A-talk: Finnairin lakkokierre

Julkaistu keskiviikkona 08.12.2010 1 148

Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakko on jatkunut jo viikon.

TV1 torstaina 9.12. klo 21.05

Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakko on jatkunut jo viikon. Neuvottelut työehtosopimuksesta ovat ajautuneet pattitilanteeseen.

Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY hylkäsi valtakunnansovittelija Esa Lonkan sovintoehdotuksen maanantaina eikä uutta kutsua neuvotteluihin ole tullut.

Finnairin väki ei ole suinkaan ensimmäistä kertaa lakossa. Lentomekaanikot lakkoilivat lokakuussa. Vuosi sitten taas lentäjät pysäyttivät liikenteen. Heti sen jälkeen maapalvelujen henkilökunta järjesti työnseisauksen.

Miksi työtaistelut seuraavat toinen toistaan suomalaisessa lentobisneksessä?

 

Jaksamisen äärirajoilla?

Thelma Åkers on Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY:n puheenjohtaja. Åkers sanoo, että matkustamon henkilökunta on jo joustanut muun muassa alentamalla palkkojaan viime talvena. Pitkiin lentoihin liittyvistä palautumisvapaista he eivät voi tinkiä. Työntekijät työskentelevät jo nyt jaksamisen äärirajoilla.

Ville Iho on Finnairin operatiivinen johtaja. Iho on ollut mukana työehtosopimusneuvotteluissa. Hänen mielestään Longan sovintoesitys ei vaaranna kenenkään jaksamista. Jos lentoemännät hinnoittelevat itsensä liian kalliiksi, heiltä loppuvat työt.

Martti Korhonen on Vasemmistoliiton kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen. Korhonen muistuttaa, että työnantajat ovat pitkään halunneet viedä neuvottelut työpaikoille ja karsia rajusti työntekijöiden etuisuuksia. Lakkoilemalla työntekijät iskevät takaisin. Finnair saa nyt sitä, mitä on tilannut.

Arto Satonen on Kokoomuksen kansanedustaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja. Satonen pelkää, että Finnair menettää markkinoita tiheästi toistuvien lakkojen vuoksi. Lentoemännille on antanut tukeaan esimerkiksi AKT, joka lakkoilee herkästi. Onko nyt liian kovat piipussa?

 

 

Suosittele148 Suosittelee
Asiasanat:

Kommentit

torstaina 09.12.2010

Finnair oli hyvin plussalla tähän lakkoon saakka, kun henkilöstöryhmät olivat puhaltaneet yhteen hiileen mm. alentamalla palkkojaan, paitsi ilmeisesti se johtajataso, joka tämäniltaisen (9.12.10) A-talkissa esiintyneen Finnairin edustajan mukaan olisi saanut yhteensä? miljoonabonukset voitollisesta tuloksesta. Tämä edustaja tosin kiemurteli ja kaarteli bonusta koskevan kysymyksen vastauksesssaan tahtoen sanoa, ettei sellaista bonusta ole, kuitenkin lipsauttaen, että se bonus on nyt lakon myötä kuitenkin menetetty! Toimittaja ei tähän älynnyt puuttua. Ts. tietty johtotaso saisi palkkansa lisäksi hyvät bonukset tuloksen mukaan, kun alemmat henkilöstöryhmät tinkivät omista eduistaan. Varsinaisen tuloksen hankkijoille ei siis bonukset kuulu, vaan työehtojen huonontaminen, jotta johtotaso saisi bonuksensa. Johtotaso, varsinkin pienten lasten vanhemmat voisi kokeilla aikaerollisia kaukolentoja esim. nyt lakon ajasta 6 kk eteenpäin, hieman huonommilla ehdoilla kuin nyt, mutta "entiseen tahtiin". - Finnair on nostanut esim. koneessa myytävien tuotteiden hintoja niin, että ne suurelta osin ovat kalliimpia kuin maissa verolliset vastaavat tuotteet.

Lisää kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Selaa juttuja asiasanojen mukaan




Muualla Yle.fi:ssä