Historiantutkija ja kansatieteilijä Rauno Lahtinen on uppoutunut suomalaisen puhtauden ja kauneuden historiaan syksyllä ilmestyneessä kirjassaan Saippuaa!
Saippuaa! Puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa –kirjassa (Atena 2006) Lahtinen on tutkinut etenkin vanhoja, nostalgisia mainoksia, joista kirjassa on mukana satakunta. Ne kertovat paljon aikakauden kulttuurihistoriasta. Tänä päivänä vanhat mainokset tuntuvat paikoitellen tahattoman koomisia, mutta toisaalta myyntipuheet saattavat kuulostavat hämmästyttävänkin tutuilta.
Rauno kertoo, että kaupasta ostettava saippua levisi Suomeen jo 1800-luvun lopulla ja ennen muuta ihonhoidon ylellisyystuotteena, ei pyykinpesun helpottajana. Muoti-ilmiö puhtaudesta ja kauneudesta tuli vasta 1920 ja 30-luvulla, jolloin saippuan ja kauneuden liitto solmiutui ja lujittui sitä mukaa kun päivä- ja aikakauslehdet kehittyivät ja mainonta löysi paikkansa niiden sivuilta. Samalla saippuan rinnalle nousivat myös muut kosmetiikkatuotteet hammastahnoista suuvesiin ja puuterista ihovoiteisiin.
Itse mainoksissa valjastettiin myyntitöihin niin missit kuin kaukomaiden eksotiikkakin. Myös aikansa julkkikset kantoivat kortensa kekoon, esimerkiksi kirjailija Katri Vala ja näyttelijä Ella Eronen lainasivat kasvonsa Palmu-saippualle ja kirjailija Olavi Paavolainen puhui Havin partavaahdon puolesta.