Areenan tv-kanavalähetykset HD-tasoisina
Keväällä Areenaan tulleet tv-kanavien lähetykset ovat keränneet jo uskollisen käyttäjäjoukon. Alusta lähtien näiden ns. simulcast-lähetysten kuvanlaatua on toivottu paremmaksi.
Tällä viikolla TV1- ja TV2-kanavat saatiin HD-tasoisina jakeluun ja tänään myös Areena on aloittanut kaikkien Ylen tv-kanavien jakelun HD-tasoisina. Mukana ovat siis ykkösen ja kakkosen lisäksi myös Yle Fem ja Yle Teema. Tarkemmin ilmaistuna HD-taso tarkoittaa 720p-tasoista kuvaa ja täsmällisesti ottaen kuvanlaatu on 1280x720 ja kuvataajuus 30 fps. Videostreamin koko on 2700 kbit ja tämän päälle tulee audiostream, joka on 128 kbit aac.
Uuteen, tällä hetkellä kokeiluvaiheessa olevaan ohjelmaoppaaseen tuodaan lähiaikoina tieto siitä, milloin kanavalla lähetettävä ohjelma on aidosti HD-tasoista.
Kanavalähetyksen kuva tulee HD-tasoisena, mikäli käyttäjä on kyllin nopean ja laadukkaan verkkoyhteyden päässä. Kuvan taso reagoi verkkoyhteyden tasoon: jos verkkoyhteys ei kykene luotettavasti välittämään HD-tasoista kuvaa, kuvanlaatu laskee tasolle, jonka käyttäjän verkkoyhteys mahdollistaa. Alempia laatuja on laitteesta ja streamaustavasta riippuen kolmesta kuuteen.
On syytä huomioida, että käyttäjän verkkoyhteyden nopeus ja laatu vaihtelevat esimerkiksi eri vuorokaudenaikoina. Operaattorin mainoslauseissa myymä maksiminopeus ja käytännössä toteutuva yhteys saattavat poiketa toisistaan hyvinkin paljon. Tämän vuoksi paras mahdollinen laatu ei simulcast-lähetyksissä välttämättä toteudu.
Parhaimmillaan HD-tasoinen kuva on jaossa tietokoneiden lisäksi myös iOS-laitteiden (iPad ja iPhone) ja Android-laitteiden (vähintään Android 3.0 -käyttöjärjestelmä) Areena-sovelluksissa. Windows Phone 8 -laitteisiin HD-tasoinen kuva tulee myöhemmin.
HD-laatu koskee tässä vaiheessa siis tv-kanavien suoria lähetyksiä. Areenan tallenteiden laatua nostamme myöhemmin keväällä. Samoin vain Areenassa esitettävien suorien lähetysten (urheilutapahtumat, tiedotustilaisuudet jne) laadun kohentaminen on suunnitelmissa.
82 kommenttia
To 30.01.2014 @ 12:50
Kiitokset ja onnittelut Ylelle! Aivan mahtavaa, sillä tähän asti on voinut nauttia HD:stä sanotaan vain Ruotsin SVT:n suorista uutisista eli Rapport 20:30 Suomen aikaa ja silloin Lontoon olympialaisten hd-streamistä. YouTube ja Vimeo HD on oma juttunsa.
Uusi ohjelmaopas auttaa varmentamaan tiedon, mikä ohjelma on aitoa teräväpiirtoa.
Pitää vain muistaa katsoa HD:tä riittävän läheltä ettei menetä tarkkuusominaisuutta.
To 30.01.2014 @ 14:19
30fps? hei haloo! Suomessa on käytössä PAL standardi. Kuka siellä oikein säätää?
To 30.01.2014 @ 15:11
30fps? hei haloo! Suomessa on käytössä PAL standardi. Kuka siellä oikein säätää?
PAL on analogisen videokuvan standardi. Onneksi et sinä ole säätämässä.
To 30.01.2014 @ 17:12
Voisiko jo vuonna 2014 päästä eroon flash-tekniikasta? Jos ei kokonaan, niin edes tarjota rinnalle HTML5-vaihtoehto muillekin, kuin iOS-käyttäjille?
Saako YLE:n väki kuvan streamiin 30fps-nopeuteen liiketoiston kärsimättä? Tällä hetkellä näin PC-käytössä kuva kuitenkin nykii liikkeessä flash-videon tapaan.
To 30.01.2014 @ 20:50
30fps? hei haloo! Suomessa on käytössä PAL standardi. Kuka siellä oikein säätää?
PAL on analogisen videokuvan standardi. Onneksi et sinä ole säätämässä.
Kaikki digitaalinenkin materiaali toteutetaan (edelleenkin) analogisten standardien mukaan.
To 30.01.2014 @ 21:08
30fps? hei haloo! Suomessa on käytössä PAL standardi. Kuka siellä oikein säätää?
PAL on analogisen videokuvan standardi. Onneksi et sinä ole säätämässä.
Tarkoitin että suomessa käytössä oleva 25 ja 50 kuvataajuus ei nyt mätsää 30:n kanssa ja kuva on nykivä.
Pe 31.01.2014 @ 02:05
Koskas on odotettavissa areena-sovellusta natiivina SailfishOS:lle?
Pe 31.01.2014 @ 08:27
Näyttää hyvältä. Harmi, ettei automaattinen laadunvalinta toimi hyvin. Jatkuvasti heittää kuvan "puuroksi" jopa 100mbit netillä. Mobiili Areenassa on ollut tämä vika aina. Olisiko Areenaan mahdollista saada nappi, josta voisi pakottaa laatu esim. matalaksi, keskitasoksi ja korkeaksi? Mieluummin odotan hetken, että video on latautunu riittävästi kuin että laatu vaihtelee jatkuvasti HD:sta "puuroksi". Mutta kritiikistä huolimatta kiitos HD-uudistuksesta, hyvä lisäys! :).
Pe 31.01.2014 @ 11:55
Paljonko HD-stream vaatii teoriassa ja käytännössä kaistaa ? Riitääkö mokkulan joku 4-7 megan vauhti ?
Pe 31.01.2014 @ 16:06
Milloinkas saadaan radio-ohjelmat HD-tasoisina? Pakkkaamattomanakin audio CD-tasoisena ois vaan 1400kbit. Ja sit jos ne vetäsee jollain alac/flac 1:1 pakkauksella päästään keskimäärin jonnekkin 800kbit korville. 128kbit mp3 on vaan niin ysäriä ;D
Pe 31.01.2014 @ 19:40
HD-merkintää uuteen ohjelmaoppaaseen odoteltaessa olisi hyvä saada selvennys yllä olevaan blogitekstiin "HD-laatu koskee tässä vaiheessa siis tv-kanavien suoria lähetyksiä". Ymmärtäisin mielelläni sen tarkoittavan: "HD-laatu koskee tässä vaiheessa siis tv-kanavien simulcast-hd-lähetyksiä". Tuskin tarkoitetaan jotain absoluuttisen samanaikaisen tapahtuman suoraa lähetystä.
Pe 31.01.2014 @ 22:05
Koskas on odotettavissa areena-sovellusta natiivina SailfishOS:lle?
SailfishOS:lle ei ole suunnitelmissa Areena-sovellusta. Kunhan APIt saadaan auki (kts http://blogit.yle.fi/avoin-yle/sami-kallinen-yle-avaa-sisaltojaan-pysy-kuulolla), voivat kehittäjäyhteisöt ja yhtiöt tehdä halutessaan Areena-sovelluksia myös sellaisille alustoille, joita Yle ei tue.
Kiitos vastauksesta.
La 01.02.2014 @ 16:38
Mikä on syynä 30p-kuvataajuuden valintaan? (Kyllä, toimii paremmin 60Hz tietokonenäyttöjen kanssa, mutta kuva nykii silti ikävästi koska lähdemateriaali on 50i/25p)
La 01.02.2014 @ 21:44
En osaa kommentoida HD-asiassa, mutta miksi on "okumenttiprojeltin" laadaminen on aina mahdoton, vaikka muita lähetyksijä (uutiset, A-Stuudio, A2 ) võin katsella vapaasti (jos verkko toimii). Jos yritän laataa "D.P", silloin aina tulee kirje "areenalla on yhteysvirhe". Asun ulkomaalla ja minun ainoa ikkina maailmaan onkin vain Areena ja YLE 1 ja 2 kanavat. Saanko koskaan katsella "Dokumenttiprojektin" Areenassa, jos telkarista epäonnistuu? Haluausin katsoa jaksoa "Olga", tuo oli myös minun kotipaikka. Saatteko auttaa?
Ma 03.02.2014 @ 21:24
DNA Welhon 10 megabitin nopeudella kuvanlaatu ei pysy jatkuvasti HD:nä, vaan pari kertaa minuutissa putoaa heikommaksi. Tässä on ärsyttävintä se, että eri kuvanlaaduissa äänet eivät ole aivan synkassa, vaan vaihtohetkellä äänestä jää sekunti tai pari pois tai sekunnin tai kahden mittainen pätkä kuuluu kahteen kertaan. Voiko tälle tehdä jotakin? Perusvika taitaa kuitenkin olla se, että kuvan laatua muutetaan aivan liian herkästi verkon pienien häiriöiden takia eli olen samaa mieltä kuin Lauri edellä (eli laadun valinta on jätettävä käyttäjälle).
Ti 04.02.2014 @ 08:47
DNA Welhon 10 megabitin nopeudella kuvanlaatu ei pysy jatkuvasti HD:nä, vaan pari kertaa minuutissa putoaa heikommaksi. Tässä on ärsyttävintä se, että eri kuvanlaaduissa äänet eivät ole aivan synkassa, vaan vaihtohetkellä äänestä jää sekunti tai pari pois tai sekunnin tai kahden mittainen pätkä kuuluu kahteen kertaan. Voiko tälle tehdä jotakin? Perusvika taitaa kuitenkin olla se, että kuvan laatua muutetaan aivan liian herkästi verkon pienien häiriöiden takia eli olen samaa mieltä kuin Lauri edellä (eli laadun valinta on jätettävä käyttäjälle).
Sama vika. Areenan suorissa lähetyksissä yhtäkkiä kuva menee sumeaksi, lähetys kelautuu muutaman sekunnin taaksepäin ja aloittaa siitä uudelleen.
Yhteys on Elisan 100/10 ja kone, millä katson on piuhalla kiinni. Elisaviihteeseen tallennetut HD:t sekä Netflix näkyvät koneella hyvin ja pätkimättä.
Ti 04.02.2014 @ 12:01
DNA Welhon 10 megabitin nopeudella kuvanlaatu ei pysy jatkuvasti HD:nä, vaan pari kertaa minuutissa putoaa heikommaksi. Tässä on ärsyttävintä se, että eri kuvanlaaduissa äänet eivät ole aivan synkassa, vaan vaihtohetkellä äänestä jää sekunti tai pari pois tai sekunnin tai kahden mittainen pätkä kuuluu kahteen kertaan. Voiko tälle tehdä jotakin? Perusvika taitaa kuitenkin olla se, että kuvan laatua muutetaan aivan liian herkästi verkon pienien häiriöiden takia eli olen samaa mieltä kuin Lauri edellä (eli laadun valinta on jätettävä käyttäjälle).
Sama vika. Areenan suorissa lähetyksissä yhtäkkiä kuva menee sumeaksi, lähetys kelautuu muutaman sekunnin taaksepäin ja aloittaa siitä uudelleen.
Yhteys on Elisan 100/10 ja kone, millä katson on piuhalla kiinni. Elisaviihteeseen tallennetut HD:t sekä Netflix näkyvät koneella hyvin ja pätkimättä.Tason vaihtelu kertoo siitä, että verkkoyhteyden taso vaihtelee. Tason vaihtelu päätellään playerin puskurin koosta ja playerin pudottamista kuvafreimeistä. Kovin herkästi vaihtoa ei tehdä, eli verkkoyhteys saattaa näissä tapauksissa heilua melko paljon. Jos kuvanlaadun valinta on mahdollinen ja käyttäjä pakottaa laadun paremmaksi kuin verkkoyhteys sen mahdollistaa, päästään toisenlaisiin ongelmiin: kuva on hyvätasoista mutta pysähtyy playerin puskuroidessa ja alkaa toistaa jonkinpituisen tauon jälkeen.
Harkitsemme joka tapauksessa kuvanlaadun valinnan tuomista käyttäjälle, mutta se saattaa siis tuoda ylläkuvatun ongelman mukanaan.
En nyt ihan purematta tuota verkkoyhteyden tason heilahtelua nielaise. Ainakin Areena blogin mukaan suorat lähetykset on noin 3 Mb/s äänen kanssa eli minulla nettiyhteys soutaisi välillä 2-95 Mb/s ja kuitenkin Ylen ja Eurosportin suorat lähetykset sekä tallenteet näkyvät Elisan IPTV:n kautta ongelmitta. Suoraa lähetystä Elisa jotenkin pakkaa, mutta tallenteisiin ei ole koskettu.
Ti 04.02.2014 @ 18:37
Tervehdys.
Kiitos HD-uudistuksesta, hienoa että YLE satsaa laadukkaan ohjelmiston lisäksi hyvään kuvanlaatuun.
Areenaan olin tyytyväinen jo ennen uudistustakin, mutta uudistuksesta aiheutui ongelma: Aiemmin suorat lähetykset Areenasta toimivat oikein hyvin, mutta nyt HD:n myötä kuva menee sotkuksi, lähetys "hyppii" ja katkeilee - eli.lähetteen automaattinen laadunvalinta toimii kehnosti.
Näinollen suoria lähetyksiä ei enää voi mokkulanetillä katsoa lainkaan (nopeus parista megasta kahdeksaan megaan).
Olisiko Areenaan mahdollista saada valinta, josta voisi pakottaa laadun nettinopeudelle sopivaksi?
t. Pekka
Ke 05.02.2014 @ 13:28
Kiitoksia! Tätä on odotettukin. Vielä paranee, kun suorien lähetysten lisäksi muutkin saadaan mukaan.
Ke 05.02.2014 @ 20:10
Kiitoksia! Tätä on odotettukin. Vielä paranee, kun suorien lähetysten lisäksi muutkin saadaan mukaan.
Mutta niinkuin täällä on moni todennut, olisi ehdottoman välttämätöntä saada manuaalinen valinta lähetyksen laatuun. Tuo automaattinen valinta heittää "varmuuden vuoksi" heikommalle laadulle todella herkästi. Esimerkiksi BBC:n iPlayerin kanssa ei ole ollenkaan samanlaisia ongelmia.
Ke 05.02.2014 @ 23:12
Kiitoksia! Tätä on odotettukin. Vielä paranee, kun suorien lähetysten lisäksi muutkin saadaan mukaan.
Mutta niinkuin täällä on moni todennut, olisi ehdottoman välttämätöntä saada manuaalinen valinta lähetyksen laatuun. Tuo automaattinen valinta heittää "varmuuden vuoksi" heikommalle laadulle todella herkästi. Esimerkiksi BBC:n iPlayerin kanssa ei ole ollenkaan samanlaisia ongelmia.
Toisaalta et katso iPlayerista suoria lähetyksiä, vodia voi puskuroida vaikka kuinka paljon.
To 06.02.2014 @ 13:12
Näyttää hyvältä. Harmi, ettei automaattinen laadunvalinta toimi hyvin. Jatkuvasti heittää kuvan "puuroksi" jopa 100mbit netillä. Mobiili Areenassa on ollut tämä vika aina. Olisiko Areenaan mahdollista saada nappi, josta voisi pakottaa laatu esim. matalaksi, keskitasoksi ja korkeaksi? Mieluummin odotan hetken, että video on latautunu riittävästi kuin että laatu vaihtelee jatkuvasti HD:sta "puuroksi". Mutta kritiikistä huolimatta kiitos HD-uudistuksesta, hyvä lisäys! :).
Jos laatu vaihtelee samalla tavalla sekä tv-kanavien lähetyksissä että VOD-videoissa ja nettiyhteys on sama, saattaa ongelma olla yhteydessä, tavalla tai toisella. Ongelma saattaa olla esim. langattomassa tukiasemassa, joka pätkii yhteyttä.
Toistaiseksi emme ole lisäämässä laatuvalintaa, mutta seuraamme tilannetta.
Tämä kuvan nykiminen ja puuroutuminen tuntuu olevan aika yleinen ongelma. Kyllä se valintanappi pitäisi saada.
Sitten kuva kännykässä. Kännykkä ei ole yhteydessä modeemiin vaan operaattorin mastoon. Silti samat ongelmat kuin netissä. Ja sisääntuleva nopeus kännykässä on se minkä verkko periksi antaa.
Uudistus on hyvänsuuntainen, mutta selvästi vielä vajaa. Parempaa toivotaan.
To 06.02.2014 @ 18:55
Sama kuvan puuroutuminen täälläkin ongelmana. Areenan ei-suorat ohjelmat toimivat hyvin. Onpa mukava ajatus, että tässä nyt viedään HD:n varjolla koko Ylen tarjonta pois kaikilta niiltä, joilla ei ole varaa maksaa nopeammasta yhteydestä tai edes mahdollisuutta muuhun kuin mokkulanettiin.
To 06.02.2014 @ 19:32
Jos olette vaihtaneet DNS asetuksia pois oman ISP:n palvelimilta niin videopalvelut voivat toimia miten sattuu koska ne käyttävät DNS:ää löytämään lähimmän palvelimen
Yle käyttää Akamain palvelimia joita niillä on suoraan esim. Elisan verkossa.
To 06.02.2014 @ 21:48
Mahtavaa Yle! Jos loppuvuosi menee samaa tahtia kuin tammikuu HD-asioissa, niin tästä tulee hyvä vuosi!
Areenassa voisi olla kiva jos näkyisi laatuluokka + hitusen statistiikkaa (Netflixin tapaan) niin olisi helpompi selvittää oman verkon mahdollisia ongelmia.
Pe 07.02.2014 @ 10:18
30fps? hei haloo! Suomessa on käytössä PAL standardi. Kuka siellä oikein säätää?
Kiitos päivän parhaista nauruista!
Pe 07.02.2014 @ 17:25
30fps? hei haloo! Suomessa on käytössä PAL standardi. Kuka siellä oikein säätää?
Kiitos päivän parhaista nauruista!
Mikäs tuossa naurattaa? Kun pääsee yli lillukan varsiin puuttumisesta, niin tv-lähetykset Suomessa kuitenkin perustuvat 25fps/50Hz järjestelmään, myös näin HD-aikana. Kun lähdetään siitä tiedosta, että areenaan tuleva kuva on alunperin samaa 25fps/50fps-kuvaa, niin kuvanpäivitys ei pysy koskemattomana, jos se konvertoidaan 30fps muotoon. Käytetty flash-tekniikka aiheuttaa myös kuvan nykimistä. Asiaa voi itse kokeilla siirtämällä areenan kuva tv:lle.
Jos ei asiaa ymmärrä tai niissä eroja näe, ei poista sitä tosiseikkaa että asiat voisi tehdä paremminkin. Flashistä muuten kiitos tekijänoikeusmafialle! (luin FAQ:sta).
Pe 07.02.2014 @ 18:13
Automaattisen laadunvalvonnan toiminta on parantunut tämän viikon aikana. Edelleen alhaisemmalle resoluutiolle vaihto tapahtuu liian herkästi, mutta enää eri resoluutioden välillä ei juurikaan ole aikaeroa eli äänessä ei esiinny pätkimistä tai viimeisen sekunnin kuulumista kahteen kertaan kuten vielä maanantaina.
Pe 07.02.2014 @ 18:34
En ymmärrä miten voi olla näin vaikeaa saada kunnollista hd laatua lähetyksiin. Ottakaa vaikka netflixistä mallia, siellä hd stream näyttää oikeasti hyvälle, eikä ole nykivää ja suttuista sotkua kuten ylellä.
Rahan puutteesta surkea kuvanlaatu ei ainakaan voi juhtua, 2014 yle-verolla kerätään peräti 510 miljoonaa euroa.
Su 09.02.2014 @ 19:07
YLE on lähtenyt täysin väärille linjoille Areenan ja muiden vastaavien käytössä mobiililaitteissa. Siihen ei pidä tehdä mitään sovelluksia eri puhelinten käyttöjärjestelmiä varten, vaan Areenan ja muiden vastaavien videoiden on toimittava missä tahansa (mobiili)selaimessa ja sen ohessa olevalla jollain normaalilla mediasoitimella. Silloin ei tarvita mitään ladattavia sovelluksia. Nyt "uudistukset" ovat johtaneet melkoiseen rikolliselta vaikuttavaan syrjintään Symbian-puhelinten omistajia kohtaan, koska Areena on lakannut niissä toimimasta aivan hiljattain. Näitä puhelimia on vielä varsin runsaasti suomalaisilla ja, kun vielä viime vuonna myytiin viimeistä Symbian-puhelinta Nokia Pureview 808:aa täällä ja niiden ikä on ainakin 3-5 vuotta (N97:kin toimivat vielä aivan hyvin), niin Areenassa tehty ratkaisu on vähintäänkin omituinen. Jossain väitettiin, että yhtenä syynä Symbianin tukemisestä luopumiseen oli se, että sen käyttö olisi ollut vain 3 % koko käytöstä. Tätä en kyllä usko, koska on tunnettua, että erityisesti monia Nokian ja erityisesti Symbian-puhelimia ei verkkopalveluissa tunnisteta kovinkaan hyvin, joten tuo prosenttiosuus on taatusti moninkertainen. Lisäksi tämä ei ole mikään peruste palvelun olemassa ololle, sillä ei tässä ole mistään käyttäjämääristä kysymys, vaan jokainen meistä maksaa yle-veron ja sen takia myös palveluiden on kohdistuttava kaikille eikä vain joidenkin tiettyjen laitteiden omistajille. Asiaan palataan, jos tähän ei tule pikaisesti korjausta.
Ti 11.02.2014 @ 12:02
YLE on lähtenyt täysin väärille linjoille Areenan ja muiden vastaavien käytössä mobiililaitteissa. Siihen ei pidä tehdä mitään sovelluksia eri puhelinten käyttöjärjestelmiä varten, vaan Areenan ja muiden vastaavien videoiden on toimittava missä tahansa (mobiili)selaimessa ja sen ohessa olevalla jollain normaalilla mediasoitimella. Silloin ei tarvita mitään ladattavia sovelluksia. Nyt "uudistukset" ovat johtaneet melkoiseen rikolliselta vaikuttavaan syrjintään Symbian-puhelinten omistajia kohtaan, koska Areena on lakannut niissä toimimasta aivan hiljattain. Näitä puhelimia on vielä varsin runsaasti suomalaisilla ja, kun vielä viime vuonna myytiin viimeistä Symbian-puhelinta Nokia Pureview 808:aa täällä ja niiden ikä on ainakin 3-5 vuotta (N97:kin toimivat vielä aivan hyvin), niin Areenassa tehty ratkaisu on vähintäänkin omituinen. Jossain väitettiin, että yhtenä syynä Symbianin tukemisestä luopumiseen oli se, että sen käyttö olisi ollut vain 3 % koko käytöstä. Tätä en kyllä usko, koska on tunnettua, että erityisesti monia Nokian ja erityisesti Symbian-puhelimia ei verkkopalveluissa tunnisteta kovinkaan hyvin, joten tuo prosenttiosuus on taatusti moninkertainen. Lisäksi tämä ei ole mikään peruste palvelun olemassa ololle, sillä ei tässä ole mistään käyttäjämääristä kysymys, vaan jokainen meistä maksaa yle-veron ja sen takia myös palveluiden on kohdistuttava kaikille eikä vain joidenkin tiettyjen laitteiden omistajille. Asiaan palataan, jos tähän ei tule pikaisesti korjausta.
Niin, ehdotan , että liikenne-, kulttuuri- ja opetusministeri asialle ja ehkä vielä vähemmistövaltuutettu.
Ti 11.02.2014 @ 22:42
Olen täysin samaa mieltä nimimerkin Symbianin kanssa. Yle vie mobiilipalvelujaan ihan kummalliseen suuntaan. Kehitetään erillisiä sovelluksia vain valikoiduille laitteille, kun pitäisi keskittyä pienen kynnyksen palveluihin niin, että palvelut toimisivat laitteella kuin laiteella vaivattomasti. Tässä on sentään kyse kansallisesta palvelusta, josta jokainen kansalainen maksaa, halusi tai ei! Tälläisellä rahankeräyksellä on pystyttävä järjestämään monipuolisemmat palvelut. Mihin voi tehdä virallisen reklamaation Ylen huonosti toteutetuista mobiilipalveluista?
Ke 12.02.2014 @ 07:19
... Mihin voi tehdä virallisen reklamaation Ylen huonosti toteutetuista mobiilipalveluista?
Ottamatta kantaa itse asiasisältöön ajattelen, että Yleä valvoo käytännön tasolla Viestintävirasto ja viestintäministeriö sekä yleistasolla eduskunnan oikeusasiamies.
Suomessa ei ole edes kokeiltu kuten Ruotsissa SVT:n ja TV 4:n katselija-asiamiehiä (tittareombudsman). Palautetta otti Ylessä aikaisemmin vastaan puhelimitse ohjelmapäivystys, mutta nykyään tietenkin netin bittiavaruus. Varsinainen vaikutushetki on seuraavat eduskuntavaalit 2015.
Ke 12.02.2014 @ 09:54
Milloinkas saadaan radio-ohjelmat HD-tasoisina? Pakkkaamattomanakin audio CD-tasoisena ois vaan 1400kbit. Ja sit jos ne vetäsee jollain alac/flac 1:1 pakkauksella päästään keskimäärin jonnekkin 800kbit korville. 128kbit mp3 on vaan niin ysäriä ;D
Tälle toinen ääni. Ei nyt tarvisi suoraan mennä edes täysin pakkaamattomaan, mutta esimerkiksi 320kbps MP3 olisi jo todella hyvä parannus, eikä luulisi kenenkään kaistan loppuvan.
Ke 12.02.2014 @ 21:51
Olisiko mitenkään mahdollista saada tuohon Areenan yhteyteen sellainen nappi jolla vois lukita tuon kuvanlaadun haluamalleen tasolle oman netti yhteyden mukaan, on nimittäin aivan kauheaa katsoa streamia, kun laatu heittelee jatkuvasti mosaiikista teräväpiirtoon.
Ke 12.02.2014 @ 23:07
30fps? hei haloo! Suomessa on käytössä PAL standardi. Kuka siellä oikein säätää?
PAL on analogisen videokuvan standardi. Onneksi et sinä ole säätämässä.
Tarkoitin että suomessa käytössä oleva 25 ja 50 kuvataajuus ei nyt mätsää 30:n kanssa ja kuva on nykivä.
Kun kerran haluan olla nenäkäs niin totean: 25 f/s on lomittamatonta ja 50 on lomitettua. PAL standardi myös tuntee 30 fr/s lomittamatonta. Analogisessa TV:ssä käytetään lomitetua 50 fr/s. Siitä voidaan keskustella onko 720p (progressiviinen) parrempi kuin 1080i (interlaced). Jälkimmäinen edellyttää lomituksen kompensointia katselijan päässä. Myöhemmin euroopassa ehkä siirrytään myös progressiviseen 1080p lähetyksiin. Filmimateriaali on perinteisesti 24 fr/s ja tämän konvergoiminen 30 fr/s on hieman mutkikasta. YLE:ssä varmaan tehdään lomituksen kompensointi ja lähetetään siis 720p:nä.
Kun kerran YLE vihdoinkin esittää jotain speksin poikasta, niin voisi varmaan hieman selvittää hieman mitä kompressiota käyttää. Kun kerran on Flashia niin varmaankin kompressio on H.264 alias MPEG-4/AVC:tä. Samaa kompressiota voidaan käyttää HTML5:ssä. Lineekö tämä skaalautuvaa videota (SVC). Siis kysyn lähettääkö YLE H.264/SVC:tä ja mikä mahtaa myös olla protokolla ?
Ke 12.02.2014 @ 23:24
Paljonko HD-stream vaatii teoriassa ja käytännössä kaistaa ? Riitääkö mokkulan joku 4-7 megan vauhti ?
Periaatteessa kyllä, mutta pelkkä kaistan leveys ei vielä riitä. Yhteyden pitäisi olla mahdollisimman tasalaatuinen.
Jolla siis tarkoitetaan mitä ?
Kompressoitte signaalia aivan liikaa, jolloin kyllä menetetään HD:n edut. Ihan vertailun vuoksi DVD levy:llä kompressio ei-HD materiaalilla on 8 Mb/s tosin MPEG-2:ta. H.264 tehokkuus on puolet tästä eli sama kuvanlaatu (siis ei HD:llä) vastaa 4 Mb/s. HD materiaalilla (muistaakseni) tällä kompressiotekniikalla on 8 Mb/s. Mutta toisaalta minkäs sille voi kun kanavat ovat sitä mitä ovat.
Ke 12.02.2014 @ 23:32
Yritä putkitta jonkun kotimaisen proxyn kautta, niin näkyy myös ulkomailla. Itse kokeilin Kiinassa tätä: Ihme ja kumma toimi oikein hyvin (tosin pätki mutta silti).
To 13.02.2014 @ 00:10
Yritä putkittaa jonkun kotimaisen proxyn kautta, niin näkyy myös ulkomailla. Itse kokeilin Kiinassa tätä: Ihme ja kumma toimi oikein hyvin (tosin pätki mutta silti).
Putkitus vastaus oli siis tarkoitettu Leenalle ja muille ulkomailla asuville (quote vain jäi jostain kumman syystä pois).
On se vaan ihmeellistä kun 3 miljoonaa ihmistä jouituu maksamaan YLE veroa ja 4 miljardia ja 900 miljoonaa ihmistä ei joudu mutta voivat silti katsoa YLE:n ohjelmia.
To 13.02.2014 @ 08:49
Ruotsin SVT Playn (Ylen Areenaa vastaavan) videon kuvaa klikkaamalla hiiren oikealla painikkeella tulee esiin prestandaindikator, suorituskykyindikaattori, jossa näkyy vaihteleva kuvanvaihtonopeus 29...32 fps ja bittivirran rajat 346 ... 2793 kbps. SVT:llä on HD-antennilähetysten resoluutio 720p kuten Suomessa Maikkarilla. Yle Areenan antennilähetysten eli suorien simulcast-HD-lähetyksien osalta on yllä blogi-tekstissä maininta 720p. Areenan videoiden resoluutioksi on ilmoitettu 360p. Ylen HD-antennilähetysten resoluutio on 1080i.
Vielä SVT Playn resoluution asetannasta: Siellä on valittavissa automaattinen, korkean ja matalan rinnalla. Aikaisemmin ainakin SVT Rapportin eli tv-uutisten suorille lähetyksille oli mahdollista asettaa arvo 720p HD.
Eräässä Helsingin kirjastossa 320 Mbit/s-yhteydellä ei Yle Areenan suorassa olympialähetyksen katsomisessa ollut minkäänläistä nykimistä.
To 13.02.2014 @ 22:49
Ruotsin SVT Playn (Ylen Areenaa vastaavan) videon kuvaa klikkaamalla hiiren oikealla painikkeella tulee esiin prestandaindikator, suorituskykyindikaattori, jossa näkyy vaihteleva kuvanvaihtonopeus 29...32 fps ja bittivirran rajat 346 ... 2793 kbps. SVT:llä on HD-antennilähetysten resoluutio 720p kuten Suomessa Maikkarilla. Yle Areenan antennilähetysten eli suorien simulcast-HD-lähetyksien osalta on yllä blogi-tekstissä maininta 720p. Areenan videoiden resoluutioksi on ilmoitettu 360p. Ylen HD-antennilähetysten resoluutio on 1080i.
Vielä SVT Playn resoluution asetannasta: Siellä on valittavissa automaattinen, korkean ja matalan rinnalla. Aikaisemmin ainakin SVT Rapportin eli tv-uutisten suorille lähetyksille oli mahdollista asettaa arvo 720p HD.
Eräässä Helsingin kirjastossa 320 Mbit/s-yhteydellä ei Yle Areenan suorassa olympialähetyksen katsomisessa ollut minkäänläistä nykimistä.
Koska nenäkkyys näyttää olevan perusominaisuuteni, niin muuutama komentti. Tämä 29 ... 32 fps on itse asiassa vastaanottimen (tietsikan) näytön virkistystaajuus ja kertoo miten hyvin masina pystyy seuraamaan video streamia. Jos näytön esitys nopeus putoaa alle sen mitä lähetyksessä on niin esitetty fps on siis alle 25 fps, mikäli lähetys on 25 framea sekunnissa progressiivisena tai 50 lomitettuna (kaksi lomitettua kuvaa muodostaa yhden täyskuvan). Tällöin video nykii (nestekidenäytöllä pahemmin kuin kuvaputkinäytöllä). Tämä mainitsemasi kuvanvaihtonopeus on itse asassa mitta vastaanottavan koneen suorituskyvylle.
Mitä taasen tulee taasen noihin nopeuksiin 346 ... 2793 kertoo tämä itse asiassa liikevektorien määrän eikä ole mitenkään tekemisissä liikennöintinopeuden kanssa (kunhan se on suurempi kuin suurin luku + overhead). Eli kun videossa on paljon pientä liikettä joudutaan lähettämään vektoreita enemmän. Tämä taasen johtuu siitä että (normaalisti) joka 12 kuva koodataan kokonaan ns. I kuvana (intrakuvana) ja kaikki välikuvat ovat estimaatteja joko eteenpäin (P) tai taaksepäin (B) tehtynä ennusteena. Ennuste muodostetaan laskealla kullekkin ns. makrolohkolle (yleensä 16 x 16) siirtymä eli liikevektori. Jos siirtymiä on paljon niin myös liikevektoreita on myös paljon. Näin hyvin karkeasti sanottuna ja todellisuudelle väkivaltaa tehtynä.
2793 kbps on kuitenkin melko kehnoa videota, mutta toisaalta nykyisellä digi TV aikakudella ihmiset eivät juurikaan ole nähneet hyvää videota. Subjektiivisissa testeissä laadun heikkeneminen on vain havaittu tapahtuvan kun HD matskua on kompresoitu alle 8 Mbps keskimääräisellä nopeudella kun liikevektoreita on paljon MPEG-4/AVC:llä.
Nykimiseen vaikuttaa moni muukin seikka kun pelkkä tietoliikenne nopeus. Ennen kaikkea on kyse siitä ehtiikö kone dekompressoida ja rendada kaiken riittävän nopeasti (eli framerate putoaa alle 25 fps). Varmaan mainitsemasi kirjaston kone oli joku n+1 gigahetrsin moniydin masina jossa oli vielä näytön ohjaimena joku ATI:n tai NVIDIA:n juhlamalli. Sitä paitsi harvalla on käytettävissä 320 Mbps kuituyhteyksiä (tähänkin tullaan joskus tulevaisuudessa). Oikea vertailu kohde on 2 Mbps yhteydellä katsottuna jollain 300 euron market koneella vieläpä niin että puolimiljoonaa katsojaa hyökkää YLE:n servereihin yhtäaikaa.
Sen sijaan että brassailaan jollain HD:llä niin YLE:n ja operaattoreiden pitäisi tehdä perusasiat mahdollisimman hyvin. Eri osapuolten pitäisi tehdä tiivistä yhteistyötä eikä operaattoreiden syyttää YLE:ä ja YLE operaattoreita.
Pe 14.02.2014 @ 08:40
[quote=ihmettelijä][quote=Arto Särkkä]
Kiitos selvityksestä!
Raportoin maallikkona sitä, mitä näen silmilläni.
Kirjaston kone oli aivan tusinalaite. Nettiyhteys 320 Mbps mitattuna Soneran testillä
Pe 14.02.2014 @ 11:38
Kiitos selvityksestä!
Raportoin maallikkona sitä, mitä näen silmilläni.
Kirjaston kone oli aivan tusinalaite. Nettiyhteys 320 Mbps mitattuna Soneran testillä
En itsekkään usko, että tämänpäivän PC:t voisivat olla mikään pullonkaula. 10 - 15 vuotta sitten oli toisin, jolloin jopa MPEG-2 progressiivisena tuotti ongelmia jo SD kuvakoossa. Lomitetusta videosta ei voitu edes unelmoida. Nykyinen H.264 on olennaisesti mutkikkaampi (vaikka vain murto-osaa piirteistä käytetään hyväksi).