkeä

    Valmistauduin synnytykseen kuin urheilusuoritukseen. Meditoin ja mielikuvaharjoittelin, teippailin kannustustekstejä keittiökaappien oviin ja joogasin lantioni joustavaksi. Kun hetki sitten koitti, kesken veroilmoituksen täytön, hihkuin innosta. Heitin kassiin iPodin, johon olin ladannut pehmeää jazzia ja mielikuvaharjoitteita, ja lähdimme Helsingistä kohti Tammisaarta.

    Synnytyksessä käytin paljon ääntä. Matalalla äänellä hyräilin jooooo. Olin etukäteen sopinut itseni kanssa, että pysyisin positiivisena, enkä heittäisi kätilöä iPodilla päähän vaikka sattuisi kuinka. Toivotin supistukset tervetulleiksi ilmoittamalla että JOO-OO, valmiita ollaan!

    Tammisaaressa kaikissa synnytyssaleissa on altaat, joten sain huomattavaa helpotusta vedessä lillumisesta. Liikuin ja hengittelin supistusten vaatimalla tavalla, juuri niin kuin lukemissani kirjoissa oli neuvottu. Yritin pysyä mahdollisimman avoimena ja rentona, antaa kaiken tapahtua Antauduin jonkin syvän ja primitiivisen vietäväksi. Kätilö kyseli ovensuusta kuulumisia säännöllisin väliajoin, muuten sain olla omassa kuplassani mieheni lukiessa naistenlehtiä ja syödessä kaurakeksejä. Tunnelma oli rauhallinen ja no, leppoisa! Synnytys on kiistatta elämäni hienoin kokemus ja muistelen synnytystä samalla lämmöllä kuin Englannin luomusynnyttäjäystäväni vuosia aikaisemmin.

    Lastenlääkäri Grantly Dick-Read julisti jo viime vuosisadan puolivälissä luonnollisen synnytyksen sanomaa. Hänen mukaansa pelko ja siitä johtuva jännitys aiheuttavat 95% kaikesta synnytyskivusta. Koska sain herätyksen luomusynnyttämiseen asian kokeneelta naiselta ja oma synnytykseni oli niin hurjan voimaannuttava kokemus, haluan puolestani kannustaa naisia luottamaan omiin valtaviin voimavaroihinsa. Jokainen synnytys on ennalta arvaamaton ja omanlaisensa, mutta mitä rennompana siinä on mukana, sen helpompaa se on. Sama pätee kai kaikkeen elämässä! 
     

     

    Sanna Stellan on 34-vuotias näyttelijä Helsingistä ja YLE TV1:n kulttuuriohjelma Stradan juontaja. Perheeseen kuuluu kaksi upeaa urosta, toinen vuosimallia -09, toinen 70-luvun retroa.
     

    Lisätietoja:

    Aktiivinen synnytys
    Tammisaaren synnytyssairaala
    Hypnosynnytys
    http://www.harmoninenlaulu.org/kirjasto/synnytys.htm
    www.inamay.com
    http://en.wikipedia.org/wiki/Grantly_Dick-Read
     

    Kommentoi 3 Lue kommentit


kirjoittajasta

Perhepaletti

Kotona sekä joskus ihan pihalla olevien vanhempien tuntoja siitä maailmasta, jossa lasten kanssa elämme.

kommentoiduimmat

Muualla Yle.fi:ssä