Suomi on ruotsalainen

Julkaistu tiistaina 08.01.2013 432 194

Kirjailijat Juhani Seppänen (vas.) ja Miika Nousiainen etsivät suomalaisten yhteyksiä Ruotsiin.

TV1 sunnuntaisin 13.1. - 17.3. klo 18.45 - 19.15

Yle Areenassa 30 päivää

Yle Areenassa 17.3. keskustelu: Miksi Ruotsi herättää meissä niin voimakkaita tunteita?

Millainen Suomi olisi ilman Ruotsia? Olisiko Suomea olemassa ilman Ruotsia?

Olipa kyse uskonnosta, kevyestä musiikista tai ruoka- ja rakennuskulttuurista, kaikkialla Suomessa on nähtävissä ruotsalaisuuden ja pitkän yhteisen historian vaikutus.

Kymmenosainen Suomi on ruotsalainen -sarjassa tutkitaan, minne yhteiset juuremme ulottuvat, ja kuinka ne tänä päivänä nousevat esiin.

Sarja liittyy Ylen kevään Ruotsalainen Suomi -kokonaisuuteen, johon kuuluvat myös TV1:n draamasarja Missä kuljimme kerran sekä Yle Teemalla nähtävä kotimainen historiasarja Kuninkaittemme jäljillä.

 

Lainasanoja ja lihapullia

Sarjan aikana selviää muun muassa, että Suomen kielessä on ainakin 4000 ruotsista peräisin olevaa lainasanaa. Entä kuinka suomalaisia lihapullat oikeastaan ovat?

Suomen vaakunan leijona esiintyy ensimmäisen kerran Kustaa Vaasan hautamuistomerkissä, joka on Uppsalan tuomiokirkossa.

Ohjelman juontaa tietokirjailija-kolumnisti Juhani Seppänen.

Asiantuntijoina toimivat muun muassa historioitsijat Markku Kuisma ja Panu Pulma, kirjailija Miika Nousiainen sekä lukuisat muut Suomen ja Ruotsin yhteisiä vaiheita tutkineet asiantuntijat.

Tuotanto: Intervisio Oy.

Ohjelma uusitaan tiistaisin klo 15.55 - 16.25.

 

 

Osa 1 Identiteetti

Monet suomalaisen identiteetin symboleista ovat peräisin ajalta, jolloin kuuluimme Ruotsiin. Onko esimerkiksi Suomen leijona sittenkin ruotsalainen? Mukana mm. kirjailija Miika Nousiainen.

 

Osa 2 Historia

Suomi oli osa Ruotsia n. 700 vuoden ajan ja pitkään yhteiseen historiaan liittyy paljon harhaluuloja ja väärinkäsityksiä. Mukana mm. historioitsija Teemu Keskisarja.

"Älkäämme olko kiitollisia Ruotsille mistään, koska Ruotsi ei ole hyvää hyvyyttään meitä koskaan auttanut, ei edes talvisodassa. Aina Ruotsilla on ollut jokin omakohtainenkin syy auttaa Suomea", Keskisarja sanoo.

 

Osa 3 Kristinusko

Valtaosa Suomesta tuli läntisen kirkon vaikutuspiiriin ruotsalaisten toimesta ja nämä vaikutukset, näkyvät yhä kulttuurissamme. Mukana mm. tutkija Christer Kuvaja.

 

Osa 4 Talous

Riistikö Ruotsi nykyisen Suomen aluetta yhteisen valtakunnan aikana? Ja millä tavoin Ruotsi on vaikuttanut Suomen talouselämään? Mukana mm. tutkija Markku Kuisma.

 

Osa 5 Kieli ja koulu

Suomen kielessä on ainakin 4000 ruotsalaista alkuperää olevaa sanaa. Ruotsin vallan aikana luotiin myös pohja suomalaiselle kansansivistykselle ja koulutukselle. Mukana tutkija Kaisa Häkkinen.

 

Osa 6 Laki ja demokratia

Suomalaisen demokratian juuret ovat syvällä Ruotsin ajassa: Suomalaisilla oli oikeus osallistua Ruotsin kuninkaanvaaleihin jo Moran kivillä. Mukana mm. historioitsija Teemu Keskisarja.

 

Osa 7 Hyvinvointiyhteiskunta

Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan monet keskeiset ainekset ovat peräisin Ruotsin ajalta. Tässä jaksossa selvitetään, miten Kustaa Vaasa liittyy yhteiskuntamallin perusteisiin.

 

Osa 8 Ruoka ja juoma

Kuinka suomalaista ruokaa ovat lihapullat tai graavi kala? Miksi Suomessa ei ole etnisten ravintoloiden joukossa ainuttakaan ruotsalaista ravintolaa? Mukana kokit Jyrki Sukula ja Hans Välimäki.

 

Osa 9 Miltä Suomi näyttää?

Ruotsin vaikutus suomalaiseen visuaaliseen kulttuuriin on suuri, kirkkoarkkitehtuurista ja kartanoista aina vaatteisiin asti. Mukana näyttelijä Maria Sid ja muotiasiantuntija Leena Sarvi.

 

Osa 10 Ruotsi-trauma ja tulevaisuus

Miksi ruotsalaiset voivat kannustaa jääkiekossa Suomea, mutta suomalaisille Ruotsin tappio kenelle tahansa on melkein kuin Suomen voitto? Mukana kirjailija Miika Nousiainen.

 

Miksi Ruotsi ärsyttää?

Yle Areenassa keskustellaan 17.3. aiheesta Miksi Ruotsi herättää meissä niin voimakkaita tunteita? Keskustelua vetää sarjan juontaja Juhani Seppänen, vieraina ovat toimittaja Tuomas Enbuske ja Suomalaisuuden liiton puheenjohtaja, Perussuomalaisten europarlamentaarikko Sampo Terho.

Kolmikko pohtii pilke silmäkulmassa "Ruotsin traumaa" Suomessa.

Tuomas Enbusken mielestä suomalaisten voimakkaan tunnereaktion syynä on kateus.

"Venäjä on liian kummallinen, että sitä voisi vihata samalla tavalla kuin Ruotsia. Ruotsi taas on nimenomaan samanlainen kuin me, mutta parempi. Sitä on helpompi vihata".

 

Sarjan kahdeksannessa osassa tutkaillaan, kuinka suomalaista ruokaa me itseasiassa syömme. Juhani Seppäsen (oik.) kanssa asiaa selvittää kokki Jyrki Sukula.

 

Suosittele194 Suosittelee

Kommentit

maanantaina 14.01.2013

No siinä ei ainakaan ole mitään väärää, jos suuri osa kommentoijista pitää ruotsalaisia valloittajina. Ihan selvä asiahan on, että ruotsalaiset valloittivat Suomen ja yrittivät myös ruotsalaistaa tätä maata. Tästä on historiankirjoituksessa esimerkkejä ihan riittävästi.

maanantaina 14.01.2013

Onko tuo Ruotsin valloitus niin selvä asia kuin haluat uskoa? Todellisempi valloittaja kun taisi itseasiassa olla katolinen kirkko. Todellinen Ruotsin valtakuntahan syntyi oikeastaan vasta Kustaa Vaasan toimesta 1500 -luvulla.

Historiasta löytyy kyllä tukea mille tahansa kun sitä lukee kuin piru raamattua, paikoitellen ja omista intresseistä lähtien.

maanantaina 14.01.2013

Ja sitäkö ei sitten lasketa, jos ruotsalaiset valloittivat Suomea Kustaa Vaasan ajoista lähtien? Ihan sama ovatko ruotsalaiset tulleet tänne katolisuuden vai ruotsalaisuuden varjolla mutta tosiasiahan on se, että ruotsalaiset ovat täällä olleet nimenomaan valloittajina. Et ole tainnut lukea kovin tarkkaan historiaa? Esimerkiksi Ruotsalaisten vallanpitäjien harjoittamasta valloitettujen alueiden (siis myös Suomen) ruotsalaistamisesta on ihan tarpeeksi faktaa. Siinä oli menty niin pitkälle, että kun Suomi siirtyi 1800-luvun alussa Venäjälle, ei täällä pystytty järjestämään paikallishallintoa muuten kuin Ruotsiksi. Suurin osa virkamiehistä kun oli ruotsinkielisiä. On varmaan ollut todella hienoa olla suomalainen Suomessa tuohon aikaan, kun ei ole pystynyt edes asioimaan äidinkielellään kotimaassaan.

maanantaina 14.01.2013

"On varmaan ollut todella hienoa olla suomalainen Suomessa tuohon aikaan, kun ei ole pystynyt edes asioimaan äidinkielellään kotimaassaan."

Jahas, taasen lisää "suomalaisuuden" liiton satuilua. Kirkko toimi Suomessa suomeksi ja paikallishallinto toimi kirkon kautta. Suomalainen saattoi siis asioida suomeksi Suomessa.

tiistaina 15.01.2013

Täydennän vielä: oli koko lailla yhdentekevää ns. rahvaan kannalta missä se suuri hallitsija asui jos se asui Tukholmassa, se olisi voinut asua ihan hyvin kuussa. Ihmisiä kiinnosti lähinnä hengissäpysyttely, ei se millä kielellä he kommunikoivat keskenään tai se mitä kieltä ne "herrat" puhuivat. Kansalaisuusaatetta ryhdyttiin ajamaan ihmisten päihin vasta 1800-luvun puolenvälin tienoilla. Nämä kielipoliiitiset sepustukset täälläkin ovat tääs suoraan 1930-luvun lapualaisten (kansallissosialistien) spekseistä.

tiistaina 15.01.2013

Itseasiassa, se ettei kansalainen voinut hoitaa asioitaan omalla äidinkielellään omassa maassaan, oli aika yleistä vielä 1900 -luvun alussa. Venäjä, johon Suomikin tuolloin kuului on tästä aika hyvä esimerkki mutta esimerkkeinä voisi myös mainita vaikkapa sellaiset demokratiat kuin Englanti ja Ranska.

tiistaina 15.01.2013

No nythän täällä vasta satuillaankin. Alkaa oikein naurattaa tuollaiset perusteettomat väitteet. Panepas ottaen joku vakavamielinen Suomen historiasta kertova kirja käteesi ja perehdy siihen. Tiedät sitten sen jälkeen, että Suomessa ei rahvas pystynyt joka paikassa asioimaan virkamiesten kanssa. Virkamiehiltä ei ruotsinvallan aikana vaadittu suomenkielen osaamista vaan pelkästään ruotsinkielen.

keskiviikkona 16.01.2013

Niin näemmä satuillaan. Katsot asioita liikaa nykyajan näkökulmasta, nykyajan termein. Kannattaa ainakin muistaa se asia ettei tavallisen kansalaisen tuolloin tarvinnut asioida virkamiesten kanssa samaan malliin kuin nykypäivänä ja että paikallishallinto, jonka kanssa rahvas pääosin joutui tekemisiin, oli kirkon hallussa ja suomen kielistä.

Ja vaikka se ei asiaa sinänsä muuksi muuta. kannattaa myös muistaa että vastaava tilanne oli tuolloin vallalla suurimmassa osassa koko Eurooppaa, rahvaan ja virkamiesten kieli oli eri (yleensä jopa silloinkin, kun kyseessä oli periaatteessa sama kieli esim, ranska).

keskiviikkona 16.01.2013

Täällä kirjoittavat katsovat asioita kovin suppeasta näkökulmasta. Ruotsinvallan aikana oli erilaisia jaksoja ja yleisesti ottaen suomenkielisten kielipoliittinen asema huonontui vuosien saatossa. 1200-luvulla tilanne ei ollut suomenkielisille erityisen huono mutta 1700-luvulla alkoi jo olla. Tilanne myös vaihteli eri puolilla maata sekä myös kaupunkien ja maaseudun välillä.

Kirkon rooli paikallisella tasolla oli merkittävä mutta on virheellistä yleistää, että paikallishallinto olisi ollut kirkon hallussa. Tämäkin asia vaihteli vuosien saatossa ja paikallishallintokin siirtyi enenevässä määrin virkamiehille vuosien myötä. Eroja löytyi myös kaupunkien ja maaseudun välillä.

keskiviikkona 16.01.2013

"1200-luvulla tilanne ei ollut suomenkielisille erityisen huono mutta 1700-luvulla alkoi jo olla."

1700 -luvulla sentään käännettiin Raamattu uudestaan suomeksi, samoin käännettiin valtakunnan uusi laki. Julkaistiinpa jopa ensimmäistä suomen kielistä lehteä. Siinäpä kielellistä sortoa kerrakseen....

lauantaina 19.01.2013

Laki käännettiin mutta suomalaisten painostuksesta ja senkin jälkeen sitä viivyteltiin niin, että käännös julkaistiin 15 vuotta kääntäjän kuoleman jälkeen. Ja virkakielenä käytettiin ruotsia, joten vaikka laki olikin käännetty, asiointi tapahtui silti ruotsiksi. Eikä tainnut se suomenkielen opetuskaan kummoista tuolloin olla, joten hienoksi eleeksi taisi tuo lain suomentaminen käytännössä jäädä.

Ei suomenkielen asemasta 1700-luvulla kannata paljon meteliä pitää. Faktaa on, että 1809 Suomen siirtyessä Ruotsilta Venäjälle, Suomen viralliseksi kieleksi määrättiin Ruotsi. Tämä johtui siitä, että hallintoa ei kerta kaikkiaan pystynyt järjestämään suomeksi kun virkamiehet eivät sitä osanneet. Suomenkielen aseman virallistamiseen meni vielä vuosikymmeniä venäjänvallan aikanakin. Ruotsalainen virkamieskunta ei olisi antanut suomenkielelle mitään virallista asemaa vielä 1850-luvullakaan. Onneksi eräs J.V. Snellman teki esityksen suoraan keisarille, joka määräsi että suomenkielestä pitää tulla Suomen toinen virallinen kieli ruotsin rinnalle.

sunnuntaina 20.01.2013

"Ei suomenkielen asemasta 1700-luvulla kannata paljon meteliä pitää."

Eipä kai, koska se paljastaa loppujen lopuksi kuinka hyvä asema suomenkielisillä oli Ruotsin valtakunnassa verrattuna moneen muuhun vähemmistöön saman ajan Euroopassa ja haittaa kovasti tätä Venäjän ihannoijien propagandaa siitä miten Venäjä suuressa hyvyydessään muka lahjoitti suomalaisille suomalaisuuden.

sunnuntaina 20.01.2013

Vai muka hyvä asema! Suomenkieliset kuuluivat jo äidinkielensä takia valtavähemmistöön, jonka edustajilla ei ollut käytännössä mitään itsensä kehittämisen tai etenemisen mahdollisuuksia - ja sama ruotsalaisuuden ylivalta jatkui pitkälti autonomian ajallakin - juuri Ruotsista periytyvästä kulttuurista ja kieliolosuhteista johtuen!
Suomenkielistä rahvasta yritettiin kaikin tavoin estää pääsemästä opintielle ja kehittymästä tasavertaiseksi kansalaiseksi - ja tämän oikeuttamiseksi vedottiin myös suomenkielisten rodulliseen huonommuuteen, esim. Freudentahal - tuo RKP:n oppi-isä.

sunnuntaina 20.01.2013

"Vai muka hyvä asema! Suomenkieliset kuuluivat jo äidinkielensä takia valtavähemmistöön, jonka edustajilla ei ollut käytännössä mitään itsensä kehittämisen tai etenemisen mahdollisuuksia..."

Eipä noita mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen tai etenemiseen ollut tuona ruotsinkielisellä rahvaalla yhtään sen enempää. Katsot asioita (jälleen kerran) liikaa nykyajan näkökulmasta ja vieläpä oman poliittisen agendasi vahvasti värittämänä.

maanantaina 28.01.2013

Juristit olivat Suomessa vielä 1960-luvulle asti lähes ruotsinkielisiä. Eduskunnassa ruotsinkieliset, Rkp-mieliset virkamiehet valmistelivat lait, mm. kieliä koskevat, -ruotsiksi vielä pitkälle -90-luvulle asti.
Rkp:n ministerit ovat säätäneet kaikki kielilait. Koskaan ei suomenkieliseltä enemmistöltä ole kysytty.Ruotsinkielisiä on enimmillään ollut Suomessa vain 17, 5 %. Nyt manner-Suomessa alle 5 %
Viimeksi v. 2004 kielilakia uudistettaessa Paavo Lipponen sanoi Rkp:lle: "Tehkää siitä mieleisenne, minä hyväksytän sen eduskunnassa" Ja Rkp teki. Lipponenhan sai Rkp:lta rahaa.
Rkp yritti saa kielilakiin sanktiot, eli sakkorangaistukset, niille, jotka eivät suostu pakkoruotsin viroissa, mutta se ei sentään mennyt läpi eduskunnassa.

perjantaina 01.02.2013

Joopa, joo, ruotsinkieliset vievät ja suomen kieliset vain vikisevät. Eiköhän sinunkin olisi aika herätä todellisuuteen...

tiistaina 15.01.2013

Fint program, mera sånt, tack. Ett av de få vettiga program man fått för TV-avgiften. Hoppas Perus-gänget och andra trånsynta ovetande också tittar.

tiistaina 15.01.2013

Mitä taistolaista roskaa, kuvittelin jo tuollaisen ajan jääneen taa ja Suomenkin olevan länsimaa. Mutta kaukana ollaan siitä. Olemme henkisesti miehitetty maa. Kun Neuvostoliitto romahti, yrittää toinen vanha vainooja ja sen myötäjuoksijat päästä taas osille.

Oli iljettävää seurata täysin itsekunnioituksen puutteesta kärsivien ja Freudentahlilaisia harhoja omaksuineiden ihmisten matelua ruotsalaisuuden edessä. Ruotsi sitä, Ruotsi tätä, muuta ei Ylestä tulekkaan enää. Oikea ruotsalaisuuden Repo-radio. Tuollaisesta joutuu maksamaan veroa, mitä sikamaisuutta. Pitääkö muuttaa kirjansa Tallinnaan, jotta välttää maksamasta tuollaisesta? Aivan surkeaksi on muuttunut Yle, ei tule mieleen toista valtiollista yleisradioyhtiötä Euroopassa jossa olisi noin omaa kansaa halveksuva linja. Muuttakaa sinne unelmienne Ruotsiin, ja antakaa suomalaisten hoitaa omat asiansa. Verotuhlareita riittää tässä maassa muutenkin.

tiistaina 15.01.2013

"Heti alkulause ja ohjelman avaus oli suomalaisia ja suomalaisuutta
loukkaava.
- typerää perustella suomalaisten ruotsalaisuutta kansainvälisen leijonan
kuvalla vrt, ruotsalaisuus on sivistystä ts. kaikki muut (kansat ja
kielet) ovat sivistymättömiä, joka väite taas puolestaan on puhdasta
rasismia.
- kaikki ruotsalaisuuden ja suomenruotsalaisuuden veriruskeat synnit
painettiin villaisella
- unohdettiin autuaasti se, että Ruotsi otti 1200-luvulla alueemme
haltuunsa enemmän tai vähemmän väkivaltaisesti
- ei puhuttu mitään tänne tehdyistä kurinpalautus -ja verotusretkistä
- ei mainittu sitä, että tällä alueella puhuttiin suomalais-ugrilaista
kantakieltä jo 9 000 vuotta sitten eikä siitä, että Tacitus mainitsi
suomalaiset eli fennit historiankirjassaan jo 1.vuosisadalla, samaan
aikaan, kun ruotsalaisten goottilaiset esi-isät vielä juoksentelivat
sarvet päässä kaakkois- Euroopan metsissä.
- ei kerrottu mitään suomalaisten opiskelusta Saksassa (vrt. Agricola) tai
siitä kuinka jopa Pariisin yliopiston rehtori oli aikoinaan suomalainen.
- ei kerrottu mitään Ruotsin imperialistisissa sodissa Ruotsin kuninkaiden
puolesta satojen vuosien aikana Euroopan sotakentillä tapatetuista
suomalaisista rintamalle pakko-otetuista sotilaista.
- esim. 1630 luvulla suomalaisia oli nuppiluvulta vain 350 000, 1630-48
suomalaisia sotilaita palveli Saksassa suomalaisissa joukko-osastoissa 25
000 miestä, heistä kaatui 14 000, joka on senhetkiseen väestöön verraten
suuri luku.
- ei kerrottu mitään siitä, että kun oululaiset myivät tervaa, niin heidät
alistettiin Tukholman kauppakomppanialle, jolla tervan lopullinen
myyntioikeus oli ja joka kääri tietysti kaupoista päältä itselleen
ilmaiset fyrkendaalit.
- ei kerrottu sitä, että autonomian aikana oltiin sodista rauhassa.
- ei kerrottu sitä, että Venäjän yhteydessä (Tampereen yliopiston
professori Viljo Rasilan mukaan) toisin kuin Ruotsin vallan aikana Suomi
sai oman hallinnon ja oikeuslaitoksen, jolta pohjalta Suomeen kehittyi
autonomia, jolle itsenäisen Suomen valtio myöhemmin rakentui. Oma hallinto
tarkoitti venäläisiltä saatua omaa senaattia. Senaatissa oli kaksi
valiokuntaa, talousvaliokunta (vrt. Suomen hallitus nykyään) ja
lakivaliokunta (vrt. oikeuslaitos nykyään).
- ei kerrottu Ruotsin kuninkaiden Venäjää vastaan kevytmielisesti
aloittamista sodista (taidettiinpa joku sota aloittaa siksi, kun
upseereille oli sattumalta saatu uudet univormut)
- ei kerrottu siitä kuinka Katariina Jagellonica piti Turussa loistavaa
puolalaista hovia puolisonsa (taisi olla Juhana?)
- ei kerrottu mitään siitä, että suurenmmoiset ruotsalaiset, niin fiksuja
ja sivistyneitä kuin olivatkin, eivät ikinä antaneet eivätkä olisikaan
antaneet suomen kielelle tasavertaisia oikeuksia hallinto -ja
virkakieleksi ruotsin rinnalle, vaan saimme sen venäläisiltä ja Venäjän
jalolta vapauttajatsaari Aleksanteri II:lta. Niiltä ja Aleksanteri I:n
ajoilta on peräisin se, että Suomessa monet pojat kastettiin
Aleksantereiksi, kertoo prof Matti Klinge.
- ryssäviha tuotiin meille rasistisena tuontitavarana (tiesittekö, että
tavara-sana on venäjän sana ja puhdasta venäjää?) Ruotsista prof Matti
Klingen mukaan (vrt. Klingen teos Vihan veljistä valtiososialismiin)."

keskiviikkona 16.01.2013

Voi, voi, kun se on kamalaa kun "Ruotsista ei puhuta vain hampaat irvessä" 1930 -luvun tyyliin.

Katsoit (näin oletan) kuitenkin vasta sarjan ensimmäisen osan joten osa listasi asioista voi tulla esille myöhemmissä osissa. Osa niistä on selkeästi kuitenkin sarjan aihealueen ulkopuolella ja sopisivat vaikkapa sarjaan "Suomi on venäläinen".

keskiviikkona 16.01.2013

Tai sarjaan "nykyajan fennomaanien suuret valheet"...

keskiviikkona 16.01.2013

Joo, tai yleisemmällä tasolla miten perusteettomia nettimyyttejä näinä päivinä leviää. Ihmiset näyttävät uskovan että jos joku väite on toistettu tarpeeksi usein niin se on oltava totta. Sorry guys, totuudesta ei äänestetä se selviää tieteellisillä tutkimuksilla... mutta moni ei tiedä mitä se vaatii, senkin moinen ohjelma voisi kertoa.

lauantaina 19.01.2013

Täällä svekomaanit vaan pyrkivät peittelemään historian totuuksia ja ihan ilman perusteita. Se ei sinänsä ole yllätys, koska ääriliikkeiden edustajat eivät koskaan ole tekemisiään perustelleet.

Historiaan kannattaa kuitenkin tutustua. Jos ei suomalaisten kirjoittamat historiankirjat kiinnosta, niin suosittelen aloittamaan esimerkiksi ruotsalaisen Herman Lindqvistin teoksesta "Historien om Sverige - från istid till framtid". Tuo on siitä hyvä teos, että siinä kerrotaan yllättävän paljon myös Suomen tapahtumista ja täysin kiihkottomasti. Ruotsalaisten valloittajien sekä hyvistä että pahoista teoista Suomessa. Ja jos jollakin svekomaanilla on vaikeuksia lukea ruotsinkielistä kirjaa, niin teos on saatavilla myös suomennettuna. Muuten Ruotsin historiasta kertovista teoksista on vaikea löytää kunnon kuvauksia Suomen tapahtumista vaan ne keskittyvät enemmänkin emämaan tapahtumiin.

sunnuntaina 20.01.2013

"Se ei sinänsä ole yllätys, koska ääriliikkeiden edustajat eivät koskaan ole tekemisiään perustelleet."

Totta, nämä ruotsinvihaaja-nykyfennomaanit eivät juuri tekosiaan perustele tai jos perustelevat perustelut ovat aika usein suoranaista valehtelua esim. historiasta,

sunnuntaina 20.01.2013

Ottaa koville joillakin kun Freudentalilaiset unelmat alkavat sortua. Suomen kansa ei enää nielekkään purematta rasistista soopaa, sylkäisee vielä takaisin. Ruotsin jumaloijat järkyttyvät pahanpäiväisesti kun suomalaiset osoittavatkin olevansa ihan itsenäisiä, ajattelevia ja vieläpä ei-ruotsalaisia. Ja ei-venäläisiä. Suomen ja suomalaisten itsenäisyys on svekomaaneille tosi katkera pala.

sunnuntaina 20.01.2013

Leimakirves se vain heiluu ahkerasti mutta asiaa on vähän. Taitaa ottaa koville, nykyfennomaanille (= anglo- tai russofiili) kun todellisuus ja omat kuvitelmat eivät kohtaa?

sunnuntaina 20.01.2013

Tämä Freudenthalin ihailu ja kunnioitus RKP:ssä jaksaa hämmästyttää - natsi-Saksan kaltaisia oppejahan mies levitteli. Mutta se ei kai haittaa, kun kohteena on vain suomenkielinen suomalainen...

sunnuntaina 20.01.2013

Ja leimakirves senkun heiluu, Aatu olisi saanut sinusta aikanaan oivan oppilapsen.

keskiviikkona 16.01.2013

Hienoa nähdä uusia historia sarjoja yleltä.
Malttamattomana odotan seuraavia tuotoksia.
Etelä-afrikka on Hollantilainen ja Viro on natsi-Saksalainen tai peräti Kiina ja Korea on Jaappanilainen

keskiviikkona 16.01.2013

Noista ensimmäisellä olisi edes jonkinlaista perustetta mutta jälkimmäiset lisäsit kait vain osoittaaksesi miten pihalla olet asioista?

lauantaina 19.01.2013

Niin ja tietysti yle voisi tuottaa myös ohjelmat 'Skåne on tanskalainen' ja 'Itä-Karjala on suomalainen'.

lauantaina 19.01.2013

Suomi on kylläkin ennen kaikkea eurooppalainen, ei niinkään ruotsalainen. Suomea 'ruotsalaiseksi' väittävän ohjelman nimi on provokatiivinen ja koen sen loukkaavaksi. Toki Ruotsin vallan ajaltakin periytyy monia hyviä asioita, ja vuosisatainen yhdessäolo länsinaapurin kanssa on muokannut Suomea, mutta Ruotsin vallan aikaa ei koskaan pitäisi tutkia kritiikittömästi. Esim. kristinusko, joka määrittää eurooppalaista kulttuuria, ei suinkaan tullut Suomeen vain lännestä, vaan myös idästä. Suomen kieli ja kulttuuri on eurooppalaista ja kansainvälistä, suomalainen kieliperhe antaa suuntimia itään, jne. Totta kai suomalaisilla on oman suomalaisen identiteettinsä lisäksi useimmiten myös vahva pohjoismainen identiteetti ja suhteet muihin Pohjoismaihin ovat mutkattomat. Mitään identiteettikriisiä tässä ei kuitenkaan podeta. Kaipaan ohjelmasarjoja Suomen historiasta ennen Ruotsin vallan aikaa, autonomian ajalta, sekä ohjelmasarjoja, joissa puidaan esim. Suomen suhdetta Keski-Eurooppaan, jne. Kiitos!

lauantaina 19.01.2013

Ihmettelen kovasti ylen ohjelmapolitiikkaa. Ruotsalaisten erinomaisuutta vaan tuodaan esille ja suomalaisten omasta historiasta, ajasta ennen ruotsalaisvalloitusta ei ole koskaan esitetty edes puolen tunnin mittaista ohjelmaa. Olisi mielenkiintoista nähdä ohjelma, jossa kerrotaan minkälaista elämä Suomen alueella oli ennen ruotsalaisten valloittajien tuloa, esim. vuosina 900-1100.

Sen sijaan lähetetään tällaisia propagandaohjelmia, jossa asiat esitetään ruotsalaisten kannalta parhain päin. Miksi yle ei esitä sarjaa "Ruotsalaisten hirmuteot Suomessa". Siihen riittäisi myös aineistoa ainakin kuuden jakson verran.

sunnuntaina 20.01.2013

"Olisi mielenkiintoista nähdä ohjelma, jossa kerrotaan minkälaista elämä Suomen alueella oli ennen ruotsalaisten valloittajien tuloa, esim. vuosina 900-1100."

Pääasiassa kait vilua ja nälkää sekä jatkuvia heimosotia...

sunnuntaina 20.01.2013

Niin, tällaisia harhakäsityksiä sitä sitten tulee, kun yle ei sivistä meitä omasta historiastamme.

sunnuntaina 20.01.2013

Harhakäsitys?

Onko sinulla sitten esittää parempaa TODELLISEEN tietoon pohjautuvaa käsitystä maamme oloista 800 -1100 luvuilla? Ei siis mitään kunniakkaan muisnaishistorian rakenteluja valtakuntineen ja kuninkaineen.

sunnuntaina 20.01.2013

No, mistä ne Suomesta löytyneet esi-historialliset arkeologiset löydöt sitten kertovat? Niistä suomalaisten maakuopistako - ja siitä, ettei täällä ollut yhtään mitään ennen Ruotsin vallan aikaa?

Suomalaisten muistia eli historiaa tuhottiin Ruotsin vallan aikana - se on varmaa! Ja silloin kun vieras valloittajakansa rakentaa historiakuvaa valloitetusta kansasta ja kulttuurista, tuppaa kuvakin olemaan aika ankea. Näin on käynyt myös monen muun siirtomaan kohdalla.

maanantaina 21.01.2013

"No, mistä ne Suomesta löytyneet esi-historialliset arkeologiset löydöt sitten kertovat? Niistä suomalaisten maakuopistako - ja siitä, ettei täällä ollut yhtään mitään ennen Ruotsin vallan aikaa?"

Rupesit sitten rakentelemaan paremman puutteessa variksenpelättimiä.

maanantaina 21.01.2013

"Suomalaisten muistia eli historiaa tuhottiin Ruotsin vallan aikana - se on varmaa!"

Tuhoojana tosin taisi olla katolinen kirkko piispoineen ja pappineen joka juuri pakanuutta kansanmielistä pois, ei niinkään maallinen valta.

sunnuntaina 20.01.2013

Olis kyhlä mielenkiintosta nähdä ohjelma suomen kansan vaiheista vaikka 0-1000 vuosilta. Kun tähä ruotsalaisaikaan käytetää kymmenen jaksoo ja se koskee reilua viittäsataa vuotta, ni tohon 0-1000 vuosiin vois käyttää sitte 20 jaksoo.

lauantaina 19.01.2013

Odotan innolla osaa 6. Ennakkotietojen mukaan siinä kerrotaan miten suomalaiset saivat osallistua kuninkaan vaaliin. Mahdetaanko siinä myös sitten kertoa ketkä suomalaiset noihin vaaleihin osallistuivat? Käsitykseni mukaan suomalaisten edustajina piti olla pappeja ja talonpoikia. Olivatkohan he sitten loppujen lopuksi suomalaisia vai ruotsalaisia, koska olihan tänne 1360-luvulla jo siirtynyt ruotsalaisiakin talonpoikia ja pappeja. Entä kuka heidät valitsi edustamaan Suomea eli tuolloin Itämaata? Kuinkahan moni suomalainen tuolloin puhui ruotsia ja jos ei puhunut, menivätkö ihan ummikkoina Moran kiville ihmettelemään?

Semmoinen taulukin on olemassa, jossa kuvataan kuinka Knut Posse lähtee kuninkaan vaaleihin Viipurin linnasta. Olikohan hän sitten Suomen edustaja? Posse nyt oli ainakin umpiruotsalainen eli silloin olisi ruotsalainen ollut edustamassa suomalaisia vaaleissa.

No, eipä tuo toisaalta kovin tärkeä asia ole, koska suomalaisilla ehti tuo oikeus olla alle 100 vuotta. Kuninkaanvaalit kun loppuivat jo 1400-luvun puolivälissä.

lauantaina 19.01.2013

Katsoin sarjaa vain tänään hetken täältä Ruotsista. Silmiin pisti muutamat asiavirheet, mutta muuten oli rohkea ote asiaan. Olen asunnut Ruotsissa jo 38 vuotta. Sitä ennen Suomessa 21. Nyt vasta viime aikana on tullut esiin asioita mitkä tekevät ohjelman aiheen mielenkiintoiseksi. Suomi ei ole vaan yhtä kansaa vaan geneettisten tutkimusten mukaan kaksi. Karolinska institutet on Tukholmassa tutkinut asiaa ja todennut sen. Raja menee suunnilleen siinä missä oli entinen 1600-luvun raja Ruotsin ja Venäjän välillä. Myös on kuin kaksi kulttuuria, missä Savosta itään on oma slaavilaiseen kultturiin perustuva kaskikulttuuri. Minun juureni tulevat pohjois-Savosta mutta sinne tultiin alun pitäen Laatokan alueelta tai pidemmältä.Länsipuolella taas on Ruotsin vaikutusta. Suomi kuului Ruotsiin jopa 700 vuotta. Se kuului sinne ennen kuin skåne, smålanti, Halland, Jämtland tai Härjedalen kuului Ruotsiin. Eli sekä Suomi että Ruotsi olivat yhtenäistä kauan ennekuin puolet, eli Ruotsin nykyinen etäosa kuului Ruotsiin.
En pitänyt vertailusta 50-luvun lähiöistä Tenstaan. Silloin puhutaan kahdesta eri asiasta. Miksi ei verrata Årstaa Tukholmassa esim Roihuvuoren vanhempaan osaan.Suomalaisten aenne on vieläkin kovin lapsellinen ei. Tietysti pitää olla portti länteen! Se on aina ollut meidän varareikä.Siksi on juuri ruotsinkieli tärkeää opetella.Myös pitäisi vielä enemmän puhua miten monet savolaiset jo 1500-luvulla muuttivat Ruotsin ja Norjan metsiin. Miten monet käsityöläiset linnoista, varsinkin Olavin alueelta lähtivät tai siirrettiin sörmlantiin kaivoksiin ja muualle. Tai lähtivät Tukholmaan. Kustaa XII armeija esimerkiksi perustui yhtä paljon suomalaisista ja eestiläisitä kuin ruotsalaisista. Me olemme sekakansaa monessa osaa Eurooppaa. Ei eri kansoja omine piirteineen. Päivi Rissanen Nilsson

sunnuntaina 20.01.2013

Ruotsi ei ole ollut mikään varsinainen portti länteen; kyllä Keski-Eurooppa on ollut tärkeämpi. Ja eikös ne Ruotsin hovissakin ranskaa haastaneet? Samoin Venäjää on turha väheksyä; nimenomaan moni suomenkielisen sivistyneistön edustaja oli kontakteissa Pietariin. Ja kyllä Pietarissakin ikkunat olivat auki myös Eurooppaan. Siis historiassa.

Ruotsi, ruotsalaisuus ja ruotsin kieli on varmasti tärkeää ja osa identiteettiä suomenruotsalaisille - ja tietysti ruotsinsuomalaisille! - mutta ei suomenkielisille suomalaisille. Ja siksi nimenomaan tämänkin sarjan tarjoama ruotsalainen pakotettu identiteetti pikemminkin ärsyttää! Ja monelle suomenkieliselle nimenomaan Ruotsin vallan aika aiheuttaa "vilunväristyksiä," vaikka suhde nyky-Ruotsiin olisikin neutraali.
Suomenkielinen suomalainen ei käytännössä tarvitse ruotsia, ellei muuta Ruotsiin. Suomalaiset tarvitsevat suurten maailmankielien osaajia, siksi pakkoruotsistakin pitäisi päästä eroon.
Ja on otettava huomioon sekin, että meille saapuu yhä enemmän maahanmuuttajiakin - vai pitääkö heillekin tyrkyttää ruotsalaisuutta...

Suomalaiset erottuvat koko Euroopassakin geeneiltään. Idän ja lännen eroista huolimatta suomalaiset ovat silti yhtä ja samaa kansaa keskenään. Jo etnisyytemme: tavat, kulttuuri, historia, symbolit, myytit, maa-alue - ja suomen kieli - yhdistävät meidät suomalaiset - ja erottavat siten esim. ruotsalaisista. Olemme myös muista Pohjoismaista poikkeava maa, eikä vähiten kieleltämme.

Tuo on totta, että suomalaista vaikutusta on muissa Pohjoismaissakin - vaikka siitä tuskin kovin kiinnostuneita saati ylpeitä näissä maissa ollaan. Mutta ei kai kukaan muu kuin suomalainen, edes ole niin hullu - että haluaa vapaaehtoisesti tunnustaa olevansa suomalainen tai edes sitä, että omaa suomalaisia sukujuuria...

sunnuntaina 20.01.2013

Kyllä Ruotsi on ollut portti Suomelle länteen enemmän kuin muu Eurooppa tai Venäjä! Siellä oli myös pitemmällä valtiokäsite kuin täällä Kustaa Vaasan aikaan. Mutta vallanomistajat, jos nyt olivat kuninkaita tai tsaareja on oma historia sinänsä. Kansan historia on eri asia. Kansa ja valta ovat olleet erillään sekä Ruotsi-Suomessa kuin Venäjällä. Sodassa Venäjääkin vastaa oli monta keinotekoista vastakkaistilannetta siinä mielessä että monella sotilaalla oli juurensa myös Venäjällä ja toisinpäin. Vallasta ja maitten rajoista ja miten niitä vedettiin on oma historiansa. En pidä ollenkaan mitenkään todistettuna ,että Suomi ja suomalaiset olisivat niin erikoisesti oma, yhtenäinen ja erillainen kansa. Toivottavasti ei.Kuulumme yhteen muun ihmiskunnan kanssa ja pitäsi ajatella niin ,että kaikki ovat ihmisiä eivät vihollisia. Keksitään kaikenlaisia omaisuuksia mitkä mukamas ovat suomalaisia. Mikä se kantasuomalainen oikein on?
Pakkoruotsi on todella ruma sana. Minäkin taistelin ruotsinopintoja vastaan koulussa. Nyt on ollut niistä minulle suuri jos ei tärkein apu parempaan elämään ja avarampaan maailmankatsomukseen. Älkää nuppuuntuko tai huppuuntuko siellä Suomessa! Toivoo Päivi Rissanen Nilsson.

sunnuntaina 20.01.2013

Mikähän määrite sinulla sitten on ylipäätään "kansalle"? Jos suomalaiset eivät mielestäsi ole oma, yhtenäinen ja erilainen kansa, niin mikä sitten?

Ihan yleisesti puhutaan myös suomensukuisista kansoista, joita tässä Suomenlahden ympärillä on ollut suomalaiset, karjalaiset, inkeriläiset ja virolaiset. Nämä kansat myös kuuluvat kieliperheeseen, joka poikkeaa selkeästi ruotsin, tanskan ja norjan kielistä.

maanantaina 21.01.2013

"Kansa" on joukko ihmisiä jotka asuvat samalla alueella ja elävät elämäänsä. Valta on se mikä pitää kansaa verolla, kurissa ja entiseen aikaan riisti joka puolella maailmaa kansaansa. Kieltä on opittu mistä vaan on tultu. Geneettisesti ei kukaan kansa ole täysin ollut yhtälajia, ei ennen eikä nyt. Suomen kansa perustuu geneettisesti kahteen ryhmään , muta on siellä muitakin, pitempää tulijoita. Ei siis ole missään puhtaita, eristyneitä kansoja joilla olisi oikeus mihinkään enempään kuin muilla. Se on sellaista jälkikonstruktiota. Siis kielelliset alueet eivät ole samaa kuin ,että ihmiset jotka sitä puhuvat olisivat myös genettisesti samanlaiset. Aina on ollut kansanvaelluksia, siirtolaisia jne. Suomen ja Ruotsin välillä on sitä ollut hyvin paljon.

sunnuntaina 20.01.2013

nghn

sunnuntaina 20.01.2013

Kyllä minä enemmän tunnen itseni enemmän venäläiseksi sieluksi kuin ruotsalaiseksi, jos näitä kahta verrataan. Ruotsin kielen vaaliminen tuntuu oudolta vaikka se virkakieli on ollutkin - kokemusta on siitä kun olen tehnyt sukututkimusta. Kaikki nimet on väkisin väännetty ruotsalaiseen muotoon. Siinä yksi esimerkki miten kansaa on pakkoruotsitettu.
Pakkoruotsi on kummajainen jota kansan enemmistö vastustaa, mutta eduskunnassa tai valtakunnallisessa mediassa harva uskaltaa sitä vastustaa. Eikö ihan RKP:ssakin 30% sitä vastusta? Tästä kun sais kunnollisen ohjelman, jossa ei olisi itsesensuuria.

sunnuntaina 20.01.2013

Olen tällä hetkellä tyytyväinen ruotsalaisten tuottamasta maidosta, kun Valio kertoi nostavansa maidon hintaa, ruotsalainen Arla alensi maidon ja sanin sen tänää 0,51 euron litrahintaan. Hienoa, että on valtioita joiden yhtiöt ajattelevat kuluttajien etuja eivätkä sijoittajien ja omistajien ahneutta.

sunnuntaina 20.01.2013

Asia on vähän silleenkin että täällä ruotsin puolellakin on paikkoja jossa suomalaiset on tehnyt historaan merkkejä, entisiä rajoja myöten norjaa ja tanskaa / skonea vasten annettiin maata jos sinne uskalti mennä raivaamaan maata ja aloittamaan uusia asutuksia, paikkojen nimistä johtaen voi tulla siihen mieleen että siellä oli aikaverran suomalaisia sillä nimet on esimerkiksi Orsa Finnmark taalainmaassa ja Finnveden skonen ja hallandin välillä, olen itsekin ostanut vähän metsää ja ruvennut salaan tekemään itselleni palstan suomea tänne. Moi

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä