Suomi on ruotsalainen

Julkaistu tiistaina 08.01.2013 432 194

Kirjailijat Juhani Seppänen (vas.) ja Miika Nousiainen etsivät suomalaisten yhteyksiä Ruotsiin.

TV1 sunnuntaisin 13.1. - 17.3. klo 18.45 - 19.15

Yle Areenassa 30 päivää

Yle Areenassa 17.3. keskustelu: Miksi Ruotsi herättää meissä niin voimakkaita tunteita?

Millainen Suomi olisi ilman Ruotsia? Olisiko Suomea olemassa ilman Ruotsia?

Olipa kyse uskonnosta, kevyestä musiikista tai ruoka- ja rakennuskulttuurista, kaikkialla Suomessa on nähtävissä ruotsalaisuuden ja pitkän yhteisen historian vaikutus.

Kymmenosainen Suomi on ruotsalainen -sarjassa tutkitaan, minne yhteiset juuremme ulottuvat, ja kuinka ne tänä päivänä nousevat esiin.

Sarja liittyy Ylen kevään Ruotsalainen Suomi -kokonaisuuteen, johon kuuluvat myös TV1:n draamasarja Missä kuljimme kerran sekä Yle Teemalla nähtävä kotimainen historiasarja Kuninkaittemme jäljillä.

 

Lainasanoja ja lihapullia

Sarjan aikana selviää muun muassa, että Suomen kielessä on ainakin 4000 ruotsista peräisin olevaa lainasanaa. Entä kuinka suomalaisia lihapullat oikeastaan ovat?

Suomen vaakunan leijona esiintyy ensimmäisen kerran Kustaa Vaasan hautamuistomerkissä, joka on Uppsalan tuomiokirkossa.

Ohjelman juontaa tietokirjailija-kolumnisti Juhani Seppänen.

Asiantuntijoina toimivat muun muassa historioitsijat Markku Kuisma ja Panu Pulma, kirjailija Miika Nousiainen sekä lukuisat muut Suomen ja Ruotsin yhteisiä vaiheita tutkineet asiantuntijat.

Tuotanto: Intervisio Oy.

Ohjelma uusitaan tiistaisin klo 15.55 - 16.25.

 

 

Osa 1 Identiteetti

Monet suomalaisen identiteetin symboleista ovat peräisin ajalta, jolloin kuuluimme Ruotsiin. Onko esimerkiksi Suomen leijona sittenkin ruotsalainen? Mukana mm. kirjailija Miika Nousiainen.

 

Osa 2 Historia

Suomi oli osa Ruotsia n. 700 vuoden ajan ja pitkään yhteiseen historiaan liittyy paljon harhaluuloja ja väärinkäsityksiä. Mukana mm. historioitsija Teemu Keskisarja.

"Älkäämme olko kiitollisia Ruotsille mistään, koska Ruotsi ei ole hyvää hyvyyttään meitä koskaan auttanut, ei edes talvisodassa. Aina Ruotsilla on ollut jokin omakohtainenkin syy auttaa Suomea", Keskisarja sanoo.

 

Osa 3 Kristinusko

Valtaosa Suomesta tuli läntisen kirkon vaikutuspiiriin ruotsalaisten toimesta ja nämä vaikutukset, näkyvät yhä kulttuurissamme. Mukana mm. tutkija Christer Kuvaja.

 

Osa 4 Talous

Riistikö Ruotsi nykyisen Suomen aluetta yhteisen valtakunnan aikana? Ja millä tavoin Ruotsi on vaikuttanut Suomen talouselämään? Mukana mm. tutkija Markku Kuisma.

 

Osa 5 Kieli ja koulu

Suomen kielessä on ainakin 4000 ruotsalaista alkuperää olevaa sanaa. Ruotsin vallan aikana luotiin myös pohja suomalaiselle kansansivistykselle ja koulutukselle. Mukana tutkija Kaisa Häkkinen.

 

Osa 6 Laki ja demokratia

Suomalaisen demokratian juuret ovat syvällä Ruotsin ajassa: Suomalaisilla oli oikeus osallistua Ruotsin kuninkaanvaaleihin jo Moran kivillä. Mukana mm. historioitsija Teemu Keskisarja.

 

Osa 7 Hyvinvointiyhteiskunta

Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan monet keskeiset ainekset ovat peräisin Ruotsin ajalta. Tässä jaksossa selvitetään, miten Kustaa Vaasa liittyy yhteiskuntamallin perusteisiin.

 

Osa 8 Ruoka ja juoma

Kuinka suomalaista ruokaa ovat lihapullat tai graavi kala? Miksi Suomessa ei ole etnisten ravintoloiden joukossa ainuttakaan ruotsalaista ravintolaa? Mukana kokit Jyrki Sukula ja Hans Välimäki.

 

Osa 9 Miltä Suomi näyttää?

Ruotsin vaikutus suomalaiseen visuaaliseen kulttuuriin on suuri, kirkkoarkkitehtuurista ja kartanoista aina vaatteisiin asti. Mukana näyttelijä Maria Sid ja muotiasiantuntija Leena Sarvi.

 

Osa 10 Ruotsi-trauma ja tulevaisuus

Miksi ruotsalaiset voivat kannustaa jääkiekossa Suomea, mutta suomalaisille Ruotsin tappio kenelle tahansa on melkein kuin Suomen voitto? Mukana kirjailija Miika Nousiainen.

 

Miksi Ruotsi ärsyttää?

Yle Areenassa keskustellaan 17.3. aiheesta Miksi Ruotsi herättää meissä niin voimakkaita tunteita? Keskustelua vetää sarjan juontaja Juhani Seppänen, vieraina ovat toimittaja Tuomas Enbuske ja Suomalaisuuden liiton puheenjohtaja, Perussuomalaisten europarlamentaarikko Sampo Terho.

Kolmikko pohtii pilke silmäkulmassa "Ruotsin traumaa" Suomessa.

Tuomas Enbusken mielestä suomalaisten voimakkaan tunnereaktion syynä on kateus.

"Venäjä on liian kummallinen, että sitä voisi vihata samalla tavalla kuin Ruotsia. Ruotsi taas on nimenomaan samanlainen kuin me, mutta parempi. Sitä on helpompi vihata".

 

Sarjan kahdeksannessa osassa tutkaillaan, kuinka suomalaista ruokaa me itseasiassa syömme. Juhani Seppäsen (oik.) kanssa asiaa selvittää kokki Jyrki Sukula.

 

Suosittele194 Suosittelee

Kommentit

sunnuntaina 13.01.2013

Entinen kodinhoitajamme asuu nykyään Ruotsissa. Itsekin olen kerran käynyt siellä ja nähnyt Wasa-laivan oikeasti. Tiedän myös Kruununhaassa sijaitsevan paikan, jota kutsutaan Ruotsalaisen kirjallisuuden seuraksi.

sunnuntaina 13.01.2013

Taasko uusi "vääristelty" ruotsalaismielinen stoori, jossa kuten aiemmissakaan ei tuoda esille totuuksia suomenkieliseen enemmistöön kohdistuvista vainoista ennen ja nyt.
Monta historiankirjaa-teosta- tutkielmaa on tehty ja kaikissa jätetty pois negatiivinen "rasismi" enemmistöä kohtaan, mitenkä tämäkään olisi erillainenen!!!

Ta itu med rasismen mot finskpråkiga.

sunnuntaina 13.01.2013

joo, valkoihoiset ja suomekieliset ovat todella vainottuja nykysuomessa ;)

sunnuntaina 13.01.2013

Voivoi kun on vaikeaa tehdä televisio-ohjelmaa. Miksei käytetä välineed tuomio mahdollisuuksia, muitakin yskinäisyydessään maleksivaa juontajaa ja puhuvia päitä. Kauniisiijn kuviin ei paneuduta eikä muutenkaan käytetä historiallista materiaalia. Radiodokumenttihan olisi ollut sopiva formaatti.
Seuraavat jaksot taidan kuunnella enkä kattella.

sunnuntaina 13.01.2013

Ohjelmassa olisi tärkeää käsitellä myös Matti Klingen usein esille tuomaa näkökohtaa, jonka mukaan vasta sen jälkeen kun Suomi irtaantui/irroitettiin Ruotsista, Suomi sai Venäjän ruhtinaskunnan autonomisena osana monet kansallisvaltion tunnusmerkit; oman senaatin, omat postimerkit, suomenkielelle virallisen kansalliskielen aseman jne. Jokainen voi spekuloida ajatuksella että olisiko mitään näistä saatu jos olisimme olleet edelleen osana Ruotsin kuningaskuntaa. Oma veikkaukseni on, ettemme olisi saaneet ja perusteluni on mm. se, että vaikka Ruotsissa asuu nyt puoli miljoonaa suomalaistaustaista kansalaista, niin edes äidinkielellä heidän lapsensa eivät saa opetusta.

maanantaina 14.01.2013

Hauska kuriositetti on, että Suomen valtio on myöntänyt nämä kansallisvaltion oikeudet Ahvenanmaan maakunnalle, jolla on oma lippu, oma postimerkki, omat maapäivänsä jne. Kaiken lisäksi Ahvenmaan maapäivät ovat säätäneet lain, jonka mukaan mannersuomalaiset eivät saa omistaa kiinteistöjä Ahvenmaalla.

perjantaina 18.01.2013

Miksi niitä olisi tarvittu kun ei ollut kuin Ruotsi. Pitäsikö Savon tai Hämeen itsenäistyä Suomesta.

Suomen autonomia palveli Venäjän interessejä etäännyttämällä Suomen aluetta emo-Ruotsista. Tsaari tiesi ettei alueen venäläistäminen ollut tuolloin mahdollista, joten autonomia oli silloin seuraavaksi paras vaihtoehto.

Nämä kansallisvaltion tunnusmerkit olivat vahvoja, niin kauan kun sekin palveli Venäjän etua. Pansalvismin tultua venäläistämien alkoi koko valtakunnan alueella eikä Suomi ollut mikään poikkeus.

sunnuntaina 13.01.2013

kyllä ruotsissakin on 28 hallintoalueita missä saa suomenkielistä palvelua, on myös suomenkielisiä päiväkoteja, kouluja ja vanhainkoteja. mutta tietysti niitä vois varmaan olla enempääkin.. Pitää muistaa että koko käsite "valtio" tai "valtiovaltaa" ilmestyi käsitteenä 1800 luvulla, elikkä vähän vaikea verrata 1700 lukua 1900 lukuun...

sunnuntaina 13.01.2013

Koko ohjelma oli pelkkää suitsutusta Ruotsille ja ruotsalaisuudelle. Analyyttinen ote puuttui täysin. Kun katsoo ohjelmassa haastateltuja persoonallisuuksia, niin mitä muuta se olisi voinut ollakaan. Ruotsin, ruotsalaisten ja ruotsalaisuuden synneistä vaiettiin.

Ei kerrottu mitään tänne Itämaahan kohdistetuista kurinpito -tai veronkantoretkistä. Painettiin villaisella kaikki suomalaisilla Ruotsin kuninkaan puolesta satojen vuosien aikana käytetyt sodat ja sotaväenotot.

Esimerkiksi 1630-luvulla Itämaassa (vrt.Suomi) oli arviolta 350 000 asukasta. Niistä 1630-1648 Saksassa soti 25 000 miestä suomalaisissa joukko-osastoissa ja 14 000 heistä kuoli imperialistisen rosvokuninkaansa Kustaa II Adolfin puolesta, saman Kustaa II Adolfin, jolle meidän suomalaisten pitää muka vielä Ruotsalaisuuden päivänä liputtaa.

Venäjää vastaan aloitettiin sotia kevytmielisesti, taisipa joku Ruotsin kuninkaista edellyttää sotaa aloitettavaksi, koska upseereille oli sattumoisin juuri hankittu uudet univormut jne. Ei ollut kerta eikä kaksi, kun suomalaiset jätettiin yksin puolustamaan aluettaan, kunhan vain itse emämaa säilyi.

Suomalaiset tervantuottajat eivät saaneet itse myydä tervaansa Oulusta, vaan heidät oli alistettu Tukholman tervakomppanialle, joka kääri hillot ja fyrkendaalit kaupoista päältä jne. Syntejä löytyy, kaikki ei ollut kukkaisten päällä tanssia.

sunnuntaina 13.01.2013

Niin, näin nää kuningat toimi silloin. Mutta ei suomalaiset mitenkään huompi kohdeltu kuin muu väestöä lahden toisella puolella. Ei ollut AY liiket silloin;)

sunnuntaina 20.01.2013

Jaa ettei Suomen aluetta ja suomalaisia kohdeltu huonommin - miksi sitten tänne ei rakennettu Ruotsin vallan ajalla oikeastaan yhtään mitään - vaikka suomalaiset tuottivat mm. runsasti tärkeää tervaa, miksi kaikki rahat menivät Ruotsin alueelle? Ja miksi Suomi alkoi yhtäkkiä teollistua valtavan nopeasti; juuri Venäjän vallan alla - ja miksi jopa Suomen väkilukukin alkoi nopeasti kasvaa?

Sekö ei ollut suomalaisten syrjintää - ettei Suomen kieltä - suomea! - puhuvat voineet kouluttautua omalla äidinkielellään. Suomenkieliset suomalaiset olivat siis syntymästään asti epätasa-arvoisessa asemassa - olivat omalla maallaan pelkkää paariaa.

sunnuntaina 20.01.2013

"Jaa ettei Suomen aluetta ja suomalaisia kohdeltu huonommin - miksi sitten tänne ei rakennettu Ruotsin vallan ajalla oikeastaan yhtään mitään"

Miten niin ei rakennettu yhtään mitään? Kaupunkeja perustettiin, kartanoita, kirkkoja, linnoja ja linnoituksia (mm. Sveaborg, maan tärkein linnoitus) rakennettiin ympäri Suomea. Valitettavasti suurin osa noista rakennuksista on tuhoutunut tai tuhottu, viimeistään 1960-1970 luvulla jolloin vanhalle ei annettu yhtään arvoa.

"Ja miksi Suomi alkoi yhtäkkiä teollistua valtavan nopeasti; juuri Venäjän vallan alla - ja miksi jopa Suomen väkilukukin alkoi nopeasti kasvaa?"

Koska Ruotsinvallan aikaan ei vielä oltu keksitty höyrykoneita eikä rautateitä yms. 1800 -luvun nopean teollistumisen vaatimaa tekniikkaa. Viljelymenetelminen kehitys 1700 -luvun puolivälissä edellisi teollista vallankumousta ja oli yksi sen edellytyksistä, Myös Suomessa väkimäärän kasvu alkoi jo Ruotsin vallan aikaan 1700 -luvun puolivälissä ensimmäisten maaviljelyn parannusten (esim. isojako) levitessä maahan.

"Sekö ei ollut suomalaisten syrjintää - ettei Suomen kieltä - suomea! - puhuvat voineet kouluttautua omalla äidinkielellään. Suomenkieliset suomalaiset olivat siis syntymästään asti epätasa-arvoisessa asemassa - olivat omalla maallaan pelkkää paariaa."

Eihän tuo poikennut mitenkään tilanteesta Kanta-Ruotsissa. Ei sielläkään ollut kouluja rahvaalle ruotsin kielellä, korkeampana oppikielenä kun oli latina ja herrasväen kielinä saksa ja ranska. Tilanne muistutti siis aikalailla nykypäivää paitsi että latina, saksa ja ranska ovat nykyään korvautuneet PAKKOENGLANNILLA.

sunnuntaina 13.01.2013

Ohjelmassa ei puhuttu mitään tärkeimmästä. Siis siitä, etteivät minkäänlaiset "huipuunsasivistyneet" ruotsalaiset antaneet suomalaisille ja suomen kielelle tasavertaista oikeutta hallinto -ja virkakieleksi ruotsin rinnalle. Se jääköön heidän ikiaikaiseksi häpeäkseen.

Oikeuden omaan kieleemme me suomalaiset saimme vasta 1863 venäläisiltä ja Venäjän jalolta vapauttajatsaarilta Aleksanteri II:lta ja vielä senkin jälkeen tuota oikeutta yritettiin jarruttaa.

maanantaina 14.01.2013

Unohdat tääsen sujuvasti että venäläisten ensimmäisiä toimia hallinnon vakauttamisen jälkeen oli sensuurin kiristäminen ja suomen kielen käyttökielto muissa kuin uskonnollisissa kirjoissa. Sellaisia suomen kielen suosijoita nuo venäläiset...

maanantaina 14.01.2013

Ruotsinkielinen sivistyneistö on aktiivisesti yrittänyt estää suomenkielisen sivityneistön syntymisen. Se onnistui mm. kieltämään suomenkielisen kirjallisuuden 1860 asti. Maailman ensimmäinen suomenkielen professuuri oli Tarton yliopistossa eikä Suomessa.

maanantaina 14.01.2013

Jahas, taasen lisää "suomalaisuuden" liiton satuilua.

tiistaina 15.01.2013

Mikähän tuossa edellä oli satuilua? Helppo täällä on ilmeisesti joka kommenttiin laukoa 'satuilua' ilman mitään tietoa asioista. On ihan faktaa, että maailman ensimmäinen suomenkielen professuuri perustettiin Vironmaalle. Ruotsalaisethan perustivat kyllä yliopiston (tai akatemian) Turkuun mutta opetus siellä oli Ruotsiksi. Mentiinpä näissä kieliasioissa jossain vaiheessa jopa niin pitkälle, että Turun koulussa kiellettiin suomenkielen puhuminen jopa välitunneilla.

keskiviikkona 16.01.2013

Ja lisää "suomalaisuuden" liiton satuilua....

keskiviikkona 16.01.2013

"Helppo täällä on ilmeisesti joka kommenttiin laukoa 'satuilua' ilman mitään tietoa asioista."

Yhtä helppoa kuin laukoa että tämä ohjelma on RKP:n tms. rahoittamaa propagandaa ja sen jälkeen poimia mielivaltaisia täysin toisiinsa liittymättömiä yksityiskohtia eri ajoilta historiasta ja väittää niiden pohjalta jotain omaan poliittista katsomusta tukevaa hölyn-pölyä.

keskiviikkona 16.01.2013

Missäköhän tässä ketjussa on väitetty, että ohjelma on RKP:n rahoittamaa propagandaa? En ole sellaista huomannut. Toisekseen, RKP:n roolia tämän ohjelman tekemisessä ei ole tutkittu. Sen sijaan historiaa on tutkittu paljonkin ja tieto on julkisesti kaikkien saatavilla.

keskiviikkona 16.01.2013

Kannattaisi hankkia lukutaito ennenkuin rupeaa väittelemään....

lauantaina 19.01.2013

Sitä samaa. Ei tässä ketjussa ole missään puhuttu RKP:n propagandasta ennen kuin se tässä nostettiin esiin. Ilmeisesti sinulla on sitten jotain sisäpiirin tietoa tuosta asiasta ja se pitää paikkansa?

sunnuntaina 20.01.2013

Kyllä jo puhuttiin, vai kieroiletko tarkoittamalla "tällä ketjulla" tätä nimenomaista haaraa etkä koko keskustelua?

Ja ei, ei minulla ole mitään sisäpiirin tietoa. Minä satun vain olemaan lukutaitoinen (ja ymmärhän aika hyvin myös lukemani, toisin kuin ...) .

sunnuntaina 13.01.2013

On täysin jossittelua "mitä jos ei ruotsia". Jos muutama Hämäläisten sotaretki itään olisi mennyt paremmin niin Ruotsia ei ehkä olisi edes olemassa. Tukholman alapuolinen alue kuuluisi Tanskaan ja pohjois-osa Suomeen.

Ruotsi kun ei ikinä olisi voinut olla suurvalta ilman Suomen tarjoamaa puskurivyöhykettä ja resursseja.

sunnuntaina 13.01.2013

HAJOITA JA HALLITSE.
MONA SAHLIN KYLLÄ NIIN TAI REINFELDT JOTKA EIVÄT EDES OLE ETNISIÄ RUOTSALAISIA. HEILLÄ ON HYVÄT MIELIPITEET NIIN ON. OTTAKAA KAIKKI MAAHANMUUTTAJAT VASTAAN NIIN KUIN OTETAAN RUOTSISSA NIIN ETTÄ MONA SAHLININ KALTAISET VOIVAT PYYSYÄ PIILOSSA. TULKAA KAIKKI KAIKKI VAAN.
TEILLÄ ON HYVÄT OLTAVAT TÄÄLLÄ KOSKA SUOMESSA ON TAAS MENOSSA SE IKIVANHA SAMA RIITELY OMIEN KANSALAISTEN KESKEN JA TEITÄ EI EDES HUOMATA.

sunnuntaina 13.01.2013

Olen sanaton. Miten tälläiseen probagandaan voi suhtautua mitenkään. Ei uskoisi näkevänsä tälläista missään. Tälläinen vahvistaa kielteisiä käsityksiä "suomenruotsalaisista", ehkä se on tarkoituskin. Ehkä ne ovat ansaittuja.

sunnuntaina 13.01.2013

"Aiemmin tänä vuonna ruotsinkielisen Yle:n Pixel-ohjelmasta kävi ilmi, että

""Suomi on ruotsalainen" -ohjelman rahoittajia ovat rahoittajia Svenska kulturfonden eli Rkp:n alainen rahasto, Åbo Akademi ja Suomalaisruotsalainen kulttuurisäätiö. Lisäksi lupamksuista poliittisin perustein saatu raha. (Ylen hallintoneuvosto on poliittinen.)
Pixelin mukaan suomalaiset on ohjelman avulla saatava ymmärtämään että heillä ei ole mitään jos eivät oivalla, että kaikki mitä heillä on nyt ja historiassa on ollut, on ruotsalaista.
Päivi Lipponen on Yle:n hallintoneuvostossa. Paavo Lipponenhan sanoi, että "Teillä ei ole mitään omaa identiteettiä, jos ette hyväksy ruotsalaisuutta".
Hän sanoi myös, että "Puhdas suomalaisuus on kauheaa".
Voiko ruotsalainen kulttuuri-imperialismi ja rasismi tästä vielä sairaammaksi mennä?
Meidän omilla rahoillamme Yle tekee Rkp:n rahoituksen avulla "asiaohjelman", jonka päämäärä on kokonaisen kansan asenteen muuttaminen positiiviseksi pakkoruotsia kohtaan."

Sarja on Rkp:n propagandaa."

perjantaina 18.01.2013

Täydellistä propagandaa joka menee täysin poskelleen.
Liiallinen arroganssi kääntyy lopulta itseään vastaan.
Tämäniltaisessa kuninkaita käsittelevässä sarjassa oli hyvä kohta,jossa
joku näistä Suomeen tuoduista päällepäsmäreistä oli hyvä ja alkoi kehittää
Suomea .
Hän rakensi linnoja,niin kyllä siitä varmaan sitten kansa paljon hyötyi.
Se on sitä kehitystä kun muutamat pönkittää valtaansa ja mistäpä sitten
rahat siihen otettiin,no tietenkin rahvaalta,jolle vastaavasti jäi sadosta vähemmän.

Täytyykö meidän tällä vuosituhannella ihannoida noita kuninkaita,joille kruunu
pöllähtää 2-vuotiaana.
Miksi tämä sivu on niin piilotettu,että sinne pääsee vain svenska ylen kautta ?

sunnuntaina 20.01.2013

RKP loukkaa monien suomenkielisten suomalaisten identiteettiä tällaisilla ohjelmilla!!!

Minun identiteettiini ei Ruotsi, ruotsalaisuus tai ruotsin kieli kuulu! Ja miksi edes haluaisin - suomenkielisenä suomalaisena - samaistua maahan ja kulttuuriin, jossa suomalaisia suoraan sanottuna halveksutaan ja on aina halveksuttu? Ääripäänä Freudenthalit ja muut roturasistit. En halua edes käydä Ruotsissa, koska ei todellakaan kiinnosta ja pakkoruotsi todella on - pakkoruotsia!

Ruotsiin suhtaudun vain ja ainoastaan yhtenä Euroopan maana muiden joukossa. Jotkut maata koskevat uutiset kiinnostavat, jotkut eivät. Historia toki pistää joskus ketuttamaan, koska etenkin nykynäkökulmasta katsottuna suomenkielisiä suomalaisia on todellakin sorrettu ja orjuutettu; eli se ainoa tunteita herättävä aspektikin on luonteeltaan negatiivinen!

Jos olisin vaikkapa irlantilainen tai kongolainen - en varmaankaan haluaisi nähdä tällaista ohjelmaa Britanniasta tai Belgiasta...

maanantaina 14.01.2013

Kuka on tämän ohjelman takana. Tämmöinen ohjelma ei hyödytä ketään. Ei hyödytä suomalaisia eikä suomen ruotsalaisia eikä edes ruotsin ruotsalaisia tai ruotsin suomalaisia.
Joku kansanryhmä tästä hyötyy ja se sama ryhmä on jo tehnyt tarpeeksi haittaa melkein joka puolella maailmaa niin kauan kuin maapallo on pyörinyt.

maanantaina 14.01.2013

Jos joku löytää ohjelmasta faktavirheitä, niin laita ihmeessä viitteet virheisiin sekä muihin historiallisiin lähteisiin jotka todistavat näitä faktavirheitä. Täällä väitetään paljon anonyymisesti ilman viitteitä, ja se on täysin arvotonta jos ollaan historiallisen totuuden eikä propagandan asialla.

Olettaen että ohjelmassa puhuvat henkilöt ovat oikeassa niin ei se silti tarkoita että pakkoruotsia pitää olla, se on nykypolitiikkaa ja hieman eri aihe.

Ja se että on niitä huonoja aikoja ei myöskään tarkoita että pitää alistua rasismiin maahanmuuttajia ja muita vähemmistöjä kohti, ei ne ole rikkinäisen talousjärjestelmän takana. Ei edes ne rikkaat suomenruotsalaiset PK-seudulla jonka joukkoon minä pohjalaisena en kuulu. :)

Yleinen tyytymättömyys yhteiskunnassa on asia jota moni diktaattori on käyttänyt hyväksi päästäkseen valtaan, esim. Hitler. Nyt Kreikassakin Uus-natsipuolue on kasvamassa yllättävän suureksi. Eli jäitä hattuun ettei synny ikävämpiä ongelmia kuin sen mikä talouskriisi sinänsä tuo tullessaan.

tiistaina 15.01.2013

Ei tuossa ohjelmassa varmaan pahemmin faktavirheitä ole mutta ei siinä tosin paljon faktapohjaisia asioita esitettykään. Haastateltiin jotain ruotsalaista tutkijaa, joka ihmetteli miksi ruotsalaiset eivät kirjoita naapurimaista yhtä ilkeitä vitsejä kuin muut ruotsalaisista. Sitten alettiin pohtimaan jotain pikkuvelikompleksia.

Minusta ohjelmassa oli erittäin huonoa se, että sitä ei ollut tehty tasapuolisesti vaan ruotsalaisuudesta ja ruotsinvallanajasta tuotiin esille lähinnä positiivisia asioita. Tosiasiassa kyseisessä ajassa on ollut todennäköisesti enemmän negatiivisia asioita mutta niistä vaiettiin täysin. Ei käsitelty esimerkiksi lainkaan sitä, mitä haittaa ruotsinvallanajasta on ollut suomalaisten identiteetille.

Minulla on useitakin tuttavia Ruotsissa ja he ovat ihan mukavaa väkeä, parempia ystäviä saa Suomesta hakea. Silti hekin tunnustuvat Ruotsin historiassa tekemät virheet ja ovat pahoillaan esim. suomalaisten kohtelusta menneisyydessä. Kummallista, että jos ruotsalaiset itse tämän tunnustavat niin miksi ei sitten suomalaiset ja miksi siitä ei Suomen televisiossa voi puhua?

keskiviikkona 16.01.2013

Miksi historaista pitää kaivaa vain ikävät asiat ja kantaa niistä katkeruutta sukupolvesta toiseen?
Kun kuitenkin on niin että nuo ikävät asiat ovat menneisyyttä ilman vaikutusta nykypäivään hyvien asioiden jatkaessa vaikutustaan edelleen.

Ovatko nämä Ruotsille katkerat kommentoijat jonkinlaisella myöhästyneellä kostoretkellä?
Miksi heidän täytyy koko ajan korostaa ettei heillä muka ole mitäänRuotsia, ruotsia tai ruotsalaisia vastaan, ovatko siis sanat, ajatukset ja teot jotenkin ristiriidassa kun edellä mainittu ei selviä asiayhteydestä?

keskiviikkona 16.01.2013

Eihän negatiivisia asioita tarvitsekaan esille kaivaa mutta ei asioita pidä esittää myöskään sokerikuorrutuksella varustettuna. Jos ei pysty esittämään asioita tasapuolisesti, on parempi olla esittämättä mitään. On myös outoa väittää, että ikävät asiat eivät vaikuttaisi nykypäivään vaan ainoastaan hyvät. Kyllä ne kaikki menneisyydessä tapahtuneet asiat vaikuttavat tähän päivään tavalla tai toisella. Sekä hyvät että huonot. Kumpiakaan ei pidä kuitenkaan jäädä hautomaan vaan ottaa niistä opiksi ja katsoa eteenpäin.

keskiviikkona 16.01.2013

"Eihän negatiivisia asioita tarvitsekaan esille kaivaa mutta ei asioita pidä esittää myöskään sokerikuorrutuksella varustettuna."

Ja sokerikuorrutusta on ilmeisesti se että asioista puhutaan asiallisen kepeästi eikä "Ruotsista ei saa puhua kuin hampaat irvessä" -malliin?

sunnuntaina 20.01.2013

Siirtomaavallat ovat tupanneet pyytää anteeksi sorretuilta - mutta Ruotsista ei ole anteeksipyyntöjä kuulunut! Eräänlaisesta Euroopan sisäisestä kolonialismista oli kuitenkin kysymys.

Ruotsalaiset ovat aikanaan kohdistaneet suomalaisiaan myös rasismia, esim. Freudenthal.

sunnuntaina 20.01.2013

"Siirtomaavallat ovat tupanneet pyytää anteeksi sorretuilta - mutta Ruotsista ei ole anteeksipyyntöjä kuulunut!"

Ehkäpä siksi ettei Suomi ollut Ruotsin siirtomaa.

sunnuntaina 20.01.2013

Ojoj..ruotsailaisvitsit suomalaisista voittavat todellakin suomalaisvitsit, voi näitä tutkijoita.
Tämän päivän ruotsalais lehti "Aftonbladet" on todellakin erikoistunut likaamaan suomalaisten mainetta, epämielyttävää tekstiä parhaimmillaan Suomi-vihasta Ruotsissa jos nyt jonkun tekee mieli joskus lukea tyhjänpäivästä propagandaa ;) suomen lehdistö ei yllä vielä tähän tasoon ja vaikuttaa siltä ettei suomalaislehdillä ole todellakaan mielenkiintoa kirjoitella ruotsalaisista..kiitos siitä, hienoa olla suomalainen.
Suomi on pidetty aikoinaan aisoissa kielen avulla. Suomalaiset eivät osanneet Ruotsia eikä sitä opetettu rahvaalle kansalle ja siki Suomen kieli on säilynyt, kiitos siis kuuluu tästä mahti-Ruotsille. Suomi oli osa Ruotsia joten Suomi poika oli se joka sotilaana osallistui joka ainokaiseen sotaan, ruotsalaisten eivät osallistuneet sotimiseen, kenties ainoastaan suurempana sotaherrana, siis mitenhän Ruotsin olisi käynyt ilman meitä suomalaisia. Olen asunut Ruotsissa lähes puolet elämästäni ja en todellakaan pidä siitä että Suomessa on luettava pakko Ruotsia.
Suomen-ruotsalaisten pelko siitä että kieli häviää on turhaa, pakottamalla se häviää, koska silloin ei ole motiivia lukea ja oppia. Luin itse pakko-ruotsia aikoinaan ja en osannut sanaakaan ruotsia Ruotsiin muutettuani.
Suomalaisuudestani olen todella ylpeä ja siitä että me todellakin olemme sitkeää ja viisasta kansaa. Jos juttelet ruotsalaisten taustoissa, löytyy heidän suvuistansa lähes aina joku joka on suomalainen..joten jos suomalaiset muuttaisivat kotomaahansa voisi Ruotsi pysähtyä aika hyväksi aikaa. Ystäviä on minulla useammasta eri kasallisuudesta enkä eroittele heitä sen mukaan. Ystävyys on minulle iso ja rakas asia.

sunnuntaina 20.01.2013

"Suomi oli osa Ruotsia joten Suomi poika oli se joka sotilaana osallistui joka ainokaiseen sotaan, ruotsalaisten eivät osallistuneet sotimiseen, kenties ainoastaan suurempana sotaherrana, siis mitenhän Ruotsin olisi käynyt ilman meitä suomalaisia."

Höpön, löpön, kyllä se ruotsalainen rahvas osallistui sotiin aivan samalla rivimiehinä kuin suomalainenkin. Upseerit (l. aateliset) taas olivat aika kansainvälistä porukkaa ja saattoivat palvella uransa aikana monen maan armeijassa.

maanantaina 14.01.2013

Lue Jukka Nieminen :"Muinaissuomalaisten KADONNUT KUNINGASKUNTA".ISBN 978-952-5774-15-3 , ilm.2010 .Sen hävittivät ruotsalaisten ristiretket.Ortodoksinen ristinusko oli jo Karjalassa,siitä Rooman paavi ruotsalaisia muistutti.Ruotsi tarvitsi kuitenkin veronmaksajia kuninkaan,aatelisten,pappien ja sotilaiden elättämiseksi.Eivät tee tuottavaa työtä edes nykyisessä
Ruotsissa.(Tilanne siellä?!) Suomalaisalueet liitettiin Ruotsiin "Östlandet=Itämaa" nimisenä. Sota-
väelle ja papistolle rakennettiin suojaksi linnoja.Riikinruotsalaisia tuli virkamiehiksi,hallintokielenä ruotsi.Turussa piispanistuin ja kirkollista opetusta,opetuskieli ruotsi. Merenkurkku oli lyhyt hyppäys miehittää saaristo ja rantakaistale Pohjanmaata.Miksiköhän nämä alkuperäiset maahanmuuttajat
asuvat rannikolla ja siellä mihin aikanaan tulivat?Eivät myöskään ole halunneet oppia suomenkieltä ?!
Ajeleppa autolla juhannuksen aikoihin rantatie Kokkolasta Vaasaan.Ruotsin liput tangossa ja TV -
antennit länteen.Kuningas Kustaa II Aadolf sanoi olevansa ruotsalaisten ja myös suomalaisten kuningas.Ruotsinkieliset ja mieliset Suomen historian kirjoittajat puhuvat RUOTSI-SUOMESTA,miksi
vääristelevät? "Nuijasodan " vaiheet on tutkittu."Pohjalaisten puukkojunkkarien" eli " Härmän häijyjen"
lähetys Siperiaan johtui Pohjanmaan ruotsalaisten vaikuttajien Venäjän keisarille tekemästä aloit-
teesta.Tutkittu asia. Menneisyys on mukana kaikessa tulevassa , tavalla tai toisella -

maanantaina 14.01.2013

Jukka Niemisen Wikipedia-sivulta: "Niemisen teos Muinaissuomalaisten kuningaskunta valittiin Ultra-lehden yleisöäänestyksellä vuoden 2011 rajatietokirjaksi." ...kun selvitetään historiallisia faktoja tieteellisin tavoin niin ei voi turvatutua rajatietokirjallisuuteen.

Paljon muutakin roskaa puhut, esim. länsirannikolla Ruotsin lippuja on kyllä erittäin vaikeaa löytää jopa juhannuksenakin.

Täällä tosiaan puhutaan usein suomea heikosti, mutta se johtuu kyllä enemmän vähäisistä mahdollisuuksista käyttää sitä (Vaasan ja Kokkolan kaupunkirajojen ulkopuolella) vaikka täälläin kuten kaikkialla muutama asennevammainenkin tietysti löytyy. Samoin kuin moni muukin opin kunnolla käyttämään Suomen kieltä vasta asuessani muualla.

Eli, ymmärrän kyllä varsin hyvin miksi kouluruotsikin ainakin nykyisessä teoreettisessä muodossaan ei myöskään ole juurikaan hyödyksi. Sen tarkoitus on takaa ruotsinkielistä palvelua niille jotka sitä tarvitsee, mutta käytännössä se ei toimi. Suurin vaikutus näyttää olevan ärtymys, mikä ei palvele ketään.

maanantaina 14.01.2013

Onhan se hyvä että virkamies osaa edes sen verran ruotsia ettei pyyhi ruotsin kielisellä paperilla p..n sellaiseen törmätessään.

maanantaina 14.01.2013

OK, kirjoitin "käytännössä ei toimi".... mutta korjaan "käytännössä toimii heikosti".

Pointtini on lähinnä se että nykyjärjestelmällä piinataan koko kansaa huonolla pedagogiikalla, eikä enemmän kuin murtoosaa heistä päätyy paikkakuntaan ja duuniin jossa on käyttöä ruotsin kielestä. Eli en ota kantaa pakkoruotsia vastaan, enkä puolesta. Mielestäni pitäisi keskittyä ruotsinkielisien palveluiden turvaamiseen siinä missä niitä todellakin tarvitaan ja ainakin nykymuodossaan pakkoruotsi on siihen varsin huono ratkaisu.

maanantaina 14.01.2013

Pakkoruotsissahan ei pohjimmiltaan olekaan kyse ruotsin kielisten palvelujen turvaamisesta vaan oikeastaan suomenkielisten etujen ajamisesta. Jos pakkoruotsia ei olisi ja virkamiehiltä yms. julkisen sektorin palkkalistoilla olevilta vaadittaisiin näennäisen ruotsin osaamisen sijaan todellista ruotsin kielen taitoa, niin siinäpä olisi oiva "suojatyöpaikka" -järjestelmä maamme ruotsinkielisille.

torstaina 21.03.2013

Aivan oikea huomio. Tätähän useimmat eivät ymmärrä. Pakkoruotsi poistuu paljon nopeammin kuin perustuslaki muuttuu. Olen asunut Ruotsissa ja olen naimisissa suomeruotsalaisen kanssa. Vaikka identiteettini on suomenkielinen suomalainen, niin en voi muuta kuin ihailla suomenruotsalaista (ja ruotsalaista) kulttuuriperimää, avoimmuutta, sanavalmiutta, traditioita, jne. Meillä suomenkielisillä suomalaisilla olisi paljon opittavaa ja ammennettavaa tästä kulttuuriperimästä, jonka olemme Ruotsin osana saaneet.

maanantaina 14.01.2013

No, jo, on taas yle parhaimmillaan. Itse asiassa jos katsomme vaakunaa ..sapeli itte asiassa esittäytyy enemmänkin islamisistisissa maissa.

Näin tämä kaataa jo tän.

Suomen leijona ei lyö itseään päähän --tämä on taas tätä suom. itseinhoa joidenkin professoreiden lietsomana ja ..just, joo; 20- luvulla meillä oli ovet,ikkunat auki Eurooppaan.Ja voin vannoa, ei ollut mitään tekemistä Ruotsin :D kanssa.

Nuoret - tämän maan ovat rakentaneet Sibeliukset, Gallen-Kallelat sun muut.
uskonto ..no, ei ole ihme, ylen vasemmistolaiset ottavat yhden mitä inhoavat tukeakseen sillä toista - maatamme - mitä inhoavat .. mutta, asiallisemmin ..
Niin, Yhdistyneen kuningaskunnan huoneen vaakuna ..yksisarvisia on tod. englannissa, vai kuinka? :D

http://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/photo.php?fbid=10151227622383935&set=a.123255378934.100895.36496893934&type=1&theater

Täà on aivan sama kuin sanoa Amerikan olevan osa englantia ..

maanantaina 14.01.2013

Hauska lukea naita kommentteja miten paljon tama ruotsalaisuus asia ottaa Suomalaisen huonolle itsetunnolle.

sunnuntaina 20.01.2013

No onpa jätte kiva, että edes joistakin on hauskaa...

Minua suomenkielisenä suomalaisena, eikä minkäänlaisena ruotsalaisena, jo sarjan nimi loukkaa!

maanantaina 14.01.2013

jatkan erääseen aikaisempaan Tagsitus kertoo pohjoisvenäjän suomalais heimoista he metsästivät peuroja suraavaan tapaan muodostettiin miesketju puihin ja toinen ketju ajoi lauman tuohon väijytykseeen puissa oleva ketju ampui jousilla tarvittavan määrän.Siirryytään nyt 1700 lukuun kun venäjän armeija joukot eivät pystyneet kukistamaan lähetettiin kreikkalais katoliset munkit käännyttämään nuo sitkeät finnit kreikkalais katolliseen uskoon .ja mikä kummallisinnta vielä y elokuva kertoo vihdoinkin toduuten tuosta asiasta.

maanantaina 14.01.2013

Yhden ohjelmassa mainitun asian useat kommentoijat ovat ainakin onnistuneet todistamaan todeksi: suomalaisten historian tuntemus oman maansa vaiheista on luvattoman huono. Siihen rakoon on sitten erilaisten ruotsin vihaajien hyvä iskeä historian vääristelyillään.

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä