yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Lapsi aktiivisena kansalaisena

Toimijuus ja aktiivinen kansalaisuus tarkoittaa, että nuorille ja lapsille kehittyisi taito ottaa kantaa ja hoitaa omia asioitaan. Aktiivinen kansalainen on mukana päätöksenteossa ja osallistuu mielellään lähipiirinsä asioihin. Koululla on oma vastuu kansalaiskasvattajana. Aktiivinen kansalainen osaa itsenäisesti huolehtia omista asioistaan ja viedä niitä eteenpäin. Koulujen oppilaskunnilla on tärkeä rooli aktiiviseksi kansalaiseksi kasvattamisessa. Niiden avulla lapsi oppii pienestä pitäen vaikuttamaan yhdessä muiden kanssa yhteiseen päämäärään.

Televisio, tietokonepelit, internet, matkapuhelimet sekä monet muut laiteet vaikuttavat tämän päivän koululaisten päivän kulkuun, toimivat mielipiteen muodostajina ja maailmankuvan rakentajina. Viestinten antamat mallit työntyvät lasten jokapäiväiseen kielenkäyttöön ja käyttäytymiseen ja vaikuttavat näin myös tapakulttuuriin.

Mediataito ei ole synnynnäinen ominaisuus, se on opittavissa ja opetettavissa oleva asia. Mediakasvatus kasvattaa lasta aktiiviseen kansalaisuuteen ja mediakriittiyyteen opettamalla kyseenalaistamaan esimerkiksi median luomia ihmiskuvia.

Lapsen kasvaminen aktiiviseksi kansalaiseksi tapahtuu kodin ja koulun yhteistyössä. Sekä kodin että koulun tulisi mahdollisuuksiensa mukaan tukea täyspainoisesti lapsen kasvua aktiiviseksi kansalaiseksi, jotta lapsi oppisi yhteiskunnassa tarvittavia taitoja jo pienestä pitäen.

Videot

Aktiivinen kansalainen rohkenee ottaa kantaa
Jyväskylän yliopiston Nuorisotutkimusverkoston tutkija ja Turun yliopiston mediakasvatuksen dosentti Sirkku Kotilainen painottaa, että yhteiskunnassa ovat avainasemassa aktiiviset kansalaiset, jotka rohkenevat ottaa kantaa omiin ja lähipiirinsä asioihin.


Aktiivinen toimijuus
Tampereen yliopiston hypermedialaboratorion tutkimusjohtaja Frans Mäyrä kertoo tietoyhteiskunnan asettamista haasteista aktiiviselle toimijuudelle. Ihminen on väistämättä aktiivinen ja tuottaa merkityksiä.


Lapsella tarve tulla osaksi yhteiskuntaa
Mediapedagogi Jukka Haveri kertoo, että lapselle on suuri tarve kuulua johonkin. Lapsi voi samaistua median kautta osaksi yhteiskuntaa.



 
 

Poimintoja  

opepallo

Varkaat tiedon valtatiellä

Internet on kaikessa laajuudessaan sekä hyödyllisen että myös täysin tarpeettoman tiedon aarreaitta. Tiedon käyttämiseen on jokaisella ... Lue lisää