yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Koulu

XL_idea

Koulun rooli mediakasvatuksessa

Mediakasvatus oli uusi termi vielä muutama vuosi sitten. Nyt lähes kaikki tietävät mitä mediakasvatus tarkoittaa. Mediakasvatus ymmärretään monialaisena käsitteenä, joka pitää sisällään muun muassa yhteiskunnallisia ja sosiaalisia kysymyksiä. Se voi myös merkitä audiovisuaalisen median tulkintaa ja pedagogisia kysymyksiä. Mediakasvatuksen tulisi antaa valmiudet eri medioiden kriittisen tulkintaan sekä ajankohtaisen tiedon soveltamiseen. Kenelle vastuu mediakasvatuksesta sitten kuuluu? Mikä on koulun, mikä vanhempien rooli?

Mediataidot eivät ole uusi asia opettajille. Käytännössä mediataitoja on opetettu kouluissa jo kauan, analysoimalla kuvia, tekstejä ja sisältöjä. Nykyisessä mediaympäristössä opettaja kohtaa uusia haasteita. Vanhempien osuus mediataitojen opettajana on kasvanut, sillä median käyttö ja sisällöt ovat vallanneet lasten ja nuorten arjen. Mediakasvatuksen tulisi antaa lapselle ja nuorelle valmiuksia eri medioiden kriittisen tulkintaan sekä ajankohtaisen tiedon soveltamiseen.


Lapsi aktiivisena kansalaisena

Toimijuus ja aktiivinen kansalaisuus tarkoittaa, että ihmisellä on taito ottaa kantaa ja hoitaa omia asioitaan. Aktiivisen kansalaisen ollessa mukana päätöksenteossa ja osallistuessaan yhteisönsä asioihin, vastuun kantaminen on olennainen osa. Kenellä on vastuu toimia kansalaiskasvattajana?


Vanhempien ja koulun vastuu

Vastuu lapsen mediakasvatuksesta jakaantuu kouluille ja vanhemmille. Avoin ja keskusteleva ilmapiiri kannustaa lasta ymmärtämään asiayhteyksiä ja kyseenalaistamaan näkemäänsä. Kodin ja koulun yhteistyö lasten mediakasvatuksessa tuottaa parhaimmat tulokset.


Videot

Tekninen lähestymistapa mediakasvatukseen
Jyväskylän yliopiston Nuorisotutkimusverkoston tutkija ja Turun yliopiston mediakasvatuksen dosentti Sirkku Kotilainen kertoo mediakasvatuksen teknisestä lähestymistavasta.


Lapselle virikkeitä ja vapautta
Tampereen yliopiston hypermedialaboratorion tutkimusjohtaja Frans Mäyrä kertoo, että lapsen tunne-elämää sekä erilaisien tietojen ja taitojen kehittymistä täytyy tukea.


Tekniikka käyttäjäystävällisemmäksi
Mediapedagogi Jukka Haveri painottaa, että tekniikka olisi saatava käyttäjäystävällisemmäksi. Tekniikan opettelun voi myös erottaa sisällön opettelusta.



 
 

Poimintoja  

opepallo

Varkaat tiedon valtatiellä

Internet on kaikessa laajuudessaan sekä hyödyllisen että myös täysin tarpeettoman tiedon aarreaitta. Tiedon käyttämiseen on jokaisella ... Lue lisää